Samanii din Carpati | Lupul Alb
Spiritul Munţilor Bucegi - YouTube
Samanismul – Practica arhaica a vindecarii
Auzim din ce in ce mai des despre samanism si practicile samanice.
In Europa, prin inocularea de tipare cu scopul declarat de a impune
controlul institutiei bisericesti si a dogmei care a scufundat Europa in
evul mediu, samanismul a ajuns sa fie asimilat cu practica magiei
negre, vrajitoriei, etc. Inainte de a dezvolta pe marginea definirii
samanismului, trebuie amintit ca tiparele care au denigrat samanismul,
au fost inoculate in spatiul european odata cu cristalizarea si
dezvoltarea structurilor bisericii catolice, culminand cu perioada
inchizitiei, cand au fost interzise cu mare brutalitate toate practicile
din afara ritului catolic. Ca urmare, desi Europa si vechea Dacie au
avut o traditie samanica puternica, relevata de mai multi antropologi,
astazi principalele zone in care samanismul a ramas aproape nealterat,
sunt: Siberia, Finlanda, Groenlanda, Nepal, Canada, SUA, bazinul
Amazonului, arealul Pacificului de Sud si Africa tribala. In China a
ramas de asemenea un adanc filon samanic, prin practicile Tao.
Ce
este de fapt samanismul? Este prima practica spirituala a omenirii.
Dovezile sugereaza ca el dateaza de cel putin 40 000 de ani, unii
antropologi argumenteaza ca este mai vechi de 100 000 de ani. Practica
spirituala samanica cuprinde tehnici si ritualuri care au ca scop
autocunoasterea, vindecarea si integrarea omului cu Pamantul si
Divinitatea. Peste practicile si ritualurile samanilor s-au suprapus
religii, curente religioase, sisteme esoterice.
Este interesant de observat ca tehnicile de vindecare si divinatie pe
care le folosesc samanii sunt aceleasi ,fie ca sunt le gasim in
Siberia, Nepal, la comunitatile eschimosilor, la nativii nord americani
sau la aborigenii din Australia. Diferentele sunt date de
particularitatile locale: mediu, clima, cultura, dar tehnicile si
ritualurile in sine sunt aceleasi.
Pe
teritoriul vechii Dacii a existat o puternica traditie samanica. O
dovada a unei culturi avansate in acest sens este si ansamblul cunoscut
sub numele de Ganditorul de la Hamangia, rebotezat Ganditorul de la
Cernavoda. De fapt sunt doua statuete, care reprezinta un barbat si o
femeie in doua posturi diferite. S-a descoperit ca cele doua posturi
sunt practic posturi vindecatoare, iar astazi aceste posturi se predau
in toata lumea, in worksopurile de profil. Un alt filon puternic al
traditiilor samanice autohtone il reprezinta solomonarii, acesta fiind
numele samanului in cultura dacica. Traditia solomonarilor a continuat
in pana la sfarsitul in secolul al XIX-lea, ultimul solomonar (sau
berevoi –dupa Vasile Voiculescu) fiind identificat pe teritoriul
Romaniei la finele anilor 1800. Despre solomonari, Parintele Ghelasie
aminteste in cartea sa “Mosul din Carpati”, ca acestia au fost primii
initiati in misterele lui Zalmoxe.
Cuvantul saman provine de la tribul Tungus din Siberia si
inseamna “cel ce vede in intuneric”. Mircea Eliade, in lucrarea sa
Samanismul: Tehnicile Arhaiste ale Extazului, descrie samanul ca fiind o
persoana care calatoreste intr-o stare modificate de constiinta in
afara timpului si a spatiului. Prin aceste calatorii, samanul primeste
ajutor si informatii pentru cei suferinzi, familie, comunitate.
Vindecarea samanica este o munca energetica intuitiva care integreaza
diferite practici de vindecare: recuperarea sufletului, extractia,
deposesia, tehnica psihopompa. O alta tehnica deosebit de eficace in
tratarea traumelor, la nivel profund, este constelatia familiala. De
asemenea, tehnicile Rotii de Leac, folosite ca atare sau in combinatie
cu tehnicile amintite mai sus, fac parte din sanctuarul practicii
samanice.
“Samanii – pe care noi, in lumea „civilizata”, i-am numit
„tamaduitori” si „vraci” – sunt pastratorii unui corpus remarcabil de
tehnici stravechi pe care le folosesc pentru a obtine si mentine starea
de bine si vindecarea pentru ei insisi si alti membri ai comunitatilor
lor. Aceste metode samanice sunt frapant de asemanatoare peste tot in
lume, chiar in cazul unor popoare ale caror culturi difera sensibil in
alte privinte, si care, de zeci de mii de ani, au fost separate de
oceane si continente…
In ultima vreme, samanismul a revenit in viata umana cu o forta
uimitoare si as vrea sa sugerez cativa dintre factorii care au
contribuit la renasterea acestuia.
Samanismul – intrucat este o metodologie, si nicidecum o religie –
furnizeaza o cale catre efectuarea acestor experimente personale, prin
care oamenii sa ajunga la propriile concluzii cu privire la natura si
limitele realitatii.
In acelasi timp, metodele samanice clasice au efecte surprinzator de
rapide, astfel incat majoritatea persoanelor pot ajunge in cateva ore la
experiente pentru care le-ar fi trebuit, in alte circumstante, ani de
meditatie tacuta sau rugaciune. Cel putin din acest motiv, samanismul se
potriveste perfect cu viata contemporana a oamenilor ocupati.
Un alt factor care a contribuit la revenirea samanismului il
constituie dezvoltarea recenta a abordarilor holistice ale problemelor
de sanatate, care folosesc in mod activ mintea pentru a ajuta In
procesul de vindecare si pentru a mentine o stare de sanatate generala
buna.
Atractia exercitata de samanism se explica prin faptul ca el
reprezinta o adevarata ecologie spirituala. In aceasta perioada de criza
mondiala a mediului inconjurator, samanismul furnizeaza un lucru
aproape absent in „marile” religii antropocentrice: respect fata de si
comunicare spirituala cu celelalte fiinte ale Pamantului si cu Planeta
Insasi. In samanism, nu este vorba despre o simpla venerare a Naturii,
ci despre o comunicare spirituala reciproca ce resusciteaza legatura
pierduta avuta de stramosii nostri umani cu puterea si frumusetea
spirituale uimitoare avute de gradina noastra numita Pamant.”
Michael Harner
Bibliografie:
Michael Harner, The Way of Shaman
Sandra Ingerman, Leac pentru Pamant
Kenneth Meadows, Spiritul Samanic
Michael Harner, The Way of Shaman
Sandra Ingerman, Leac pentru Pamant
Kenneth Meadows, Spiritul Samanic
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu