Monahismul și căsătoria – două căi de sfințire
Sfantul munte Athos!
12 August 2015
Egumenul Sfintei Mănăstiri Simonos
Petras, Arhimandritul Elisei, în continuarea interviului pe care l-a
acordat periodicului Pemptousia, vorbește despre monahism și căsătorie,
ca două căi prin care omul se apropie de Dumnezeu și de semenii săi și
călătorește spre mântuirea sa ca persoană.
Pemptousia: S-au spus
foarte multe despre căsătorie și monahism și despre relația și
diferențele dintre acestea. La urma urmei, Gheronda, de fapt, monahismul
și căsătoria sunt chiar atât de diferite ca mod de viață? Există puncte
în care converg? Există și lucruri în care nu se împacă pentru nimic în
lume?
Starețul Elisei:
Dimpotrivă! Converg în multe puncte și, desigur, după cum spuneam și
când am vorbit despre cine sunt cei care s-au făcut monahi și cei care
nu s-au făcut monahi; o spun în cunoștință de cauză și din cele ce știu
de la Gheronda Emilianos [Simonopetritul]: pot exista anumite diferențe
între căsătorie și monahism în ce privește calitatea și cantitatea, dar
acestea privesc nivelul calității… Cum să spunem? Nivelul calității
vieții. Și, desigur, se spune că monahismul, fecioria, este ceva
superior. Acest lucru însă nu există nici în Biblie, nici la Părinți în
esență, dacă citești îndeajuns de atent. Hristos nu a spus să nu te
căsătorești, de regulă toți se căsătoresc, de regulă monahismul este o
excepție, de fapt…
Pemptousia: O harismă.
Starețul Elisei: O
harisma. Este o excepție. El a spus: ”Nu vă convine, nu merită să vă
căsătoriți”, nu a spus: ”Să nu te căsătorești. Unde mergeți să vă
încurcați cu nunta?”. Și se mai spune că este indisolubilă căsătoria,
este indisolubilă, e adevărat, dar la sfârșit de tot ea tot se va
dizolva. Și atunci ucenicii I-au răspuns: ”Atunci nu merită să te
căsătorești”, iar Hristos le-a răspuns: ”Nu toți înțeleg aceste
lucruri”. Puțini sunt cei care înțeleg și de aceea acei puțini și
înțeleg viața monahală, adică viața apostolică.
Ce vreau să spun cu asta? Că sunt două
căi paralele, nu sunt două căi diferite. Nu pot fi două căi diferite,
încât să poți face opțiuni de valoare sau comparative sau
contabilicești. Consider că este o viziune contabilicească aceea care
așează de-o parte monahismul și de cealaltă parte căsătoria. Consider că
sunt două căi paralele, în conformitate cu viața Bisericii, în
conformitate cu libertatea și dragostea și dorința omului. Acest lucru
trebuie să fie respectat și valabil pentru toți. Sunt două căi paralele
și trebuie să vă găsesc o dată și să vă spun exact cum formulează exact
acest lucru Gheronda, paralelismul acesta. Două căi independente, nu
putem spune că așa e mai bine sau așa e mai bine. Monahismul are cutare
caracteristici și se îndreaptă într-acolo. La fel și căsătoria.
Ce se întâmplă însă? Și acest lucru este
foarte important. Tot ce facem închipuie, simbolizează ceva fie din
trecut, fie din viitor. Ce închipuie monahismul? Monahismul închipuie…
Cu alte cuvinte, în acest moment, de ce urmăm noi monahismul și ne
lipsim de toate aceste lucruri ale vieții în lume? Nu zic că sunt aceste
lucruri ar fi cine știe ce, dar se spune, de pildă, că ai o anume
lejeritate, nu trebuie să faci ascultare, ești liber și altele, și
altele. Noi preînchipuim ceva, nu facem nimic altceva, nu suntem cu
mult mai buni decât dumneavoastră, suntem de multe ori chiar mai
idioritmici, mai păcătoși, aș putea spune. Preînchipuim însă viața în
Rai înainte de cădere. Așa? Zice: ”Uite, cândva exista această viață pe
care o preînchipuim noi. Cândva exista asta”. Acest lucru, această
viață, deci, a readus-o Hristos. Și care e cea mai pură formă a ei?
Monahismul.
Căsătoria ce preînchipuie? Căsătoria
preînchipuie, și ea, viața din Rai, anume acea relație dintre cei doi,
viața lor comună, iar nunta preînchipuie acest lucru. Și ce
preînchipuie? De ce zice ”un singur trup”? Ce înseamnă asta? Înseamnă că
și în căsătorie există viață feciorelnică. De aceea spunem, încercăm să
răspundem la întrebarea de ce oamenii înainte de căsătorie nu trebuie
să aibă relații sexuale etc. Nu mai preînchipui nimic dacă ești, așa,
libertin și umbli încolo și-ncoace. Cei doi au devenit un singur trup și
acest lucru preînchipuie Raiul. Cine este Raiul? Bărbatul și femeia.
”Cine este Raiul tău?”. ”Femeia mea”, răspunde el. Acest mod de unire
îți preînchipuie acea viață, într-ul alt mod. Monahismul preînchipuie
viața dinainte de cădere, căsătoria preînchipuie viața în Rai, felul cum
era relația dintre cei doi în Rai, și tocmai de aceea, vezi, să zicem,
eu care sunt monah și tu ești căsătorit și îmi spui: ”În curând vom avea
un copil!”. Și îți zic: ”A, ce bucurie este aceasta!”. Eu spun asta,
eu, care sunt monah. De ce spun asta? Pentru că sunt întru totul de
acord, și aceasta este bucurie, aceasta este preînchipuire a Raiului. Și
prin urmare, asta e!, noi, ca moduri de viață, ca fii ai lui Dumnezeu,
nu suntem întru nimic diferiți, destinația drumului nu este întru nimic
diferită, scopul este același – căci una este mântuirea. Care este
diferența? Diferența este de cale, de mod de viață, aceasta este singura
diferență dintre noi, dar să știți că preînchipuim aceste lucruri, și
dacă nu înțelegem acest lucru, totdeauna unul îl va judeca într-un fel
anume pe celălalt, în timp ce nu există o asemenea problemă. Noi,
monahii, vom fi minoritatea puternică.
Pemptousia: Frumos.
Starețul Elisei: Deci,
și încheiem subiectul acesta al diferenței dintre monahism și căsătorie,
totdeauna vor sta în felul acesta în ce privește monahismul și
căsătoria. Puncte comune? Din destul, în afară de feciorie. Toate
celelalte sunt comune. De aceea ne și înțelegem atât de bine unii pe
alții. Un monah, dacă te duci să îl întrebi, a terminat-o cu voia
proprie, știe ce înseamnă asta, tăierea voii. Un om însurat a terminat-o
și el cu voia proprie, fie unul, fie celălalt. Poți fi un foarte bun
profesor universitar, dar acasă la tine lucrul acesta trebuie să-l uiți,
acolo cad măștile, sentimentele se exprimă cum vor ele, cuvintele se
spun cum vor ele, nu mai ești acolo profesorul pe care trebuie să îl
respecte femeia ta, sau profesoara pe care să o respecte bărbatul, acolo
cad toate aceste măști. Și prin urmare, încasezi lupta ascultării,
lupta răbdării, lupta dragostei. Trebuie să ai dragoste. Lupta
acceptării celuilalt. Toate astea sunt țin de viața monahală. Zici că nu
te rogi destul? Ce să te mai rogi, din ce moment ce suferi atâta, toată
noaptea pentru copiii tăi? Asta nu e o rugăciune?
Pemptousia: Asta o spunea și Iacov Tsalíkis.
Starețul Elisei: Da.
Și, firește, spunem că viața de familie are toate caracteristicile
vieții monahale. De aceea trebuie să spunem următorul lucru: cu ce
altceva se aseamănă monahismul? Că familia, spunem, e familie.
Mănăstirea, însă, dacă nu este o familie, nu este mănăstire.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu