Parintele Dumitru Staniloaie l-a numit pe parintele Arsenie Boca :
"Ctitor de frunte al Filocaliei romanesti "
Contributia la colectia Filocalia a parintelui Arsenie Boca
Il ajuta pe parintele profesor Dumitru Staniloae ( fostul sau profesor
la Sibiu ) in demersul de a traduce Filocalia. Ii pune la dispozitie
manuscrisele aduse din calatoria la Muntele Athos, il incurajeaza la
lucru, recitind textele, realizeaza coperta colectiei, sustine lucrarea
pentru tiparire prin numarul mare de abonamente pe care le procura. In
prima editie a volumelor, Parintele Dumitru Staniloae il numeste pe
Arsenie Boca “cititor de frunte al Filocaliei romanesti”.
În prefata primei editii a Filocaliei, aparuta în 1947 sub îngrijirea parintelui Dumitru Staniloae, se arata: “Un cald cuvânt de multumire trebuie sa aduc P. Cuv. parinte ieromonah Arsenie, de la Manastirea Brâncoveanu, bunul meu student de odinioara, care mi-a ramas mereu aproape. P. Cuv. Sa a binevoit sa scrie, dupa dictatul meu, cea mai mare parte din traducere la prima ei redactare.
Filocalia - treptele desavarsirii ortodoxe
Filocalia Audio
Ortodox inseamna dreapta credinta, si indiferent ce religie ai avea, aceasta lucrare iti este folositoare.
Coperta Filocaliei realizata de parintele Arsenie Boca
fragment din filocalie:
Nichifor din singuratate
Sa
urmam pilda parintilor nostri si sa
cautam comoara din launtrul inimilor noastre, ca si ei. Iar
aflând-o pe aceasta, sa o tinem cu tarie, lucrând-o si în
acelasi timp pazind-o. Caci spre aceasta am fost rânduiti
de la început. Iar daca vreun alt Nicodim s-ar arata nedumerit de
acestea, zicând în duh de împotrivire: Cum poate cineva intrând în inima
sa lucreze sau sa ramâna acolo?, cum a zis acela
catre Mântuitorul: Cum poate cineva sa intre în pântecele maicii sale
a doua oara si sa se nasc, batrân fiind? (Ioan III, 4), va
auzi si el ca Duhul sufla unde voieste (Ioan III, 8).
Daca ne îndoim cu necredinta de faptele vietii
lucratoare, cum ne vor veni cele ale vederii? Caci faptuirea
este treapta spre contemplatie (spre vederea sufleteasca).
Mergând odata la ava Antonie vede doi frati si lipsindu-le
lor apa de drum, unul a murit, iar celalalt urma sa moara. Deci
nemaiputând sa mearga, zacea si el pe pamânt,
asteptând sa moara. În acest timp Antonie, sezând în munte,
striga catre doi monahi ce se întâmplau sa fie acolo si le zise:
Luati degraba un ulcior de apa si alergati pe drumul
spre Egipt; ca dintre doi oameni care vin încoace, unul a murit, iar
celalalt e pe cale sa moara, de nu va grabiti.
Aceasta mi s-a aratat în vreme ce ma rugam. Deci venind cei doi
monahi, a aflat pe unul zacând mort si l-au îngropat, iar pe
celalalt l-au înviorat cu apa si l-au dus la batrân, care
se afla la cale de o zi.
Daca ar întreba cineva, pentru ce nu a grait înainte de a
muri celalalt, nu ar face bine. Caci nu era a lui Antonie
hotarârea cu privire la moarte, ci a lui Dumnezeu. El a hotarât
despre acela si tot El a descoperit starea cestuilalt. A lui Antonie a
fost numai minunea aceasta ca, sezând în munte, avea inima veghind
si ca Domnul i-a aratat pe acela de departe. Vezi ca din
pricina trezviei inimii Antonie s-a facut vazator de Dumnezeu
si înainte-vazator? Caci de fapt Dumnezeu se arata
mintii în inima, la început curatind pe cel care-L
iubeste, cum zice Ioan Scararul, ca un foc, apoi umlându-i mintea de
stralucire ca o lumina si dându-i forma dumnezeiasca. (Dumnezeu
se arata mintii sau puterii noastre de sesizare duhovniceasca a
prezentii Lui numai când aceasta este adunata înlauntrul inimii,
adica în intimitatea ultima a fiintei umane, care are
totodata un caracter emotional, o capacitate si o pornire
iubitoare. Aratarea aceasta a lui Dumnezeu e o suprema lumina, e
evidenta supremei realitati, care e totodata suportul
propriei noastre existente. Mintea ia atunci forma nehotarnicita
a lui Dumnezeu si capata lumina evidentei proprii asemenea
celei a evidentei lui Dumnezeu. Lumina sau evidenta aceasta se
întinde peste toate. De aceea Sfântul Antonie poate vedea prin ea ceea ce se
petrece departe cu cei doi calatori. Pentru aceasta mintea trebuie
sa fie curatita de pacate, adica de tot ce o
închide fata de Dumnezeu si de zidirea Lui universala,
într-un gând limitat, de care s-a alipit în mod patimas. În concluzia
ce o scoate din întâmplarea aceasta a sfântului Antonie, ca si cum în
concluziile din vietile sau sfaturile celorlalti parinti,
Nichifor tine sa accentueze importanta concentrarii
mintii în adâncul fiintei sau al inimii credinciosului, odata cu
oprirea activitatii simturilor îndreptata spre cele
dinafara. În vederea interioara pe care o câstiga mintea
astfel, i se descopera chiar cele din afara, care sânt de folos celui
ce se nevoieste sau altora.)
Adunarea mintii în inima si întâlnirea ei
statornica cu Dumnezeu prin pomenirea Lui continua, sau prin
rugaciunea neîncetata, am vazut-o recomandata si
practicata de toti sfintii amintiti de Nichifor în
introducerea metodei sale si pentru ea se pot invoca si multe alte
exemple si texte din parintii duhovnicesti anteriori. Ceea
ce aduce nou în metoda sa Nichifor este un mod mai precis în care mintea poate
fi adunata si tinuta în inima odata cu rostirea
neîncetata a rugaciunii lui Iisus. Metoda aceasta a devenit în
esenta ei o practica generala în secolul XIV între monahii
zisi isihasti si daca nu metoda însasi, cel
putin rugaciunea neîncetata a lui Iisus, adica partea a
doua a metodei lui Nichifor, a devenit generala prin monahii rasariteni,
în tot timpul de atunci încoace. Practica uzitata de cel dintâi
consta pâna azi într-o anumita asociere a celor doua
parti ale rugaciunii lui Iisus cu inspirarea si expirarea
aerului. Odata cu inspirarea aerului se spun cuvintele: Doamne Iisuse
Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, iar o data cu expirarea se spun cuvintele:
miluieste-ma pe mine pacatosul. Ceea ce a adus nou
Nichifor ca metoda de adunare a mintii în inima a fost tocmai
aceasta îmbinare a actului de trimitere a mintii la inima
odata cu aerul; dar el nu vorbeste si de îmbinarea celor
doua parti ale rugaciunii lui Iisus cu inspirarea si
expirarea aerului. El vorbeste numai de o continua trimitere a
mintii la inima o data (împreuna) cu inspirarea continuu
repetata si cu repetarea rugaciunii neîncetate. Propriu-zis el
recomanda folosirea respiratiei continuu repetate a aerului mai mult
ca un mijloc de a mentine mintea neîncetat în inima si de a
rosti neîncetat rugaciunea lui Iisus. Mintea e mentinuta mereu
în inima si rugaciunea la fel, numai întrucât nu se uita de
a face mereu efortul concentrarii ei în inima si efortul de a
repeta mereu rugaciunea. Nichifor spune ca prin aceasta mintea e
obisnuita sa nu iasa repede din inima. Mintea nu
ramâne fixata în inima în mod static si nici rugaciunea.
Persistarea mintii si a rugaciunii în inima e un fapt neîntrerupt,
dar în acelasi timp un fapt viu, dinamic, un fapt de vointa de a
repeta adunarea ei în inima si repetarea rugaciunii. La urma
urmelor si cu aerul se întâmpla acelasi lucru: el e mereu în
inima, adica nu iese total de acolo, dar e si trimis mereu acolo
Daca
deci, cum s-a zis, poti intra de la prima încercare în locul inimii pe
care ti l-am aratat, multumeste lui Dumnezeu, si
slaveste-L, salta si te tine de lucrarea aceasta
pururi. Aceasta te va învata pe tine cele ce nu le stii. Dar
cunoaste ca ajungând mintea acolo, nu trebuie sa taca
si sa stea dupa aceea degeaba, ci sa aiba ca lucru
si îndeletnicire neîncetata rugaciunea: Doamne Iisuse
Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma. Sa nu
conteneasca niciodata din aceasta, caci astfel, tinând
mintea neîmprastiata, o face sa nu poata fi
prinsa si atinsa de momelile vrajmasului si o
ridica la dragostea si dorul dumnezeiesc în fiecare zi.
Iar daca, ostenindu-te mult, o, frate, nu poti totusi
intra în partile inimii, precum ti-am aratat, fa ceea
ce-ti spun si cu ajutorul lui Dumnezeu vei afla ceea ce cauti.
Stii ca partea cugetatoare a fiecarui om este în piept,
caci în launtrul pieptului, tacând noi cu buzele, vorbim, ne
sfatuim cu noi însine, dam curs rugaciunilor, psalmilor
si altora. Da-i deci acestei cugetari, departând de la ea
orice gând si aceasta o poti daca vrei da-i deci pe:
Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma! si
sileste-te ca în loc de orice alt gând sa strigi pururi în
launtru aceste cuvinte. Iar tinând aceasta mai multa vreme,
si se va deschide astfel si intrarea inimii, precum ti-am scris,
fara nici o îndoiala, cum am cunoscut si noi prin cercare.
Îti va veni atunci împreuna cu luarea-aminte mult dorita si
placuta, si toata ceata virtutilor: dragostea,
bucuria, pacea si celelalte.
...mai multe in Filocalie !
Vorba desarta - tacere !
Cum sa fac sa spun mult cu cuvinte putine !
Starea launtrica
înainte si în timpul convorbirilor cu ceilalti. Precum mestesugarul nepriceput daca sta de
vorba în vreme ce lucreaza îsi primejduieste lucrul,
asa si cel ce se foloseste de veselie. El trebuie sa se asigure
cu grija luând aminte la cuvinte, la veselie si la privire ca nu
cumva sa se abata cu totul de la plânsul launtric. Deci unul ca
acesta având sa intre în vorba cu cineva trebuie sa-si
întrebe gândul sau ce trebuie sa faca si asa sa
se pregateasca pe sine caci s-a scris: M-am pregatit
si n-am fost tulburat. (Psalmi 118,60) Iar a se pregati
înseamna a deosebi persoanele pentru a sti din ce pricina voiesc
sa vorbeasca cu noi si a-si pregati gândirea în frica
lui Dumnezeu potrivit cu scopul celui ce vine. De vine cineva din prietenie
sa se foloseasca cuvinte placute potrivite cu ea; daca e
sa primesti Parinti, fa-o cu bucurie ca Avraam care a
spalat picioarele Stapânului si ale îngerilor primindu-i cu
bucurie. În fiecare caz împrejurarea ne va spune ce dispozitie sa
adoptam. Când vom pofti pe cei ce vin la noi sa ia ceva: fie de
mâncare, fie de bautura sa o facem cu buna dispozitie
dar si aceasta sa fie tinuta sub paza ca sa nu ni
se tulbure cugetarea.
ˇ
Fiindca de multe ori
lucrurile indiferente ma duc la vorbarie în care nu pot ocoli
pacatul, ce sa fac? Sa tinem
masura în felul acesta: de stim ca am vorbit o data
biruiti de un gând sa ne oprim a doua oara pe cât e cu
putinta. De suntem biruiti si a doua oara, sa ne
pregatim sa dam lupta si a treia oara. În felul acesta
ne vom pregati pentru taierea tuturor convorbirilor urmatoare
caci de va ajunge numarul lor la zece si cineva a fost biruit
doar în noua si s-a oprit de la una, iata ca a ajuns mai
bun decât cel ce a fost biruit în toate zece.
ˇ
Daca în lucrurile bune este de
folos tacerea, cu cât mai mult în cele de mijloc? Dar daca nu putem
tacea, ci suntem biruiti de dorinta de a vorbi, sa nu
zabovim în aceasta ca sa nu cadem din multa vorbire în cursa dusmanului.
(De câte ori n-am vazut ca convorbirile ne-au facut robi nu
numai demonilor prin pacatele savârsite în cursul lor, ci ne-au
produs si dusmani vazuti pentru ca am spus vreun lucru
ce n-a placut celor de fata, sau celor absenti carora
li s-a comunicat.)
ˇ
Daca dai impresia oamenilor
ca taci cu voia, aceia te pot socoti mândru si ca îi
jignesti. De smerenie tine sa-ti faci smerenia si
virtutile neobservate.
ˇ
Tulburarea ce-ti vine în cursul
convorbirii este pricinuita pentru ca nu ai pomenirea lui Iisus în
inima, din a nu fi adunat în tine în timp ce vorbesti, sau sa ai
gândul la pacatele tale si la datoria de a ne smeri. De aici vine
pasiunea pusa în convorbire prea dam multa
importanta celor ce le spunem, si noua ca si când de
noi ar depinde ca sa se cunoasca adevarul.
ˇ
Cuvântul desert iese din omul
desert si întretine desertaciunea din el iar omul
desert e cel ce si-a îngropat bogatia adâncurilor sale sau
si-a uscat. O raspândind moartea desertaciunii în jurul
sau....
Saracie,
detasare, lepadare iubirea de argint, avaritia
ˇ
Cei ce socotesc nefericire pierderea
banilor, a copiilor, a slugilor, sau a oricarui alt lucru, sa
stie întâi ca trebuie sa se multumeasca cu cele date
de Dumnezeu; iar când trebuie sa le dea înapoi, sa fie gata a face
aceasta cu recunostinta, întru nimic scârbindu-se pentru
lipsirea de ele, mai bine zis pentru înapoierea lor. Caci dupa ce
s-au folosit de cele ce nu erau ale lor, le-au dat iarasi înapoi.
(Antonie cel Mare)41
ˇ
Cei ce nu sunt multumiti cu
cele ce le au la îndemna pentru trai, ci poftesc la mai mult, se fac robi
patimilor, care apoi tulbura sufletul si îi insufla gânduri
si închipuiri ca cele ce le au sunt rele. Si dupa cum
hainele mai mari mai mari decât masura împiedica la miscare pe
cei ce se lupta, asa si dorinta avutiei peste
masura împiedica sufletele sa lupte sau sa se
mântuiasca. (Antonie cel Mare)41
ˇ
Starea în care se afla cineva
fara sa vrea îi este si paza si osânda. Deci
îndestuleaza-te cu cât ai, ca nu cumva purtându-te cu nemultumire,
sa te pedepsesti singur fara sa simti. Iar calea
spre aceasta este una singura: dispretuirea celor
pamântesti. (Antonie cel Mare)41
ˇ
Cât priveste hainele, sa nu
poftesti sa ai haine de prisos, ci îngrijeste-te numai de cele
care sunt de trebuinta trupului. Arunca mai bine asupra
Domnului grija ta si El va purta grija de tine. Caci el se
îngrijeste, zice, de noi. Daca esti lipsit de hrana sau de
haine, nu te rusina sa primesti când ti le vor aduce
altii, caci rusinea aceasta este un fel de mândrie. Iar
daca prisosesti tu în aceasta, da si tu celui lipsit.
Asa voieste Dumnezeu sa se chiverniseasca între dânsii
copiii Sai. De aceea scrie Apostolul catre Corinteni cu privire la
cei lipsiti: Prisosul vostru sa împlineasca lipsa altora, ca
si prisosul acelora sa împlineasca lipsa voastra; ca
sa se faca potrivire, precum este scris: Celui ce are mult, nu i-a
prisosit si celui ce are putin, nu i-a lipsit. Deci având pentru
timpul de acum cele de trebuinta, nu te griji pentru vremea ce vine,
nici pentru o zi, nici pentru o saptamâna si nici pentru o
luna. Caci venind de fata ziua de mâine, va aduce El cele
de trebuinta. Tu cauta mai bine împaratia
cerurilor si dreptatea lui Dumnezeu. Cautati, zice Domnul,
împaratia lui Dumnezeu si dreptatea Lui si toate
acestea se vor adauga voua.(Evagrie Ponticul)41
ˇ
Despre faptul ca nu trebuie
sa ne îngrijim de îmbracaminte si bucate, socot de prisos a
mai scrie, însusi Mântuitorul oprind acest lucru în Evanghelii. Nu
va îngrijiti, zice, în sufletul vostru ce veti mânca, sau ce
veti bea, sau cu ce va veti îmbraca, caci toate
acestea le fac pagânii si necredinciosii, care leapada
purtarea de grija a Stapânului si tagaduiesc pe
Facatorul. De crestinii este cu totul strain acest lucru,
de îndata ce cred ca si cele doua vrabii vândute cu un
ban stau sub purtarea de grija a Sfintilor îngeri. Au însa
dracii si obiceiul acesta: dupa gândurile necurate, aduc în suflet
si pe acelea ale grijii, ca sa se departeze Iisus de la noi,
umplut fiind locul cugetarii cu multime de gânduri, si sa
nu mai poata rodi cuvântul, fiind coplesit de gândurile grijii.
Lepadând dar asemenea gânduri, sa lasam toata grija
noastra în seama Domnului, îndestulându-se cu cele de fata, cu
îmbracaminte si hrana saracacioasa, ca
sa slabim în fiecare zi pe parintii slavei desarte.
Iar daca cineva socoteste ca nu-i sta bine în haina
saracacioasa, sa priveasca la Sfântul Pavel cum
asteapta în frig si dezbracat, cununa dreptatii.
Daca Apostolul a numit lumea aceasta stadion si teatru, oare cel ce
s-a îmbracat cu gândurile grijii, mai poate alerga spre
rasplatirea chemarii de sus a lui Dumnezeu, sau mai poate
sa lupte cu începatoriile, cu domniile si cu stapânitorii
întunericului veacului acestuia? Eu nu stiu daca-i va fi cu
putinta; acest lucru l-am învatat de la însesi
cazurile vazute. Caci se va împiedica în haina si se va
rostogoli la pamânt, ca si mintea de gândurile purtarii de
grija, daca e adevarat cuvântul care zice ca mintea
ramâne statornic lipita de comoara sa, ca unde este comoara ta,
acolo va fi si inima ta. (Evagrie Ponticul)41
ˇ
Când vor fugi degraba de la noi
vreunele din gândurile necurate, sa cautam pricina pentru care
s-a întâmplat aceasta. Oare pentru raritatea lucrului, fiind greu de gasit
materia, sau pentru nepatimirea noastra, n-a putut
vrajmasul nimic împotriva noastra? De pilda daca unui
pustnic i-ar veni în minte gândul ca i s-a încredintat ocârmuirea
duhovniceasca a primei cetati, desigur ca nu va zabovi
la închipuirea aceasta; si pricina se cunoaste usor din cele
spuse mai înainte. Dar daca unuia i-ar veni acest gând în
legatura cu oricare cetate s-ar nimeri, si ar cugeta la fel,
acela fericit este ca a ajuns nepatimirea. Asemenea si în
privinta altor gânduri se va afla pricina cercetându-se în acelasi
chip. Acestea trebuie sa le stim pentru râvna si puterea
noastra, ca sa vedem daca am trecut Iordanul si ne-am
apropiat de verdeata, sau înca petrecem în pustie, loviti
de cei de alte neamuri. De pilda foarte multe fete mi se pare ca
are dracul iubirii de argint si e foarte dibaci în puterea de-a
amagi.
Cunoastere,
gnoza ignoranta
ˇ
Oamenii se socotesc rationali
însa pe nedrept, caci nu sunt rationali. Unii au
învatat cuvintele si cartile vechilor
întelepti. Dar rationali sunt numai aceia care au sufletul
rational, pot sa deosebeasca ce este binele si ce este
raul, se feresc de cele rele si vatamatoare sufletului
si toata grija o au spre cele bune si folositoare sufletului;
iar acestea le savârsesc cu multa multumire catre
Dumnezeu. Numai acestia trebuie sa se numeasca rationali.(Antonie
cel Mare)7
ˇ
Omul cu adevarat rational
are o singura grija: sa asculte de Dumnezeul tuturor si
sa-L placa; multumindu-i pentru, orice
soarta ar avea el în viata. Pentru ca este nepotrivit
sa multumim pentru sanatatea trupului, doctorilor, care ne
dau leacuri amare si neplacute, iar lui Dumnezeu sa nu-I
multumim pentru cele ce ni se întâmpla cum trebuie, spre folosul
nostru si dupa purtarea Lui de grija. Caci în
cunostinta si credinta cea catre Dumnezeu sta
mântuirea si desavârsirea sufletului. (Antonie cel Mare)7
ˇ
Cel ce poate îmblânzi pe cei
neînvatati, ca sa iubeasca învatatura
si îndreptarea, facator de om trebuie sa se numeasca.
Asemenea si aceia care îndreapta pe cei desfrânati catre
petrecerea virtuoasa si placuta lui Dumnezeu, ca unii ce
schimba alcatuirea oamenilor. Caci blândetea si
înfrânarea este fericire si nadejde buna pentru sufletul
oamenilor. (Antonie cel Mare)7
ˇ
Om se numeste sau cel
rational, sau cel ce îngaduie sa fie îndreptat. Cel ce nu poate
fi îndreptat este neom, caci aceasta se afla la neoameni. Iar de unii
ca acestia trebuie sa fugim, caci celor ce traiesc
laolalta cu pacatul nu li se îngaduie sa se afle
niciodata printre cei nemuritori. (Antonie cel Mare)7
Curvia
curatia
ˇ
Sa n-ai prietenie prea mare cu
careva de aceeasi vârsta caci aceasta stare de suflet nu te
lasa sa ajungi la plâns. Înfrâneaza-ti ochii sa nu ia
aminte la cineva si nu vei umple inima ta de cumplita
îndrazneala care duce la pierzanie sigura.
ˇ
Tineretea trebuie sa se
pazeasca în toate cu mare grija caci diavolul îi
doboara repede pe tineri. Mai întâi încep sa vorbeasca când se
întâlnesc ca pentru folosul sufletului, ba de multe ori chiar si
fara acest motiv. Dupa aceea trec la altele cum ar fi pofta,
îndrazneala, clevetirea si alte multe rele. Asa se
împlineste cu ei spusa: Începând de la duh, acum sfârsiti în
trup? Toate acestea le-ati patimit în zadar. Asa ajung tinerii
la cadere: de la a începe sa vorbeasca unii cu altii fara
judecata si de a sedea împreuna. Masura iubirii lor întreolalta
aceasta sa fie: sa nu se cleveteasca unii pe altii, sa
nu se urasca, sa nu se iubeasca pentru frumusetea trupului,
nici pentru vreo lucrare trupeasca oarecare; sa nu sada unii
cu altii fara de mare trebuinta ca sa nu
cada în îndrazneala care nimiceste roadele monahului si-l
lasa ca pe un pom uscat caci spune Apostolul ca vorbirile rele
strica obiceiurile bune. (I Cor. 15,33)
Deznadejde,
descurajare, cedare
Pazeste-te de cursele celor
potrivnici. Caci se întâmpla ca, în vreme ce te rogi curat
si netulburat, sa ti se înfatiseze deodata
înainte vreun chip strain si ciudat, ca sa te duca la
parerea ca Dumnezeu este acolo si sa te înduplece sa
crezi ca dumnezeirea este câtimea ce ti s-a descoperit tie
deodata. Dar dumnezeirea nu este câtime si nu are chip. (Evagrie
Ponticul)9
ˇ
Ia seama la gânduri când te rogi;
daca au încetat cu usurinta, de unde vine aceasta? Ca
sa nu cazi în vreo cursa si sa te predai înselat.
(Evagrie Ponticul)9
ˇ
Este o zdrobire de inima
lina si folositoare, spre înmuierea ei; si este alta
ascutita si vatamatoare, spre pedepsirea ei.
(Marcu Ascetul)9
ˇ
Definitia nadejdii:
calatoria mintii spre cele nadajduite. (Diadoh al
Foticeii)9
ˇ
Parasirea
povatuitoare aduce sufletului întristare multa; de asemenea o
anumita smerenie si deznadejde masurata. Aceasta
pentru ca partea lui iubitoare de slava si fricoasa sa
ajunga, dupa cuviinta, la smerenie. Ea produce în
inima îndata frica de Dumnezeu si lacrimi de marturisire,
precum si multa dorinta de tacere. Dar
parasirea în sens de lepadare lasa sufletul sa se
umple de deznadejde, de necredinta, de fumul mândriei si de
mânie. Deci având noi experienta ambelor parasiri suntem datori
sa ne apropiem de Dumnezeu dupa cum o cere fiecare. În cazul celei
dintâi suntem datori sa-l aducem multumire însotita de
rugaciuni de iertare, ca unuia ce ne pedepseste neînfrânarea voii
noastre cu certarea acestei parasiri, ca sa ne învete,
asemenea unui Tata bun, deosebirea dintre virtute si pacat. În
cazul celei din urma, trebuie sa-l aducem marturisirea
neîncetata a pacatelor si lacrimi nelipsite si retragere si
mai multa, ca doar vom putea astfel, prin sporirea ostenelilor,
sa ni-L facem pe Dumnezeu milostiv, ca sa caute ca mai înainte la
inimile noastre. Dar trebuie sa stim ca atunci când se da
lupta între suflet si Satana, ciocnindu-se ca doua fiinte,
datorita parasirii povatuitoare, harul se ascunde pe
sine, precum am mai spus, ca sa arate vrajmasilor sufletului,
ca biruinta este numai a lui. (Diadoh al Foticeii)9
Mestesugul
linistirii
Nu se poate
pocai cineva, fara linistire; nici nu poate atinge în vreun
fel oarecare curatia, fara retragere; si nu se poate
învrednici de convorbirea cu Dumnezeu si de vederea Lui pâna ce se
afla în convorbire cu oamenii si îi vede pe ei. De aceea, cei ce
si-au facut o grija din a se pocai de gresalele lor, a
se curati de patimi si a se bucura de convorbirea cu Dumnezeu
si de vederea Lui care este capatul de drum si tinta
celor ce petrec dupa Dumnezeu, si arvuna, ca sa zic asa, a
mostenirii vesnice a lui Dumnezeu urmaresc cu toata
sârguinta linistirea si socotesc drept lucrul cel mai folositor
sa se retraga si sa ocoleasca pe oameni, cu toata
simtirea sufletului. începutul lor în viata de linistire este
plânsul, ocarârea si dispretuirea de sine, pentru care, spre a
le face în chip cât mai curat, iau asupra lor privegherile, starea în picioare,
înfrânarea si osteneala trupeasca al caror sfârsit de
obste este râul de lacrimi ce porneste din ochii celor ce cugeta
cele smerite întru frângerea inimii. Caci precum în cei ce tind spre
curatie si o dobândesc prin fapte, sfârsitul este pacea din
partea gândurilor, asa în aceia sfârsitul este, cum am spus, curgerea
lacrimilor.
Iar
de aici începe mintea, în chip firesc, sa patrunda în firile
lucrurilor si sa vada maiestria lui Dumnezeu. Lucrul ei
este, de acum, sa prinda si sa contemple întelesul
dumnezeiesc al puterii, al întelepciunii, al slavei, al bunatatii
si al celorlalte câte sunt în Duhul lui Dumnezeu. Ea patrunde
totodata în tainele Scripturii, gusta bunatatile mai
presus de lume si se face încapere a iubirii lui Dumnezeu...pleaca-ti genunchiul de câte ori poti si
roaga-te, sezând asa; îngreunându-te de rugaciune, treci la
citire, precum s-a zis; pe urma iarasi revin-o la
rugaciune. Si îngreunându-te iarasi de ea, ridica-te
la putina cântare; si apoi revino din nou la rugaciune.
Si iarasi îngreunându-te, întoarce-te la îndeletnicirea mai
înainte pomenita, cu masura; si apoi iarasi
daruieste-te rugaciunii. Foloseste-te putin si de
un lucru de mâna, pentru alungarea plictiselii, cum ai auzit de la
Sfintii Parinti. Dar pururea, în toata lucrarea ta cea
dupa Dumnezeu, de dimineata pâna dimineata,
sa stea la locul de frunte rugaciunea. Toate celelalte îndeletniciri
sa fie folosite, cum s-a zis, din pricina îngreunarii la
rugaciune. Iar când vine mila în suflet si harul Duhului face sa
tâsneasca din inima rugaciunea ca dintr-un izvor,
atunci mintea sa se îndeletniceasca numai cu rugaciunea si
cu vederea în raiul dragostei dumnezeiesti.
Rugaciunea
ˇ
Diavolii ori de câte ori ne vad
ca stam la rugaciune, ne stau si ei cu sârguinta
împotriva, sadind în mintea noastra cele ce nu trebuie, ca
sa ni le aducem aminte sau sa le gândim în vremea rugaciunii.
Asa vor ei sa duca mintea în robie, iar rugaciunea
noastra sa o faca nelucratoare, desarta si
nefolositoare. Caci desarta cu adevarat si nefolositoare
este rugaciunea facuta fara frica, fara
trezvie si priveghere. (Evagrie Ponticul)40
ˇ
Când te vad dracii râvnind cu
adevarat la rugaciune, îti strecoara gândurile unor lucruri
asa zise trebuincioase; si dupa putina vreme îti
fura amintirea lor, ca miscându-se mintea spre cautarea lor
si neaflându-se, sa se descurajeze si sa se întristeze
foarte. Apoi, când revine iarasi în rugaciune, îi aduce aminte
cele cautate si cele amintite mai-nainte, ca mintea cautând
sa le ia la cunostinta, sa piarda rugaciunea,
care aduce roade. (Evagrie Ponticul)40
ˇ
Când te va întâmpina o ispita,
sau te va atâta o împotrivire, ca sa-ti misti mânia
spre cel ce-ti sta împotriva, sau sa spui vreo vorba
goala, adu-ti aminte de rugaciune si de porunca
dumnezeiasca cu privire la ea, si îndata se va linisti
miscarea fara rânduiala din tine.40
ˇ
Toate câte le vei face pentru a te
razbuna pe fratele care te-a nedreptatit îti vor fi spre
sminteala în vremea rugaciunii. (Evagrie Ponticul)40
Necazul pe care îl rabzi cu buna
întelegere te va face sa-i afli rodul în vremea rugaciunii.
(Evagrie Ponticul)40
Slava
desarta
ˇ
Dintre gânduri singur cel al slavei
desarte lucreaza cu multe mijloace. El cuprinde aproape toata
lumea si deschide usile tuturor dracilor, facându-se ca un fel
de tradator viclean al cetatii. De aceea el umileste
foarte tare mintea pustnicului, umplând-o cu multe vorbe si lucruri
si întinându-i rugaciunile, prin care acesta se straduieste
sa-si tamaduiasca toate ranile sufletului
sau. Gândul acesta îl fac sa creasca toti draci dupa
ce au fost biruiti, ca printr-însul sa primeasca intrare din nou
în suflet, si sa faca astfel cele mai din urma mai rele ca
cele dintâi. Din gândul acesta se naste si cel al mândriei, care a
facut sa cada ca un sunet din ceruri pe pamânt pecetea
asemanarii si cununa frumusetii. Salta-te din el
si nu zabovi, ca sa nu vindem altora viata noastra,
nici petrecerea noastra, celor fara de mila. Pe acest drac
îl alunga rugaciunea staruitoare de a nu face sau zice cu voia
nimic din cele ce ajuta blestematei slave desarte. (Evagrie
Ponticul)44
ˇ
Când mintea pustnicilor a ajuns la
putina nepatimire, si-a agonisit si calul slavei
desarte, caruia îndata îi da pinteni prin cetati,
purtându-si fara stapânire lauda izvorâta din
slava. si întâmpinând-o duhul curviei, printr-o rânduiala
nevazuta, o închide într-o cocina de porci, învatând-o
sa nu se mai ridice altadata din pat înainte de a se face
sanatoasa deplin, nici sa nu faca ceea ce fac bolnavii
neascultatori care, purtând înca urmele bolii într-însii, se dau
la drumuri si merg la bai înainte de vreme, cazând din nou în
boala. De aceea sezând locului, sa luam si mai bine
aminte la noi însine, ca înainte de virtute, sa ne facem greu de
miscat spre pacat, iar înnoindu-ne întru cunostinta
sa dobândim multime de vederi felurite. Si asa
înaltându-ne si mai tare, vom vedea si mai bine lumina
Mântuitorului nostru. (Evagrie Ponticul)44
ˇ
Începutul ratacirii mintii
este slava desarta. Caci mintea fiind miscata
de aceasta, încearca sa margineasca dumnezeirea în chipuri
si înfatisari. (Evagrie Ponticul)44
ˇ
Când vezi vreun gând ca-ti
fagaduieste slava omeneasca, sa stii sigur
ca-ti pregateste rusine. (Marcu Ascetul)44
ˇ
Când vezi pe cineva îndurerat de
multe ocari, cunoaste ca, dupa ce s-a umplut de gânduri
de-ale slavei desarte, secera acum cu scârba spicele
semintelor din inima. (Marcu Ascetul)44
ˇ
Cel ce cugeta semet si
cel ce iubeste slava desarta se însotesc cu placere
unul cu altul. Caci cel dintâi lauda pe iubitorul de slava
desarta, care-i cade înainte slugarnic; iar celalalt
mareste pe cel cu cuget semet, care-l lauda într-una.
(Marcu Ascetul)44
ˇ
Când dracul slavei desarte se
aprinde puternic împotriva noastra, luând ca motiv venirea vreunor
frati, sau a oricarui alt strain la noi, bine este sa
lasam cu acest prilej ceva din asprimea dietei noastre
obisnuite. Prin aceasta vom face pe drac sa plece fara
isprava, ba mai degraba plângându-si încercarea neizbutita.
Totodata vom împlini cu dreapta judecata legea dragostei, pazind
în aceeasi vreme taina înfrânarii nedezvaluita, prin
pogoramântul ce l-am primit. (Diadoh al Foticeii)44
La ce duce pofta pantecului !
Bine este dar sa ramânem
între hotarele lucrurilor de trebuinta si sa ne silim cu
toata puterea sa nu trecem dincolo de acestea, caci daca
suntem dusi de pofta spre cele placute ale vietii, nici un
temei nu mai opreste pornirea noastra spre cele dinainte.
Fiindca ceea ce este peste trebuinta nu mai are nici un hotar,
ci o nazuinta fara sfârsit si o
desertaciune fara capat sporeste necontenit
osteneala în jurul lor, hranind pofta, ca pe o flacara, prin
adaugirea materiei. (Nil Ascetul)22 41
ˇ
Caci cei ce au trecut odata
hotarele trebuintei firesti si încep sa înainteze în
viata materiala, voiesc sa adauge la pâine ceva dulce pe
deasupra, iar la apa, vinul care se face de aici înainte trebuincios, iar
din acesta pe cel mai de pret. Ei nu mai vreau sa se
multumeasca cu vesmintele de trebuinta, ci mai întâi
îsi cumpara lâna de cea mai frumoasa, alegând
însasi floarea lânii, apoi trec de la aceasta la stofele amestecate
din in si lâna, pe urma umbla dupa haine de
matase, la început dupa cele simple, apoi dupa cele
împestritate cu razboaie, cu fiare si cu istorii de tot felul,
îsi aduna apoi vase de argint si de aur, care slujesc nu numai
la mese, ci si dobitoacelor, si le aseaza pe multe
policioare. Ce sa mai spunem despre ambitia lor atât de
desarta, pe care o întind pâna la cele mai necinstite
trebuinte, neprimind sa li se faca nici macar de necinste
din alta materie, ci vrând sa le faca argintul si
aceasta slujba? Caci asa este placerea. Se întinde pe
sine pâna la cele mai de pe urma si cinsteste lucrurile
necinstite prin stralucirea materiei. Dar a cauta acest prisos e un
lucru potrivnic firii. (Nil Ascetul)41
ˇ
Caci vietuirea potrivit cu
firea ne-a fost rânduita aceeasi noua si dobitoacelor, de
catre Facator. Iata v-am dat voua, zice Dumnezeu
catre oameni, toata iarba câmpului, ca sa fie voua si
dobitoacelor spre mâncare. Primind deci împreuna cu necuvântatoarele
o hrana de obste, dar stricând-o prin nascocirile noastre
într-una mai desfatatoare, cum nu vom fi socotiti, cu drept cuvânt,
mai necuvântatori decât acelea, daca dobitoacele ramân între
hotarele firii, neclintind nimic din cele rânduite de Dumnezeu, iar noi,
oamenii cinstiti, cu ratiune, am iesit cu totul din vechea
rânduiala? Caci care sunt fripturile dobitoacelor, care sunt
nenumaratele mestesuguri ale placintarilor si
bucatarilor, care stârnesc placerile ticalosului de pântece?
Oare nu iubesc acelea vechea simplitate, mâncând iarba si
îndestulându-se cu ce se nimereste si folosindu-se de apa râurilor,
dar si de aceasta destul de rar? De aceea le sunt putine si
placerile de sub pântece, pentru ca nu-si aprind dorintele
cu nici o mâncare grasa, încât nici nu stiu totdeauna de deosebirea
între barbatus si femeiusca. Caci un singur
timp al anului le stârneste aceasta simtire, când legea firii
le-a rânduit împreunarea pentru însamântarea aceleiasi specii,
spre pastrarea neamului; în cealalta vreme asa de mult se
înstraineaza, încât uita cu totul de o astfel de
dorinta. Dar oamenilor, pofta nesaturata dupa
placerile desfrânate, odraslita din belsugul si
felurimea mâncarilor, le-a semanat dorinte furioase,
neîngaduindu-le patima sa se linisteasca în nici o vreme.
(Nil Ascetul)4 34 41
Infranarea pantecului
I. Despre înfrânarea pântecelui .
Mai
întâi deci vom vorbi despre înfrânarea pântecelui, care se împotriveste îmbuibarii
pântecelui; apoi despre chipul posturilor si despre felul si cantitatea bucatelor.
Iar acestea nu de la noi le vom spune, ci dupa cum le-am primit de la Sfintii
Parinti. Acestia n-au lasat un singur canon de postire, nici un singur chip al
împartasirii de bucate, nici aceeasi masura pentru toti. Fiindca nu toti au aceeasi
tarie si aceeasi vârsta; apoi si din pricina slabiciunii unora, sau a unei deprinderi
mai gingase a trupului, însa un lucru au rânduit tuturor: sa fuga de îmbuibare
si de saturarea pântecelui. Iar postirea de fiecare zi au socotit ca este mai
folositoare si mai ajutatoare spre curatie, decât cea de trei sau de patru zile,
sau decât cea întinsa pâna la o saptamâna. Caci zic: cel ce peste masura întinde
postirea, tot peste masura se foloseste adeseori si de hrana. Din pricina aceasta
se întâmpla ca uneori, din covârsirea postirii, slabeste trupul si se face mai
trândav spre slujbele cele duhovnicesti; iar alteori, prin prisosul mâncarii,
se îngreuiaza si face sa se nasca în suflet nepasare si molesire. Au cercat Parintii
si aceea ca nu tuturor le este potrivita mâncarea verdeturilor sau a legumelor
si nici posmagul nu-1 pot folosi ca hrana toti. Si au zis Parintii ca unul mâncând
doua litre de pâine e înca flamând, iar altul mâncând o litra, sau sase uncii,
se satura. (Uncia este uncia romana: 27 gr. 165 mlgr.). Deci, precum am zis mai
înainte, le-a dat tuturor o singura regula pentru înfrânare: sa nu se amageasca
nimeni cu saturarea pântecelui si sa nu se lase furat de placerea gâtlejului.
Pentru ca nu numai deosebirea felurilor, ci si marimea cantitatii mâncarurilor
face sa se aprinza sagetile curviei. Caci cu orice fel de hrana de se va umplea
pântecele, naste samânta desfrânarii; asemenea nu numai aburii vinului fac mintea
sa se îmbete, ci si saturarea de apa, precum si prisosul a orice fel de hrana
o moleseste si o face somnoroasa. În Sodoma nu aburii vinului, sau ai bucatelor
felurite au adus prapadul, ci îmbuibarea cu pâine, cum zice Prorocul. Slabiciunea
trupului nu dauneaza curatiei inimii, când dam trupului nu ceea ce voieste placerea,
ci ceea ce cere slabiciunea. De bucate numai atât sa ne slujim, cât sa traim,
nu ca sa ne facem robi pornirilor poftei. Primirea hranei cu masura si cu socoteala,
da trupului sanatatea, nu îi ia sfintenia. Regula înfrânarii si canonul asezat
de Parinti, acesta este: Cel ce se împartaseste de vreo hrana sa se departeze
de ea pâna mai are înca pofta si sa nu astepte sa se sature. Iar Apostolul zicând:
"Grija trupului sa nu o faceti spre pofte",Dumnezeu n-a oprit chivernisirea
cea trebuincioasa a vietii, ci grija cea iubitoare de placeri. De altfel pentru
curatia desavârsita a sufletului nu ajunge numai retinerea de la bucate, daca
nu se adauga la ea si celelalte virtuti. De aceea smerenia prin ascultarea cu
lucrul si prin ostenirea trupului mari foloase aduce, înfrânarea de la iubirea
de argint calauzeste sufletul spre curatie, când înseamna nu numai lipsa banilor,
ci si lipsa poftei de-a-i avea. Retinerea de la mânie, de la întristare, de la
slava desarta si mândrie, înfaptuieste curatia întreaga a sufletului. Iar curatia
partiala a sufletului, cea a neprihanirii adeca, o înfaptuiesc în chip deosebit
înfrânarea si postul. Caci este cu neputinta ca cel ce si-a saturat stomacul sa
se poata lupta în cuget cu dracul curviei. Iata de ce lupta noastra cea dintâi
trebuie sa ne fie înfrânarea stomacului si supunerea trupului nu numai prin post,
ci si prin priveghere, osteneala si cetiri; apoi aducerea inimii la frica de iad
si la dorul dupa împaratia cerurilor.
Râsul
ˇ
Începutul pieirii monahului este
râsul si lipsa fricii. Când te vezi stapânit de râs, cunoaste-te
în adâncul relelor si în adâncul iadului. Râsul scoate afara
fericirea lui Hristos, el nu zideste ci topeste toate virtutile.
Râsul întristeaza Duhul, corupe trupul, vatama sufletul,
întuneca întelegerea, scufunda în noroi constiinta,
înaspreste si împietreste inima, face rugaciunea
neprimita. (Râsul este semn de superficialitate, semnul lipsei de
reflexie, de neobservare a insuficientelor proprii, a neîmplinirii
datoriilor fata de Dumnezeu si de altii.) Monahul
pricinuitor de râs (glumet) este urât în fata lui Dumnezeu, privit cu
scârba de îngeri, gol de toata virtutea, îmbracat în
rusine, unealta a diavolului si vatra a mortii. Râsul
este dusmanul înfrânarii si prietenul demonilor,
desfrânarii, rusine, osânda a celui câstigat de el. (Râsul
nu vede realitatea profunda si grija de-a ramâne în unirea cu
ea, de a înainta spre ea si în ea.) Râsul risipeste sufletul si
aduce caderea grabnica a trupului, dispretuieste pacea
si se bucura de lupte între oameni. Glumetul cauta moartea
si doreste pierzarea; el îsi pregateste chinurile
vesnice si grabnica pieire. (viata redusa la cele ale
lumii si la cele placute ei, se simte bine în monotonia lumii,
echivalenta cu moartea spirituala; el acopera aceasta
monotonie, dar cât timp va putea-o face?) Râsul este tulburarea Bisericii,
pricinuitor al rusinii, aduce defaimarea si dispretul, este
creatorul minciunii si batjocorirea adevarului. (Râsul nu ia în
serios nici o valoare; priveste cu îngaduinta toate relele,
orice dezordine sau lupta între oameni este deci o arma a
diavolului.) Râsul nu recunoaste ceea ce s-a împlinit cu adevarat, ci
nascoceste minciuna. Râsul goleste sufletul de orice
continut, de orice gândire, de orice relatie serioasa cu
altii. Râsul opreste simturile de a lua contact cu realitatea.
Râsul este pacatul neîncetat si un cui în suflet, sabia diavolului
si o secera pustiitoare. Râsul este necunoasterea Scripturilor,
mânie neîntârziata, strâmbarea cuvintelor adevarate, alegerea a ceea
ce este nedrept. Râsul este miscarea între cele rele schimbatoare
si cugetarea vicleana; râsul este foc nestins si pedeapsa
pierzatoare, cursa multipla si lipsa vietii. (Este
lipsa unei vieti adevarate. El nu se adânceste în bogatia
vietii, nu simte trebuinta sa o patrunda, sa o
cunoasca.) râsul este vietuire amagitoare, navala
desfrâului, hambar de înduri rele si magazie de întelesuri urâte.
Râsul este lipsit de gândul mortii si de cugetarea la chinurile
vesnice. (Daca mila noastra este trezita nu de cel ce râde,
ci de cel trist, cu atât mai mult trezeste cel trist si temator
mila lui Dumnezeu. Cel ce râde trezeste compatimirea lui Dumnezeu,
dar nu mila care-l poate mântui, ci doar compatimirea unita cu
constatarea ca cel ce râde se pierde.)
si acum: Rasul vs. Minciuna - fragment din cartea Limbajul trupului " 1. Omul cand rade ia distanta de lucruri si rade de ele. Cu cat rade mai mult ia distanta de propria existenta si incepe sa minta, intai pe altii pana la a se minti pe sine. Neputand fi un zeu al perfectiunii se multumeste cu adevaruri inventate si incepe sa spuna minciuna dupa minciuna.
Din fericire corpul vorbeste despre ceea ce ascund cuvintele. Omul doar cand se naste este sincer, vine pe lume plangand, prin aceste tipete este spontan. Imediat ce creste, chiar de la gradinita invata sa rada de altii, apoi invata sa minta.
Lumea in care traim ne obliga la minciuna. Ne obliga sa alegem intre onestitate sau umilinta, Reusita profesionala ne obliga sa mintim ca valoram mai mult decat suntem. Asa apare minciuna de supraevaluare. Adeptii dezvoltarii personale fara de Dumnezeu sunt precum broasca din fabula care se umfla ca un bou. Niciodata broasca nu va deveni bou, dupa cum nici o minciuna repetata la nesfarsit nu va deveni adevar.
Corpul spune cu voce tare, ceea ce sufletul gandeste in soapta.
Mintim pentru a ne supraevalua, ne indatoram pentru a arata cine suntem!
Cand uitam sa spunem cu ce pret am castigat ceva in detrimentul altcuiva, apare minciuna prin omisiune, iar cand din lasitate, esti de acord cu cineva, pentru a nu-l supara, a te pune bine cu el, ii accepti modul de gandire si faptele, apare minciuna prin admitere.
Concluzia psihologilor ; cand vezi un om razand in hohote, nu uita ca este si un mare mincinos, nu-ti pune mari sperante in voiosia lui contagioasa, mai bine compatimeste-l pentru cuiul din suflet pe care incearca sa-l ascunda prin ras.
Patericul egiptean in totalitate
Adunarea mintii în inima si întâlnirea ei statornica cu Dumnezeu prin pomenirea Lui continua, sau prin rugaciunea neîncetata, am vazut-o recomandata si practicata de toti sfintii amintiti de Nichifor în introducerea metodei sale si pentru ea se pot invoca si multe alte exemple si texte din parintii duhovnicesti anteriori. Ceea ce aduce nou în metoda sa Nichifor este un mod mai precis în care mintea poate fi adunata si tinuta în inima odata cu rostirea neîncetata a rugaciunii lui Iisus. Metoda aceasta a devenit în esenta ei o practica generala în secolul XIV între monahii zisi isihasti si daca nu metoda însasi, cel putin rugaciunea neîncetata a lui Iisus, adica partea a doua a metodei lui Nichifor, a devenit generala prin monahii rasariteni, în tot timpul de atunci încoace. Practica uzitata de cel dintâi consta pâna azi într-o anumita asociere a celor doua parti ale rugaciunii lui Iisus cu inspirarea si expirarea aerului. Odata cu inspirarea aerului se spun cuvintele: Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, iar o data cu expirarea se spun cuvintele: miluieste-ma pe mine pacatosul. Ceea ce a adus nou Nichifor ca metoda de adunare a mintii în inima a fost tocmai aceasta îmbinare a actului de trimitere a mintii la inima odata cu aerul; dar el nu vorbeste si de îmbinarea celor doua parti ale rugaciunii lui Iisus cu inspirarea si expirarea aerului. El vorbeste numai de o continua trimitere a mintii la inima o data (împreuna) cu inspirarea continuu repetata si cu repetarea rugaciunii neîncetate. Propriu-zis el recomanda folosirea respiratiei continuu repetate a aerului mai mult ca un mijloc de a mentine mintea neîncetat în inima si de a rosti neîncetat rugaciunea lui Iisus. Mintea e mentinuta mereu în inima si rugaciunea la fel, numai întrucât nu se uita de a face mereu efortul concentrarii ei în inima si efortul de a repeta mereu rugaciunea. Nichifor spune ca prin aceasta mintea e obisnuita sa nu iasa repede din inima. Mintea nu ramâne fixata în inima în mod static si nici rugaciunea. Persistarea mintii si a rugaciunii în inima e un fapt neîntrerupt, dar în acelasi timp un fapt viu, dinamic, un fapt de vointa de a repeta adunarea ei în inima si repetarea rugaciunii. La urma urmelor si cu aerul se întâmpla acelasi lucru: el e mereu în inima, adica nu iese total de acolo, dar e si trimis mereu acolo
Daca
deci, cum s-a zis, poti intra de la prima încercare în locul inimii pe
care ti l-am aratat, multumeste lui Dumnezeu, si
slaveste-L, salta si te tine de lucrarea aceasta
pururi. Aceasta te va învata pe tine cele ce nu le stii. Dar
cunoaste ca ajungând mintea acolo, nu trebuie sa taca
si sa stea dupa aceea degeaba, ci sa aiba ca lucru
si îndeletnicire neîncetata rugaciunea: Doamne Iisuse
Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma. Sa nu
conteneasca niciodata din aceasta, caci astfel, tinând
mintea neîmprastiata, o face sa nu poata fi
prinsa si atinsa de momelile vrajmasului si o
ridica la dragostea si dorul dumnezeiesc în fiecare zi.
Iar daca, ostenindu-te mult, o, frate, nu poti totusi
intra în partile inimii, precum ti-am aratat, fa ceea
ce-ti spun si cu ajutorul lui Dumnezeu vei afla ceea ce cauti.
Stii ca partea cugetatoare a fiecarui om este în piept,
caci în launtrul pieptului, tacând noi cu buzele, vorbim, ne
sfatuim cu noi însine, dam curs rugaciunilor, psalmilor
si altora. Da-i deci acestei cugetari, departând de la ea
orice gând si aceasta o poti daca vrei da-i deci pe:
Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma! si
sileste-te ca în loc de orice alt gând sa strigi pururi în
launtru aceste cuvinte. Iar tinând aceasta mai multa vreme,
si se va deschide astfel si intrarea inimii, precum ti-am scris,
fara nici o îndoiala, cum am cunoscut si noi prin cercare.
Îti va veni atunci împreuna cu luarea-aminte mult dorita si
placuta, si toata ceata virtutilor: dragostea,
bucuria, pacea si celelalte.
...mai multe in Filocalie !
Vorba desarta - tacere !
Cum sa fac sa spun mult cu cuvinte putine !
Starea launtrica
înainte si în timpul convorbirilor cu ceilalti. Precum mestesugarul nepriceput daca sta de
vorba în vreme ce lucreaza îsi primejduieste lucrul,
asa si cel ce se foloseste de veselie. El trebuie sa se asigure
cu grija luând aminte la cuvinte, la veselie si la privire ca nu
cumva sa se abata cu totul de la plânsul launtric. Deci unul ca
acesta având sa intre în vorba cu cineva trebuie sa-si
întrebe gândul sau ce trebuie sa faca si asa sa
se pregateasca pe sine caci s-a scris: M-am pregatit
si n-am fost tulburat. (Psalmi 118,60) Iar a se pregati
înseamna a deosebi persoanele pentru a sti din ce pricina voiesc
sa vorbeasca cu noi si a-si pregati gândirea în frica
lui Dumnezeu potrivit cu scopul celui ce vine. De vine cineva din prietenie
sa se foloseasca cuvinte placute potrivite cu ea; daca e
sa primesti Parinti, fa-o cu bucurie ca Avraam care a
spalat picioarele Stapânului si ale îngerilor primindu-i cu
bucurie. În fiecare caz împrejurarea ne va spune ce dispozitie sa
adoptam. Când vom pofti pe cei ce vin la noi sa ia ceva: fie de
mâncare, fie de bautura sa o facem cu buna dispozitie
dar si aceasta sa fie tinuta sub paza ca sa nu ni
se tulbure cugetarea.
ˇ
Fiindca de multe ori
lucrurile indiferente ma duc la vorbarie în care nu pot ocoli
pacatul, ce sa fac? Sa tinem
masura în felul acesta: de stim ca am vorbit o data
biruiti de un gând sa ne oprim a doua oara pe cât e cu
putinta. De suntem biruiti si a doua oara, sa ne
pregatim sa dam lupta si a treia oara. În felul acesta
ne vom pregati pentru taierea tuturor convorbirilor urmatoare
caci de va ajunge numarul lor la zece si cineva a fost biruit
doar în noua si s-a oprit de la una, iata ca a ajuns mai
bun decât cel ce a fost biruit în toate zece.
ˇ
Daca în lucrurile bune este de
folos tacerea, cu cât mai mult în cele de mijloc? Dar daca nu putem
tacea, ci suntem biruiti de dorinta de a vorbi, sa nu
zabovim în aceasta ca sa nu cadem din multa vorbire în cursa dusmanului.
(De câte ori n-am vazut ca convorbirile ne-au facut robi nu
numai demonilor prin pacatele savârsite în cursul lor, ci ne-au
produs si dusmani vazuti pentru ca am spus vreun lucru
ce n-a placut celor de fata, sau celor absenti carora
li s-a comunicat.)
ˇ
Daca dai impresia oamenilor
ca taci cu voia, aceia te pot socoti mândru si ca îi
jignesti. De smerenie tine sa-ti faci smerenia si
virtutile neobservate.
ˇ
Tulburarea ce-ti vine în cursul
convorbirii este pricinuita pentru ca nu ai pomenirea lui Iisus în
inima, din a nu fi adunat în tine în timp ce vorbesti, sau sa ai
gândul la pacatele tale si la datoria de a ne smeri. De aici vine
pasiunea pusa în convorbire prea dam multa
importanta celor ce le spunem, si noua ca si când de
noi ar depinde ca sa se cunoasca adevarul.
ˇ
Cuvântul desert iese din omul
desert si întretine desertaciunea din el iar omul
desert e cel ce si-a îngropat bogatia adâncurilor sale sau
si-a uscat. O raspândind moartea desertaciunii în jurul
sau....
Saracie, detasare, lepadare iubirea de argint, avaritia
ˇ
Cei ce socotesc nefericire pierderea
banilor, a copiilor, a slugilor, sau a oricarui alt lucru, sa
stie întâi ca trebuie sa se multumeasca cu cele date
de Dumnezeu; iar când trebuie sa le dea înapoi, sa fie gata a face
aceasta cu recunostinta, întru nimic scârbindu-se pentru
lipsirea de ele, mai bine zis pentru înapoierea lor. Caci dupa ce
s-au folosit de cele ce nu erau ale lor, le-au dat iarasi înapoi.
(Antonie cel Mare)41
ˇ
Cei ce nu sunt multumiti cu
cele ce le au la îndemna pentru trai, ci poftesc la mai mult, se fac robi
patimilor, care apoi tulbura sufletul si îi insufla gânduri
si închipuiri ca cele ce le au sunt rele. Si dupa cum
hainele mai mari mai mari decât masura împiedica la miscare pe
cei ce se lupta, asa si dorinta avutiei peste
masura împiedica sufletele sa lupte sau sa se
mântuiasca. (Antonie cel Mare)41
ˇ
Starea în care se afla cineva
fara sa vrea îi este si paza si osânda. Deci
îndestuleaza-te cu cât ai, ca nu cumva purtându-te cu nemultumire,
sa te pedepsesti singur fara sa simti. Iar calea
spre aceasta este una singura: dispretuirea celor
pamântesti. (Antonie cel Mare)41
ˇ
Cât priveste hainele, sa nu
poftesti sa ai haine de prisos, ci îngrijeste-te numai de cele
care sunt de trebuinta trupului. Arunca mai bine asupra
Domnului grija ta si El va purta grija de tine. Caci el se
îngrijeste, zice, de noi. Daca esti lipsit de hrana sau de
haine, nu te rusina sa primesti când ti le vor aduce
altii, caci rusinea aceasta este un fel de mândrie. Iar
daca prisosesti tu în aceasta, da si tu celui lipsit.
Asa voieste Dumnezeu sa se chiverniseasca între dânsii
copiii Sai. De aceea scrie Apostolul catre Corinteni cu privire la
cei lipsiti: Prisosul vostru sa împlineasca lipsa altora, ca
si prisosul acelora sa împlineasca lipsa voastra; ca
sa se faca potrivire, precum este scris: Celui ce are mult, nu i-a
prisosit si celui ce are putin, nu i-a lipsit. Deci având pentru
timpul de acum cele de trebuinta, nu te griji pentru vremea ce vine,
nici pentru o zi, nici pentru o saptamâna si nici pentru o
luna. Caci venind de fata ziua de mâine, va aduce El cele
de trebuinta. Tu cauta mai bine împaratia
cerurilor si dreptatea lui Dumnezeu. Cautati, zice Domnul,
împaratia lui Dumnezeu si dreptatea Lui si toate
acestea se vor adauga voua.(Evagrie Ponticul)41
ˇ
Despre faptul ca nu trebuie
sa ne îngrijim de îmbracaminte si bucate, socot de prisos a
mai scrie, însusi Mântuitorul oprind acest lucru în Evanghelii. Nu
va îngrijiti, zice, în sufletul vostru ce veti mânca, sau ce
veti bea, sau cu ce va veti îmbraca, caci toate
acestea le fac pagânii si necredinciosii, care leapada
purtarea de grija a Stapânului si tagaduiesc pe
Facatorul. De crestinii este cu totul strain acest lucru,
de îndata ce cred ca si cele doua vrabii vândute cu un
ban stau sub purtarea de grija a Sfintilor îngeri. Au însa
dracii si obiceiul acesta: dupa gândurile necurate, aduc în suflet
si pe acelea ale grijii, ca sa se departeze Iisus de la noi,
umplut fiind locul cugetarii cu multime de gânduri, si sa
nu mai poata rodi cuvântul, fiind coplesit de gândurile grijii.
Lepadând dar asemenea gânduri, sa lasam toata grija
noastra în seama Domnului, îndestulându-se cu cele de fata, cu
îmbracaminte si hrana saracacioasa, ca
sa slabim în fiecare zi pe parintii slavei desarte.
Iar daca cineva socoteste ca nu-i sta bine în haina
saracacioasa, sa priveasca la Sfântul Pavel cum
asteapta în frig si dezbracat, cununa dreptatii.
Daca Apostolul a numit lumea aceasta stadion si teatru, oare cel ce
s-a îmbracat cu gândurile grijii, mai poate alerga spre
rasplatirea chemarii de sus a lui Dumnezeu, sau mai poate
sa lupte cu începatoriile, cu domniile si cu stapânitorii
întunericului veacului acestuia? Eu nu stiu daca-i va fi cu
putinta; acest lucru l-am învatat de la însesi
cazurile vazute. Caci se va împiedica în haina si se va
rostogoli la pamânt, ca si mintea de gândurile purtarii de
grija, daca e adevarat cuvântul care zice ca mintea
ramâne statornic lipita de comoara sa, ca unde este comoara ta,
acolo va fi si inima ta. (Evagrie Ponticul)41
ˇ
Când vor fugi degraba de la noi
vreunele din gândurile necurate, sa cautam pricina pentru care
s-a întâmplat aceasta. Oare pentru raritatea lucrului, fiind greu de gasit
materia, sau pentru nepatimirea noastra, n-a putut
vrajmasul nimic împotriva noastra? De pilda daca unui
pustnic i-ar veni în minte gândul ca i s-a încredintat ocârmuirea
duhovniceasca a primei cetati, desigur ca nu va zabovi
la închipuirea aceasta; si pricina se cunoaste usor din cele
spuse mai înainte. Dar daca unuia i-ar veni acest gând în
legatura cu oricare cetate s-ar nimeri, si ar cugeta la fel,
acela fericit este ca a ajuns nepatimirea. Asemenea si în
privinta altor gânduri se va afla pricina cercetându-se în acelasi
chip. Acestea trebuie sa le stim pentru râvna si puterea
noastra, ca sa vedem daca am trecut Iordanul si ne-am
apropiat de verdeata, sau înca petrecem în pustie, loviti
de cei de alte neamuri. De pilda foarte multe fete mi se pare ca
are dracul iubirii de argint si e foarte dibaci în puterea de-a
amagi.
Cunoastere, gnoza ignoranta
ˇ
Oamenii se socotesc rationali
însa pe nedrept, caci nu sunt rationali. Unii au
învatat cuvintele si cartile vechilor
întelepti. Dar rationali sunt numai aceia care au sufletul
rational, pot sa deosebeasca ce este binele si ce este
raul, se feresc de cele rele si vatamatoare sufletului
si toata grija o au spre cele bune si folositoare sufletului;
iar acestea le savârsesc cu multa multumire catre
Dumnezeu. Numai acestia trebuie sa se numeasca rationali.(Antonie
cel Mare)7
ˇ
Omul cu adevarat rational
are o singura grija: sa asculte de Dumnezeul tuturor si
sa-L placa; multumindu-i pentru, orice
soarta ar avea el în viata. Pentru ca este nepotrivit
sa multumim pentru sanatatea trupului, doctorilor, care ne
dau leacuri amare si neplacute, iar lui Dumnezeu sa nu-I
multumim pentru cele ce ni se întâmpla cum trebuie, spre folosul
nostru si dupa purtarea Lui de grija. Caci în
cunostinta si credinta cea catre Dumnezeu sta
mântuirea si desavârsirea sufletului. (Antonie cel Mare)7
ˇ
Cel ce poate îmblânzi pe cei
neînvatati, ca sa iubeasca învatatura
si îndreptarea, facator de om trebuie sa se numeasca.
Asemenea si aceia care îndreapta pe cei desfrânati catre
petrecerea virtuoasa si placuta lui Dumnezeu, ca unii ce
schimba alcatuirea oamenilor. Caci blândetea si
înfrânarea este fericire si nadejde buna pentru sufletul
oamenilor. (Antonie cel Mare)7
ˇ
Om se numeste sau cel
rational, sau cel ce îngaduie sa fie îndreptat. Cel ce nu poate
fi îndreptat este neom, caci aceasta se afla la neoameni. Iar de unii
ca acestia trebuie sa fugim, caci celor ce traiesc
laolalta cu pacatul nu li se îngaduie sa se afle
niciodata printre cei nemuritori. (Antonie cel Mare)7
Curvia curatia
ˇ
Sa n-ai prietenie prea mare cu
careva de aceeasi vârsta caci aceasta stare de suflet nu te
lasa sa ajungi la plâns. Înfrâneaza-ti ochii sa nu ia
aminte la cineva si nu vei umple inima ta de cumplita
îndrazneala care duce la pierzanie sigura.
ˇ
Tineretea trebuie sa se
pazeasca în toate cu mare grija caci diavolul îi
doboara repede pe tineri. Mai întâi încep sa vorbeasca când se
întâlnesc ca pentru folosul sufletului, ba de multe ori chiar si
fara acest motiv. Dupa aceea trec la altele cum ar fi pofta,
îndrazneala, clevetirea si alte multe rele. Asa se
împlineste cu ei spusa: Începând de la duh, acum sfârsiti în
trup? Toate acestea le-ati patimit în zadar. Asa ajung tinerii
la cadere: de la a începe sa vorbeasca unii cu altii fara
judecata si de a sedea împreuna. Masura iubirii lor întreolalta
aceasta sa fie: sa nu se cleveteasca unii pe altii, sa
nu se urasca, sa nu se iubeasca pentru frumusetea trupului,
nici pentru vreo lucrare trupeasca oarecare; sa nu sada unii
cu altii fara de mare trebuinta ca sa nu
cada în îndrazneala care nimiceste roadele monahului si-l
lasa ca pe un pom uscat caci spune Apostolul ca vorbirile rele
strica obiceiurile bune. (I Cor. 15,33)
Deznadejde, descurajare, cedare
Pazeste-te de cursele celor potrivnici. Caci se întâmpla ca, în vreme ce te rogi curat si netulburat, sa ti se înfatiseze deodata înainte vreun chip strain si ciudat, ca sa te duca la parerea ca Dumnezeu este acolo si sa te înduplece sa crezi ca dumnezeirea este câtimea ce ti s-a descoperit tie deodata. Dar dumnezeirea nu este câtime si nu are chip. (Evagrie Ponticul)9
ˇ
Ia seama la gânduri când te rogi;
daca au încetat cu usurinta, de unde vine aceasta? Ca
sa nu cazi în vreo cursa si sa te predai înselat.
(Evagrie Ponticul)9
ˇ
Este o zdrobire de inima
lina si folositoare, spre înmuierea ei; si este alta
ascutita si vatamatoare, spre pedepsirea ei.
(Marcu Ascetul)9
ˇ
Definitia nadejdii:
calatoria mintii spre cele nadajduite. (Diadoh al
Foticeii)9
ˇ
Parasirea
povatuitoare aduce sufletului întristare multa; de asemenea o
anumita smerenie si deznadejde masurata. Aceasta
pentru ca partea lui iubitoare de slava si fricoasa sa
ajunga, dupa cuviinta, la smerenie. Ea produce în
inima îndata frica de Dumnezeu si lacrimi de marturisire,
precum si multa dorinta de tacere. Dar
parasirea în sens de lepadare lasa sufletul sa se
umple de deznadejde, de necredinta, de fumul mândriei si de
mânie. Deci având noi experienta ambelor parasiri suntem datori
sa ne apropiem de Dumnezeu dupa cum o cere fiecare. În cazul celei
dintâi suntem datori sa-l aducem multumire însotita de
rugaciuni de iertare, ca unuia ce ne pedepseste neînfrânarea voii
noastre cu certarea acestei parasiri, ca sa ne învete,
asemenea unui Tata bun, deosebirea dintre virtute si pacat. În
cazul celei din urma, trebuie sa-l aducem marturisirea
neîncetata a pacatelor si lacrimi nelipsite si retragere si
mai multa, ca doar vom putea astfel, prin sporirea ostenelilor,
sa ni-L facem pe Dumnezeu milostiv, ca sa caute ca mai înainte la
inimile noastre. Dar trebuie sa stim ca atunci când se da
lupta între suflet si Satana, ciocnindu-se ca doua fiinte,
datorita parasirii povatuitoare, harul se ascunde pe
sine, precum am mai spus, ca sa arate vrajmasilor sufletului,
ca biruinta este numai a lui. (Diadoh al Foticeii)9
Mestesugul linistirii
Nu se poate
pocai cineva, fara linistire; nici nu poate atinge în vreun
fel oarecare curatia, fara retragere; si nu se poate
învrednici de convorbirea cu Dumnezeu si de vederea Lui pâna ce se
afla în convorbire cu oamenii si îi vede pe ei. De aceea, cei ce
si-au facut o grija din a se pocai de gresalele lor, a
se curati de patimi si a se bucura de convorbirea cu Dumnezeu
si de vederea Lui care este capatul de drum si tinta
celor ce petrec dupa Dumnezeu, si arvuna, ca sa zic asa, a
mostenirii vesnice a lui Dumnezeu urmaresc cu toata
sârguinta linistirea si socotesc drept lucrul cel mai folositor
sa se retraga si sa ocoleasca pe oameni, cu toata
simtirea sufletului. începutul lor în viata de linistire este
plânsul, ocarârea si dispretuirea de sine, pentru care, spre a
le face în chip cât mai curat, iau asupra lor privegherile, starea în picioare,
înfrânarea si osteneala trupeasca al caror sfârsit de
obste este râul de lacrimi ce porneste din ochii celor ce cugeta
cele smerite întru frângerea inimii. Caci precum în cei ce tind spre
curatie si o dobândesc prin fapte, sfârsitul este pacea din
partea gândurilor, asa în aceia sfârsitul este, cum am spus, curgerea
lacrimilor.
Iar
de aici începe mintea, în chip firesc, sa patrunda în firile
lucrurilor si sa vada maiestria lui Dumnezeu. Lucrul ei
este, de acum, sa prinda si sa contemple întelesul
dumnezeiesc al puterii, al întelepciunii, al slavei, al bunatatii
si al celorlalte câte sunt în Duhul lui Dumnezeu. Ea patrunde
totodata în tainele Scripturii, gusta bunatatile mai
presus de lume si se face încapere a iubirii lui Dumnezeu...pleaca-ti genunchiul de câte ori poti si
roaga-te, sezând asa; îngreunându-te de rugaciune, treci la
citire, precum s-a zis; pe urma iarasi revin-o la
rugaciune. Si îngreunându-te iarasi de ea, ridica-te
la putina cântare; si apoi revino din nou la rugaciune.
Si iarasi îngreunându-te, întoarce-te la îndeletnicirea mai
înainte pomenita, cu masura; si apoi iarasi
daruieste-te rugaciunii. Foloseste-te putin si de
un lucru de mâna, pentru alungarea plictiselii, cum ai auzit de la
Sfintii Parinti. Dar pururea, în toata lucrarea ta cea
dupa Dumnezeu, de dimineata pâna dimineata,
sa stea la locul de frunte rugaciunea. Toate celelalte îndeletniciri
sa fie folosite, cum s-a zis, din pricina îngreunarii la
rugaciune. Iar când vine mila în suflet si harul Duhului face sa
tâsneasca din inima rugaciunea ca dintr-un izvor,
atunci mintea sa se îndeletniceasca numai cu rugaciunea si
cu vederea în raiul dragostei dumnezeiesti.
Rugaciunea
ˇ
Diavolii ori de câte ori ne vad
ca stam la rugaciune, ne stau si ei cu sârguinta
împotriva, sadind în mintea noastra cele ce nu trebuie, ca
sa ni le aducem aminte sau sa le gândim în vremea rugaciunii.
Asa vor ei sa duca mintea în robie, iar rugaciunea
noastra sa o faca nelucratoare, desarta si
nefolositoare. Caci desarta cu adevarat si nefolositoare
este rugaciunea facuta fara frica, fara
trezvie si priveghere. (Evagrie Ponticul)40
ˇ
Când te vad dracii râvnind cu
adevarat la rugaciune, îti strecoara gândurile unor lucruri
asa zise trebuincioase; si dupa putina vreme îti
fura amintirea lor, ca miscându-se mintea spre cautarea lor
si neaflându-se, sa se descurajeze si sa se întristeze
foarte. Apoi, când revine iarasi în rugaciune, îi aduce aminte
cele cautate si cele amintite mai-nainte, ca mintea cautând
sa le ia la cunostinta, sa piarda rugaciunea,
care aduce roade. (Evagrie Ponticul)40
ˇ
Când te va întâmpina o ispita,
sau te va atâta o împotrivire, ca sa-ti misti mânia
spre cel ce-ti sta împotriva, sau sa spui vreo vorba
goala, adu-ti aminte de rugaciune si de porunca
dumnezeiasca cu privire la ea, si îndata se va linisti
miscarea fara rânduiala din tine.40
ˇ
Toate câte le vei face pentru a te
razbuna pe fratele care te-a nedreptatit îti vor fi spre
sminteala în vremea rugaciunii. (Evagrie Ponticul)40
Necazul pe care îl rabzi cu buna
întelegere te va face sa-i afli rodul în vremea rugaciunii.
(Evagrie Ponticul)40
I. Despre înfrânarea pântecelui .
si acum: Rasul vs. Minciuna - fragment din cartea Limbajul trupului " 1. Omul cand rade ia distanta de lucruri si rade de ele. Cu cat rade mai mult ia distanta de propria existenta si incepe sa minta, intai pe altii pana la a se minti pe sine. Neputand fi un zeu al perfectiunii se multumeste cu adevaruri inventate si incepe sa spuna minciuna dupa minciuna.
Din fericire corpul vorbeste despre ceea ce ascund cuvintele. Omul doar cand se naste este sincer, vine pe lume plangand, prin aceste tipete este spontan. Imediat ce creste, chiar de la gradinita invata sa rada de altii, apoi invata sa minta.
Lumea in care traim ne obliga la minciuna. Ne obliga sa alegem intre onestitate sau umilinta, Reusita profesionala ne obliga sa mintim ca valoram mai mult decat suntem. Asa apare minciuna de supraevaluare. Adeptii dezvoltarii personale fara de Dumnezeu sunt precum broasca din fabula care se umfla ca un bou. Niciodata broasca nu va deveni bou, dupa cum nici o minciuna repetata la nesfarsit nu va deveni adevar.
Corpul spune cu voce tare, ceea ce sufletul gandeste in soapta.
Slava desarta
ˇ
Dintre gânduri singur cel al slavei
desarte lucreaza cu multe mijloace. El cuprinde aproape toata
lumea si deschide usile tuturor dracilor, facându-se ca un fel
de tradator viclean al cetatii. De aceea el umileste
foarte tare mintea pustnicului, umplând-o cu multe vorbe si lucruri
si întinându-i rugaciunile, prin care acesta se straduieste
sa-si tamaduiasca toate ranile sufletului
sau. Gândul acesta îl fac sa creasca toti draci dupa
ce au fost biruiti, ca printr-însul sa primeasca intrare din nou
în suflet, si sa faca astfel cele mai din urma mai rele ca
cele dintâi. Din gândul acesta se naste si cel al mândriei, care a
facut sa cada ca un sunet din ceruri pe pamânt pecetea
asemanarii si cununa frumusetii. Salta-te din el
si nu zabovi, ca sa nu vindem altora viata noastra,
nici petrecerea noastra, celor fara de mila. Pe acest drac
îl alunga rugaciunea staruitoare de a nu face sau zice cu voia
nimic din cele ce ajuta blestematei slave desarte. (Evagrie
Ponticul)44
ˇ
Când mintea pustnicilor a ajuns la
putina nepatimire, si-a agonisit si calul slavei
desarte, caruia îndata îi da pinteni prin cetati,
purtându-si fara stapânire lauda izvorâta din
slava. si întâmpinând-o duhul curviei, printr-o rânduiala
nevazuta, o închide într-o cocina de porci, învatând-o
sa nu se mai ridice altadata din pat înainte de a se face
sanatoasa deplin, nici sa nu faca ceea ce fac bolnavii
neascultatori care, purtând înca urmele bolii într-însii, se dau
la drumuri si merg la bai înainte de vreme, cazând din nou în
boala. De aceea sezând locului, sa luam si mai bine
aminte la noi însine, ca înainte de virtute, sa ne facem greu de
miscat spre pacat, iar înnoindu-ne întru cunostinta
sa dobândim multime de vederi felurite. Si asa
înaltându-ne si mai tare, vom vedea si mai bine lumina
Mântuitorului nostru. (Evagrie Ponticul)44
ˇ
Începutul ratacirii mintii
este slava desarta. Caci mintea fiind miscata
de aceasta, încearca sa margineasca dumnezeirea în chipuri
si înfatisari. (Evagrie Ponticul)44
ˇ
Când vezi vreun gând ca-ti
fagaduieste slava omeneasca, sa stii sigur
ca-ti pregateste rusine. (Marcu Ascetul)44
ˇ
Când vezi pe cineva îndurerat de
multe ocari, cunoaste ca, dupa ce s-a umplut de gânduri
de-ale slavei desarte, secera acum cu scârba spicele
semintelor din inima. (Marcu Ascetul)44
ˇ
Cel ce cugeta semet si
cel ce iubeste slava desarta se însotesc cu placere
unul cu altul. Caci cel dintâi lauda pe iubitorul de slava
desarta, care-i cade înainte slugarnic; iar celalalt
mareste pe cel cu cuget semet, care-l lauda într-una.
(Marcu Ascetul)44
ˇ
Când dracul slavei desarte se
aprinde puternic împotriva noastra, luând ca motiv venirea vreunor
frati, sau a oricarui alt strain la noi, bine este sa
lasam cu acest prilej ceva din asprimea dietei noastre
obisnuite. Prin aceasta vom face pe drac sa plece fara
isprava, ba mai degraba plângându-si încercarea neizbutita.
Totodata vom împlini cu dreapta judecata legea dragostei, pazind
în aceeasi vreme taina înfrânarii nedezvaluita, prin
pogoramântul ce l-am primit. (Diadoh al Foticeii)44
La ce duce pofta pantecului !
Bine este dar sa ramânem
între hotarele lucrurilor de trebuinta si sa ne silim cu
toata puterea sa nu trecem dincolo de acestea, caci daca
suntem dusi de pofta spre cele placute ale vietii, nici un
temei nu mai opreste pornirea noastra spre cele dinainte.
Fiindca ceea ce este peste trebuinta nu mai are nici un hotar,
ci o nazuinta fara sfârsit si o
desertaciune fara capat sporeste necontenit
osteneala în jurul lor, hranind pofta, ca pe o flacara, prin
adaugirea materiei. (Nil Ascetul)22 41
ˇ
Caci cei ce au trecut odata
hotarele trebuintei firesti si încep sa înainteze în
viata materiala, voiesc sa adauge la pâine ceva dulce pe
deasupra, iar la apa, vinul care se face de aici înainte trebuincios, iar
din acesta pe cel mai de pret. Ei nu mai vreau sa se
multumeasca cu vesmintele de trebuinta, ci mai întâi
îsi cumpara lâna de cea mai frumoasa, alegând
însasi floarea lânii, apoi trec de la aceasta la stofele amestecate
din in si lâna, pe urma umbla dupa haine de
matase, la început dupa cele simple, apoi dupa cele
împestritate cu razboaie, cu fiare si cu istorii de tot felul,
îsi aduna apoi vase de argint si de aur, care slujesc nu numai
la mese, ci si dobitoacelor, si le aseaza pe multe
policioare. Ce sa mai spunem despre ambitia lor atât de
desarta, pe care o întind pâna la cele mai necinstite
trebuinte, neprimind sa li se faca nici macar de necinste
din alta materie, ci vrând sa le faca argintul si
aceasta slujba? Caci asa este placerea. Se întinde pe
sine pâna la cele mai de pe urma si cinsteste lucrurile
necinstite prin stralucirea materiei. Dar a cauta acest prisos e un
lucru potrivnic firii. (Nil Ascetul)41
ˇ
Caci vietuirea potrivit cu
firea ne-a fost rânduita aceeasi noua si dobitoacelor, de
catre Facator. Iata v-am dat voua, zice Dumnezeu
catre oameni, toata iarba câmpului, ca sa fie voua si
dobitoacelor spre mâncare. Primind deci împreuna cu necuvântatoarele
o hrana de obste, dar stricând-o prin nascocirile noastre
într-una mai desfatatoare, cum nu vom fi socotiti, cu drept cuvânt,
mai necuvântatori decât acelea, daca dobitoacele ramân între
hotarele firii, neclintind nimic din cele rânduite de Dumnezeu, iar noi,
oamenii cinstiti, cu ratiune, am iesit cu totul din vechea
rânduiala? Caci care sunt fripturile dobitoacelor, care sunt
nenumaratele mestesuguri ale placintarilor si
bucatarilor, care stârnesc placerile ticalosului de pântece?
Oare nu iubesc acelea vechea simplitate, mâncând iarba si
îndestulându-se cu ce se nimereste si folosindu-se de apa râurilor,
dar si de aceasta destul de rar? De aceea le sunt putine si
placerile de sub pântece, pentru ca nu-si aprind dorintele
cu nici o mâncare grasa, încât nici nu stiu totdeauna de deosebirea
între barbatus si femeiusca. Caci un singur
timp al anului le stârneste aceasta simtire, când legea firii
le-a rânduit împreunarea pentru însamântarea aceleiasi specii,
spre pastrarea neamului; în cealalta vreme asa de mult se
înstraineaza, încât uita cu totul de o astfel de
dorinta. Dar oamenilor, pofta nesaturata dupa
placerile desfrânate, odraslita din belsugul si
felurimea mâncarilor, le-a semanat dorinte furioase,
neîngaduindu-le patima sa se linisteasca în nici o vreme.
(Nil Ascetul)4 34 41
Infranarea pantecului
I. Despre înfrânarea pântecelui .
Mai
întâi deci vom vorbi despre înfrânarea pântecelui, care se împotriveste îmbuibarii
pântecelui; apoi despre chipul posturilor si despre felul si cantitatea bucatelor.
Iar acestea nu de la noi le vom spune, ci dupa cum le-am primit de la Sfintii
Parinti. Acestia n-au lasat un singur canon de postire, nici un singur chip al
împartasirii de bucate, nici aceeasi masura pentru toti. Fiindca nu toti au aceeasi
tarie si aceeasi vârsta; apoi si din pricina slabiciunii unora, sau a unei deprinderi
mai gingase a trupului, însa un lucru au rânduit tuturor: sa fuga de îmbuibare
si de saturarea pântecelui. Iar postirea de fiecare zi au socotit ca este mai
folositoare si mai ajutatoare spre curatie, decât cea de trei sau de patru zile,
sau decât cea întinsa pâna la o saptamâna. Caci zic: cel ce peste masura întinde
postirea, tot peste masura se foloseste adeseori si de hrana. Din pricina aceasta
se întâmpla ca uneori, din covârsirea postirii, slabeste trupul si se face mai
trândav spre slujbele cele duhovnicesti; iar alteori, prin prisosul mâncarii,
se îngreuiaza si face sa se nasca în suflet nepasare si molesire. Au cercat Parintii
si aceea ca nu tuturor le este potrivita mâncarea verdeturilor sau a legumelor
si nici posmagul nu-1 pot folosi ca hrana toti. Si au zis Parintii ca unul mâncând
doua litre de pâine e înca flamând, iar altul mâncând o litra, sau sase uncii,
se satura. (Uncia este uncia romana: 27 gr. 165 mlgr.). Deci, precum am zis mai
înainte, le-a dat tuturor o singura regula pentru înfrânare: sa nu se amageasca
nimeni cu saturarea pântecelui si sa nu se lase furat de placerea gâtlejului.
Pentru ca nu numai deosebirea felurilor, ci si marimea cantitatii mâncarurilor
face sa se aprinza sagetile curviei. Caci cu orice fel de hrana de se va umplea
pântecele, naste samânta desfrânarii; asemenea nu numai aburii vinului fac mintea
sa se îmbete, ci si saturarea de apa, precum si prisosul a orice fel de hrana
o moleseste si o face somnoroasa. În Sodoma nu aburii vinului, sau ai bucatelor
felurite au adus prapadul, ci îmbuibarea cu pâine, cum zice Prorocul. Slabiciunea
trupului nu dauneaza curatiei inimii, când dam trupului nu ceea ce voieste placerea,
ci ceea ce cere slabiciunea. De bucate numai atât sa ne slujim, cât sa traim,
nu ca sa ne facem robi pornirilor poftei. Primirea hranei cu masura si cu socoteala,
da trupului sanatatea, nu îi ia sfintenia. Regula înfrânarii si canonul asezat
de Parinti, acesta este: Cel ce se împartaseste de vreo hrana sa se departeze
de ea pâna mai are înca pofta si sa nu astepte sa se sature. Iar Apostolul zicând:
"Grija trupului sa nu o faceti spre pofte",Dumnezeu n-a oprit chivernisirea
cea trebuincioasa a vietii, ci grija cea iubitoare de placeri. De altfel pentru
curatia desavârsita a sufletului nu ajunge numai retinerea de la bucate, daca
nu se adauga la ea si celelalte virtuti. De aceea smerenia prin ascultarea cu
lucrul si prin ostenirea trupului mari foloase aduce, înfrânarea de la iubirea
de argint calauzeste sufletul spre curatie, când înseamna nu numai lipsa banilor,
ci si lipsa poftei de-a-i avea. Retinerea de la mânie, de la întristare, de la
slava desarta si mândrie, înfaptuieste curatia întreaga a sufletului. Iar curatia
partiala a sufletului, cea a neprihanirii adeca, o înfaptuiesc în chip deosebit
înfrânarea si postul. Caci este cu neputinta ca cel ce si-a saturat stomacul sa
se poata lupta în cuget cu dracul curviei. Iata de ce lupta noastra cea dintâi
trebuie sa ne fie înfrânarea stomacului si supunerea trupului nu numai prin post,
ci si prin priveghere, osteneala si cetiri; apoi aducerea inimii la frica de iad
si la dorul dupa împaratia cerurilor.
Râsul
ˇ
Începutul pieirii monahului este
râsul si lipsa fricii. Când te vezi stapânit de râs, cunoaste-te
în adâncul relelor si în adâncul iadului. Râsul scoate afara
fericirea lui Hristos, el nu zideste ci topeste toate virtutile.
Râsul întristeaza Duhul, corupe trupul, vatama sufletul,
întuneca întelegerea, scufunda în noroi constiinta,
înaspreste si împietreste inima, face rugaciunea
neprimita. (Râsul este semn de superficialitate, semnul lipsei de
reflexie, de neobservare a insuficientelor proprii, a neîmplinirii
datoriilor fata de Dumnezeu si de altii.) Monahul
pricinuitor de râs (glumet) este urât în fata lui Dumnezeu, privit cu
scârba de îngeri, gol de toata virtutea, îmbracat în
rusine, unealta a diavolului si vatra a mortii. Râsul
este dusmanul înfrânarii si prietenul demonilor,
desfrânarii, rusine, osânda a celui câstigat de el. (Râsul
nu vede realitatea profunda si grija de-a ramâne în unirea cu
ea, de a înainta spre ea si în ea.) Râsul risipeste sufletul si
aduce caderea grabnica a trupului, dispretuieste pacea
si se bucura de lupte între oameni. Glumetul cauta moartea
si doreste pierzarea; el îsi pregateste chinurile
vesnice si grabnica pieire. (viata redusa la cele ale
lumii si la cele placute ei, se simte bine în monotonia lumii,
echivalenta cu moartea spirituala; el acopera aceasta
monotonie, dar cât timp va putea-o face?) Râsul este tulburarea Bisericii,
pricinuitor al rusinii, aduce defaimarea si dispretul, este
creatorul minciunii si batjocorirea adevarului. (Râsul nu ia în
serios nici o valoare; priveste cu îngaduinta toate relele,
orice dezordine sau lupta între oameni este deci o arma a
diavolului.) Râsul nu recunoaste ceea ce s-a împlinit cu adevarat, ci
nascoceste minciuna. Râsul goleste sufletul de orice
continut, de orice gândire, de orice relatie serioasa cu
altii. Râsul opreste simturile de a lua contact cu realitatea.
Râsul este pacatul neîncetat si un cui în suflet, sabia diavolului
si o secera pustiitoare. Râsul este necunoasterea Scripturilor,
mânie neîntârziata, strâmbarea cuvintelor adevarate, alegerea a ceea
ce este nedrept. Râsul este miscarea între cele rele schimbatoare
si cugetarea vicleana; râsul este foc nestins si pedeapsa
pierzatoare, cursa multipla si lipsa vietii. (Este
lipsa unei vieti adevarate. El nu se adânceste în bogatia
vietii, nu simte trebuinta sa o patrunda, sa o
cunoasca.) râsul este vietuire amagitoare, navala
desfrâului, hambar de înduri rele si magazie de întelesuri urâte.
Râsul este lipsit de gândul mortii si de cugetarea la chinurile
vesnice. (Daca mila noastra este trezita nu de cel ce râde,
ci de cel trist, cu atât mai mult trezeste cel trist si temator
mila lui Dumnezeu. Cel ce râde trezeste compatimirea lui Dumnezeu,
dar nu mila care-l poate mântui, ci doar compatimirea unita cu
constatarea ca cel ce râde se pierde.)
Din fericire corpul vorbeste despre ceea ce ascund cuvintele. Omul doar cand se naste este sincer, vine pe lume plangand, prin aceste tipete este spontan. Imediat ce creste, chiar de la gradinita invata sa rada de altii, apoi invata sa minta.
Lumea in care traim ne obliga la minciuna. Ne obliga sa alegem intre onestitate sau umilinta, Reusita profesionala ne obliga sa mintim ca valoram mai mult decat suntem. Asa apare minciuna de supraevaluare. Adeptii dezvoltarii personale fara de Dumnezeu sunt precum broasca din fabula care se umfla ca un bou. Niciodata broasca nu va deveni bou, dupa cum nici o minciuna repetata la nesfarsit nu va deveni adevar.
Corpul spune cu voce tare, ceea ce sufletul gandeste in soapta.
Mintim pentru a ne supraevalua, ne indatoram pentru a arata cine suntem!
Cand uitam sa spunem cu ce pret am castigat ceva in detrimentul altcuiva, apare minciuna prin omisiune, iar cand din lasitate, esti de acord cu cineva, pentru a nu-l supara, a te pune bine cu el, ii accepti modul de gandire si faptele, apare minciuna prin admitere.
Concluzia psihologilor ; cand vezi un om razand in hohote, nu uita ca este si un mare mincinos, nu-ti pune mari sperante in voiosia lui contagioasa, mai bine compatimeste-l pentru cuiul din suflet pe care incearca sa-l ascunda prin ras.
Patericul egiptean in totalitate
Patericul egiptean in totalitate
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu