CUVÂNT ÎNAINTE
Găsiţi aici o seamă de cuvinte, răspuns la atâtea lacrimi… şi unele şi altele se adunau la măsuţa Sfintei Spovedanii,
unde mila lui Dumnezeu strălucea în ele, ca soarele în picurii de rouă.
Strălucirile
acelea, prinse din lacrimi, împreună le dăm - Părinte şi părinţi - învăţături din vreme urmaşilor, în neam şi în neam, ca să nu mai orbecăiască şi ei în noaptea
neştiinţei şi a lipsei de sfat, de unde vin
toate relele, care chinuiesc pe
oameni, întunecă vremile şi cruntă
pământul.
Este şi o cale mai
senină: trăirea învăţăturii creştine în toată
adâncimea ei şi în toată sinceritatea noastră. Asta e singura cale sigură, asta e Cărarea.
Dăruită cu părintească
iubire tuturor cititorilor şi ostenitorilor.
(Arsenie Boca)
ÎN LOC DE
INTRODUCERE
De la început e
bine să plecăm cu câteva lucruri ştiute şi anume că: toţi oamenii, fără
deosebire, suntem în acelaşi timp şi fiii oamenilor şi fiii lui Dumnezeu (Ioan
I, 12-13). Adică, după trup suntem făpturi pământeşti, iar după duh făpturi
cereşti, care însă petrecem vremelnic în corturi pământeşti (II Corinteni 5,1).
De la Dumnezeu ieşim (I Ioan 5, 19), petrecem pe pământ o vreme şi iarăşi la
Dumnezeu ne întoarcem. Fericit cine se întoarce s-ajungă iar Acasă, rotunjind
ocolul. Aceasta e cărarea.
Unii însă nu se
mai întorc… Sunt cei ce ascultă de o vrajă vrăjmaşă, care îi scoate din cale
şi-i încâlceşte în lume cu pofte pieritoare. Vraja aceea, a păcatului, cu
vremea le slăbeşte mintea şi de aşa fel le-o întoarce, încât ajung să zică
răului bine, şi binelui rău (Isaia 5,20), şi nu mai vor să se întoarcă. Vremea
li se gată, puterea li se stinge şi aşa îi prinde noaptea (Ioan 9,4) - moartea
- rămaşi rătăciţi de Dumnezeu şi neîntorşi Acasă.
Acesta este
omul cel căzut între tâlhari, pe când se pogora din Ierusalim în Ierihon (Luca
10,30), adică Adam căzut din Rai în lumea aceasta, cu toţi urmaşii lui. Pentru
el s-a pogorât din ceruri Samarineanul milostiv. El ne-a făcut datori să ştim:
ce suntem, cine ni-s Părinţii, de unde venim, ce-i cu noi pe aici, cum să ne
purtăm într-o lume cu viclene primejdii, cine ne cheamă Acasă şi cine ne
întinde momeli?
Că de la cârma
miniţii atârnă încotro pornim şi unde să ajungem.
Autobiografie
Subsemnatul m-am născut în 1910, septembrie 29, în
Vaţa de Sus, jud. Hunedoara. Şcoala primară şi liceul în orăşelul Brad, acelaşi
judeţ. De pe atunci mi se remarca o anumită înclinaţie spre singurătate şi spre
probleme de religie, chiar peste puterile mele de atunci. Aşa spre pildă am o
carte a lui Immanuel Kant: „Religia în limitele raţiunii” iscălită: „Boca Zian
cl. IV. lic.”
La intrarea în cursul superior de liceu am rămas orfan
de tată, care era cizmar de meserie şi foarte bun pedagog cu fiul său. Ştiu
până astăzi că m-a bătut odată pentru ca să nu mai pierd timpul – ceea ce i-am
făgăduit cu lacrimi şi n-am uitat până acum, şi de multe ori mi-a folosit în
viaţă.
În cursul liceului mi-au plăcut foarte mult:
matematicile, fizica, religia, desenul şi muzica. Terminând liceul şi luând
bacalaureatul la prima prezentare, înclinam spre ştiinţele pozitive, dar dacă
aveam avere sau garantau tutorii pentru mine intram la aviaţie la Cotroceni –
ceea ce n-a fost, împiedicându-mă sărăcia. Drept aceea a biruit înclinaţia
contemplativă, sau speculativă şi în 1929 m-am înscris la Academia Teologică
din Sibiu.
În cursul teologiei mi-am vândut casa părintească spre
a-mi putea continua studiile. Eram şi bursier. Mamei nu i-am cerut niciun
ajutor şi nici nu mă înduram, întrucât era divorţată de tata iar eu eram dat
tatii prin sentinţa de divorţ, ca fiind, pe baza meseriei, mai sigur că mă va
da la şcoală. În timpul teologiei mi se lămurea frumuseţea chipului vieţuirii
călugăreşti şi doream să mă instruiesc, pe cât puteam, mai temeinic, cu
deosebire în latura mistică a vieţii. Cu prilejul acela aveam următoarele note
caracteristice: deprindeam pe mama cât mai fără mine şi cât mai fără
corespondenţă, ca oarecum să mă uite şi să nu-i vie greu când va afla că m-am
călugărit. Apoi, de la plecarea din Brad, mi-am pus o anumită disciplină
austeră, care avea mai multe amănunte greu de crezut. Aşa de pildă mi-am propus
ca toată vremea teologiei să nu fac nici o cunoştinţă cu fete. Ceea ce n-am
reuşit, întrucât tocmai în anul acela 1929 Ministerul îngăduie şi fetelor să
studieze teologia, şi m-am pomenit cu câteva colege. Dar cunoştinţe în oraş am
izbutit să n-am. Asta am reuşit toată vremea teologiei, deşi făceam parte şi
din „Reuniunea de muzică Gh. Dima” din Sibiu, de sub dirijorul N. Oancea, şi
care era mixtă. Aveam problema voinţei în stăpânirea simţurilor. Mai mult
chiar, mă preocupa, studiind mistica comparată a diferitelor religii
superioare, ca să văd prin proprie experienţă, cât se întinde sfera voinţei în
domeniul vieţii sufleteşti şi biologice. Mă interesa să văd dacă e adevărat ce
afirmă cărţile asupra actelor reflexe, şi asupra instinctelor, că anume sunt
independente de voinţă şi controlul conştiinţei. Experienţa mea personală însă
mi-a dovedit că acţiunea voinţei şi a conştiinţei se poate întinde şi peste
instincte şi actele reflexe după o oarecare variabilă. Mă ajutau la aceste
adânciri şi studiile ce le făcea pe vremea aceea Mircea Eliade la Ecutta,
trimis de Universitatea din Bucureşti, pentru studii orientalistice. Iar parte
de studii le tipărea în Revista de filosofie din Bucureşti, şi-mi parveneau pe
această cale.
Toate acestea mă interesau să le aflu şi să le probez
în vederea călugăriei. Mă abţineam de la „voia în oraş”, ci stam în curtea
şcolii cu poarta deschisă. Cu colegii nu ieşeam în oraş decât dacă trebuia în
interesul şcolii, a vreunui profesor, sau însoţiţi de profesori, cum era cazul
cu reuniunea de muzică. N-am dansat şi n-am învăţat lucrul acesta. Îmi dase
tata grija asta – şi mai cu deosebire când eram teolog nu-mi puteam închipui să
fac aşa ceva.
De viaţa altora în afara zidurilor teologiei am fost
în cea mai perfectă indiferenţă şi necunoştinţă. Toate preocupările mele erau
şi sunt până astăzi interioare, nu exterioare. Vorbirea mi-a fost urâtă de când
mă ştiu. Chiar numele călugăresc l-am ales pentru că Avva Arsenie îşi alesese
nevoinţa tăcerii, prin care s-a desăvârşit interior.
Teza de licenţă în Academia Teologică rezuma
strădaniile mele spre acea desăvârşire interioară a omului, şi purta titlul:
„Încercări asupra vieţii duhovniceşti”. Terminam teologia prin 1933.
În vacanţă mă ocupam cu pictura.
Pictura mi-a lungit şcoala. Căci aflând Mitropolitul
Nicolae Bălan că am talentul acesta, m-a trimis anul următor 1933/34 la
Academia de Arte frumoase din Bucureşti, care am terminat-o în cinci ani.
Profesori principali aveam pe dl. Francisc Şirato, Costin Petrescu şi Fr.
Reiner, ultimul de la Facultatea de medicină. La medicină de multe ori nu
puteam merge din cauza frământărilor şi grevelor studenţeşti, care mă supărau
pentru motivul că pierdeam vremea şi cunoştinţele de anatomie şi antropologie
cu profesorul meu, care de multe ori era pus în imposibilitatea să-şi ţină
cursul. Abia aci m-am lovit de mişcările politice studenţeşti, care mi-au
produs o impresie neplăcută. În mişcări studenţeşti n-am intrat nici de fapt,
nici de drept, întrucât Academia de Arte frumoase nu era considerată în cadrul
Universităţii, ci ca o şcoală aparte. Deci pe noi de la Bellearte ne tratau ca
fiind înafară de studenţii ce să se poată înscrie în centrul studenţesc
Bucureşti. Am fost complet în afară de orice mişcare studenţească sau înscriere
în vreo mişcare politică.
Vremea în Bucureşti am petrecut-o nelipsind de la
şcoală niciodată. Bolnav încă n-am fost, ca să lipsesc pe pricina asta. Lucram
la atelier foarte mult. Primăvara mergeam de la 5 dimineaţa şi mă întorceam la
internatul Radu Vodă unde locuiam, seara la cină. Trei ani am stat la internat,
ca să fie o garanţie pentru mine că nu mă ocup cu nici o pierdere de vreme.
Pe-acolo mai veneau şi studenţi legionari care ne chemau cu ei. Nu m-am dus
niciodată. Şcoala mă absorbea total şi n-aveam vreme de pierdut. (Bătaia din
copilărie pentru a nu pierde vremea mă urmărea ca un înger păzitor.)
Studiam foarte mult. Timpul ce-mi mai rămânea liber
acasă îl foloseam citind şi discutând teologie cu încă un coleg de-al meu care
studia Conservatorul. Aşa s-a întâmplat că odată, plăcându-mi foarte mult
scrierea mistică a sfântului Ioan Scărarul, am tradus-o în româneşte, în vreme
de 5 luni. M-a ajutat foarte mult la încheierea convingerii mele de-a intra în
călugărie.
În vremea aceea, mişcarea legionară era în toi şi se
discuta de ea în toate părţile. Eu ca un independent de politic, nu mi-am găsit
înclinaţie către mişcare. Apoi s-a întâmplat că nici nu m-a mai chemat nimeni.
Singura mea participare a fost asta: când se întorceau din Spania, morţi, Moţa
şi Marin, am ieşit cu colegi întâmplători prin curte până la trotuarul străzii
„Calea Griviţei”, pe care trecea convoiul de la Gara de Nord spre Calea
Victoriei. Căci Academia noastră era pe Calea Griviţei. Deci am privit o parte
din convoi şi pe cei doi morţi. Atâta tot.
Colegi la şcoală am avut de toate soiurile şi
neamurile. Aveam, la alţi profesori, pe unul Vulpescu; ăsta era comunist, purta
cravată roşie, însă discuţii n-am avut împreună niciodată. Aveam coleg de clasă
pe un evreu Iţhoc Steinberg – eram prieteni. Îi spuneam câteodată: Măi
Steinberg, tu eşti evreu şi eu creştin, deci ar fi să fim unul împotriva
altuia. Eu însă am să fiu mai bun ca tine şi tu n-ai să te poţi supăra pe mine,
dacă în felul acesta te voi concura în viaţă.
Mai pe urmă, când am citit Biblia, am văzut că ultima
misiune mondială e a evreilor, eventual a unei idei a evreilor.
Am terminat Belleartele cu bine, am făcut anul de
practică, ce însă a fost mai scurt; am plecat, trimis de Mitropolitul Nicolae
Bălan, în Sfântul Munte, ca să deprind călugăria de acolo. La plecare erau cele
mai aspre cercetări ca nimeni din cei ce-au fost legionari vreodată să nu poată
ieşi din ţară. Eu, neavând absolut nimic la activ, am obţinut paşaport de
călătorie: în Europa „sans Russie”, de la Prefectura poliţiei din Sibiu.
Iar întrucât eram diacon, am obţinut şi încuviinţările
speciale de la cele trei Patriarhii: a României, a Constantinopolului şi a
Atenei, precum şi a celor două guverne: român şi grec, precum că n-am nimic
suspect la activ, ci simpla chemare către desăvârşirea interioară prin
meşteşugul călugăriei.
M-am întors în ţară la 8 iunie 1938. Ţin minte data pe
aceea, că intrând în ţară prin Moraviţa am văzut drapelele româneşti, de acel 8
Iunie de odată.
De la data aceasta, până la Paştile anului viitor când
am intrat în călugărie, mi-am adunat unelte de pictură, materiale, am mai
învăţat la Chişinău cu nişte meşteri ruşi poleitura cu aur „cicanca”, şi alte
lucruri trebuitoare unui atelier de pictură.
În Vinerea Izvorului după Paştile anului 1939, am fost
tuns în călugărie primind numele Arsenie.
Un an m-am ocupat cu gospodăria, eram primul şi
singurul călugăr la Mănăstirea Brâncoveanu – Sâmbăta de Sus jud. Făgăraş. De
pictură nu-mi mai rămânea vreme. Al doilea an la fel. Până când m-am luat de
grijă că am învăţat pictura degeaba. Se întâmplă în vremea asta că ne veneau
oameni cu durerile lor şi evlavie la Mănăstire şi călugări. Mai intrase în
călugărie Părintele Serafim Popescu. L-am rugat pe el să primească preoţia – eu
simţindu-mă nevrednic. A primit-o. Aşa au început slujbele la Mănăstire după
puteri.
Într-o iarnă, probabil prin 1941, ne trezim cu o
avalanşă de oameni de toate vârstele şi treptele, năpădindu-mă să stau de vorbă
cu ei despre necazurile lor. Aci m-am trezit să fac duhovnicie cu oamenii, deşi
nu eram preot. Ştiam că tot ce păţesc oamenii, li se trage de pe urma
greşelilor sau păcatelor. Aşa m-am văzut silit să primesc preoţia şi misiunea
majoră a propovăduirii lui Hristos-Dumnezeu adevărat şi Om adevărat, precum şi
a sfinţirii omului, ca să aibă pacea lui Dumnezeu în sine, absolut în orice
împrejurări s-ar afla în viaţă. I-am învăţat să fie curaţi faţă de oameni şi
faţă de Dumnezeu; să dea Cezarului ce e al Cezarului (ascultare cetăţenească,
dajdie etc.) şi lui Dumnezeu ce e al lui Dumnezeu (cuget curat, suflet
purificat şi trup curăţit de patimi).
Despre această învăţătură, martori îmi sunt toţi cei
ce-au ascultat poveţele cele după Dumnezeu pe care li le-am dat: iubirea de
Dumnezeu, iubirea de toţi oamenii, fără deosebire, şi viaţa curată, care fac cu
putinţă reîntoarcerea noastră, a împlinitorilor, iarăşi în Împărăţia de
obârşie, de unde ne-a trimis Dumnezeu spre scurtă cercare a cuminţeniei şi a
iubirii noastre, pe pământ, în stadia şi arena vieţii.
Asta îmi este toată misiunea şi rostul pe pământ,
pentru care m-a înzestrat cu daruri – deşi eu sunt nevrednic. Pentru asta sunt
solicitat în toate părţile, ca să propovăduiesc iubirea lui Dumnezeu şi
sfinţirea oamenilor prin iubire.
De alte gânduri şi rosturi sunt străin.
R. Vâlcii. 17 iulie 1945 Ieromonahul Arsenie.
Familia
părintelui
Părintele
Arsenie Boca s-a născut în satul Vaţa de Sus, 29 septembrie 1910, din părinţi
creştini şi dreptcredincioşi, Iosif şi Crestina care i-au pus numele de botez
Zian, ca rod al rugăciuni. Spunea părintele : “Mama mea când a rămas
însărcinată cu mine, s-a uitat la icoana Maicii Domnului şi a pictat-o în inima
ei. A pictat-o rugându-se la Maica Domnului, cum se rugau Sfinţii Ioachim si
Ana: “Maica Domnului, iţi cer un copil, fie parte bărbătească, fie parte
femeiască, care să îţi slujesca ţie, Maicii Domnului şi Domnului Iisus Hristos.
Nu pentru mine îl cer”. Eu deja am fost pictat din pântecele maicii mele. Când
mama mea mergea să lucreze la câmp, înaintea ei apărea icoana Maicii Domnului
datorită rugăciunilor ei. După ce-am terminat studiile,
mama mea credea c-am să mă stabilesc ca orice om la casa lui. Când a aflat ce
intenţii am, mi-a luat capul în maini, m-a sărutat şi m-a binecuvantat
zicându-mi :“O, dragul meu şi scumpul meu, de când aştept eu
asta!”, iar alta data spunea “De ce nu faceţi şi voi la fel?! Dar care din voi
se roagă când sunteţi însăcinate: Doamne, dă-mi un copil bun, cuminte, care
să-Ţi slujeasca Ţie; pentru Tine Doamne? Care din voi aţi citit în timpul
sarcinii Acatistul Maicii Domnului şi alte cărţi bisericeşti? Voi ziceţi că
n-aveţi timp să vă rugaţi. Cereţi la Maica Domului şi la Domnul Iisus Hristos
şi vă vor da. Dacă nu faceţi rele, vă iese şi copilul aşa cum îl doriţi.”.
Părintele
spunea ca tatăl său, care cunoştea meseria de pantofar, îl punea şi pe el să
înveţe să bată cuie de lemn, dar el neavând îndemânarea necesară le rupea şi
atunci tatăl său îl bătea iar, o dată a fost bătut ,de tatăl său pentru că nu
folosea bine timpul iar acea bătaie i-a folosit toată viaţa.
Zian Boca face
şcoala primară în satul natal (4 clase) şi apoi intră la Liceul Naţional
Ortodox „Avram Iancu” din Brad, al cincilea liceu românesc din Transilvania,
după cele de la Blaj, Beiuş, Braşov şi Năsăud, ctitorie a Mitropolitului Andrei
Şaguna, pe care-l absolvă în 1929.
Coleg de bancă
l-a avut pe viitorul preot Petru Boldor (ce semna cu pseudonimul D’or Uragan),
autorul amplului poem Horia redivivus (poem care îl face pe Nichifor
Crainic să exclame: „Onomatopee! În toată literatura universală nu cunosc o
metaforă de o asemenea amploare”), şi autorul poeziei Sfântul, închinată
Părintelui Arsenie.
Mărturiile
colegului de bancă, cuprinse într-un caiet (jurnal) ascuns cândva de Romulus
Neag (absolvent şi el al liceului mai sus amintit), îl înfăţişează pe Zian ca
„Excepţional de înzestrat, de-o voinţă extraordinară, o memorie formidabilă, o
putere de muncă şi o tenacitate ieşite din comun”.
„Manifestă încă
de acum deschiderea spre universalitate; de o curiozitate intelectuală
remarcabilă, totul îl interesează. Întocmai cum un fluviu adună în albia sa
afluenţii dintr-un întreg bazin hidrografic, se varsă în mare, de aici se
pulverizează în cosmos şi din nou se revarsă pe pământ sub forma ploii
roditoare, refăcând «circuitul elementelor», el asimilează informaţii din toate
domeniile cunoaşterii, pe care le trece prin filtrul personalităţii sale şi le
transfigurează într‑un mod de existenţă, prevestindu‑l pe teologul erudit şi
duhovnicul deschis spre sufletul omului, ridicând braţe de energie spre tainele
universului”.
Liceul Naţional
Ortodox din Brad, cu un corp didactic de elită, format la universităţile din
ţară sau de la Viena, cu profesori mireni şi teologi, îşi pune profund amprenta
asupra
receptivităţii intelectuale şi
sensibilităţii sufleteşti a tânărului Zian Boca, liderul recunoscut şi
respectat de profesori şi colegi.
„«Statură
pozitivistă», excelează la matematică, fizică, chimie, biologie, are preocupări
care depăşesc nivelul programelor şcolare în domeniul artelor: desen,
caligrafie, muzică. Munceşte suplimentar la desen şi pictură cu profesorul
Körmendy, cântă la flaut, multiplică partituri pentru profesorul de muzică
Gheorghe Pârvu.
De la această vârstă,
este extrem de interiorizat, solitar. Spre sfârşitul clasei a VII-a, le-a făcut
colegilor mărturisirea că la orele de desen şi pictură i s-a descoperit ideea
potrivit căreia «omul nu este numai carne, sânge şi oase, ci există şi altceva.
Inspiraţia nu ţine de materie, de raţiune». Se prefigurează de acum teologul
din viziunea lui Nichifor Crainic preocupat să aducă teologia în arena largă a
vieţii intelectuale care să îmbrăţişeze o misiune spirituală totalitară,
universalitatea manifestărilor omeneşti, aşa cum Ieromonahul Arsenie Boca va
confirma mai târziu în opera sa de valoare universală Cărarea Împărăţiei:
«… precum urmărim o armonie între facultăţile sufleteşti, tot aşa trebuie să
urmărim o armonie şi între cunoştinţele din cât mai multe domenii, precum şi o
sinteză a acestora cu viaţa. Multă ştiinţă apropie pe om de Dumnezeu, puţină
ştiinţă îl îndepărtează şi de ştiinţă şi de Dumnezeu. Iar omul atâta preţuieşte
câtă apropiere de Dumnezeu şi-a câştigat în sine. Dumnezeu i-a dat o valoare
mare, însă trebuie şi el să şi-o câştige».
În două momente
deosebite se ştie că Părintele Arsenie a revenit la liceul din Brad: revederea
cu colegii după 50 de ani de la absolvire şi cu ocazia celebrării centenarului
celui de al cincilea liceu românesc din Transilvania, în 1969.
Gorunul lui
Zian
În afara
matricolelor şcolare, alte documente care să ateste trecerea prin liceul
brădean a lui Zian Boca s-au pierdut, rămâne însă peste timp o mărturie vie pe
care Părintele Boldor o evocă cu emoţie:
„Era în
primăvara anului 1929, de 10 mai, după o serbare în piaţa oraşului, când
promoţia de absolvenţi din acest an, în frunte cu dirigintele, profesorul
Candin Ciocan, se deplasează în curtea liceului pentru a sădi un stejar, ca un
simbol al biruinţei, intrat în tradiţia poporului român. Mă pregăteam să iau
puietul, când dirigintele mă opreşte: «Nu Boldor, ci Boca Zian plantează
pomul». M-am uitat cu ciudă la diriginte şi cu aceeaşi ciudă mi-am înfipt
degetele în rădăcinile puietului. Zian ţinea şi scutura puietul să se taseze
pământul, eu îl presam, apoi fiecare coleg stropeşte cu stropitoarea la
rădăcină, după care l-am legat de tutore. Cu toţii atunci am hotărât ca
stejarul plantat să poarte numele Gorunul lui Zian, şeful promoţiei de
absolvenţi a liceului. El s‑a dezvoltat frumos, ca un simbol al vigorii, al
trăiniciei, al frumuseţii, al înălţimii idealului spiritual-moral pe care
educatorii noştri ni le-au insuflat, ca să facă din noi caractere tari,
puternice, personalităţi proeminente în slujba patriei şi neamului”.
Institutul Teologic
Cu zestrea
intelectuală şi spirituală dobândită la Brad, se înscrie la Institutul Teologic
din Sibiu (1929-1933) unde este „extrem de sârguincios şi studios”, încât între
colegi are aureola unui „Sfânt”.
Cu toate că au
şezut pe aceeaşi bancă, vreme de patru ani, pe când făceau studiile de Teologie
la Sibiu, Părintele Teodor Bodogae mărturiseşte despre Părintele Arsenie că n-a
ajuns să-i poată cunoaşte toate adâncurile sufletului. Totuşi, Părintele Teodor
Bodogae, în textul de pomenire pe care îl publică în „Telegraful Român”, la
scurtă vreme de la mutarea la cele veşnice a Părintelui Arsenie, socoteşte
concludente următoarele aspecte ale personalităţii colegului său:
„Poate că
faptul că nu s-a prea bucurat în tinereţe de căldura unei vieţi familiale
explică firea sa puţin sociabilă, retrasă, introvertită. Vacanţele le petrecea
adeseori la o rudenie a sa. Ne‑a impresionat tăria de voinţă cu care răbda
frigul, fiind îmbrăcat adeseori în îmbrăcăminte redusă. Tot astfel abţinerea de
la bucate mai grele, renunţând regulat la «porţia» de carne din Institut.
Nu l-a pasionat
prea mult studiul limbilor străine. Cunoştea totuşi foarte bine limba franceză
şi citea cu aviditate studii de psihologie, de caracteriologie, de grafologie,
căutând să se adâncească în descifrarea tainiţelor sufletului. A iubit de mic
desenul, sculptura şi mai ales pictura. Îmi amintesc şi acum de uşurinţa cu
care interpreta la flaut compoziţii destul de pretenţioase. Toate acestea erau
tot atâtea dovezi care ne ajutau să întrevedem în el pe pictorul şi pe
duhovnicul de mai târziu, care căuta să redea în compoziţii clare şi în analize
psihologice destule adâncuri ale sufletului omenesc.
Se ştie că în
această privinţă fostul Mitropolit Nicolae Bălan l-a trimis cu bursă la
Academia de Arte Frumoase din Bucureşti, unde a făcut studii deosebite cu
profesorul Costin Petrescu. În acest context maestrul Costin Petrescu i-a
încredinţat pictarea la Ateneul Român a scenei privitoare la Mihai Viteazul.
Cine vrea să se convingă că în urma acestor studii Părintele Arsenie n-a pus în
fresca de pe pereţii bisericilor la care a pictat doar scene şi compoziţii
creştine remarcabile, ci a sesizat, în linii şi culori, adevăruri vii şi
luminoase ale vieţii harice, cum puţine s‑au realizat la noi, acela n-are decât
să cerceteze pictura bisericească din Drăgănescu (Ilfov) ca să nu mai vorbim de
tot atâtea lucrări de coloristică şi de modelaj cunoscute atât la Sâmbăta, cât
şi la Prislop. Nu trebuie uitate nici coperţile minunate ale primelor patru
volume ale Filocaliei şi ale Vieţii în Hristos.
În sfârşit, la
«mişcarea» de reînnoire religioasă de la Mănăstirea Sâmbăta, prin care s-a
încercat din totdeauna mai ales depistarea patimilor omeneşti şi vindecarea lor
prin lucrarea de înduhovnicire creştină, Părintele Arsenie şi-a adus o
contribuţie deosebită, care nu trebuie uitată, chiar dacă în metodologia ei au
mai rămas multe aspecte de îndreptat.
Pentru toată
strădania de bine, Dumnezeu să-l odihnească cu aleşii Săi.”
„Extrem de
rezervat, reţinut, şi solitar”, continuă să studieze în particular pictura
într-o cămăruţă rezervată în calitate de infirmier al Institutului.
La intervenţia
profesorului Nicolae Popovici, proaspăt reîntors de la studii în străinătate,
Părintele Arsenie (Boca Zian), după absolvirea Institutului Teologic (1933),
este trimis cu bursă la Institutul de Belle-Arte din Bucureşti. Aici urmează
cursuri de medicină (în special cele de anatomie, ale Profesorului Rainer
Francisc – cf. Pr. Nicolae Streza), participă cu interes la prelegerile de
mistică ale lui Nichifor Crainic, şi frecventează şi alte cursuri în domeniul
culturii şi artei.
Ucenicia la Muntele Athos
La puţină vreme
după terminarea Institutului de Belle-Arte, urmează o scurtă perioadă de
ucenicie în monahism la Sfântul Munte Athos, când ar fi refăcut, după spusele
unora, total sau parţial, „călătoria Sfântului Apostol Pavel din Grecia”.
Mitropolitul
Nicolae Bălan, care o restaurat Mănăstirea de la Sâmbăta, mănăstire Voievodală
zidită de Constantin Brâncoveanu, dar dărâmată şi rămasă în ruină până în 1928,
când s-a îngrijit de restaurarea bisericii şi de reînfiinţarea Mănăstirii, voia
să aibă acolo numai absolvenţi de Teologie. Cu gândul acesta a pornit. Aşa că
„Mănăstirea a început cu trei oameni mari” (Arhimandritul Teofil Părăian), cu
trei candidaţi la călugărie, cu trei absolvenţi de Teologie, şi anume cu:
Părintele Arsenie, cu Părintele Nicolae Mladin, care a ajuns profesor la
Teologie prin purtarea de grijă a Mitropolitului Nicolae Bălan, iar din 1940 cu
Părintele Serafim, care venea de la studii din Grecia.
Dar
Mitropolitul Nicolae Bălan îşi dădea seama că începe cu oameni nepregătiţi în
altă mănăstire şi atunci i-a trimis la Sfântul Munte. Părintele Arsenie a stat
acolo trei luni, din 1939 din martie începând, iar Părintele Serafim a rămas
acolo 6 luni şi un an şcolar la Atena la Teologie.
Se spune despre
Părintele Arsenie că la Sfântul Munte Athos a căutat să fie sub ascultarea unui
părinte aspru, care să-l povăţuiască cu autoritate. Şi se spune că ar fi ajuns
la un duhovnic care i-ar fi zis de la început: „Măi, tu nu eşti în stare de
nimic! Nici la măturat nu eşti bun!”. Şi Părintele Arsenie s-a gândit atunci:
„Aici e de mine, la ăsta stau!”. (cf. Arhimandritul Teofil Părăian)
Sigur este că,
la reîntoarcerea în ţară, aduce câteva manuscrise ale Filocaliei pentru
fostul său profesor de la Sibiu, Părintele Dumitru Stăniloae, cu care
colaborează la realizarea în limba română a acestei monumentale lucrări.
Ctitor de
frunte al Filocaliei româneşti
Fiecare cititor
poate afla din prefeţele primelor 4 volume ale Filocaliei româneşti (nu
cele editate de Editura Harisma, unde, în mod surprinzător, prefeţele primelor
ediţii nu apar şi deci nici menţionarea demersurilor Părintelui Arsenie)
contribuţia însemnată a Părintelui Arsenie la traducerea Filocaliei,
prin care Părintele Stăniloae, aşa cum zicea Părintele Arhimandrit Serafim
Popescu de la Sâmbăta de Sus, „a adus cerul ortodox pe pământul românesc”.
Contribuţia
Părintelui Arsenie a fost mare şi aceasta s-a concretizat asfel: Dânsul a adus
cu sine de la Sfântul Munte Athos copii de pe manuscrise mai vechi şi a
insistat apoi pe lângă Părintele Stăniloae pentru traducerea Filocaliei;
Părintele Arsenie a scris după dictatul Părintelui Stăniloae; a realizat
coperta Filocaliei; a susţinut lucrarea de tipărire prin numărul mare de
abonamente pe care le-a procurat. De aceea, pe bună dreptate, Părintele
Profesor Dumitru Stăniloae l-a numit „Ctitor de frunte al Filocaliei
româneşti”.
Reproducem aici
două fragmente din prefeţele volumelor 1 şi 2 ale Filocaliei, pentru a
sublinia mai bine eforturile Părintelui Arsenie la această lucrare extrem de
importantă pentru spiritualitatea ortodoxă:
„La unele
scrieri am folosit şi copii de pe manuscrise româneşti mai vechi, de la Athos,
aduse de P.C. Sa (Părintele Serafim Popescu) şi de Părintele Arsenie. (…)
Un cald cuvânt
de mulţumire trebuie să aduc P.C. Părinte Ieromonah Arsenie, de la Mănăstirea
Brâncoveanu, bunul meu student de odinioară, care mi-a rămas mereu aproape.
P.C. Sa a binevoit să scrie după dictatul meu cea mai mare parte din traducere,
la prima ei redactare. În afară de aceasta, prin prezenţa aproape necontenită
şi prin stăruinţa ce-a pus-o pe lângă mine de-a face această traducere, mi-a
alimentat curajul în mod considerabil ca să pot duce până la capăt o muncă atât
de ostenitoare, pe care altfel nu cred că aş fi săvârşit-o. Tot P.C. Sa a
executat şi coperta.”
„Ajutorul
hotărâtor la tipărirea acestui volum l-a dat însă iarăşi bunul meu fost
student, Părintele Ieromonah Arsenie de la Mănăstirea Brâncoveanu. Datorită
abonamentelor masive ce le-a procurat P.C. Sa, am putut face faţă unor greutăţi
ce se ridicau ca munţii în calea tipăririi acestui volum. P.C. Sa poate fi
numit pe drept cuvânt ctitor de frunte al Filocaliei româneşti. După imboldul
ce mi l-a dat necontenit la traducerea acestei opere, acum susţine cu putere
neslăbită lucrarea de tipărire. Dacă Dumnezeu va ajuta să apară întreaga operă
în româneşte, acest act va rămânea legat într-o mare măsură de numele P.C. Sale
şi de mişcarea religioasă pe care a trezit-o în jurul Mănăstirii de la Sâmbăta
de Sus, pe cele mai autentice baze ale tradiţiei ortodoxe şi cu mijloacele celei
mai curate duhovnicii, ale învăţăturii stăruitoare şi ale dragostei de
suflete.”
Zian Boca s-a
închinoviat la Mănăstirea Brâncoveanu de la Sâmbăta de Sus în iunie 1939, fiind
deja diacon celib (probabil hirotonit în 29 septembrie 1935, cf. Părintele
Veniamin Tohăneanu).
După aproape un
an de zile, în 3 mai 1940, are loc tunderea în monahism la Mănăstirea Sâmbăta
de Sus, primind acum numele de Arsenie. Evenimentul este consemnat şi de
„Revista Teologică” din 1940, editată la Sibiu.
„Pelerinajul de
la Mănăstirea Brâncoveanu a întrunit la rugăciunea de obşte şi în acest an, în
Vinerea din Săptămâna Luminată (deci de praznicul Izvorului Tămăduirii n.n.),
cler şi popor din tot jurul. Î.P.S. Mitropolit Nicolae şi P.S. Episcop Nicolae
Colan al Clujului, au slujit Sfânta Liturghie şi au cuvântat închinătorilor.
Cu acest prilej
– se spune mai departe – s-a săvârşit impresionanta slujbă a tunderii în
monahism a Părintelui Ierodiacon Arsenie Boca. Despre nevoinţele şi virtuţile
acestui prim cetăţean al restauratei ctitorii voevodale de la Sâmbăta de Sus,
vorbim altundeva.”
Tot aici mai
aflăm următoarele:
„Cu prilejul
îndătinatului pelerinaj anual de la Sfânta Mănăstire Brâncoveanu de la Sâmbăta
de Sus, a fost tuns în monahism tânărul diacon Zian V. Boca, luând numele de
Arsenie.
Cuviosul
Ierodiacon Arsenie Boca este absolvent al Academiei noastre Teologice
«Andreiane». Remarcat încă de pe băncile şcolii pentru deosebitele-i înclinări
spre viaţa monastică, a fost trimis de Î.P.S. Mitropolit Nicolae al Ardealului
la Şcoala de Arte Frumoase din Bucureşti, pentru a‑şi perfecţiona marele său
talent de pictor, iar apoi la Sfântul Munte Athos şi la Atena. Întors în ţară,
şi-a petrecut viaţa la Sfânta Mănăstire Brâncoveanu, departe de forfota lumii,
alternând rugăciunea cu studiul picturii bisericeşti. E un caracter integru şi
un monah de aspră tărie duhovnicească.
Vechiul şi
statornicul gând al Î.P.S. nostru Mitropolit Nicolae de a alcătui o trupă de
călugări luminaţi, prin aceste intrări în cinul monahal, este pornit pe calea
înfăptuirii”.
Şi presa vremii
ţine să vorbească despre „mişcătoarea şi emoţionanta tundere în monahism” a
unuia din „luminaţii absolvenţi ai Academiei Andreiane”:
„Duhul lui
Brâncoveanu se va fi bucurat împreună cu îngerii din ceruri că în această zi
mare, «Vinerea» din Săptămâna Învierii Domnului, «Isvorul tămăduirii», poporul
român ortodox venit pe timp ploios, ca
să-şi întâmpine ierarhul care îi poartă bucuriile şi necazurile în sufletul său
de mare român şi de mare creştin, a simţit încă o dată cum se revarsă peste el
binefacerile cerului la rugăciunile şi binecuvântările pe care cei doi ierarhi,
Î.P.Sf. Mitropolit Nicolae, şi P.S. Nicolae Colan al Clujului înconjuraţi de
sobor de preoţi, le îndreptau către Cel Atotputernic.
În adevăr,
săvârşirea sfintei liturghii a fost pentru toţi cei ce veniseră la Sâmbăta de
Sus, prilej de bucurii care au făcut să stoarcă lacrimi din ochi. Vreau să
vorbesc de mişcătoarea şi emoţionanta tundere în monahism pe seama acestei
ctitorii voievodale, a unuia din mulţii şi luminaţii absolvenţi ai «Academiei
Andreiane», părintele diacon Boca, diplomat al Şcoalei de Belle-Arte din
Bucureşti. Moţ după locul de naştere, crescut şi îndrumat în studiul teologiei,
tânărul monah a înţeles să dea ascultare gândurilor marelui Ierarh al Bisericii
noastre, consacrându-şi viaţa lui Hristos prin studiul picturii bisericeşti, pe
care s-o desfăşoare acolo în liniştea munţilor pe care Brâncoveanu îi alesese
ca loc de retragere şi de rugăciune.
Iată de ce,
cred că duhul lui Brâncoveanu a tresăltat de bucurie văzându-şi opera reînviată
şi împodobită în chip atât de minunat de Mitropolitul Ardealului din România
Mare, care se pare că a fost înscris în planul Providenţei să reia şi să afirme
în chipul cel mai solemn testamentul Voievodului martir împotriva tuturor
gândurilor celor rele atât dinlăuntrul, cât şi din afara hotarelor ţării
noastre.”
În 10 aprilie
1942 Părintele Arsenie a fost hirotonit preot.
„În Vinerea
Izvorului Tămăduirii din acest an (1942 n.n.) a avut loc la Mănăstirea de la
Sâmbăta de Sus obişnuitul pelerinaj.
Pelerinii,
veniţi în număr destul de mare, faţă de timpurile grele ce le străbatem şi de
vremea ploioasă, au avut mari bucurii duhovniceşti.
S-a slujit
Sfânta Liturghie atât la altarul mănăstirii, cât şi în aerul liber. Î.P.S. Sa a
hirotonit cu acest prilej pe Cuviosul prodiacon Arsenie Boca întru ieromonah,
iar pe tânărul, absolvent de Teologie, Vasile Şortan întru diacon pentru
trebuinţele mănăstirii.
Predica
înălţătoare şi duioasă a Î.P.S. Sale a stors lacrimi pelerinilor.
A urmat
sfinţirea apei la fântâna tămăduitoare şi un Sfânt Maslu cu mare sobor de
preoţi.
Mănăstirea lui
Constantin Brâncoveanu a reînviat în toată puterea duhovnicească. Peste Ţara
Oltului suflă cu putere duhul lui Dumnezeu prin mijlocirea mănăstirii reînviate
din mormântul în care o aşezaseră adversarii neamului şi ai credinţei
drepte”.19
„În anii de
ctitorie la Mănăstirea Brâncoveanu de la Sâmbăta de Sus, se remarcă în chip
strălucitor ca «pictor de suflete după modelul Domnului nostru Iisus Hristos»
(Nichifor Crainic). Se reînvie acum o tradiţie a marilor pelerinaje la locurile
sfinte. La acea «bulboană spirituală uriaşă», mulţimile nu mai contenesc, cum
exclamă cu admiraţie Nichifor Crainic: «Ce vreme înălţătoare când toată ţara
lui Avram Iancu se mişca în pelerinaj, cântând cu zăpada până la piept spre
Sâmbăta de Sus, ctitoria voievodului martir».”
După numai un
an de la hirotonia întru preot a Părintelui Arsenie, deci în 1943, Părintele
Profesor Dumitru Stăniloae mărturisea, cu sufletul plin de bucurie, despre
lucrarea duhovnicească cu totul deosebită a fostului său elev, „încrestând”,
cum zice chiar dânsul, „faptele care ilustrează modul în care trebuie să se
lucreze în zilele noastre şi care pot influenţa astfel asupra altora, preoţi şi
credincioşi”.
„De mult ne
simţeam datori să scriem în această foaie despre lucrarea duhovnicească ce se
săvârşeşte zi de zi la Mănăstirea Brâncoveanu, cu largi şi adânci efecte în
viaţa poporului nostru.
Într-o foaie ca
a noastră, nu se dau numai îndemnuri pentru ceea ce ar trebui să se facă în
scopul întăririi credinţei, ci se încrestează faptele care ilustrează modul în
care trebuie să se lucreze în zilele noastre şi care pot influenţa astfel
asupra altora, preoţi şi credincioşi.
Cu atât mai
mult eram datori să vorbim despre o lucrare de proporţiile celei de la Sâmbăta
de Sus, care taie azi brazdă adâncă în viaţa sufletească a unor întinse cercuri
de credincioşi.
Am evitat
totuşi până acum să scriem, mai ales pentru că simţeam că mişcarea de la
Mănăstirea Brâncoveanu e ceva care se situează deasupra întâmplărilor în jurul
cărora se pot face exerciţii gazetăreşti; ea trebuie să continue a se desfăşura
dincolo de zgomotul şi de curiozitatea întreţinute în jurul unor realităţi
umflate de gazete, ca lucrurile sfinte şi mari, ca creşterea grâului, ca viaţa
intimă a familiei, ca respiraţia continuă, ca rugăciunea zilnică.
Dar precum se
opreşte omul măcar câteodată din galopul atenţiei spre atâtea lucruri
neesenţiale şi zgomotoase, privind într-o meditaţie serioasă la ceea ce e cu adevărat
plin de valoare pentru exitenţa sa, tot aşa era necesar să aducem vorba cândva
despre ceea ce se petrece la Mănăstirea Brâncoveanu, ca să nu merităm bănuiala
de cine ştie ce păcat.
O facem deci cu
riscul de a supăra pe Părintele Arsenie, ostenitorul smerit de la Sâmbăta, care
consideră vorba bună care i se spune ca cel mai mare rău ce i se poate face.
Gândul Î.P.S.
Mitropolit Nicolae de-a iniţia prin restaurarea mănăstirii martire a lui
Constantin Brâncoveanu nu numai reînfiinţarea monahismului din Transilvania,
ci, cu voia lui Dumnezeu, o refacere generală a duhului călugăresc ortodox,
atât de scăzut în ultimele timpuri, a început să-şi arate rodul cel mai
promiţător.
Mănăstirea de
la Sâmbăta de Sus nu e loc pitoresc de excursii şi de distracţii înrămate în
chenare arhaice, ci mediu de zguduiri sufleteşti înnoitoare, de întâlniri
serioase ale sufletelor cu vocea lui Dumnezeu care le obligă la o viaţă scoasă
din mocirla inconştienţei şi plăcerilor uşoare.
Pe pajiştile
mănăstirii şi prin încăperile ei se află zilnic 200-300 de fiinţe omeneşti
îngenuncheate pe sub streaşinile ei în rugăciune şi scrutându-şi trecutul de
păcate a căror povară nu o mai pot suporta.
Mulţi dintre
ei, veniţi de la sute de kilometri, stau acolo câte 2 până la 5 săptămâni,
hrănindu‑se numai cu pâine şi apă, dar simţindu-se atât de bine şi de
întremaţi, încât nu le-ar mai veni să plece, iar dacă pleacă se întorc la
scurte intervale.
Cine îi
urmăreşte dimineaţa în timpul predicilor Părintelui Arsenie, trecând rând pe
rând din starea de încântare pentru frumuseţile duhovniceşti care le sunt
dezvăluite, la hohotele de plâns pentru păcatele lor, nu mai poate fi în mod
continuu omul care a fost.
Dar ceea ce te
covârşeşte lângă aceşti oameni este încordarea cu care aşteaptă să le vină rândul
la mărturisirea păcatelor, când fiecare ştie că Părintele va sta numai cu el
4-5
ore în convorbire intimă
purificându‑i toate măruntaiele sufletului şi toate colţurile trecutului de
petele chinuitoare ale păcatului. Te înduioşează să-i auzi sărmanii alergând în
întâmpinarea Părintelui cu strigătul: «Părinte, dar de mine când vezi, că nu
mai pot purta povara pe mine».
În ce constă
taina acestor impresionante efecte ale lucrării Părintelui Arsenie şi care sunt
elementele programului său de lucru?
Fără îndoială
că mijlocul prin care lucrează Dumnezeu în suflete este cuvântul pe care îl
rostim în numele Lui. Dar cuvântul are o eficacitate deplină numai când are
acoperirea aurului care este viaţa celui ce-l rosteşte. Atunci e un cuvânt ce
se rupe dintr-o fiinţă care a devenit rug al credinţei şi mută focul la
auzitori. Despre viaţa Părintelui Arsenie nu e necesar să vorbim, căci asprimea
ei e cunoscută şi nu vrem să-l supărăm lăudându-l.
Cuvântul său
porneşte din neclintirea de stâncă a celui ce nu se târguieşte şi nu se clatină
ca trestia bătută de vânt, ci e întreg aşa cum îi este vorba: curat, opus
oricărei patimi şi oricărui gând de mândrie.
Programul
Părintelui Arsenie? Prin ceea ce a făcut din sine şi prin ceea ce
propovăduieşte, este o vie restaurare a celui mai autentic duh ortodox. La noi
credeau mulţi că tradiţia răsăriteană, cu duhul ei de înfrânare, e prin
definiţie ceva pasiv, lipsit de forţă. Cine vrea să vadă gâlgâitul vieţii celei
mai cuceritoare şi forţa cea mai copleşitoare, n-are decât să meargă la Sâmbăta
de Sus.
Predica de la
Sâmbăta de Sus are ca obiect principal combaterea păcatului prin trezirea
gândului la prezenţa vie a lui Hristos. De aceea treapta în care culminează
pregătirea pelerinului este mărturisirea. Te minunează acuta sensibilitate faţă
de povara insuportabilă a păcatului ce se trezeşte în oameni la Sâmbăta.
Părintele
Arsenie arată cât de mult se poate înflăcăra prin trăire tot tezaurul
dogmaticei şi al disciplinei răsăritene. Hristos lucrează numai prin Sfintele
Taine şi în Biserică. Fiecare credincios e obligat să rămână între semenii săi,
rugându-se pentru ei, crezând pentru ei, fiind răspunzător pentru ei. Orice
individualism sau mândrie dornică de afişaj, de nuanţă sectară este lovit în
cap. Smerenia şi puritatea vieţii sunt condiţiile sau mai bine zis condiţia
neapărată a mântuirii.
Ne este
imposibil să redăm măcar schematic toate laturile propovăduirii de la Sâmbăta
de Sus.
Ţinem doar să
mai accentuăm importanţa naţională pe care o are lucrarea de acolo. Peste
neamul nostru s-a abătut ca un adevărat flagel obişnuinţa avorturilor. Nimic nu
poate zăgăzui revărsarea lui. Statul ca entitate impersonală îl combate. Dar
organele personale ale lui îl practică şi îl promovează. Numai o zguduire
religioasă a conştiinţelor poate ajuta aici. Părintele Arsenie a identificat
aici o mare racilă şi a pus fierul roşu pe ea. Se cunosc deja numeroase cazuri
de familii care, trezite la conştiinţa acestui păcat, s-au recules cu hotărâre.
E de aşteptat ca această trezire să treacă de la om la om şi să putem
înregistra nu peste mult efecte remarcabile.
În orice caz
mişcarea de înnoire, de radicalizare a vieţii creştine în sensul restaurării ei
sănătoase, chiar de va fi reprezentată numai prin elemente puţine în satele
noastre, va exercita o influenţă binefăcătoare asupra unor cercuri cât se poate
de largi.”
Atras de
mişcarea de la Sâmbăta, Petru Boldor (colegul de bancă de la Liceul din Brad)
petrecea aici trei săptămâni, când l-a auzit pe Părintele Stăniloae afirmând cu
admiraţie: „Părintele Arsenie e un fenomen unic în istoria monahismului
românesc”.
Prin urmare,
reţinem „importanţa naţională” pe care o avea lucrarea de acolo şi faptul, pe
care trebuie să-l recunoaştem şi noi astăzi, că „Ne este imposibil să redăm
măcar schematic toate laturile propovăduirii de la Sâmbăta de Sus” (Părintele
Dumitru Stăniloae).
În anii aceia
de profundă efervescenţă spirituală, de trăire în duhul Sfinţilor Părinţi, în
lăcaşul de închinăciune de la Sâmbăta de Sus, Părintele zideşte în sufletul
miilor de oameni care caută aici răspuns la marile întrebări existenţiale.
Într-o scrisoare trimisă fostului său coleg de bancă de la liceul din Brad
(Petru Boldor), Părintele Arsenie se destăinuie: „M-am înhămat la carul unui
ideal cam greu: Transformarea omului în Om, fiul mai mic al lui Dumnezeu şi
frate al Fiului Său mai mare. Însă toate idealurile mari au în ele ceva
paralizant: nu te lasă să te preocupi de nimicurile acestei vieţi”.
„Spaţiul din jurul bisericii era
o veritabilă lucrare de artă, cu mici izvoraşe, podeţe ca într-o lume de basm,
mici bazine de apă cristalină de munte, lăsând să se întrevadă reflexe
diamantine de roci alese ca pietre semipreţioase, totul înconjurat de boschete
înflorite şi pajişti ireale prin frăgezimea lor.”
Părintele
Arsenie nu se străduia numai cu cuvântul rostit să împodobească sufletele
credincioşilor cu virtuţi şi să-i facă pe aceştia sensibili la armonie şi
frumos, ci şi împrejurimile mănăstirii, pe care dânsul, ca un artist, le-a
aranjat şi îngrijit în aşa fel încât totul să arate ca un colţişor de rai
(fotografiile din acea vreme sunt foarte grăitoare în acest sens), mărturiseau
în chip tăcut despre misiunea doxologică şi iconografică a omului, prin aceasta
Părintele arătând că îndemnul „Fiţi desăvârşiţi, precum şi Tatăl vostru Cel din
ceruri desăvârşit este” înseamnă şi: „Fiţi frumoşi, precum şi Tatăl vostru Cel
din ceruri este frumos
Între
rezistenţa anticomunistă care exista în Munţii Făgăraşului şi Părintele Arsenie
Boca, în acea perioadă duhovnic la Sâmbăta, s-a spus şi se mai spune că a fost
o legătură, şi anume că Părintele i-a ajutat „direct” pe luptătorii din munţi,
„moral şi material”. Aşa mărturisesc supravieţuitorii rezistenţei
anticomuniste, care, în 1995, au ridicat în faţa Mănăstirii Sâmbăta o
cruce-monument „în memoria celor ce s-au jertfit în luptele cu comunismul ateu”
şi pe care monument, la „loc de cinste”, au trecut numele Părintelui Arsenie
Boca, din următoarele motive: „În calitate de stareţ al Mănăstirii Brâncoveanu,
a ţinut ca nimeni altul flacăra credinţei, împotriva comunismului ateu, aducând
lumea lângă altarele lui Hristos. Am evaluat această rezistenţă ca fiind mai
importantă decât lupta politică sau armată anticomunistă; Părintele Arsenie
Boca i-a ajutat direct pe luptătorii din Rezistenţa făgărăşeană, în anii 1945-1948,
moral şi material; Cu sprijinul său s-au ţinut aici, în anul 1947,
consfătuirile ce au dus la o unitate de luptă a tuturor forţelor anticomuniste
din ţară; Pentru atitudinea sa anticomunistă, Părintele Arsenie a fost alungat,
arestat în mai 1948, torturat de Securitate şi condamnat la închisoare şi
Canal, peste tot fiind un exemplu de demnitate şi un sprijin pentru fraţii săi
de suferinţă. A fost ţinut apoi cât mai departe de Sâmbăta, până la moarte,
umilit şi izolat, dar permanent căutat de năpăstuiţii din regiune, cărora le
dădea sfaturi şi îmbărbătare. Pentru toate acestea am socotit că Părintele
Arsenie Boca a fost omul cu cel mai mare aport în lupta
anticomunistă. Şi, ca un semn de
înaltă preţuire, i-am trecut numele pe crucea ridicată la mănăstirea unde a
fost atâţia ani stareţ. Fie-i pomenirea neîntinată!”.
Despre legătura
Părintelui Arsenie cu rezistenţa din munţi, în afară de supravieţuitorii
rezistenţei anticomuniste făgărăşene sau de alţi foşti deţinuţi politici ne
vorbeşte chiar Mitropolitul Ardealului, Î.P.S. Părinte Antonie Plămădeală.
„De rezistenţa
din munţi se vorbea şi în ziare, deci nu era un lucru de care să nu se ştie. Se
ştia că există grupuri de ofiţeri, se ştia de grupul din părţile Timişoarei, de
grupul din Carpaţii Meridionali. Eu ştiam chiar mai mult decât atât. Am avut
relaţii cu Părintele Arsenie Boca, la acea vreme stareţ la Mănăstirea
Brâncoveanu, care era mentor spiritual al întregii Transilvanii şi chiar
dincolo de hotarele munţilor. Veneam şi-mi petreceam vacanţele aici. (…)
Student la
Bucureşti fiind am auzit de mişcarea de la Sâmbăta, dar nu numai eu, ci mulţi
alţii. Cu banii pe care am putut să-i economisim din bursă, am venit într-o
primă vacanţă la Sâmbăta. (…) După ce am făcut o primă vacanţă aici, după ce am
avut o primă discuţie cu Părintele Arsenie aici, el a pus cumva ochii pe mine.
Deşi aici veneau studenţi de la Cluj şi din alte părţi, eu am devenit
preferatul lui. (…)
În felul ăsta,
el a căpătat în mine o încredere deosebită, atât de mare, încât ieşeam numai eu
cu el uneori, la plimbare pe lac. O dată a avut îndrăzneală, dar şi-a
mărturisit şi încrederea în mine, încredere pe care eu nu am călcat-o
niciodată, că ne-am întâlnit acolo cu cei din munţi, cărora el le umplea sacii
cu mâncare. Asta deja vă poate spune ceva!
Cel care a
ridicat de curând troiţa aceasta din faţa Mănăstirii Brâncoveanu în memoria
celor care au murit în rezistenţa din munţi ştie foarte bine aceste lucruri.
Delegaţi de-ai lor, îmbrăcaţi în ciobani, veneau aici în mănăstire şi Părintele
Arsenie le umplea desagele cu pâine, cu slănină şi cu de toate. La multe din
acestea am fost şi eu martor. Nu se poate spune, cum a spus un anumit părinte,
care a şters numele Părintelui Arsenie de pe această cruce, că înseamnă că l-am
politizat pe Părintele Arsenie. Nu este adevărat! Eu ştiu lucrurile aşa cum
s-au petrecut şi nu înseamnă că‑l politizez pe Arsenie şi că îl scot din rândul
sfinţilor aşa cum încearcă el să o facă… El apăra atunci o cauză sfântă, care
era a libertăţii şi a credinţei şi îi ajuta pe cei din munţi, indiferent de ce
culoare politică erau ei.
Deci, eu am
fost martor cum Părintele Arsenie le transmitea şi le dădea traistele acestea
pline cu alimente pentru cei din munţi. Eu am fost martor, de mai multe ori, la
convorbirile Părintelui Arsenie cu Nicolae Pătraşcu, cel care a fost după
Codreanu şi după Sima, conducătorii Mişcării Legionare din România, şi cel care
a făcut pactul cu Teohari Georgescu în legătură cu încadrarea legionarilor în
noua societate. Sigur, era un pact de formă, pe care nu l-au respectat şi
pentru care Pătraşcu a fost după aceea arestat şi a şi murit în închisoare, dar
eu am asistat la convorbirile lui Pătraşcu cu Părintele Arsenie Boca. Eu am
asistat la convorbirile pe malul lacului ale Părintelui Arsenie cu cei paraşutaţi
prin anii aceia din Germania, care venau să organizeze rezistenţa românească.
Cred că printre ei era şi Vică Negulescu, cel care a scris, de curând, o carte
şi nu spune că Părintele Arsenie era legionar cumva. Nu! El o făcea în numele
credinţei creştine şi în numele datoriei lui îi ajuta pe cei persecutaţi.”
Cu toate
acestea însă, „toţi cei ce au participat la acele cursuri de spiritualitate
creştină din anii 1946-1948, care alcătuiesc Cărarea Împărăţiei, ştiu
foarte bine că Părintele n-a îndrumat pe nimeni la rezistenţă şi nesupunere, ci
tuturora le-au spus că n-au căderea şi puterea să împiedice ce trebuie să vină,
îmbiindu-le trăirea cu toată sinceritatea a idealului creştin, sintetizat în
Predica de pe Munte, pe care l-a mărturisit până în ultimele
ceasuri ale vieţii. Deci Dumnezeu
este Cel care rânduieşte ce trebuie să vină asupra oamenilor, în funcţie de
purtările lor, de ascultarea lor de Dumnezeu, şi de încreştinarea vieţii lor
cea de toate zilele”.
Este foarte
potrivit să menţionăm aici mărturia realistă a Părintelui Arhimandrit Teofil
Părăian şi să luăm aminte la ea:
„Părintele
Arsenie spune undeva, într-o predică de-a lui, este undeva scris, că
antisemitismul nu ţine de creştinism, că creştinul nu-i voie şi nu poate să fie
antisemit. Pe monumentul de la Sâmbăta scrie: «Mamă ţară, ei pentru tine au
murit». Şi este scris (era) numele Părintelui: «Ieromonah Arsenie Boca». Ori
Părintele nu a murit pentru ţară. Părintele poate că o fi avut o legătură cu
vreunul dintre ei, dar nu avea nici un rost. Adică partizanii, în momentul în
care au ajuns în munţi, nu au mai putut face nimic pentru ţară, pentru binele
ţării, cu credinţă religioasă. De ce? Pentru că ei, din momentul în care s-au
retras în munţi, nu au mai făcut altceva decât să-şi păzească pielea. Au
rezistat cât au rezistat, dar, se ştie, unii dintre ei au fost prinşi, iar
alţii au murit în luptele cu Securitatea.”
Cât de frumoase
sunt pe munţi picioarele trimisului care vesteşte pacea, a solului de veste
bună, care dă de ştire mântuirea …” (Isaia 52, 7).
Părintele
Arsenie a avut mereu în vedere nevoinţele ascetice şi aceasta începând încă de
timpuriu, de când era student, încât între colegi era considerat un „sfânt”.
„Dintr-o
autentică dorinţă de trăire spirituală, fără îndoială şi cu multă sinceritate,
a început să ducă o viaţă foarte ascetică. Pleca dimineaţa la pădure, având cu
el o scândurică subţire pe care îngenunchea la rugăciune şi medita îndelung.”
Prin urmare
Părintele Arsenie avea deja o pregătire ascetică când s-a aşezat la mănăstire.
Şi atunci, dorinţa construirii unei chilii în inima muntelui şi dorinţa
retragerii ne pare firească.
După
constatările la faţa locului ale Părintelui Boldor, la izvorul văii Sâmbăta, pe
o muchie de „cleanţ”, cu un povârniş aproape vertical, terasează stânca. În
interiorul masivului, „scobeşte” o deschizătură cu înălţimea 1.65-1.75 m şi
lăţimea de 0.80 m, pe care o lărgeşte în interior, cu intenţia de a realiza o
chilie în „inima” muntelui. Ivindu-se fisuri în stâncă, construieşte o schelă
suspendată în faţă, spre cursul văii, şi „atacă” frontal muntele printr-o
deschidere boltită de circa 2 m, înaintează cam 1 m, după care lucrarea se
opreşte.
„Părintele
Arsenie a fixat un loc socotit de retragere, care până la urmă nu a fost de
retragere, nici pentru el şi nici pentru altcineva, pentru că e în apropiere o
cabană turistică. Nu Părintele a săpat singur chilia, aşa cum se
crede. Părintele a lucrat cu oameni. (Părintele dacă a vrut să facă o treabă
găsea totdeauna priză la oameni. Oamenii veneau şi îl ajutau. Dacă
găsea la râu o piatră mare care se potrivea undeva la mănăstire, imediat aranja
cu cineva să aducă piatra cu un car cu bivoli.)
Chilia e un
început, un hol din care urma să se desfacă o cameră în stânga. A renunţat
pentru că a constatat că se infiltrează apă. Şi atunci, a renunţat şi din
motivul acesta, a renunţat şi pentru că el a plecat, şi s-a renunţat şi pentru
că erau partizani pe munte şi să nu se facă o legătură între Părintele şi
partizani.” (Arhimandritul Teofil Părăian)
(Nu ştim dacă
Părintele Arsenie ar fi vrut să se retragă acolo cu totul sau numai în anumite
perioade, însă suntem convinşi că dacă s-ar fi retras, nu o făcea de dragul
senzaţionalului sau ca să se
pregătească pentru vreo datorie oarecare, ci ar fi făcut-o cu convingerea,
dragostea şi dorinţa pe care au avut-o şi alţi oameni cu viaţă îmbunătăţită
care „au fugit de lume” din dorinţa, care-i mistuia, de a rămâne singuri cu
Dumnezeu.)
Dar, în cele
din urmă, şi cu Părintele Arsenie s-a întâmplat ca şi cu alţi părinţi
duhovniceşti: Dumnezeu a primit iubirea lor şi i-a trimis înapoi în lumea din
care doreau să se retragă ca tămăduitori ai ei.
„Chiar dacă nu
i-ar fi trimis înapoi, fuga lor ar fi fost la fel de creatoare şi ar fi avut o
însemnătate uriaşă pentru societate; fiindcă monahul ajută lumea nu prin cele
pe care le spune sau face, ci prin însăşi existenţa sa, prin stare de rugăciune
neîncetată care se identifică cu sinea lor cea mai lăuntrică. Dacă Antonie cel
Mare şi Sfântul Serafim de Sarov n-ar fi făcut nimic altceva decât să se roage
în pustia în care se găseau, ar fi fost la fel de mari făcători de bine pentru
semenii lor. Dar Dumnezeu i-a menit din veci să slujească celorlalţi într-un
mod mai direct. Această slujire directă şi văzută era însă o consecinţă
esenţială a slujirii nevăzute pe care o aduceau prin rugăciunea lor.”
Chilia
Părintelui a rămas până astăzi un loc de pelerinaj unde credincioşii se roagă,
pun o floare sau aprind o lumânare.
Acesta a fost
de Izvorul Tămăduirii (7 mai) din anul 1948, şi, după spusele unui martor, a
fost cel mai înălţător dintre toate praznicele la care participase până atunci
la Sâmbăta. Mişcarea religioasă de aici avea deja anvergură naţională.
„Am fost şi în
anul acesta în pelerinaj la Mănăstirea de la Sâmbăta de Sus din jud. Făgăraş.
Cu toate că sunt un vechi cercetător al mănăstirii, prăznuirea de acum m-a
covârşit cu desăvârşire.
Timpul era
nehotărât, pe alocuri plouase şi-n alte părţi se pregătea de ploaie. Vineri, în
ziua praznicului, a început ploaia din zori la mănăstire, o ploaie măruntă şi
deasă, stăruitoare. Cu toate că ploaia era binevenită pentru pământul însetat,
fiind o binecuvântare de la Dumnezeu, ne săgeta totuşi inima, întrucât ea avea
să împiedice pe credincioşii pelerini din satele vecine de a veni la praznic.
Şi ploaia a ţinut până către ora 8. Atunci, ca prin minune, norii s-au risipit
şi raze aurii de soare şi lumină au înveselit făptura gingaşă a mănăstirii.
Câteva sute de
închinători veniseră din ajun, iar acum au început să curgă miile din toate
părţile. Veneau cu căruţe pe drumul cel mare pietruit, şiruri, şiruri. Veneau
apoi cete, cete, pe jos, bărbaţi şi femei, bătrâni şi tineri, fete şi copii.
Tineretul din Drăguş, Vişti, Arpaşe, Sâmbete, Lisa şi alte sate, în hainele de
sărbătoare, măiestrit cusute şi împodobite în cele mai felurite şi mai plăcute
culori. Închinătorii cei mai îndepărtaţi au fost cei din părţile Braşovului,
ale Branului, ale Târnavelor, cu excepţia unor oaspeţi distinşi şi studenţi de
la Bucureşti.
Într-o
cuvântare rostită (liber) la 5 iunie 1998 în aula Palatului Patriarhiei, cu
prilejul comemorării a 50 de ani de la întronizarea Patriarhului Justinian,
Î.P.S. Bartolomeu Anania, Arhiepiscopul Vadului Feleacului şi Clujului, îşi
aduce aminte că Patriarhul Justinian se gândea să-l cheme pe Părintele Arsenie
la treapta arhieriei.
„În această
ordine de idei, surprinzătoare a fost aplecarea lui Justinian, fost preot de
mir, nu numai pentru viaţa monahală, ci şi pentru marile curente duhovniceşti.
Primul dintre acestea, ca amploare, a fost cel creat de Părintele Arsenie Boca,
pe atunci în Mănăstirea Sâmbăta de Sus, a cărui puternică influenţă spirituală
cuprinsese, practic, întreaga ţară. Ştiu cu siguranţă că Patriarhul se gândea
să-l cheme la treapta arhieriei, dar, precum se cunoaşte, Arsenie a fost arestat,
dus în lagăre de muncă forţată şi apoi, practic, obligat să rămână inactiv.”
La 25 noiembrie
1948, mitropolitul de atunci al Ardealului, Dr. Nicolae Bălan (1929‑1955), a
adus personal la Prislop pe Ieromonahul Arsenie Boca, licenţiat în Teologie de
la Sibiu şi absolvent al Academiei de Arte Frumoase din Bucureşti, până atunci
stareţ al reînviatei ctitorii brâncoveneşti de la Sâmbăta de Sus, care, cu două
veacuri în urmă, avusese aceeaşi soartă ca şi Prislopul, fiind distrusă cu
tunurile din ordinul generalului Bukow. Au fost de faţă noul vicar al
Arhiepiscopiei Sibiului, preotul Traian Belaşcu, cel care, cu câteva săptămâni
în urmă, a condus acţiunea de revenire a preoţilor şi credincioşilor uniţi la
sânul Bisericii strămoşeşti, arhidiaconul Ioan Circov de la catedrala
mitropolitană din Sibiu şi preotul Traian Faur din Silvaşu de Sus. Mănăstirea
era într-o stare jalnică, părăsită de ultimii trei vieţuitori uniţi – cu
pereţii tuturor clădirilor plini de igrasie şi ameninţaţi cu dărâmarea, cu
porţiuni mari din terenul aflat în preajma clădirilor duse de torentele
pârâului Silvuţ, cu acoperişurile clădirilor mâncate de rugină, cu o gospodărie
anexă foarte săracă şi neîngrijită.”
„Poate că a
fost o soluţie pe vremea aceea, pentru că Părintele începuse să fie prigonit şi
urmărit de Securitate. Dar a avut loc şi un eveniment care s-a numit
atuncea «revenirea greco‑catolicilor în sânul Bisericii Ortodoxe». Şi Părintele
Arsenie poate că trebuia să plece de la Sâmbăta, să nu mai fie în atenţia
mulţimii şi în atenţia Securităţii. În urma acestui eveniment al «revenirii»,
Mănăstirea de la Prislop, care a fost de fapt iniţial ortodoxă, dar a devenit
greco-catolică, a fost părăsită de călugării greco-catolici. Erau câţiva şi au
plecat şi a rămas mănăstirea goală. Şi Mitropolitul Nicolae Bălan trebuia să se
îngrijească de reactivarea Mănăstirii, mai ales că bunurile fostei Biserici
Greco-catolice au trecut în patrimoniul Bisericii Ortodoxe. Şi Mitropolitul l-a
dus pe Părintele Arsenie să organizeze Mănăstirea de la Prislop. Acesta este
motivul ştiut al mutării.
Părintele
Arsenie, după ce s-a aşezat acolo, a avut şi el motivele lui ca să nu se mai
întoarcă la Sâmbăta. În 1954 a fost o rebeliune la noi la Mănăstire. Ceva de
neînchipuit: călugări să se răzvrătească! S-au răzvrătit împotriva
Mitropolitului Nicolae Bălan care a restaurat mănăstirea, care i-a făcut
călugări, care i-a hirotonit. A fost un preot şi 4 monahi. Şi părintele acela
care a fost conducătorul acestei rebeliuni a fost sancţionat de Mitropolit, la
fel ca şi ceilalţi patru. Preotul a fost caterisit şi exclus din monahism şi
ceilalţi au fost excluşi din monahism. Şi atunci, părintele acela, înainte de a
fi depus din treaptă a zis: «Părintele Arsenie nu a fost bun – l-a dat afară.
Părintele Mihail nu a fost bun – un părinte care s-a mutat la o altă mănăstire;
Eu nu-s bun. Cine-i bun?!». Şi atunci, un părinte de la Sibiu, Părintele
Ieronim Grovu, care a fost conducătorul lucrărilor de restaurare de la
Mănăstirea de la Sâmbăta, fiind el pe atunci consilier la Mitropolie la secţia
economică, avea nişte scrisori. A scos din arhiva Mitropoliei nişte scrisori
ale Părintelui Arsenie adresate Mitropolitului, scrise de la Prislop, şi nişte
scrisori adresate Părintelui Ieronim Grovu – pe acestea le avea acasă, nu erau
în arhiva Mitropoliei – şi astea le-a adus la Mănăstire şi le-a predat
Părintelui Serafim să le citească obştii şi să se ştie de ce Părintele Arsenie
nu a mai venit la Mănăstire, respectiv să se ştie că Mitropolitul l-a chemat pe
Părintele Arsenie înapoi la Sâmbăta. Între timp ce s-a întâmplat: Mănăstirea
Prislop a ajuns în Eparhia Aradului, deci Mitropolitul l-a chemat pe Părintele
Arsenie, nemaifiind în Eparhia lui, l-a chemat la Sâmbăta. «Părinte Arsenie,
hai la Sâmbăta, că eşti din eparhia mea, nu rămâne la Arad.» Şi Părintele
Arsenie l-a rugat pe Mitropolit să îl lase în continuare la Prislop ca să
consolideze relaţia între ortodocşi şi foştii greco-catolici şi Părintelui
Grovu i-a scris, rugându-l să intervină la Mitropolit să îl lase la Prislop. Şi
cu acest prilej Părintele Arsenie i-a scris Părintelui Grovu că «Oamenii sunt
tot oameni». Adică cât s-a străduit el să realizeze ceva pentru ei (pentru cei
de la Sâmbăta), însă oamenii au rămas tot oameni, nu i-a schimbat cu nimic.
Asta era amărăciunea Părintelui.” (Arhimandritul Teofil Părăian)
Dar şi aici,
cum vom vedea, Părintele a fost căutat de Securitate. Mutarea, aşa
cum s-ar putea crede, nu a fost şi nici nu putea fi o rezolvare a acestei
probleme.
Deci, Părintele
Arsenie, îndrumat de Mitrolopitul Nicolae Bălan, a plecat la Mănăstirea Prislop
unde a fost numit stareţ apoi duhovnic, loc unde îşi va pune iarăşi pecetea de
ziditor de suflete şi ziditor de aşezăminte. Este cunoscut faptul că Părintele
Arsenie a lucrat constant la Prislop, prin implicarea personală în restaurarea
mănăstirii şi în toate celelalte munci de aici: tencuiala pentru pregătirea
frescei, ridicarea schelei pentru pictura cu care dorea chiar dânsul să
împodobească biserica, icoanele de pe tâmpla altarului, sculptarea
iconostaselor şi a stranelor – în general lucrarea întregului mobilier
liturgic, restaurarea bisericii şi a clădirilor anexe, la care a adăugat altele
noi, amenajarea şi decorarea întregii curţi, un adevărat parc natural (ce ne
aduce aminte de cel de la Sâmbăta), străjuit de o clopotniţă pe stâncă, gândită
şi zidită tot de Părintele Arsenie.
Primul hram la
Prislop a fost în data de 8 mai 1949, de pomenirea Sfântului Ioan Evanghelistul
şi a constituit „prima mare bucurie ortodoxă a mănăstirii, după două veacuri de
năpăstuiri”.
La 14
septembrie 1949, ziua Înălţării Sfintei Cruci, Vlădica Andrei a săvârşit, în
curtea mănăstirii, prima liturghie arhierească ortodoxă. Cu acest prilej,
Părintele stareţ Arsenie a fost hirotesit protosinghel. În cadrul aceleiaşi
slujbe au fost tunşi în monahism: Stelian Manolache, cu numele de Dometie, şi
Leonida Plămădeală, care a primit numele de Antonie.
Activitatea
Părintelui Arsenie ca stareţ se încheie în 1950, pentru că între timp Prislopul
devenise mănăstire de maici cu viaţă de obşte. În aprilie 1950, la decizia
episcopului Andrei, au rămas primele 6 surori, care au fost închinoviate aici
în luna mai 1950, punând începutul vieţii de obşte. Dintre acestea, sora
Julieta Constantinescu, licenţiată în Teologie şi cu diplomă de absolvire a
Facultăţii de Filozofie din Bucureşti, a fost tunsă în monahism la 6 august, de
praznicul Schimbării la Faţă, primind numele de Zamfira, în amintirea celei de
a doua ctitoră a mănăstirii. În 1951 Monahia Zamfira a fost numită stareţă a
mănăstirii. Părintele Protosinghel Arsenie Boca a rămas în continuare la
Prislop ca preot-duhovnic, ajutat pentru o vreme şi de Ieromonahul Dometie
Manolache. Deci mănăstirea devenise între timp de maici, iar stareţa lor era
acuma Monahia Zamfira Constantinescu.
Aşa cum am
amintit puţin mai sus, Părintele Arsenie a fost în continuare urmărit de
Securitate. Oamenii autorităţii de stat îl „ridică” pe Părintele Arsenie pentru
anchetă în noaptea de 15 spre 16 ianuarie 1951. Într-o scrisoare din
26.01.1951, Părintele Dometie scria către Episcopia Ortodoxă Română a Aradului:
„…la ora 5
dimineaţa, părintele Arsenie Boca, stareţul astei mănăstiri, a fost ridicat de
un grup de 10 oameni din partea autorităţii. Nu ni s-a prezentat nici un ordin.
Procedeul a fost brutal. Au intrat în chiliile surorilor, vorbind necuviincios.
Toate acestea, fără nici o motivare.”
Într-o altă
scrisoare, scrisă tot în data de 26.01.1951, Părintele Dometie împreună cu
maicile Prislopului solicită sprijinul ierarhului Aradului, pentru stareţul
lor. Aşa cum am zis, Părintele Arsenie s-a întors la Prislop după un an, adică
în 1952, de Buna Vestire. Ajuns acasă, îi scrie episcopului Andrei al Aradului
următoarele:
„De Buna
Vestire, cu ajutorul lui Dumnezeu, am ajuns acasă, la Prislop: sănătos, mult
folosit şi tot atâta de senin.
Bucuria n-are
multe vorbe, de aceea, dimpreună cu obştea, V-o împărtăşim aşa cum e: cu
recunoştinţă şi smerită metanie, pentru că faceţi parte, în toate privinţele,
din motivele ei.
Am aflat că
după Paşti veniţi la noi. Vă aşteptăm, aşa cum vechii creştini îşi aşteptau
Părinţii. Dar, pe lângă motivul străvechi, mai e şi unul local, mai nou:
îndeplinirea ultimelor forme în conducerea obştei de aci, – ceea ce-mi va
asigura şi mie răgazul preocupării şi de ceilalţi talanţi ce‑i am, cu care încă
n-am lucrat nimic pentru Iisus.
Al Prea
Sfinţiei Voastre fiu duhovnicesc, Arsenie. Prislop, 3.04.1952.”
Se ştie că în
această perioadă Părintele Arsenie a fost dus la Canal unde a stat 9 luni de
zile. În cartea Viforniţa cea mare a lui Dimitrie Bejan aflăm că
Părintele Arsenie a fost dus, înainte de a fi la Canal, şi la Ocnele Mari. Nu
spune însă în ce an.
Părintele
Arsenie a rămas duhovnic al Mănăstirii Prislop până în 1959.
După anul
redeschiderii Mănăstirii Prislop, adică 1976 şi pe parcursul a mai mult de două
decenii, toate lucrările efectuate au respectat planurile Părintelui Arsenie,
viaţa însăşi a mănăstirii fiind tributară rânduielilor pe care obştea încropită
în 1949 şi transformată în mănăstire de maici în luna aprilie 1950, le-a
respectat cu sfinţenie.
După ce a fost
alungat de la Prislop, Părintele Arsenie şi-a început pribegia în Bucureşti. A
fost angajat la Biserica Sfântul Elefterie ca pictor secund pe lângă pictorul
Vasile Rudeanu, iar în 1961 a fost angajat la Atelierul de pictură al
Patriarhiei de la Schitul Maicilor cu încadrarea de muncitor pictor.
Este foarte
important să amintim aici că „Părintele Arsenie nu a voit să încalce decizia
unui ierarh, în semn de adevărată ascultare călugărească, nemaislujind, ci doar
participând la slujbe, ca şi cântăreţ de strană, rămânând încă duhovnic, fără a
spovedi, ci doar în înţelesul de îndrumător spiritual, pentru generaţii de
preoţi şi credincioşi, care i-au păstrat şi îi poartă o recunoştinţă aleasă”.
Ieşind la
pensie, o pensie minoră, în 1968 a început pictura bisericii parohiale din
Drăgănescu, de lângă Bucureşti, la care a lucrat vreme de 15 ani. Părintele
Arsenie a pictat-o de două ori, aceasta pentru că, pe alocuri, din pricina
lumânărilor, pictura s-a „pangarit” (afumat), după expresia Sfinţiei Sale. (La
anumite compoziţii se observă cu uşurinţă cele două straturi picturale.) Aici,
cum chiar dânsul spunea, a fost căutat de o „adevărată avalanşă de oameni”.
Pictura de la
Drăgănescu nu este una obişnuită, în înţelesul că Părintele Arsenie nu s-a
limitat strict la programul iconografic clasic.
Încercând să
actualizeze mesajul Evangheliei, Părintele a introdus în pictura de aici, pe
lângă scenele clasice, deja consacrate, şi compoziţii de-a dreptul şocante care
au un rol vădit catehetic şi care se adresează oamenilor zilelor noastre.
Dacă i s-a
interzis să predice, o face acum într-alt chip, cu ajutorul penelului şi al
culorilor. Oamenii care-l căutau aveau ce învăţa doar din lectura picturii,
care le grăia direct, fără ocolişuri şi pe înţelesul tuturor, „ca să nu mai
orbecăiască şi ei în noaptea neştiinţei şi a lipsei de sfat, de unde vin toate
relele care chinuiesc pe oameni, întunecă vremile şi prea adesea cruntă
pământul”.
„Mica biserică
de la Drăgănescu are norocul să simtă pe zidurile ei zugrăvite predicile fierbinţi,
pe care miile de oameni le ascultau la Sâmbăta de Sus. E o pictură nouă ca şi
predica de atunci.”
Ca „predica” de
acum să fie cât mai convingătoare, Părintele, cu splendida-i caligrafie,
aşterne pe ziduri, lângă scenele reprezentate, numeroase sentinţe scurte,
lămuritoare, care reprezintă o sinteză a gândirii Sfinţiei Sale. Ele nu sunt
simple vorbe de spirit, ci mai degrabă sunt aşchiile ţâşnite din coerenţa şi
vigoarea unui trunchi cu rădăcini adânci.
Ar mai fi
foarte multe de spus şi în ceea ce priveşte felul în care Părintele Arsenie a
gândit programul iconografic în ansamblul lui, adică dispunerea fiecărei
compoziţii în parte, însă nu acesta este scopul lucrării de faţă. Totuşi, nu se
poate trece cu vederea o amplă compoziţie pe care Părintele a zugrăvit-o pe
absida altarului. Ea ne prezintă momente „Din viaţa şi patimile Cuviosului
Ştefan cel Nou, pe vremea Împăratului iconoclast Constantin Copronimul, care a
tiranisit biserica între anii 741-775; Iar cuviosul primind mucenicia la 53 de
ani ai vârstei sale în 28 ale idelor lui noemvrie, cu vina de pe urmă: «Ştefan
mi-a făcut temniţa mănăstire!»”.
Este ştiut
faptul că în nici o altă biserică nu este zugrăvită pe absida altarului
mucenicia acestui Cuvios, care oricum este destul de rar reprezentată. Deci
pictarea ei aici este firesc să ridice semne de întrebare, mai ales că ocupă un
loc important în absidă, atât în ceea ce priveşte dimensiunea ei, cât şi în
ceea ce priveşte spaţiul pe care se desfăşoară, şi anume cel din dreptul
ochilor. Prin urmare, este limpede că Părintele Arsenie nu a pus întâmplător
această compoziţie aici.
Nu aş vrea să
fiu înţeles greşit şi să se creadă că, în cele ce urmează, doresc să accentuez
doar latura profetică a personalităţii Părintelui Arsenie, însă, căutând un răspuns
la semnificaţia amplasării compoziţiei cu pricina în acel loc însemnat, nu pot
să nu observ asemănările dintre cele două vieţi – a Cuviosului Ştefan cel Nou
şi a Părintelui Arsenie – şi mai ales faptul că amândoi s-au săvârşit din viaţă
în 28 ale lunii lui noiembrie!
După
izgonirea forţată din mănăstire în anul 1959, obştea s-a reorganizat într-un
Aşezământ mănăstiresc în oraşul Sinaia, care acum este metocul Mănăstirii
Prislop. În acest aşezământ Părintele Arsenie şi-a avut chilia şi atelierul de
pictură din anul 1969 până în anul 1989, când s-a săvârşit din viaţă. Aici şi-a
lăsat într-o rânduială desăvârşită şi predici şi meditaţii şi desene, dar şi
ultima dorinţă de a nu-i fi date publicităţii. Părintele Arsenie a murit la Sinaia, în 28 noiembrie 1989, acolo şi‑a dat
sfârşitul.
„Se fac fel de
fel de vorbe, fel de fel de aprecieri de către oameni necompetenţi, de către
oameni care nu ştiu realitatea şi care vreau să îl pună pe Părintele în atenţia
altora. Că a vorbit cu Ceauşescu, că i-a spus lui Ceauşescu că va muri, şi nu
ştiu ce … Nu-i adevărat! Sunt nişte lucruri care nu s-au întâmplat şi pe care
le inventează oamenii şi pe care le citesc credincioşii şi necredincioşii, după
care trag nişte concluzii care nu sunt adevărate. A suferit, a
avut ceva cu rinichii şi din aceasta i s-a tras şi sfârşitul. Apoi, la 79 de
ani, nu se mai pune problema din ce pricină ai murit. Mori, că moare lumea la
79 de ani şi mai devreme. Deci Părintele Arsenie s-a sfârşit în Sinaia, la ora
9 şi ceva seara, în 28 noiembrie 1989.”
Prohodit de o
mulţime impresionantă de credincioşi, Părintele Arsenie a fost înmormântat în
cimitirul Mănăstirii Prislop, în ziua de 4 decembrie 1989.
„Mormântul
Sfinţiei Sale de la Mănăstirea Prislop, duhul Sfinţiei Sale de la Mănăstirea
Sâmbăta-Brâncoveanu, ctitoria Sfinţiei Sale de la Sinaia, pictura Sfinţiei Sale
de la biserica din Drăgănescu, vor vorbi şi vorbesc chiar pentru foarte multă
vreme, dacă nu cumva pentru totdeauna, despre trăirea în Hristos, credinţa în
Hristos, dragostea faţă de Hristos, despre adevărul Bisericii Ortodoxe,
mormântul Sfinţiei Sale şi crucea de la mormânt fiind dintre cele mai cunoscute
şi importante în acelaşi timp şi discrete locuri de pelerinaj, unde vin
creştini din toată ţara şi chiar şi din alte părţi. Vin, se roagă, aprind o
lumânare, se închină şi cer mijlocirea prin rugăciunea de foc a Părintelui
Arsenie pentru ei, pentru familie, pentru ţară, pentru lume, pentru Biserică,
pentru noi toţi.”
La parastasul
de 12 ani, P.S. Părinte Daniil Partoşanul, în predica rostită cu acest prilej,
tâlcuind duhovniceşte viaţa şi lucrarea Părintelui Arsenie Boca, a spus printre
altele:
„Am meditat şi m-am gândit: Oare
ce semnificaţie, printre multe altele, a avut pentru veacul nostru, pentru
timpul nostru, pentru vremea noastră şi personalitatea şi activitatea şi
lucrarea duhovnicească şi cea scrisă şi cea reprezentată estetic sau artistic,
iconografic a Părintelui nostru Arsenie? Şi am găsit o asemănare, am găsit o
comparaţie, cu ceea ce s-a petrecut în Babilon pe vremea Împăratului Belşaţar,
când la ospăţul idolatru şi păgânesc al acestuia, Dumnezeu trimite o mâna care
scrie pe tencuiala peretelui din interiorul palatului nişte cuvinte. Împăratul
s-a cutremurat. N-a ştiut ce semnificaţie au aceste cuvinte şi nici altcineva
din anturajul său, dar, proorocul Daniel, chemat de Împărăteasă, a venit şi a
tâlcuit cuvintele: „Mene, mene, techel ufarsin” – „Număraţi, număraţi,
cântăriţi şi împărţiţi”.
Aşa mi se
pare că a făcut şi Prea Cuviosul Părintele nostru Arsenie, în veacul acesta, în
Biserica noastră, în ţara noastră, în poporul nostru, în familiile noastre, în
sufletele noastre: ne-a descifrat, ne‑a tâlcuit, ne-a tălmăcit mesajul lui
Dumnezeu, cuvântul lui Dumnezeu, harul şi darul lui Dumnezeu, ne-a citit chiar
şi ne-a descifrat parte din semnele timpului pe care noi le trăim şi cu care
suntem martori şi contemporani, pentru ca astăzi să ne trăim viaţa noastră
creştineşte, în duh curat ortodox, în fidelitate şi credincioşie faţă de
Biserica noastră Ortodoxă, cea una singură, sobornicească şi apostolească. De
aceea suntem noi astăzi aici, ca şi femeia din Şunem pe Muntele Carmel, nu din
curiozitate, nu din alte gânduri, ci din necesitate sufletească şi spirituală,
pentru că, repet, avem nevoie, ca şi Sfântul Elisei, de pietrele Carmelului,
avem nevoie de focul Carmelului, avem nevoie de urmele paşilor
Sfântului Ilie pe Carmel, avem nevoie de duhul şi puterea şi rugăciunea şi
mijlocirea şi binecuvântarea Prea Cuviosului Părintelui nostru Arsenie
Ieromonahul.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu