Pagini

duminică, 29 septembrie 2013

Urcarea scarii lui Ioan Scararu pentru familisti si oamenii din lume !

 Este sarbatorit de biserica ortodoxa la 30 martie.
Viaţa Sfântului Ioan Scărarul este scurtă; dar ea, în mica sa întindere, încape mult – sau, mai bine zis, totul. Iată cum s-a scurs viaţa lui.
Sfântul Ioan L-a îndrăgit pe Domnul din tinereţe şi, neluând seama la nădejdile mincinoase pe care i le dădeau înzestrările fireşti şi multa sa învăţătură, a părăsit lumea şi s-a retras departe de patria sa – în Sinai, pentru a se slobozi prin înstrăinare de multe piedici în calea vieţii duhovniceşti, şi a primi chiar prin locul de trai învăţătură cu privire la ce şi unde trebuie să caute.

Punând în acest chip început bun, el s-a încredinţat din tot sufletul, chiar de la început, unui îndrumător bun, şi s-a pus într-o astfel de stare ca şi cum sufletul său n-ar fi avut nici înţelegere [raţiune], nici voie proprie. Inăbuşind în sine, prin aceasta, încrederea în sine şi lucrarea după voia proprie, el s-a izbăvit în curând de îngâmfarea proprie oamenilor înzestraţi, a dobândit cereasca simplitate şi s-a arătat desăvârşit în osteneli şi în virtuţile ascultării.

Atunci când povăţuitorul lui a plecat, mai apoi, la Domnul, Sfântul Ioan, arzând de dragostea după o mai mare desăvârşire, ca unul ce era deja întărit în virtuţile călugăreşti, atât în cele dinafară cât şi în cele lăuntrice, a ieşit în stadia liniştirii [arena isihiei]. Alegându-şi pentru această nevoinţă un loc îndemânos la cinci stadii de biserică, a petrecut acolo patruzeci de ani viaţă sihăstrească, în aspră înfrânare şi nevoinţă, în necurmată rugăciune şi cugetare la cele dumnezeieşti, şi mai ales în lacrimi, care alcătuiau pentru el pâine ziua şi noaptea.
Ca atare, a urcat grabnic la treapta cea mai înaltă a curăţiei şi s-a făcut vas al unor deosebite harisme dumnezeieşti: al vederii duhovniceşti, al îndrăznirii în rugăciune şi al facerii de minuni. Mai apoi, când trebuia să fie ales întâistătător, frăţimea l-a pus într-un cuget cârmuitor peste ei, ca pe un nou Moisi – şi el, coborându-se din muntele vederii de Dumnezeu, le-a înfăţişat, ca pe nişte alte table ale Legii, sfânta sa Scară, unde a zugrăvit chipul vieţii creştine desăvârşite, pe care el însuşi o străbătuse şi care i se întipărise, prin harul lui Dumnezeu, în inimă. Astfel călăuzindu-i pe acei monahi aleşi, el a ajuns la hotarul vieţii celei văzute şi s-a mutat în Ierusalimul cel de sus.

Iată în ce fel a trecut toată viaţa sfântului. Nu am intrat în amănunte, fiindcă am urmărit să arăt numai acele trepte pe care a urcat el la desăvârşire, spre învăţătura noastră. Şi e uşor pentru oricine să bage de seamă că au fost trei trepte de căpetenie: părăsirea lumii şi a tuturor nădejdilor ei; ostenelile ascultării, după voia îndrumătorului; după aceea, liniştirea [isihia], care l-a făcut vrednic de harismele Dumnezeieşti şi de călăuzirea cu dumnezeiască înţelepciune a altora. Aceste trepte sunt de obşte tuturor sfinţilor care au strălucit pe pământ prin desăvârşirile creştineşti – precum vă puteţi înşivă încredinţa, citind cu luare-aminte viaţa oricăruia dintre ei. Aceleaşi trepte suntem datori să le străbatem şi noi, dacă dorim să fim, şi nu doar să părem, adevăraţi creştini.
Să nu gândească cineva: „Asta e viaţa de călugăr-pustnic, dar noi suntem mireni, trăim în societate, între oameni: cum putem adapta viaţa Sfântului Ioan la noi? Chiar dacă ar vrea cineva să îi urmeze pilda, nu va putea, fiindcă noi ne aflăm în cu totul alte circumstanţe. Să ştiţi, fraţilor, că puterea nu e în formă. Noi nu putem străbate cele trei trepte arătate în felul în care au fost ele străbătute de către Sfântul Ioan şi sunt străbătute de către toţi ne-mirenii; dar le putem străbate aşa cum pot fi ele străbătute în lume, trăind între mireni: în altă formă, dar cu aceeaşi putere.
Inainte de toate, să le dăm numele lor cel adevărat. Lepădarea de toate, altfel spus părăsirea lumii, înţelegeţi cum vine. Ascultarea este viaţa întru osteneli bune, nu după voia proprie, ci după îndrumările altuia. In fine, liniştirea [isihia] este strădania de a fi neîncetat în inimă împreună doar cu Dumnezeu – şi când ajunge omul la starea aceasta, începe să vădească puteri dumnezeieşti, altfel spus harisme deosebite. Luaţi acum seama în ce fel pot fi împlinite toate acestea de către un mirean, şi chiar sunt împlinite de către voi.
Ceea ce este la sfântul Ioan părăsirea lumii şi retragerea în Mănăstirea Sinaiului, aceea este la noi părăsirea vieţii păcătoase şi pătimaşe şi întoarcerea minţii şi inimii spre a face pe placul lui Dumnezeu: fiindcă lumea este chip al vieţii pătimaşe şi păcătoase, iar mănăstirea este simbol al vieţii îmbunătăţite. Cel ce părăseşte păcatul şi ia hotărârea de a trăi în sfinţenie, acela face acelaşi lucru ca cel ce părăseşte lumea şi intră în mănăstire. Dacă în acest post v-aţi pocăit fără făţărnicie şi aţi luat hotărârea de a nu-L mai jigni pe Dumnezeu cu păcatele voastre, iată că v-aţi făcut următori ai Sfântului Ioan în părăsirea de către el a lumii şi retragerea în mănăstirea din Sinai. Rămâne doar să fiţi statornici în această hotărâre şi în împlinirea cerinţelor ei, şi vă veţi face următori ai lui şi în cea de-a doua treaptă a urcării lui spre desăvârşire.
Pe cea de-a doua treaptă, în mănăstire, Sfântul Ioan a purtat osteneala ascultării sub povăţuirea unui stareţ-îndrumător. In felul de viaţă pe care îl ducem noi, în ce trebuie să conste această ascultare? In împlinirea poruncilor care hotărnicesc felul de viaţă al fiecăruia dintre noi ca familist, ca membru al societăţii civile şi ca fiu al Bisericii. Fă ceea ce îţi spun poruncile, şi vei fi un bun ascultător. Eşti slugă? Implineşte poruncile pentru slugi. Eşti tată sau mamă? Implineşte poruncile pentru părinţi. Eşti fiu? Implineşte poruncile pentru fii. Eşti judecător? Implineşte poruncile privitoare la dreapta judecată. Eşti negustor? Negustoreşte aşa cum e porunca. Rânduiala statului cere ceva? Implineşte. Şi tot ce porunceşte Sfânta Biserică să împlineşti, de la cel mai mic lucru la cel mai mare. Toate acestea alcătuiesc ascultarea cea mântuitoare, când omul nu lucrează după voia sa, ci după cum este poruncit. Sfântul Ioan a avut îndrumător. Cine sunt îndrumătorii voştri? Păstorii Bisericii. Mergi, întreabă şi ia învăţătură de fiecare dată, şi fă după povaţa lor. Ei nu vă vor grăi voia lor, ci poruncile Evangheliei şi rânduielile Sfintei Biserici. Iată: cel care în acest chip, părăsind păcatul, va începe să trăiască întru ostenelile facerii de bine şi împlinirii poruncilor lui Dumnezeu în toate privinţele vieţii sale, sub călăuzirea păstorilor legiuiţi, acela va fi următor al Sfântului Ioan în cea de-a doua treaptă a desăvârşirii lui.
In fine, cum să-i urmăm în liniştire? Iată cum. Ce este liniştirea? Privind dinafară, este îndepărtarea de toţi şi petrecerea în singurătate; iar lăuntric – este îndepărtarea oricărei împrăştieri a gândului şi adunarea de sine înăuntrul inimii pentru a petrece acolo fără ieşire, doar înaintea feţei Atotvăzătorului Dumnezeu. Liniştirea cea dinafară nu ne este la îndemână şi la felul nostru de viaţă poate fi doar întâmplătoare; însă liniştirea lăuntrică ne e la îndemână.
Pe aceasta să v-o şi puneţi ca rânduiala, îngrijindu-vă în tot chipul a intra cât se poate de des în voi înşivă, în cămara voastră lăuntrică, şi acolo să staţi în singurătate doar înaintea lui Dumnezeu. Fie că sunteţi acasă, fie că sunteţi pe drum, la datorie sau în biserică, încordaţi-vă pentru a nu ieşi din inimă cu luarea-aminte şi a nu rupe ochiul minţii voastre de vederea feţei lui Dumnezeu: şi veţi fi sihastri, altfel spus isihaşti. Cerinţa de a petrece înăuntrul vostru liniştindu-vă se naşte în suflet ca urmare a ostenelii cu conştiinţă bună de a împlini poruncile lui Dumnezeu. Câtă vreme patimile şi deprinderile păcătoase rămân în suflet este cu neputinţă să avem liniştire lăuntrică: aşa e felul lor. Osteneala facerii de bine şi a împlinirii poruncilor lui Dumnezeu smulge din firea noastră patimile şi deprinderile păcătoase. Atunci se naşte dorul de a fi una cu Domnul. Şi, iată, cei ce s-au întărit în fapte şi aşezări sufleteşti bune intră adeseori – fie rugându-se acasă ori la biserică, fie în vremea meditaţiei şi citirii evlavioase – adânc înăuntrul lor şi se cufundă într-o asemenea liniştire, că nu bagă de seamă cum trece timpul şi, în ciuda ostenelii exterioare, de pildă în vremea rugăciunii ori stării în biserică, n-ar vrea să înceteze, ar vrea să rămână pentru totdeauna în acea fericită stare. Aşa începe liniştirea lăuntrică, ce este cu putinţă şi pentru familişti. Rămâne doar să vă continuaţi viaţa întru aceeaşi osteneală a facerii de bine, în tot chipul îngrijindu-vă şi rugându-vă să fiţi mai des în aceste stări, şi căutând ca ceea ce se întâmplă din când în când să devină ceva neîntrerupt. Şi aşa va fi. Domnul nu va părăsi osteneala dragostei. Trebuie doar să înlăturăm din viaţa noastră tot ce poate strica această bună rânduiala şi stinge fericita căldură a liniştirii lăuntrice.
Iată cum se poate face şi fiecare dintre voi următor deplin al Sfântului Ioan. Numai că, fraţilor, trebuie să alergaţi în aşa fel ca să ajungeţi la ţintă. Urcaţi la măsura vârstei plinirii lui Hristos. Vedeţi ce pildă? înaintea ei, toată lucrarea noastră nu e nimic: ce să ne mai uităm la fleacurile noastre de virtuţi? Deci, cele din urmă uitând, spre cele dinainte tindeţi, spre răsplătirea chemării celei de sus a lui Dumnezeu întru Hristos Iisus (Filip. 3, 13). Amin!”



Scara Raiului - ce este aceasta? Acestea sunt sfintele virtuti, sfintele virtuti evanghelice: smerenia, credinta, postul, blandetea, rabdarea, bunatatea, bunavointa, milostenia, dragostea adevarata, iubirea lui Hristos, marturisirea lui Hristos, patimirea pentru Domnul Hristos. Iata si inca multe alte sfinte virtuti ale Noului Legamant.
 

DUMINICA SFANTULUI IOAN SCARARUL. Predici ale Sf. Teofan Zavoratul despre cum pot mirenii, chiar familisti, SA URCE TREPTELE SCARII LA MASURA LOR

Citate celebre din lucrarile lui Rudolf Stainer !


25 .02.1861 - 30.03.1925
Intr-o zi voi primi ceea ce mi se cuvine, dar numai atunci cand voi fi pregatit sa primesc. Asteapta in calm si reculegere, inchide-ti simturile in fata impresiilor ce le primeai inainte de a te ocupa de educatia interioara. Fa sa taca gandurile ce-ti ocupau de obicei sufletul. Stabileste in tine o liniste si asteapta apoi cu rabdare. Atunci actiunea lumilor superioare va incepe sa se faca simtita prin formarea ochilor si urechilor sufletului  si spiritului tau. Nu spera sa vezi si sa auzi in scurt timp lumile sufletului si spiritului, caci ceea ce faci duce numai la dezvoltarea simturilor tale superioare. Dar nu vei sti sa vezi cu sufletul si sa auzi cu spiritul decat atunci cand vei detine aceste simturi. Sa-ti interzici cu severitate orice incercare de a atrage puterile superioare prin vointa ta arbitrara. 
                                                                               Rudolf Steiner in Treptele initietii


Sfintii. Trebuie totusi spus ca unele fiinte pot indeplini in mod inconstient actiuni inspirate, chiar daca nu au urmat niciodata un antrenament ocult. Aceste ajutoare ale umanitatii si universului traverseaza viata raspandind binefaceri si binecuvantari. Din motive ce nu le putem explica aici, ei au dobandit haruri ce par naturale. Singurul lucru care-i deosebeste de cercetatorul ocult este ca ultimul actioneaza in mod constient, el obtine prin disciplina ceea ce puterile superioare ofera altora spre binele lumii. Acesti oameni binecuvantati de Dumnezeu merita a fi venerati, dar pentru asta nu trebuie considerat inutil antrnamentul.
                                                                             Rudolf Steiner in Treptele initietii

 Suferinta. Pentru multi oameni viata obisnuita constituie deja prin ea insasi intr-un fel mai mult sau mai putin constient o proba de initiere prin foc. Acesti oameni realizeaza experiente datorita carora vad cum le creste - intr-un mod sanatos  si normal increderea in ei, curajul, fermitatea; ca urmare, ei suporta durerea, deceptiile si esecul actiunilor lor cu o maretie sufleteasca, un calm si o forta de neclintit. Cel care a trecut prin asemenea experiente este deseori fara sa o stie un initiat. Este de ajuns un fleac pentru a-i deschide ochii si urechile spirituale si sa faca din el un clarvazator. Si asta deoarece o adevarata proba de foc nu are ca scop satisfacerea curiozitatii candidatului. El descopera fapte neobisnuite despre care in mod normal nu are nici o idee.  
                                                                               Rudolf Steiner in Treptele initietii




Iadul. De exemplu un gurmand va avea si dupa moarte dorinta placerilor gastronomice dar nu si-o va mai putea satisface deoarece organul gustului ii va fi disparut. Ca urmare dorinta va produce o contra - imagine astrala deosebit de vie, a carei prezenta ii va chinui sufletul. Aceasta reviviscenta a pasiunilor in lumea astrala - dupa moarte- constituie traversarea lumii psihice. Ea nu inceteaza decat atunci cand sufletul s-a purificat de orice dorinta inferioara indreptata spre lumea terestra. Atunci acest suflet patrunde intr-o lume mai inalta: lumea spirituala propriu-zisa.
                                                                              Rudolf Steiner in Treptele initietii


Vorbitul fara a gandi inainte. Studentul în ocultism nu trebuie să vadă sau să audă orice, fără să gîndească. Pentru el nu există decît ceea ce vrea să vadă sau să audă. Trebuie să încerce să rămînă surd faţă de tot ceea ce nu vrea să audă, să-şi închidă ochii în prezenţa obiectelor pe care în mod intenţionat nu vrea să Ie vadă, chiar şi în cel mai zbuciumat mediu; sufletul său trebuie să fie-ca să spunem aşa-călit în faţa tuturor impresiilor inconştiente. El va trebui să se preocupe - cu o atenţie deosebită - de supravegherea directă (în acest mod) a cursului gîndurilor. 

Dacă într-un om pe care-l întâlnesc nu remarc decât slăbiciunile - pentru a le judeca - nu fac decât să mă lipsesc de o forţa de cunoaştere superioară. Dimpotrivă, dacă mă apropii cu dragoste pentru a-i descoperi calităţile, concentrez această forţă în mine.
Rudolf Steiner în Treptele iniţierii


Despre sentimentul de inutilitate al nervilor. In ce masura impresiile din lumea exterioara trebuie sa actioneze asupra ta. De exemplu i se spune un cuvant cu intentia de a-l jigni  sau de a-l enerva ; si intr-adevar inainte de a urma o disciplina interioara s-ar fi simtit suparat sau jignit. Dar cand a pornit pe calea cercetarii ocultismului el are posibilitatea de a inlatura din acest cuvant latura batjocoritoare sau enervanta inainte ca el sa gaseasca drum spre sufletul sau.                          Rudolf Steiner in Treptele initietii


La început, este greu de crezut că sentimente ca respectul, stima, veneraţia ar putea avea legatură cu cunoaşterea, având în vedere că există tendinţa de a considera cunoaşterea ca fiind o facultate în sine, independentă de tot ceea ce se întâmplă în viaţa interioară. Se uită un lucru: că sufletul este cel care cunoaşte. Şi sentimentele sunt hrana sufletului tot aşa cum alimentele o reprezintă pe cea a corpului. Dacă un corp primeşte pietre în loc de pâine, activitatea lui moare. La fel se întâmplă şi în cazul sufletului: respectul, stima, devotamentul sunt substanţe hrănitoare ce asigură sănătatea şi puterea activităţilor lui în general şi a cunoaşterii în special. Pe când dispreţul, antipatia şi denigrarea paralizează şi distrug forţa cunoaşterii.
Rudolf Steiner în Treptele iniţierii


Simte răspunderea ce o porţi faţă de nevoile întregii omeniri.
citat din Rudolf Steiner


Orice educaţie este autoeducaţie, iar noi, ca dascăli şi educatori, creăm de fapt doar contextul în care copilul se autoeducă. Trebuie să realizăm contextul optim, pentru ca, prin noi, copilul să se educe singur, aşa cum trebuie să se educe el prin propriul său destin lăuntric.
citat din Rudolf Steiner


Lâna de Aur este ceva ce aparţine omului, pentru care este infinit de preţioasă. Acest ceva a fost despărţit de om în timpuri străvechi, iar redobândirea sa este legată de invingerea unor forţe înspăimântătoare. Aşa stau lucrurile cu elementul veşnic din sufletul omului: El aparţine omului. Dar omul se află separat de elemntul veşnic. Natura sa inferioară îl separă de el. Numai dacă o învinge, dacă o adoarme, omul poate să dobândească iarăşi ceea ce este veşnic.


Ulise. Peţitorii trebuie înlăturaţi de Ulise, pentru ca acesta să se poată uni din nou în pace cu soţia sa... Ceea ce caută Ulise este propria sa conştienţă mai adâncă, forţele divine ale sufletului. Cu acestea vrea el să se unească. Înainte de a le găsi, mystul trebuie să învingă tot ceea ce umblă, ca peţitor, după favoarea acestei conştienţe. Ceata acestor peţitori provine din lumea realităţii inferioare, din natura trecătoare. Logica pe care o aplicăm acestei lumi este o urzeală care, o dată ţesută, se destramă mereu.


Bucuriile sunt daruri ale destinului care îşi dovedesc valoarea în prezent. Suferinţele, în schimb, sunt izvoare ale cunoaşterii a caror importanţă va ieşi la iveală în viitor.
citat din Rudolf Steiner


Oricărei realităţi materiale din Univers îi corespunde ceva spiritual şi orice realitate spirituală din Univers primeşte la un moment dat expresie în lumea materială.
citat din Rudolf Steiner


Lazăr. El se învăluie în veşmântul mystilor. Se închide într-o stare de absenţă a vieţii, ce este în acelaşi timp o moarte simbolică. Iar Iisus vine atunci când se împliniseră cele trei zile... Se săvârşise o iniţiere în misterii... În cuvintele "Lazăre, vino afară" putem recunoaşte strigătul cu care iniţiatorii-preoţi egipteni îi chemau înapoi în viaţa de toate zilele pe cei care.... se supuneau proceselor, procese ce se desfăşurau izolat de lume. Dar iată că Iisus a dezvăluit taina misteriilor.


Prometeu. Acest destin este destinul omului însuşi. Omul este înlănţuit de cele trecătoare. Vulturul smulge bucăţi din el. Trebuie să îndure. Poate atinge supremul doar dacă îşi caută destinul în singurătate.
                             Rudolf Steiner în Creştinismul ca fapt mistic şi misteriile Antichităţii



A iubi presupune a îngloba conştienţa unei alte fiinţe în propriul suflet. Pentru aceasta, este necesar ca forţele egoiste ale sufletului să fie estompate, pentru ca omul să-şi poată dezvolta facultatea de a simţi în el însuşi suferinţele şi bucuriile unei alte fiinţe.
citat din Rudolf Steiner

Copilul trebuie primit cu respect, crescut cu iubire şi apoi lăsat în libertate deplină.
citat din Rudolf Steiner



Poti să-ţi îndeplineşti îndatorirea de om şi fără să înţelegi ceva din botanică, zoologie, matematici şi alte ştiinţe, însă nu poţi fi “om” în înţelesul deplin al cuvântului, fără să te fi apropiat într-un fel oarecare de fiinţa şi menirea omului, dezvăluite de ştiinţa suprasensibilului.
citat din Rudolf Steiner


Cine nu-şi dezvoltă de la început o putere de judecată sănătoasă, ca temelie a disciplinei sale spirituale, acela îşi va dezvolta facultăţi suprasensibile care percep lumea spirituală greşit şi neprecis. Când cineva porneşte de la o structură sufletească imorală, contemplările lui vor fi ca ameţite, ca împrejmuite de negură, iar orice ne-ar relata el, n-ar avea nicio importanţă.
citat din Rudolf Steiner


Cei ce se vor afunda în ceea ce, în sens pitagoreic, este numit "studiul numerelor", vor învăţa să înţeleagă viaţa şi lumea prin intermediul acestui simbolism al cifrelor.
citat din Rudolf Steiner

marți, 17 septembrie 2013

Iisus marele initiat al dacilor !

Iisus , marele iniţiat din Dacia | Quadratus

 

Manastirea Pestera Ialomitei - CrestinOrtodox.ro

Popas binecuvîntat, pestera Ialomita


Biserica mai veche, este construită din lemn pe o fundaţie înaltă de piatră. Este compartimentată în altar, naos, pronaos şi pridvor care lasă impresia că a fost construit mai tîrziu. Catapeteasma este din lemn şi în partea inferioară are pictată în stînga pe Sf. Cuvioasă Paraschiva, în dreapta pe Sf. Ierarh Nicolae, iar în centru pe Maica Domnului şi Iisus Hristos. Are două turle înfundate, una pe naos, alta pe pronaos. Pictura s-a executat pe pînză în anul 1986, cu cheltuiala părintelui Neofit Florea, fostul stareţ. Sînt pictate şi geamurile ferestrelor din interior. Fereastra din dreapta naosului are pictaţi pe Sfinţii Împăraţi Constantin şi Elena. Cea din stînga pe Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel, iar ferestrele din pronaos au pictate pe Maica Domnului şi Cuvioasa Paraschiva pe fereastra din stînga, iar cea din dreapta are scena „Adormirea Maicii Domnului cu apostolii“, donată de părintele protosinghel Gherasim Vasile, fost stareţ. Clopotniţa este construită din lemn. În faţă, la stînga bisericii, în incinta schitului, sînt două clădiri din lemn, etajate şi, puţin mai departe, încă o construcţie, pentru cazarea vizitatorilor (cu plată), la care se ajunge pe o punte metalică înălţată deasupra văii.  

 

Eu am argumente mult mai simple care m-au pus pe ganduri mai demult  legat de originea lui Iisus

1. chiar numele lui IISUS sau in vorba ardeleneasca " ii sus " si multe alte cuvinte din Biblie care nu suna deloc evreieste ci pur romaneste, ca dovada ca limba noastra era folosita pe o mare intindere a globului.

2. Iisus se numea pe sine FIUL OMULUI - ( Varful Omul ? din Bucegi ! )

Poate că această denumire e cea mai misterioasă din tot cuprinsul Noului Testament, cu referire la Iisus. Cine era acest om? In niciun caz denumirea nu se referă la Iosif - logodnicul Mariei -, ci mai degrabă la acea fiinţă celestă la care face referire Daniel: (7:13). Pentru a ne lămuri mai bine, este cazul să amintim încă un nume sub care Iisus apare în Evanghelii: , ca şi precizarea lui Marcu referitoare la această titulatură: <Şi învăţînd în Templu, Iisus zicea: cum zic cărturarii că Hristos este Fiul lui David? Căci însuşi David a zis întru Duhul Sfînt: Zis-a Domnul Domnului meu: şezi de-a dreapta Mea pînă voi pune pe vrăjmaşii tăi aşternut picioarelor tale. Deci, însuşi David îl numeşte pe el Domn; de unde dar este Fiul lui> (Marcu 12:35-37). Ciudat, nu?

3. I se mai spunea si Mesia . Spunem aceasta, cu atît mai mult cu cît Iisus apare în Evanghelii şi cu denumirea de Mesia, iar zona din sudul Dunării, locuită de asemenea de daci, se numea Moesia (a se citi Mesia), o dovadă în plus că Iisus era de origine dacică, iar formarea sa spirituală s-a desăvîrşit aici. Mai trebuie amintit şi faptul că numele lui Zamolxe ca părinte eponim al moesilor ar putea fi Messios.

 4. Cel mai des întîlnit epitet al lui Dumnezeu în predicile lui Iisus este , TATA . De notat în acest sens este şi faptul că lui Zamolxe îi erau dedicate, ca locuri de cult şi închinăciune, vîrfurile munţilor, pe teritoriul actualei Românii existînd numeroase înălţimi ce poartă denumirea de tartar, tatăl sau tătar (op. cit., p. 209-210, nota 6). Atragem din nou atenţia asupra unui fapt, şi anume acela că, în toate momentele principale ale vieţii sale pămînteşti, Iisus a fost legat de munte: Schimbarea la faţă se petrece pe munte, moartea sa se petrece pe munte, naşterea lasă de bănuit că s-ar fi petrecut tot pe munte, într-o peşteră.
 

5. Călugării geto-daci. Trăsăturile subliniate sînt menţionate de Alexandru Doboş în cartea amintită, unde se vorbeşte pe larg despre faptul că esenienii ar fi, de fapt, vechi terapeuţi geto-daci, iar . Ei (op. cit., p. 75). Flavius Josepus îi asemăna pe esenieni cu călugărilor geto-daci, considerînd că aceasta era mai bine cunoscută, ceea ce dovedeşte vechimea şi seriozitatea călugărilor amintiţi. Numele acestor călugări erau, la geţii din dreapta Dunării, cristai (să fie doar simplă asemănare fonică între şi ?!), iar la cei din stînga Dunării, pleistai. Vasile Pîrvan punea cristai în legătură cu ktistis - în limba greacă (oare nu au fost ai noii religii primii creştini, în frunte cu apostolii?!) - şi pleistai cu polistis - fondator de cetăţi. Invăţătura iniţiaţilor geţi se referea, ca şi la orfici, la pythagoreici, precum şi la druizi, la cunoaşterea unei lumi divine, de care omul s-a rupt, concentrîndu-şi atenţia numai asupra lumii fizice. Orice iniţiere era precedată de probe de admitere, în măsură să certifice că neofitul putea să facă faţă practicilor de iniţiere ce urmau, fără să-şi rişte sănă­tatea sau să aibă accese de nebunie. Se ştie că orice iniţiere are două faze: pregătirea şi iluminarea (trezirea). Din relatările anticilor asupra călugărilor geţi (cf. Alexandru Doboş, op. cit.), reiese că pregătirea nu se făcea prin serbări orgiastice sau consum de droguri, care să rupă legătura cu lumea reală, ci prin purificări, asceză şi viaţă neprihănită, departe de lume şi de preocupările ei. Prin aceste pregătiri se dezvoltau calităţile spiritului, partea eternă, divină a omului, astfel încît să poată domina partea din om legată de lumea fizică/reală. Se spune că spiritul nu a pierdut legătura cu sacrul, căruia îi aparţine, dar că aceasta o face doar în starea de somn şi, la trezire, omul nu mai ştie nimic, deoarece nu s-a înregistrat în memoria fizicului. Iluminarea (trezirea) spiritului se produce atunci cînd neofitul a realizat o legătură conştientă cu sacrul şi astfel are dovada existenţei acelei lumi, printr-o experienţă trăită. Ei bine, aşa cum preciza Alexandru Doboş, ca să fie primit în rîndul esenienilor, neofitul trebuia să aibă parte de unele privaţiuni, să fie supus unor încercări de natură fizică şi fiziologică, iar cele 40 de zile petrecute de Iisus în pustiu (cf. Luca, 4: 1-2) sînt tot o formă a privaţiunilor şi a ispitirilor la care era supus neofitul care aspira să intre în eseniană“.  

duminică, 15 septembrie 2013

Chemarea strabunilor !

  Goblen - Expeditie in Alaska aceasta este poza unui goblen cusut de mine care troneaza in holul casei.

fragment din cartea Chemarea strabunilor de Jack London : " Buck nu a băut apă, nici nu a mâncat în acest timp. Furios, îi întâmpina pe cei care se apropiau de cuşca lui cu un mârâit ameninţător.

Pe oameni îi distra felul în care se zbătea el în spatele barelor. Râdeau de el şi îşi băteau joc de soarta lui. Mârâiau şi ei şi lătrau asemenea câinilor, dădeau din mâini şi croncăneau.
Era o prostie, pricepea asta. Dar asta nu-l împiedica să se înfurie. De foame nu-i mai păsa, dar lipsa apei îi împingea mânia până la turbare."...

continuarea aici :

Puncte Chemarea Strabunilor - Citeste carti online

 

Cainele meu : Saint Bernard

Extras din document:

Istoric si formare:
Ca si in cazul altor rase, adevarata origine a Saint Bernard-ului este invaluita in mister, cainele pe care il stim noi astazi se presupune ca ar proveni dintr-o rasa de talie mare, foarte veche, disparuta, cunoscuta ca molosul asiatic. Acesti caini giganti au fost imperecheati cu diferite alte rase de caini adusi de romani, atunci cand au invadat Elvetia in primele secole i.Hr. Exista diferite speculatii potrivit carora Saint Bernard-ul s-ar trage din mastiff-ul tibetan.
Odata cu trecerea timpului, acesti caini au fost utilizati pentru a pazi fermele, pentru a pastori turmele de vite si pentru a cara diferite greutati. In cele din urma, rasa a devenit o figura familiara a caminului pentru calatori St. Bernard (Hospice of the Great St. Bernard) fondat in 1050 i.Hr. de catre arhidiaconul Bernard de Menthon. Multe povestiri inconjoara formarea rasei. Doua picturi datand din anul 1695 ale unui artist italian pe nume Salvatore Rosa, infatiseaza doi caini de la Hospice. In ambele picturi este prezentat un caine bine construit, cu par scurt, coada lunga si pinteni. Diferenta este data de roba, primul este alb cu pete roscate, cel de-al doilea este un caine Mantelhund-cu o manta de culoare roscata,iar capul este alb.
Din inregistrarile disponibile, se pare ca acesti caini au servit ca gardieni si insotitori ai calugarilor de la manastire. In jurul anului 1700 au inceput sa fie folositi in misiunile de salvare din munti. Nu exista scrieri care sa clarifice modul in care acesti caini au invatat sa salveze persoane prinse sub zapada.
Cainii insoteau calugarii pe munte in timpul cautarilor de persoane disparute si astfel a fost remarcata abilitatea lor de a prevesti avalansele si de a salva persoanele ranite. Abilitatea acestui caine de a gasi traseele pierdute si persoanele disparute este legendara, se presupune ca acestia au invatat tehnicile de salvare de la calugari.
Odata ce cainele gasea un calator ratacit, el ii lingea fata acelei persoane pentru a o mentine constienta si se tolanea langa aceasta pentru a o incalzi, iar intre timp un alt caine se intorcea la manastire pentru a alerta calugarii. In afara faptului ca erau considerati niste eroi, acesti caini erau, de asemenea, companioni extraordinari pentru calugari in timpul iernilor lungi.
In timpul iernilor din perioada 1816-1818, furtunile de zapada de la trecatoare Saint-Bernard au fost deosebit de grave si foarte multi caini au pierit in timpul operatiunilor de salvare.
Rasa Saint Bernard, pe atunci cunoscuta ca „Hospice Dog”, devenise vulnerabila si numarul exemplarelor era in continua scadere. Din cauza consangvinizarii, starea lor de sanatate s-a deteriorat. Pentru a corecta acest neajuns, calugarii au decis sa utilizeze rasele Dog german, Ciobanescul de Pirinei si Terra Nova pentru a conferi robustete si rezistenta rasei. In urma acestei incrucisari a aparut primul Saint Bernard cu parul lung. Acest caine avea aptitudinile si instinctul nativ de a salva oamenii, dar nu reusea intotdeauna sa-si duca treaba la bun sfarsit intrucat gheata si zapada se lipeau de parul sau lung limitandu-i miscarile. Din acest motiv, calugarii foloseau acesti caini cu parul lung pentru a-i oferi ca daruri diferitilor prieteni sau cunoscuti si mai putin in operatiunile de cautare si salvare.
Reproducerea selectiva efectuata de catre crescatorii elvetieni a dus la revenirea la cainele Hospice cu lungimea parului de doua tipuri: scurt si lung.
In acest timp rasa nu avea inca un nume, erau cunoscuti sub mai multe denumiri: Hospice Dogs, Holy Dogs, Alpine Mastiffs, Saint Bernard Mastiffs, Mountain Dogs, Monastery Dogs sau Swiss Alpine Dogs. Multi elvetieni l-au numit Barry Dog ca un omagiu adus unui celebru exemplar care in paisprezece ani de viata (1800-1814) a salvat de la moarte 40 de vieti omenesti. In semn de respect trupul sau este expus la Muzeul de Istorie Naturala de la Berna.

  

Citeste si dacii in semnul lupului !


Niciodată adoratorii lui Zalmoxis n-au înţeles să cedeze fără luptă” afirma un istoric contemporan. Această credinţă în nădejdea existenţei războinice vine din adâncul unui crez deosebit de alte popoare ale timpului. Vasile Pârvan îl surprinde esenţial în Getica – “...sufletul e nemuritor. Trupul e o împiedicare pentru suflet de a se bucura de nemurire: de aceea el nu are nici un preţ, poftele lui nu trebuie ascultate, la război el trebuie judecat fără părere de rău. Omul nu poate ajunge la nemurire decât curăţându-se de orice fel de patimi, carnea, vinul, femeile sunt o murdărire a sufletului. Prin asceză şi monoteism, dacii respectau precepte creştine înainte de creştinism.”


Popor cu adânci rădăcini ţărăneşti, în spaţiul mioritic, românii au cultivat bunul simţ, smerenia, buna vecinătate. Peste ei, de-a lungul istoriei au trecut toate invaziile barbare din spaţiul euro-asiatic.

Ei au ramas aici ca o piatră din muntele Kogaionullui. ( Localizarea Kogaionului - In acest context, una dintre cele mai valoroase informatii privind religia daco-getilor o gasim la Strabon (Geographia, VII, 3,5), care, dupa ce mentioneaza ca Zamolxis, la inceput mare preot si apoi zeu suprem, traia intr-o pestera inaccesibila altora si ca anual venea la el regele penru sfat de taina, referindu-se la muntele pe care acesta traia, consemna ca :”pana si muntele (cu pestera) a fost socotit sfint si asa il si numesc. Numele lui este COGAIONON, la fel ca al riului care curge pe langa el”.

Viaţa pe aceste meleaguri “gură de rai” a fost supusă permanentei incursiuni barbaro-satanice. Daco-românii s-au apărat, războit, răsculat, numai atunci când “a ajuns cuţitul la os”.
O altă faţetă a spiritului nostru o găsim în acel weltanschaung războinic, haiducesc, “a se face nemuritor” (Herodot): care este sufletul zalmoxist, sub semnul lupului. Lup -”daos”- este numele de origine indo-europeană a dacilor ca temelie a “Cuminţeniei Pământului”.
De la daci, românii au moştenit această sinteză între “cuminţenia pământului” şi spiritul trăirii războinice”.

Prin această moştenire ancestrală zalmoxistă românii s-au ridicat întotdeauna la luptă, răzvrătire, război de câte ori fiinţa lor a fost agresată de factori externi.
Astfel, din adâncul metafizic al trăirii româneşti s-au născut simboluri naţionale unice, colectivităţi unite în individualitate, personaje tragice prin destinul lor: Burebista, Decebal, Gelu, Mircea, Ştefan, Mihai, Horea, Tudor, Avram Iancu. Sunt numai suflete din şirul lung aI eroilor neamului.

Românii au creat propriul lor timp, cel al trăirii telurice, chtonice ancestrale, metafizice - Timpul transcendenţei ce leagă pe Pământ şi în Ceruri omul şi neamul cu Dumnezeu într-o trinitate a veşniciei.
Iisus ne-a relevat că neamurile se înfăţişează în faţa Domnului, neamurile ca o creaţie firească divină veşnică opuse contopirii cosmopolite, federative.
Urmând linia individ-neam-Dumnezeu, unită prin forţa esenţială a iubirii creştine avem a contopire a împlinirii individului şi neamului într-o unitate inseparabilă. Învierea şi misionarismul individului au conţinut numai atunci când omul se jertfeşte pentru mântuirea sufletului neamului său.
Iisus ne-a relevat puterea sacrificiului. Pentru neam sacrificiul eroului reprezintă mântuirea sufletului colectiv. În acest fel se explică sacriflciul individual al celui mai bun şi frumos fiu al neamului, pe altarul credinţei lui Zalmoxis (fapt consemnat de Herodot) pentru victoria în război - Fiinţa Omului pentru perenitatea fiinţei Neamului, într-o simbioză indestructibilă.

Pentru români, urmaşii dacilor, mitul, credinţa în Zalmoxis, în “a te face nemuritor” se substituie Vechiului Testament, devenind temelia înţelegerii şi trăirii fireşti a sensurilor Noului Testament. Rădăcina ancestrală zalmoxistă este un izvor spiritual ce dăruieşte viaţa perpetuă spiritualităţii noastre ortodoxe.
Pornind de la această adorare a lui Zalmoxis de către vechii daci, putem descoperi căi nebănuite ale sufletului strămoşilor noştri.
Dacii sunt cel mai deosebit popor din spaţiul european şi universal. O sinteză unică de cultură şi civilizaţie originară. Ei sunt după Nicolae Densuşianu obârşia panthenonului grec, scuar al zeilor. Dacii “cum îşi spun ei înşişi şi cum le zic şi romanii” (Dio Cassius), au fost cu siguranţă “cei mai viteji şi mai drepţi dintre traci” (Herodot). Originea lor a născut multe controverse, dar datorită cercetărilor din ultimii ani, în special ale lui Nicolae Miulescu prin cartea “Dacia - Ţara Zeilor” s-au dezvelit multe secrete despre trecutul strămoşilor noştri. Nicolae Miulescu afirmă că populaţia continentului nostru are la bază două mari grupuri de europeni care, având aceleaşi rădăcini de la omul erei glaciare, s-au diferenţiat unul de celălalt până au format astfel două mari familii înrudite. Ramura nordică, pe care o numim baltică - masuriană (...) popoarele germanice şi cele slave (…) cea de-a doua ramură, ramura de sud, era formată din acea populaţie care s-a dezvoltat în bazinele mai joase şi a devenit ceea ce am numit noi carpato-dunărenii (carpato-istrieni)...” “Dacii s-au născut sub semnul lupului, al războiuIui, înca din timpuri imemorabile, legendare. “Grupul carpato-dunărean, dezvoltându-se ca un prim nucleu în ţara din jurul munţilor (...) de unde cele mai frumoase râuri se îndreptau spre Dunăre (Istrul), care le aduna în apele ei curgătoare, după ce a adoptat viaţa de tip pastoral a început să se simtă tot mai înghesuit între dealurile natale” (Nicolae Miulescu). Aşa cum grecii au prin Homer, legenda războaielor Troiei, Nicolae Miulescu vine cu teoria unui razboi, un fel de Goterdamerung al dacilor susţinând o cucerire de către stramoşii noştri a subcontinentului indian, aducând pentru această afirmaţie dovezi de asemănare între limba dacă şi cea sanscrită. Nicolae Miulescu aşează epopeea razboinică din Mahabharata si Ramayana la originea spiritului războinic al dacilor. Ion Horaţiu Crişan în Civilizaţia geto-dacilor vorbeşte despre influenţa miceniană asupra caracteristicilor armelor de luptă dace în epoca bronzului. Dar mergând pe linia teoretică care o impune Nicolae Densuşianu în “Dacia preistorică” vom putea susţine că topoarele de luptă din tezaurul de la Ţufălău sau sabia de la Perişani - toate cu profunde caractere miceniene - după I. H. Crişan - pot fi considerate prin teoria lui Nicolae Densuşianu ca originare din spaţiul carpato-­dunărean. Un model al mijloacelor de luptă pe care micenienii, vechi greci, il preiau de la daci. În acest mod au preluat şi orfismuI sau sămânţa filosofică a lui Pitagora.
Dacii - în semnul lupului - după o ipoteză a lui I. H. Crişan îşi trag denumirea “dintr-un cuvânt - daca - ce ar fi desemnat un pumnal scurt cu lama curbă, armä specifică a geto-dacilor, numai că un asemenea cuvânt nu este atestat în texte literare sau inscripţii. Arma specifică dacilor în textele de limba latină se numeşte sica.” Mai degrabă există o apropiere între denumirea dacilor cu indo­-europenismul “dhaukos”, ce înseamnă lup. Deci această asemănare justifică apropierea pe care o face I. H. Crişan, că “legătura între numele dacilor prin lup sugerează originea totemică ce ar putea fi susţinută şi de stindardele în formă de cap de lup întâlnite pe Columna lui Traian sau pe ceramică”.
La daci religia se interfera intr-o sinteză inseparabilă CU doctrina militară.. Herodot remarca două lucruri la daci “dacă ar avea a singură conducere şi s-ar înţelege între ei ar fi după părerea mea de neînfrânt şi cu mult mai puternici decât toate seminţiile pământului” şi faptul că “stăpânesc meşteşugul de a te face nemuritor. (...) şi faptul că ei nu mor şi că cel care piere se duce la Zalmoxis”. Numai această credinţă organică explică marile victorii ale dacilor în luptele cu sciţii, persanii, macedonenii, celţii sau romanii.
Sunt interesante de analizat două texte ale unui istoric antic, Strabon, pentru a surprinde strânsa legătură între cele trei elemente de rezistenţă ale neamului dac: Zalmoxis, rege, armată. Strabon face următoarele referiri la Burebista “...ajungând în fruntea neamului său, care era istovit de războaie dese, getul Burebista i-a înălţat atât de mult prin exerciţii, abţinerea de la vin şi ascultare faţă de porunci, încât în ultimii ani s-a făcut un stat puternic şi a supus geţilor cea mai mare parte din populaţiile vecine. Ba încă a ajuns să fie temut şi de romani”.
Denumirea de geţi a fost dată dacilor de greci care aveau obiceiul să dea denumiri diferite de numele pe care şi-l dădeau popoarele sieşi.
După Strabon, dacii se numeau “daoi”. Iar a tradiţie consemnată de Hesychios ne informează ca daos era numele frigian al lupului. După Mircea Eliade dacii se numeau ei înşişi mai demult “lupi” sau “cei care sunt asemeni lupilor, cei ce seamană cu lupii”. Tot după Eliade numele lor etnic derivă foarte probabil din iranianul “dahoe”, ce înseamnă “lup”. Lupul în antichitate era simbolul ‘fugarului”, o ipoteză susceptibilă de a explica numele dacilor scoate în evidenţă capacitatea de a se transforma în lupi (...). Imitarea rituală a lupului caracterizează îndeosebi initierile militare şi prin urmare ale celor Männerbunde, confreriile secrete de războinici” (Mircea Eliade).
Eliade afirmă că datorită eroismului şi tenacităţii tineretului razboinic al unui trib, epitetul lor ritual “lupii” a devenit numele întregului trib! Mai departe Eliade crede că “epitetul acestor tineri imigranţi victorioşi a fost acceptat de aborigenii invinşi şi supuşi. Continuând putem afirma că numele lor de daci vine de la un grup de tineri războinici răzvrătiţi, purtători de sabie, care la romani sunt cunoscuţi ca haiduci ce impun societăţii dacice epitetul lor ritual de lupi. Conducătorul acestui grup a fost probabil un tânăr cu numele de Zalmoxis care a dăruit dacilor un principiu religios ascetic monoteist, monogam precum şi credinţa în nemurire; un principiu compatibil cu spiritul războinic al oamenilor locului. S-a creat astfel o stare de spirit unificatoare care a dus la ivirea unei armate invincibile cu un rol hotărâtor în formarea statului dac centralizat al lui Burebista. Această credinţă naşte tipul de rege - zeu - conducător suprem al armatei. Remarcabilă este descoperirea în anii ‘50 ai secolului XX a unei inscripţii datând din jurul anului 300 înainte de Hristos, cu numele regelui dac Zalmodegekos. Aceste nume ale regelui sintetizează funcţia politică de rege cu cea spirituală întru Zalmoxis. Regele dac devine simbolul unui principiu spiritual şi credinţei în nemurire şi vitejie. O dată cu Burebista se produc mutaţii importante privind rolul regelui în spiritualitatea dacică. Cu două secole înainte de Burebista, dupa victoriile lui Dromichaites împotriva lui Lisimah, datorită influenţelor negative ale coloniilor greceşti de la Pontul Euxin asupra moravurilor şi credinţei dacilor se remarcă o decădere a spiritului combativ din cadrul armatei dace al războinicilor lupi.
Această pervertire a credinţei tradiţionale dace s-a sfârşit odată cu Burebista. Perioada o putem încadra cronologic între 290 şi 80 înainte de Hristos. Încă pe vremea lui Dromichaites, cel care l-a învins pe regele macedonian. Diodor din Sicilia ne arată cum dacii i-au cinstit pe prizonierii macedoneni cu mese bogate, iar ei deşi erau învingători au păstrat atitudine rezervată şi modestă deoarece Zalmoxis nu avea nevoie de sclavi ai plăcerilor ci de oameni robuşti, puternici, capabili să îndure foametea şi setea, să reziste durerilor fizice şi să înfrunte moartea cu neasemuit curaj.
Dacii, aşa cum ne arată Jordanes după victoria asupra generalului roman Fuscus “i-au numit pe conducătorii lor semizei, adica “anzi” şi nu simpli oameni..”
Porphirios relatează că pe Zalmoxis, dacii "îl adora ca pe Heracles".
Odată cu Burebista are loc o renaştere a credinţei tradiţionale dace.
Burebista cu ajutorul marelui preot Deceneu repune în drepturi vechea religie a lui Zalmoxis, vechile rituri tradiţionale, oarecum uitate şi datorită războaielor interne între daci, precum şi a influenţei celţilor. În vremea lui Burebista are loc o revoluţie a fondului autohton autentic. Strabon in Geografia arată că Deceneu era “bărbat vrăjitor, care umblase prin Egipt şi învăţase oarecare semne de proorocire, lăsând a se crede ca îi sunt cunoscute tainele divine. După câtva timp era socotit chiar zeu (…). Ca dovadă de cât îl ascultau geţii, e ca s-au lăsat convinşi să-şi stârpească viile şi să-şi ducă viaţa fără vin”. Relatarea ne dovedeşte că Zalmoxis era un principiu, o stare de spirit, ascetică, unificatoare, creatoare de religie şi stat. Deducem din text cum dacii înlătură influenţele orgiastice ale cultului lui Dyonisos care contribuiau la o scădere a combativităţii războinice. În acea perioadă are loc o regenerare morală prin Zalmoxis.
Grigore Tocilescu afirmă că în Dacia ar fi existat familia poligamă. Burebista şi Deceneu a interzis tocmai pentru a feri de moleşeală soldatul dac. S-a dus o luptă acută împotriva dezintegrării şi disoluţiei valorilor tradiţionale dace, de sorginte zalmoxistă.
Pe Deceneu îl interpretăm ca pe un restaurator, nu ca pe un creator de religie. Odată cu epoca lui Burebista, regele păstrează funcţia politică şi militară dar pierde din prerogativele spirituale care trec în seama marelui preot Deceneu, care devine un fel de patriarh al dacilor - funcţia spirituală ce precede Patriarhia ortodoxă la români.
În jurul anului 80, înainte de Hristos, a avut loc o revigorare a spiritului razboinic al dacilor. Ovidiu îl surprinde în Tristele. Spirit războinic, Zalmoxis, personaj consubstanţial a dăruit Daciei o religie compatibilă cu sufletul războinic al strămoşilor noştri.
Zamolxis precede eroii noştri naţionali, Mircea, Mihai, Horea, Tudor, Avram Iancu şi bineînţeles şi multi alţii.
Aceşti eroi au ceva din spiritul de sacrificiu al haiducului, din acel ceva jertfit întru nemurirea lui Zamolxis.
Numeroase sunt reprezentările călăreţului pe plăcuţele de argilă de la Letniţa. El este îmbrăcat în armură cu suliţa în mână atacând un urs ce stă înaintea calului. Şi sub cal este reprezentat un lup. Acest personaj îl putem considera o reprezentare a lui Zalmoxis sub chip de Sfântu Gheorghe.
Dacii s-au creştinat repede şi datorită preceptelor lui Zamolxis: monoteism, nemurire, lumea de dincolo, care au făcut din daci creştini înainte de creştinism, iar din Marele Preot, un patriarh înainte de patriarhie.
Poporul român, urmaşul dacilor, a preluat matricea de la Zalmoxis într-o treime mitică a spiritualităţii neamului sintetizată în ciobanul din Mioriţa, care acceptă moartea cu seninătatea unui dac, a Meşterului Manole ce-şi sacrifică cea mai dragă fiinţă pentru biserica creştină, simbol al temeliei şi trăiniciei neamului românesc. Nu în ultimul rând Zalmoxis se regăseşte în Toma Alimoş ca spirit de dreptate, revoltă şi neatârnare creştină - un Zalmoxis ce revine azi în sufletele noastre.

Localizarea Kogaionului

Ce spune legenda lui Ghedeon

In sprijinul acestei ipoteze aducem, in primul rind, legenda lui Ghedeon din Biblie (Judecatorii, 6, 25), conforma careia Iahve s-a aratat in vis lui Ghedeon si i-a poruncit sa distruga altarul lui Baal si sa pune in loc altarul sau, cerere indeplinita intocmai. Apoi, daca ne referim la aspectul Pietrei Late din Ghedeon, nici ca se poate imagina un altar mai frumos, mai ales ca spre apus dispune de un amfiteatru natural construit de insusi versantul estic al Batcii Ghedeonului.

Batca- un cuvant dac.


In oronimul Ghedeonului, remarcam mai intai originea dacica a cuvantului “batca”, apoi faptul ca daca numele acesteia ar fi venit, asa cum se afirma, de la numele unui calugar, atunci, conform traditiei din Ceahlau, ar fi trebuit, mai degraba, sa se numeasca Bitca lui Ghedeon si nu Bitca Ghedeonului, adica tot asa cum sunt alte denumiri Pestera lui Vucol, claia lui Miron, Pestera lui Gherman, Piriul lui Silvestru si multe altele. De asemenea, denumirea Piatra Lata din Ghedeon, care numai de numele unui calugar nu pare a fi legata, si tot asa toponimul Fundul Ghedeonului, semnificand aria din care izvoraste pârâul cu acelasi nume. O astfel de disimulare a fost facuta cu intentia vadita de a transmite posteritatii ca ktistaii (sacerdoti isihastrii) religiei lui Zamolxis au trecut la noua religie crestina si, in deplina cunostinta de cauza, ne-au transmis numele stravechi al muntelui, disimulindu-l prin cea mai potrivita legenda biblica. Coexistenta unor elemente ale religiei stravechi, alaturi de elementele ortodoxismului au fost remarcate inca din secolul al XVII-lea de Dimitrie Cantemir in “Descrierea Moldovei”, in unele locuri ele persistind pana astazi.
In ceea ce priveste prezenta pesterilor, dupa I. Giurgiu (1990) in Ceahlau se gasesc cateva pesteri, care, asa cum o demonstreaza si toponimia (vezi exemplele de mai sus), au servit la adapostirea unor calugari si poate chiar ca locasuri de cult.
In acelasi context, toponimia Ceahlaului este un amstec interesant de denumiri dacice (Bitca, Brina, Curmatura, Dochia, Durau, Detunata, Stanile, Lespezi, Piatra, Poiana etc.) cu denumiri crestine (Toaca, Panaghia, Schitul lui…, La caune, Sahastru etc.). Aceste consideratii toponimice se pot constitui intr-un argument de sine statator, intrucat nicaieri pe intinsul Carpatilor, vechile denumiri dacice nu se imbina atat de bine si de frecvent cu cele crestine.


Ceahlaul a atras atentia oamenilor din cele mai vechi timpuri prin aspectul sau inconfundabil, de zigurat gigantic incununat de virful puramidal Toaca, alaturi de care strajuieste stinca Panaghiei, dar si prin contrastul frapand de altitudine fata de muntii ce il inconjoara, fapt ce il face vizibil de la mari si foarte mari departari. Cu toate acestea, Ceahlaul este absolut unic prin fenomenele optice ce se petrec pe virful sau la rasaritul Soarelui, in prima decada a lunii august, cand se formeaza imaginea holografica a Caii Cerului ce precede Umbra Piramida. Consideram ca aceste fenomene au fost remarcate inca de la sfarsitul paleoliticului, cand pe platoul muntelui existau locuiri swideriene, cu 12.000-10.000 de ani in urma. Ulterior, probabil in neolitic, muntele a fost sacralizat, simbolul piramidei patrate de la virf aparind pe ceramica cucuteniana de la Tirpesti, localitate din apropiere. Probabil tot de atunci dateaza si Sarbatoarea Muntelui, aparitia ei fiind legata direct de fenomenele optice amintite.

Muntele sfint al dacilor, Kogaiononul, este apropiat sonor de denumirea virfului central al muntelui, Bitca Ghedeonului, din a carui parte estica izvoraste piriul cu acelsi nume Ghedeonul, pe care este posibil sa il fi avut in vechime si Bistrita, afluent drept al Siretului, Hierasos-ul (Sfintul) anticilor, al carui nume il justifica in acest mod. Pe baza interpretarii legendei biblice a lui Ghedeon, consideram ca sub acest nume a fost disimulat vechiul nume al muntelui sfint. Toponimele Ceahlaului, o interesanta si incitanta imbinare intre dacic si crestin, pledeaza in acelasi sens.

Religia DacilorIoanichie Balan arata ca, dupa Muntele Athos, Ceahlaul este al doilea munte sfint al crestinatatii ortodoxe, fapt dovedit de sustinuta activitate monahala desfasurata pe acest munte cu cea mai bogata toponimie crestin ortodoxa din Romania. Toate acestea arata ca aici a avut loc un transfer de sacralitate de la dacii zamolxieni la cei crestini ortodocsi, ceea ce impune celor ce il viziteaza un respect cuvenit atator milenii de sacralitate.


Alti presupun ca ar fi Bucegiul ! Vezi aici si despre " cel jertfit cerbului "!
Şi un fapt inedit: dacă rotim schema hărţii masivului Bucegi cu 180 de grade (adică o privim dinspre nord), obţinem imaginea stilizată a Cerbului Sfânt, între cornele căruia, creşte Arborele Vieţii sau Arborele Cosmic.

Kogaionmuntele sacru al dacilor | Quadratus

  Altii presupun ca ar fi Retezatul cu varful Godeanu.

Kogaionul și secretele lui (episodul  

Kogaionul și secretele lui (episodul 2) - Adevăruri ... - YouTube

 

Ceata de mister invaluie Muntele Godeanu

Ceata de mister invaluie Muntele Godeanu
Masivul Godeanu, alaturi de ceilalti munti ai Romaniei, este revendicat ca fiind Axa lumii.

Fie din vanitate, fie argumentat mai mult sau mai putin, fiecare zona care poseda un astfel de stalp ce sprijina cerul, considera ca pe acolo ar trece canalul de legatura intre preainalt si lumile de jos.

Insa fara a gresi prea tare, orice munte poate avea in sine, rol de Axis Mundi. In munti, vibratia este mult mai ridicata decat in zonele joase, de aici si momentele de bine mai intense, de inspiratie mai profunda, senzatia ca "atingi cerul", descatusarea, libertatea ori usurinta propriei regasirii.

Poate ca asta ne si face sa revenim inconstient, la anumite intervale, cu acelasi dor nebun de munte, aproape cu o nevoie fizica nedisociata, difuza, fie si numai pentru aerul despre care noi, profanii, ne limitam la a-l numi "puternic ozonat".

Este Masivul Godeanu, muntele sacru?

Inca este foarte controversata amplasarea muntelui sacru. Istoricii nu au resusit sa se puna de acord, localizand Kogaionul in multe zone din tara, printre care si Retezat.

Teoria care vine sa sprijine afirmatia ca Masivul Godeanu, cu varful sau Gugu, ar fi muntele sacru, este bazata pe mai multe aspecte:

Pestera lui Zamolxe din Muntele Godeanu

Masivul Godeanu intră în contact spre est cu Munții Piule-Iorgovanu iar prin aceștia mai departe cu Munții Retezat; spre vest și nord-vest se leagă prin Culmea Prislop-Corhale cu Munții Țarcu, iar spre sud-vest creasta principală se continuă cu Munții Cernei. Râurile ce străbat acești munți aparțin a patru bazine hidrografice, Râul Cerna către sud și sud-vest, Râul Rece (și de aici în Timiș) către nord-vest, Jiul de Vest către est, respectiv Râul Lăpușnicul Mare - Râul Mare către nord.
Particularitatea cea mai importantă a Munților Godeanu o reprezintă marea extensie a suprafețelor de nivelare. În partea superioară cel mai bine reprezentat este complexul sculptural sau platforma de eroziune alpină Borăscu (denumită după localitatea omonimă din Gorj), ce afectează culmea principală în jurul altitudinilor de 2.000 - 2.200 m. Acesta platformă are cea mai bună reprezentare în Muntele Borăscu, unde întreaga structură alpină are o orizontalitate remarcabilă. Mai jos, în jurul altitudinilor de 1.400 - 1.600 m, nivelul Râului Șes afectează în special culmile secundare.

Unul dintre aspectele care ar indica Godeanu drept muntele sacru, il reprezinta pestera situata aproape de varf, despre care se zice ca ar fi fost locul de retragere al lui Zamolxe, jucand rol de observator astronomic, chiar si pe timp de zi. Acest lucru poate fi posibil datorita fenomenului de reflexie a razelor solare, care permite vizualizarea astrelor ziua, la fel cum se intampla si din fundul unei fantani.

Pe baza informatiilor ceresti, foarte avansate de altfel, Zamolxe isi formula invataturile si profetiile dupa care se ghida poporul dac.

Se poate pune egal intre Kogaion si Gugu?

Asocierea fonetica Cogheon, Coghen, Gugu este ipoteza usor fortata, care trimite la identificarea Kogaionului cu Varful Gugu din Retezat-Godeanu. Ramane ca timpul si studiile lingvistice sa o verifice, pentru posteritate.

Ceata care invaluie Muntele Godeanu

O alta conditie pe care o indeplineste Muntele Godeanu este disparitia in ceata, in anumite momente ale zilei, caracteristica imperioasa, pe care vechile traditii o asociaza cu muntele sacru.

In ceea ce priveste Varful Gugu, procesul de camuflare este real. Si chiar daca explicatia stiintifica exista, descriind un complex fenomen meteorologic, Muntii Retezatului tot prezinta aura de mister si supranatural. Varful Muntelui Godeanu, pur si simplu se volatilizeaza, lasand sa se vada clar linia orizontului intins, in ciuda unui cer senin.

Se zice ca densitatea diferita a straturilor de aer, combinata cu drenarea nebulozitatii sub forma de condens, de deasupra albiei Parului Branului, creeaza de fapt iluzia optica.

Dar uneori explicatiile stiintifice nu reusesc sa desfiinteze teoria sau mitul, ci vin doar sa il confirme, caci in fond, nu asta era ideea, ca muntele sa se faca nevazut?! Mai conteaza cum se intampla asta?! Poate ca aici intrebarea importanta nu ar fi "cum?", ci "de ce?".

Intamplari stranii in Godeanu

Intamplari stranii au loc la tot pasul in muntii Romaniei. Pe langa turistii obisnuiti, care se bucura de aer si privelisti la munte, mai sunt si impatimitii muntilor, care ii scruteaza maruntaiele si ajung sa traiasca si apoi sa povesteasca o multime de ciudatenii pe care le-au incercat.

Retezatul este plin de astfel de povesti. Printre acestea se numara si cele ale unor cercetatori, care au petrecut nopti in Godeanu, traversand stari ciudate de surescitare, nesomn, apasare, senzatia premanenta ca ar fi urmariti, explozii neobisnuite de lumina si energie, izvorate din interiorul muntelui.

Dar poate cea mai socanta s-a dovedit surpriza oferita de aparatele de fotografiat si camerele de luat vederi, care nu au inregistrat nimic, desi fusesera focalizate sute de cadre.

De cele mai multe ori se intampla sa nu vedem esentialul, cerand ajutor disperat stiintei si ea oarba si limitata, de altfel, cautand lamuriri care merg pana la speculatii, doar pentru a ne impaca mintea nelinistita si panicata de invizibil, intangibil, inexplicabil, inexorabil sau incert.

Fara a avea nevoie de dovezile fizico-chimice, istorico-antropologice, stiintifice sau parastiintifice ale cercetatorilor, muntele ne va atrage oricum, mereu intr-un mod misterios.

Larisa Bracea

Daca ma intrebati care este parerea mea: raspunsul este Retezatul, cu varful Godeanu ( God -eanu sau pe invers  (una -e dog-god ). In Retezat in ultimul timp au avut loc o serie de cutremure, ultimul de 4,7 grade avand loc chiar de sarbatoarea ortodoxa a nasterii Maicii Domnului  08 septembrie 2013 care s-a resimtit puternic in orasele Deva, Orastie, Hateg.  

Oricare ar fi localizarea adevarata, cert este ca Muntii Carpati au fost locul in care Zamolxe a locuit. Acestia au canale subterane, care fac legatura intre Retezat si Bucegi, pestera Polovragi, Ceahlau.

Dupa studii mai recente se pare ca avem trei zone Kogaion (Bucegi-Leaota, Rarău - Călimani - Ceahlău şi Apuseni) care sunt, în fapt, “ energie cosmo-telurică materializată într-o formă specială piramidală tetraedrică”, de o forţă care nu se întâlneşte în alte zone ale Terrei.

Fie ca vorbim de Muntele pomenit de Strabon in Geografia, fie ca vorbim de oricare dintre piscurile monumentale ale Daciei, ne strabate un fior de mister. Sa ne gandim numai un moment la statuile megalitice mai vechi decat omenirea, care ne impodobesc Carpatii… Suntem oare doar depozitarii unei cunoasteri pe care nu putem spera s-o descifram vreodata? Probabil zecile de sfincsi de la Bratocea si Lacul Rosu, din Valea Sebesului, Zarnesti, Piatra Arsa si Toplet (ca sa enumaram doar cateva) – sunt singurii care ne-ar putea da raspunsurile la aceste intrebari.
Asadar Muntele- metafora a vietii prin simpla-i existenta statica- este pasul spre supra-uman. Odata atingand inaltimile existentei spirituale, renasterea poate avea loc doar prin sacrificiul suprem (jertfa intru Zamolxe) sau moartea initiatica (prin descensus ad inferno- coborarea in Pestera, Tarâmul Celalalt, de unde initiatul se intoarce in lume fiind nascut a doua oara de Geea, de Mama Universala Primordiala- Terra Mater).

 

 

În loc de în încheiere

citat din Kogaion, muntele sacru al dacilor" :

"Prin pierderea credinţei, certitudinile existenţiale se prăbuşesc deoarece nu mai există o Credinţă care să le susţină. Ele sunt înlocuite atunci de Neant: de certitudinea că ne năştem din Neant şi dispărem în Neant. Acesta este Omul Modern, pentru care religia a devenit literă moartă, goală de sens, iar miturile ei lipsite de orice fundament. Din această cauză, omul modern este plin de angoase, se simte mereu ameninţat de spectrul morţii, este terorizat de scurgerea timpul şi de presentimentul unui ipotetic „sfârşit al lumii”. Pentru aceasta, el, omul modern, îşi risipeşte viaţa, acest dar sacru, în activităţi care mai de care mai negândite şi de cele mai multe ori autodistructive şi distructive la scară planetară (homosexualitate, încălzire globală, poluare exagerată, etc).
Soluţia revenirii la bunul simţ şi la credinţa strămoşilor, care se mai păstrează doar în puţine locuri din ţară, este revenirea fiului risipitor la Tatăl.
Omul este devorat de timp şi de istorie, nu pentru că trăieşte în timp ci pentru faptul că el crede în realitatea infailibilă a timpului, uitând şi dispreţuind Eternitatea

  Religia Dacilor

 

Doar cand se va reconecta cu trecutul, cu vechea lume, atunci va sti exact catre ce se indreapta. 

Si asta este exact ceea ce umanitatea va trebui sa invete sa faca acum. Este ca si cum lumea moderna este 5 si nu stie ce urmeaza, pentru ca este complet deconectata de la trecut.( vezi postarea " pe 21 decembrie am intrat oficial in era varsatorului"