Viitorul României de Dumnezeu ştiut
,,România va fi înconjurată de flăcări”
- Spunea odată cineva: „Părinte, Ceauşescu strică bisericile”. „Nu el, mă, ci păcatele omenirii“ - i-a răspuns Părintele. (Maria Matronea, Sibiu)
- Odată, la Drăgănescu, am stat de vorbă cu Părintele Arsenie în biserică şi când să ies către poartă, cam pe lângă fântână, Părintele s-a oprit în faţa mea şi mi-a zis: „Măi, hai să-ţi spun ţie ceva, că sţiu că tu nu mă spui la nimeni”. Şi continuă: „Hai, să-ţi spun cum se va descotorosi România de comunism. Toate celelalte ţări comuniste vor face paşnic trecerea de putere de la comunism la capitalism - ca şi când dai cămaşa de pe tine şi iei altă cămaşă - numai România va face trecerea prin vărsare de sânge şi vor muri mulţi”. L-am întrebat pe Părintele dacă voi muri şi eu. Atunci, sfinţia sa s-a aşezat către Răsărit, cu mâinile împreunate, ca şi când s-ar fi rugat (nu cum fac preoţii, cu mâinile în sus). A stat aşa, cu faţa către cer, vreo 15 minute. Mi-a spus, apoi, că nu voi muri la revoluţie, dar că „ăsta” va muri în ziua de Crăciun. L-am întrebat: „Care ăsta?”. „Ăsta, mă, care ziceţi voi că nu vi-l mai schimbă Dumnezeu”. Am întrebat încet: „Ceauşescu, Părinte?”. Dânsul mi-a zis: „Da, mă, ăsta. Şi voi muri şi eu, cu vreo 3 săptămâni înaintea lui”. (Biliboacă Matei, Săvăstreni)
- Un cumnat, Ovidiu, a fost închis, pe vremea lui Ceauşescu, pentru trecerea frauduloasă a graniţei. Am fost cu sora mea, Nela, la Părintele Arsenie ca să-i spunem. Părintele ne-a zis: „Să-i pară bine că n-a fost puşcat“. Apoi s-a întors către lume şi a zis: „Măi, să ştiţi că mulţi vor pleca din ţară, dar puţini se vor întoarce. Va veni vremea când ar dori să se întoarcă şi n-or mai putea, căci România va fi înconjurată de flăcări”. Părintele nu prea era de acord să-ţi părăseşti ţara.
Înainte de revoluţia din 1989 Părintele ne-a spus că
miroase a praf de puşcă şi aşa a fost. Ne-a mai spus că o să ne pască un mare
cutremur şi blocurile din Bucureşti vor ajunge ca şi cutiile de chibrituri.
Părintele Arsenie a fost şi rămâne în inimile noastre
ca un sfânt. Acum mergem la mormântul Părintelui Arsenie şi ne rugăm acolo şi
de câte ori îl chemăm în rugăciune, el ne ajută şi ne ocroteşte. (Viorica
Farcaş, 48 ani, Voila)
- Odată mi-a zis că, într-o noapte, către ziuă, ne vor ocupa trei ţări: Ungaria, Bulgaria şi Rusia. Atunci eu am zis: „Ungurii or să ne ocupe pe noi?”, iar el mi-a spus: „Şi pe cei ce ne vor ocupa va veni ploaie de foc”. (Chiş Aurelia, 93 ani, com. Boiu, jud. Mureş)
- Mi-a spus odată Părintele: „Bucureştiul are să, fie al doilea Ierusalim (după cele spuse în continuare nu rezultă că acest lucru este neapărat bun, căci poate fi Ierusalimul - oraş sfânt, dar poate fi şi Ierusalimul în care nu mai rămâne „piatră peste piatră”! ). Să nu vă .fie frică, căci Ţara Făgăraşului este păzită de Maica Domnului. Stă Maica Domnului în coate şi genunchi şi se roagă pentru Ţara Făgăraşului”. Iar eu i-am spus: „Vai, Doamne, cum să fim noi aşa de vrednici, noi - nişte păcătoşi, ca să stea Maica Domnului în genunchi să se roage pentru noi!?”. Şi mi-a răspuns: „Ascultă aici, Silvia, la voi e mănăstire la Sâmbăta, se face mănăstire la Bucium, se face la Berivoi, se face la Dejani şi se mai face una… Deasupra la munţii voştri veţi vedea o stea cu coadă. Când o veţi vedea se va întâmpla ceva [atunci a început revoluţia]. Şi tot în Munţii Făgăraşului se va arăta o cruce de stele, iar atunci va mai fi ceva: un eveniment mare. (Toacşe Silvia, Copăcel)
- „Ne-a mărturisit că nu va mai dura mult timp şi va pleca spre Împărăţia Tatălui Ceresc, dar că va părăsi această lume datorită unui complot mişelesc, al cărui scop va fi acela de a-1 otrăvi. Totuşi, el nu va împiedica aceasta, deoarece atunci misiunea lui spirituală pe pământ va fi deja terminată. Apoi a scos dintr-un cufăr o carte groasă şi foarte uzată, scrisă în greaca veche, care provenea de la sfinţii creştini de la Muntele Athos. „În ea - ne-a spus părintele Arsenie - se găseşte descrierea hidrei cu răsuflarea otrăvitoare, care va urmări prin toate mijloacele să împiedice lumina şi voinţa dumnezeiască… Veţi vedea şi veţi înţelege spurcăciunea peste tot în jurul vostru: la serviciu, în magazine, în instituţiile statului, în conducerea lui şi mai ales în politică. Din nefericire, ea va intra pe furiş chiar şi în sânul Bisericii, murdărind unele suflete de aici. Aproape că oamenii îşi vor pierde speranţa. Doar cei care îşi vor păstra credinţa adevărată vor fi salvaţi şi mare va fi atunci Slava lui Dumnezeu peste ei”.
Apoi, părintele Arsenie a dezvoltat subiectul şi a
spus ca această „lucrare diavolească” nu este ceva ce a apărut în
vremurile noastre, ci ea durează din antichitate, de mii de ani, pregătind
încetul cu încetul terenul pentru lupta finală care se apropie. Planul „lucrării
diavoleşti” este minuţios şi, prin puterea banilor şi a viciilor, între
care minciuna, prefăcătoria, intriga şi omorul sunt cele mai importante, cei
care o săvârşesc au ajuns destul de aproape de ţelul lor principal, care este
controlul şi dominarea întregii lumi… Aici, însă, părintele a făcut o afirmaţie
neaşteptată, care a avut darul să ne şocheze într-o oarecare măsură. El a spus
că, în mod paradoxal şi într-un interval de timp scurt, atenţia lumii se va
concentra asupra ţării noastre, datorită schimbărilor extraordinare care vor
avea loc şi a semnelor specifice care vor depăşi cu mult puterea limitată de
înţelegere a cunoaşterii materialiste”. (Radu Cinamar- Viitor
cu cap de mort - în culisele puterii, Editura Daksha)
- Mi-a mai povestit cineva că Părintele s-a rugat insistent la Dumnezeu pentru americani, să nu-i pedepsească, să-i ierte că şi ei sunt creaţia Lui şi să aibă milă de ei. Şi 1-a dus Dumnezeu pe Părintele Arsenie să vadă ce e pe acolo - prin America - şi a zis Părintele: „Da, Doamne, sunt vrednici de pierzare”. Cum l-a dus? Nu ştiu. Nu cred că l-a dus cu trupul L-a dus cu duhul. Ca urmare a ceea ce a văzut cu duhul, Părintele a pictat la Drăgănescu, deasupra scenei Învierii, mai multe clădiri moderne (turn) în flăcări, reprezentare care ar putea fi profetică (vezi cele două turnuri din „11 septembrie”).
Prea Sfinţitul Daniil, la înmormântarea
PărinteluiArsenie, a spus că ar fi zis Părintele Arsenie aşa: „Vor veni
necazuri mai mari decât Munţii Făgăraşului”. Ne-om duce la munţii
Făgăraşului şi la dealul Prislopului să se prăvălească peste noi că nu mai
putem rezista («Atunci vor începe să spună munţilor: Cădeţi peste noi!, şi
dealurilor: Acoperiţi-ne!» - Lc.23, 30). Şi ne-om duce la morminte să iasă
afară şi să intrăm noi de vii că nu mai putem rezista.
- Părintele a iubit mult Munţii Făgăraşului; venea mereu pe la cabana Podragul şi pe la Turnuri. Spunea Părintele: „Munţii Făgărusului şi dealurile Prislopului vă vor acoperi pe voi”.
Părintele a fost şi este un sfânt între noi. O femeie
i-a spus: „Părinte, când o fi la judecată, să ne treci cu grămada”.
Părintele a zis zâmbind: „ N-ai spus rău, măi”. A trecut de multe ori pe
la noi prin sat. Unii îl cunoşteau, alţii nu-1 cunoşteau, dar Părintele spunea:
„Oamenii la voi sunt cam răi, dar totuşi, fac milostenie multă şi asta îi
ajută”. (Olimpia Fuciu, Ucea de Sus)
- Eram cu Părintele Arsenie şi 1-am întrebat: „Ce să facem Părinte, că acum este foarte rău”. Părintele zice: „Va veni şi mai rău”. Zic: „Parcă toate sunt otrăvite. Nici nu ne mai vine să mâncăm”. „Mă, face-ţi semnul sfintei cruci pe tot ce mâncaţi: apă, ceai, cafea, prăjitură, fructe, băutură, mâncare, pâine. De ar fi dat chiar şi cu otravă, Sfânta Cruce anulează tot ce este otrăvit”. (Maria Matronea, Sibiu)
- Zicea Părintele Arsenie, parcă pentru toţi românii: „Îmi pare rău de voi că sunteţi slăbiţi în credinţă. Veţi cădea din cauza fricii. Frica-i de la diavol; nu vă fie frică pentru a vă salva sufletele. Vor veni vremuri foarte grele, dar toate sunt îngăduite de Dumnezeu, Care este tovarăşul de drum al fiecăruia, de la naştere până la moarte. Vor cădea şi cei aleşi. Îmi pare rău că sunteţi cei pe urmă. Vă vor cerne. Vor pune impozite, taxe şi alte îngrădiri. Vor lua totul!” (Sora Septimia Măniş, 81 ani, Codlea)
- Făceam serviciul în Braşov, la uzina Astra. Odată a venit Părintele Arsenie la biserica Blumena (Biserica Sfântului Nicolae din Schei), unde a participat la slujbă. Atunci a spus: „Trebuie să ne întărim spiritualiceşte, că altfel viaţa noastră este moartă, chiar dacă ne merge numele că trăim. Luaţi exemplu de la Ştefan cel Mare, care cu o mână de oameni întăriţi spiritualiceşte, ţinea pe tătari la Nistru şi pe turci la Dunăre”. (Nicolae Streza, 84 ani, Făgăraş)
Îmi spunea părintele Bunescu că Părintele Arsenie se
ducea în miez de noapte la biserică, îngenunchea în întuneric lângă masa
sfântului altar şi două-trei ore se ruga pentru poporul român. (Pr. Bunea
Victor, Sibiu)
Cântare
(compusă de studenţii de la Facultatea de Teologie din Sibiu)
Veniţi creştini, să primim harul,
Veniţi acum ca să luăm darul
La mănăstirea Brâncoveanu,
Veniţi creştini cât mai e vreme
Ne cheamă Părintele Arsenie
Refren:
Ne cheamă la sfinţenie
Părintele Arsenie;
Veniţi, veniţi, veniţi,
Veniţi, veniţi, veniţi,
Şi crucea lui Hristos primiţi !
Mărire ţie, mănăstire,
Pridvor ceresc în prag de munţi,
Ce vijelia vieţii mele,
Biruitoare o înfrunţi.
Tu eşti altar de întărire,
Credinţei noastre-n Dumnezeu,
Tu eşti cetate de scăpare
Şi reazim sufletului meu.
Izvor adânc de mângâiere,
Năpăstuiţilor liman,
Înviforaţilor pe marea
Ispitelor, din an în an.
Şi’ ngenunchind la rugăciune,
Să zicem toţi şi toate’n cor :
„Greşit-am Doamne, iartă Doamne,
Păcatul meu şi-al tuturor”.
Când va sosi şi ceasul nostru,
Să punem traiului sfârşit,
Atunci să fim, Părinte Arsenie,
De-a pururea nedespărţiţi.
Şi-acolo’n cer, cu osanale,
Slujind cu drag lui Dumnezeu,
Să fim cu toţi o mănăstire
Frumoasă, lângă tronul Său.
(primită de la Gheorghe Morar)
Sfântul
,,Ar râde-n hohot iadul un milion de ani”!
Răspuns-am celor care, neprieteni sau duşmani
Bârfeau cu-nverşunare o ramură de gând,
Adânc înfipt în ceruri, desprins de pe Pământ.
Crescut din glia Tisei cu sânge frământată,
Scăldat în unda albă de lacrimi rourată.
Sorbind puteri sublime din al Iubirii puţ,
La fel oblăduit-a sărmani, ca şi avuţi.
Un om ce-avea pe faţă durerea lumii-ntregi
I-a apărut aievea. Şi-n ciuda oricăror legi,
Voind să-1 miluiască în clipa ce-a urmat,
Puhoi de cunoştinţe în minte i-au urmat.
Puhoaie pustiit-au grădina ce-o-ngrijea.
Zvârlit a fost în bezne un far ce lumina
Noiane de-ntuneric. Dureri fără de glas,
Nemângâiate inimi orfane au rămas.
O, mare e durerea unui creştin lovit.
Mai mare e durerea unui popor robit.
De neasemuită e a lui Dumnezeu
Durere fără margini pentru poporul Său.
Pierise omul-umbră precum s-a şi ivit,
Şi în aceeaşi clipă „sfântul” s-a răspândit:
,,Eu n-am să-i mai fac chipul pe pânze şi carton,
Ci-n suflete şi-n inimi de-acuma am să-1 torn”.
Şi băţul drumeţiei în mână a luat.
Desaga omeniei pe umeri a-ncărcat.
Şi-n scurtă vreme lumea năvală da să-1 vadă,
Cuvântul să-i asculte, la poale să îi cadă!
L-împresurau strivindu-1, veşmântul să-i atingă,
Cu fruntea în ţărână, aleanul să li-1 stingă.
Belşugul de miresme a Harului Ceresc,
Prin dreapta lui sfinţită cu Dar dumnezeiesc.
Pe unde-i fi acum, luceafăr între stele,
Toiag al neputinţei puţinătăţii mele
Ce-ai vrut să faci din om un Om să fie-n stare
S-ajungă fiu şi frate al Fiului cel Mare?
Chilia ta din stâncă grăi-va peste veacuri
De scurta ta şedere; vraci purtător de leacuri…
Cât munţii sta-vor oblu şi ţapăn în picioare,
Şi codrii frământa-vor în murmur de izvoare,
Şi fiarele pădurii-mblânzite de-a ta mână!
Şi paserile-n ramuri, mioarele la stână,
Şi peştii de prin iazuri, şi merii din livadă…
Fruntaşi din lumea largă, mulţimile-grămadă
Veni-vor să-ţi admire icoanele-n biserici!
„Cărarea Mântuirii” în aur să o fereci.
Cu Nicodim, Şofron sau Daniil Sihastrul,
Zugravul „sfânt” Arsenie luci-va ca un astru!
Pr. D’or Uragan
Pentru credincioasele de la Biserica din Groapă
Cu blagoslovenie!
Cu blagoslovenie!
Părintele Pătru
Rugăciuni primite de la
Părintele Arsenie Boca
Rugăciune de dimineaţă, scrisă de Părintele Arsenie:
Doamne Iisuse Hristoase, ajută-mă ca astăzi toată ziua
să mă lepăd de mine însumi, că cine ştie din ce nimicuri mare vrajbă am să fac
şi astfel, ţinând la mine, să Te pierd pe Tine.
Doamne Iisuse Hristoase, ajută-mi ca rugăciunea
Preasfântului Tău nume să-mi lucreze în minte mai
mult decât fulgerul pe cer, că nici umbra gândurilor rele să nu mă întunece,
căci iată păcătuiesc în tot ceasul.
Doamne, Cela ce vii în taină între oameni, ai milă de
noi, că umblăm împiedicându-ne prin întuneric. Patimile au pus tină pe ochii
minţii, uitarea s-a întărit în noi ca un zid, împietrind în noi inimile noastre
şi toate împreună au făcut temniţa în care Te ţinem bolnav, flămând şi fără
haină, aşa risipind în deşert zilele noastre, umbriţi şi dosădiţi până la
pământ.
Doamne, Cel ce vii între oameni în taină, ai milă de
noi şi pune foc temniţei, aprinde dragostea în inimile noastre, arde spinii
patimilor noastre şi fă lumină sufletelor noastre.
Doamne, Cela ce vii în taină între oameni, ai milă de
noi, vino şi Te sălăşluieşte întru noi, împreună cu Tatăl şi cu Duhul Tău cel
Sfânt. Căci Duhul Sfânt se roagă pentru noi cu suspine negrăite, când graiul şi
mintea rămân neputincioase.
Doamne, Cel ce vii în taină, ai milă de noi, căci nu
ne dăm seama cât suntem de nedesăvârşiţi şi cât eşti de aproape de sufletele
noastre şi cât ne depărtăm noi prin păcatele noastre.
Ci luminează lumina Ta peste noi, ca să vedem lumină
prin ochii Tăi, să trăim în veci prin viaţa Ta.
Lumina şi Bucuria noastra, slavă Ţie! Amin.
(primită de la Gheorghe Moraru şi Maica
Eftimia Ciungan, mănăstirea Hurezu)
Rugăciune a Părintelui Arsenie (ridicând ochii minţii
către cer): „Milostive Doamne, Care vrei ca toţi oamenii să se mântuiască şi
să ajungă la înţelegerea adevărului, fie voia Ta, miluieşte şi mântuişte pe
robul lui Dumnezeu… [numele]. Primeşte această dorinţă a mea ca pe un strigăt
de dragoste poruncit de Tine. Amin“. (Maria Matronea, Sibiu)
Nouă ne-a spus că cea mai puternică rugăciune este „Doamne,
Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine, păcătosul“. (Gheorghe
Silea, Sâmbăta de Sus)
Mi-a spus că de sus ne va ajuta mai mult decât
de jos şi să-l chemăm aşa: „Preot monah Arsenie, trimite-mi duhul tău
paznic şi dă-mi sănătate şi linişte. Depărtează de la casa mea necazurile şi
suferinţele, că ai Duh Sfânt”. (Chiş Aurelia, 93 ani, com. Boiu, jud.
Mureş)
Creşteţi şi vă înmulţiţi!
“Omul” înainte de concepţie - sufletul
- “Întru El ne-a ales, înainte de întemeierea
lumii, ca să fim sfinţi şi fără de prihană înaintea Lui”. (Ef. 1, 4)
- “Harul ne-a fost dat în Hristos Iisus mai înainte
de începutul veacurilor”. (2 Tim. 1, 9)
- “Înainte să te fi urzit în pântece, te-am
cunoscut, şi înainte ca să te fi născut din pântecele mamei tale, te-am sfinţit
şi te-am rânduit prooroc pentru popoare”. (Ieremia 1, 5)
- “I-au pus numele Iisus, cum a fost numit de
înger, mai înainte de a se zămisli în pântece”. (Lc. 2, 21; 1, 30-31)
Omul înainte de naştere - fătul
- Samson: “Că iată ai să zămisleşti şi ai să naşti un
fiu…pruncul acesta va fi chiar din pântecele mamei sale nazireu al lui
Dumnezeu”. (Jud. 13, 4-5).
- Sfântul Ioan Botezătorul “… încă din pântecele
mamei sale se va umple de Duh Sfânt” (Lc. 1, 15). “Când a auzit
Elisabeta salutarea Mariei, pruncul a săltat de bucurie în pântecele ei şi
Elisabeta s-a umplut de Duh Sfânt” (Lc. 1, 41).
- “Vai de cel ce zice către părinte: “Pentru ce dai
naştere?” şi femeii “Pentru ce ai copii?” Îndrăzniţi voi oare… să daţi poruncă
lucrului mâinilor Mele?” (Isa. 45, 10-11). “Oare femeia uită pe pruncul
ei şi de rodul pântecelui ei n-are milă?” (Isa. 49, 15).
Omul după naştere - copilul
-“Fericit este omul care-şi umple casa de copii“
(Ps. 126, 5).
-“Oricine va primi un copilaş în numele Meu, Mă
primeşte pe Mine”(Mat.18, 5).
-“Lăsaţi copiii să vină la Mine” (Lc.18, 16).
Pastile antiavort!
- “Domnul stă la judecată cu locuitorii pământului,
fiindcă nu mai este credinţă, nici iubire, nici cunoaştere de Dumnezeu în ţară.
Toţi jură strâmb, mint, ucid, fură şi sunt desfrânaţi. .. Voi pedepsi purtarea
lui [poporului], iar faptele lui le voi întoarce împotriva lui. Vor mânca dar
nu se vor sătura; când se vor desfrâna nu se vor înmulţi, că au părăsit pe
Domnul” (Osea 4).
- România este fruntaşa Europei la numârul de
avorturi: 0,5-1 milion/an (din 3 prunci, unul se naşte şi doi se avortează).
Una din 5 femei rămâne sterilă în urma avortului, una din 5 femei nu se mai
poate mântui prin naştere de copii (Când se vor desfrâna nu se vor înmulţi,
ca au părăsit pe Domnul). Părintele Arsenie Boca spunea că viitorul unui
neam este cu atât mai negru cu cât numărul de avorturi este mai mare.
- Juristul italian Rafael Ballestrini: “Cea din
urmă dovadă că un popor a ajuns la cel mai de jos punct al decăderii sale
morale va fi atunci când avortul va fi considerat ca ceva obişnuit şi tolerat
de societate”
- La o întâlnire internaţională a medicilor, unul din
ei a spus: “Eu sunt cel mai mare criminal al omenirii. Am ucis 600.000 de
suflete prin avort. În momentul în care mă apropiam de bisturiu ca să tai
cordonul vieţii, copilul se retrăgea căutând salvarea. Aşa că eu sunt împotriva
avortului. Am ucis prea mult”.
- În unele ţări europene se plăteşte o amendă dacă se
ucide vrabia sau privighetoarea în ou. Sute de animale sunt ocrotite prin lege
de acţiunea omului. Omul însă e liber să-şi ucidă moştenitorii încă din
pântece. “A împiedica naşterea înseamnă a te grăbi să ucizi“
(Tertulian).
-”Ea [femeia] se va mântui prin naştere de fii,
dacă va stărui, cu înţelepciune, în credinţă, în iubire şi în sfinţenie” (1
Tim. 2, 15).
Jurnal neterminat
- pledoarie împotriva avortului -
5 octombrie : Astăzi a început viaţa mea. Părinţii
mei încă nu ştiu. Sunt mai mică decât un sâmburaş de măr, dar de acum sunt eu
însămi, o fiinţă umană. Şi, deşi sunt atât de puţin formată, e sigur că voi fi
o fetiţă. Voi avea părul blond şi ochii albaştri şi ştiu că voi îndrăgi
florile.
19 octombrie: Am mai crescut puţin, dar sunt încă
prea mică şi nu pot face nimic. Mama face aproape totul pentru mine. Ceea ce
este curios este faptul că ea încă nu ştie că mă poartă în pântecele ei şi că
mă hrăneşte cu sângele ei.
23 octombrie: A început să mi se formeze gura. Ia
gândiţi-vă puţin! Peste un an am să râd. Mai târziu am să vorbesc. Cine poate
susţine că nu sunt o adevărată persoană? Sunt cineva; aşa cum firimitura de
pâine, oricât de mică ar fi, este totuşi pâine.
27 octombrie: Inima mea a început să bată de la
sine. De acum înainte, ea va bate mereu în tot cursul vieţii mele, fără să se oprească
vreodată ca să se odihnească. Şi apoi, după mulţi ani, va obosi, se va opri, şi
eu voi muri. Dar, până atunci, eu sunt la începutul existenţei mele, nu la
sfârşitul ei.
2 noiembrie: Cresc puţin în fiecare zi. Braţele
şi picioarele mele prind să capete formă. Dar va trebui să mai aştept o bună
bucată de vreme până ce picioruşele mele să mă poarte şi eu să pot alerga să mă
arunc în braţele mamei mele şi până ce braţele mele să-1 poată îmbrăţişa pe
tatăl meu.
12 noiembrie: Acum au început să se formeze
minuscule degete la mâinile mele. E de mirare că sunt atât de mici şi totuşi
ele vor fi minunate! Ele vor şti să mângâie un căţeluş, să arunce o minge, să
culeagă o floare, să atingă o altă mână… Degetele mele… Poate că într-o zi vor
cânta la vioară sau vor picta un tablou.
20 noiembrie: Astăzi, pentru prima oară, doctorul
i-a spus mamei mele că eu sunt acolo, într-adevăr, plină de viaţă. Eşti
fericită mamă?
25 noiembrie: Tatăl şi mama mea nici nu ştiu că
sunt o fetiţă. Poate că ei aşteaptă un băiat. Dar eu o să le fac o surpriză şi
o să mă cheme Ecaterina, ca pe mama.
10 decembrie: Mi s-a format şi faţa. Sper că o să
semăn cu mama.
13 decembrie: Am început chiar să văd, dar e încă
întunecat totul în jurul meu. În curând însă ochii mei se vor deschide la lumina
soarelui, a florilor, a copilaşilor. N-am văzut încă nici marea, nici muntele,
nici curcubeul. Oare cum vor fi în realitate? Şi tu, mamă, cum eşti în
realitate?
24 decembrie: Mamă, aud cum îţi bate inima. Mă
întreb dacă şi tu auzi inima mea cum bate aşa de încet: tap-tap, tap-tap. O să
ai o fetiţă sănătoasă şi voinică, mamă, ai să vezi. Abia aştept să mă cuibăresc
în braţele tale, să-ţi mângâi faţa, să te privesc în ochi. Şi tu mă aştepţi,
cum te aştept şi eu, nu-i aşa?
28 decembrie: Mamă, mamă, de ce i-ai lăsat să pună
capăt , vieţii mele? Am fi fost atât de fericite împreună! …
Cum să faci din propriul copil un
delicvent
delicvent
Departamentul de poliţie din Houston (SUA) a difuzat o
listă cu 12 sfaturi folositoare în educarea progeniturilor. Părinţii cărora le
este destinat textul, trebuie însă să citească îndemnurile pe dos. Căci ei sunt
învăţaţi nu ceea ce ar trebui, ci ceea ce n-ar trebui să facă dacă doresc ca
odrasla să nu ajungă mai târziu un delincverit. Iată, deci, cele 12 poveţe.
Nimănui nu-i strică să le ştie…
1. Încă de mic, daţi-i copilului tot ce vrea. În felul
acesta va creşte cu convingerea că toată lumea trebuie să-i ofere orice are el
nevoie.
2. Când spune cuvinte urâte, râdeţi în faţa lui. Asta
îl va face să creadă că este amuzant.
3. Nu-i asiguraţi nici o formare spirituală. Aşteptaţi
până va împlini 21 de ani şi lăsaţi-l atunci „să decidă pentru sine”.
4. Evitaţi să-i spuneţi „nu este bine”, pentru că
i-aţi putea crea un complex de vinovăţie. Mai târziu, când va fi arestat de
poliţie, asta 1-ar putea face să creadă că societatea este împotriva lui, iar
el - un persecutat.
5. Strângeţi ceea ce lasă aruncat pe jos. Faceţi totul
în locul lui, astfel încât să se obişnuiască a arunca responsabilitatea asupra
altuia.
6. Fiţi de partea lui în disputele cu vecinii,
profesorii şi poliţiştii. Asiguraţi-l că toţi s-au unit
împotriva lui.
7. Certaţi-vă des în prezenţa copiilor. În felul
acesta ei nu vor fi şocaţi când, mai târziu, totul va merge rău în familie.
8. Daţi copilului câţi bani de buzunar vrea. Nu-l
lăsaţi niciodată să şi-i câştige singur.
9. Faceţi-i pe plac şi împliniţi-i toate dorinţele în
materie de confort şi hrană. Dar aveţi grijă să i le satisfaceţi cu vârf şi
îndesat, copleşindu-l.
10. Lăsaţi-l să citească orice text şi să asculte orice
muzică îi cade în mână. Aveţi grijă să sterilizaţi bine vesela şi paharele, dar
lăsaţi-i spiritul să se hrănească cu deşeuri.
11. Când are probleme serioase, scuzaţi-vă spunând:
„niciodată n-am ştiut ce să mă fac cu el”.
12. Aşteptaţi-vă la o viaţă grea. Probabil veţi avea
nevoie să fiţi pregătiţi din timp pentru asta.
Cum trăiesc creştinii în lume
Creştinii nu se deosebesc de ceilalţi oameni nici prin
pământ, nici prin grai, nici prin haine; fiindcă nu locuiesc în oraşe proprii,
nu se folosesc de un dialect paralel şi nici nu duc o viaţă paralelă.
Învăţătura lor n-a fost găsită printr-o invenţie sau excogitare a unor oameni
curioşi, nici nu promovează vreo doctrină omenească, ca alţii.
Locuind în cetăţi greceşti ca şi barbare, cum s-a
hărăzit fiecăruia şi urmând obiceiurile locului în ce priveşte hainele, regimul
hranei şi restul vieţii, arată minunata şi recunoscut paradoxala constituţie a
cetăţeniei lor.
Locuiesc în patrii proprii, dar ca nişte emigranţi,
iau parte la toate (treburile publice) ca nişte cetăţeni şi suportă toate
(îndatoririle) ca nişte străini. Orice pământ străin le este patrie, şi orice
patrie le este străină.
Se căsătoresc ca toţi, nasc prunci, dar nu-şi aruncă
odraslele.
Stau la o masă comună, dar nu şi la un pat (comun).
Sunt în trup, dar nu vieţuiesc după trup.
Petrec pe pământ, dar au cetăţenia în cer.
Se supun legilor hotărâte şi prin vieţile lor biruie
legile.
Iubesc pe toţi şi sunt prigoniţi de toţi; sunt
necunoscuţi şi condamnaţi.
Sunt omorâţi şi fac vii pe alţii.
Sunt săraci şi îmbogăţesc pe mulţi; sunt lipsiţi de
toate şi prisosesc în toate.
Sunt necinstiţi şi se slăvesc în necinstiri.
Sunt huliţi şi sunt îndreptaţi.
Sunt defăimaţi şi binecuvântează; sunt ocărâţi şi
cinstesc (pe aceia ce-i ocărăsc).
Fac binele şi sunt pedepsiţi ca nişte răi; pedepsiţi
fiind, se bucură ca unii făcuţi vii.
Sunt combătuţi de iudei ca fiind de altă seminţie cu
ei şi sunt persecutaţi de păgâni, dar cei care-i urăsc nu ar putea spune cauza
duşmăniei lor.
Simplu spus, ceea ce este sufletul în trup aceasta
sunt creştinii în lume.
Sufletul e răspândit ca o sămânţă în toate mădularele
trupului, iar creştinii sunt răspândiţi în cetăţile lumii.
Sufletul locuieşte în trup, dar nu este din trup; iar
creştinii locuiesc în lume, dar nu sunt din lume.
Sufletul nevăzut e detinat într-un trup văzut, iar
creştinii sunt cunoscuţi că sunt în lume, dar cinstirea pe care o aduc lui
Dumnezeu rămâne nevăzută.
Trupul urăşte sufletul şi se războieşte cu el deşi nu
e cu nimic nedreptăţit de el, pentru că e împiedicat să se bucure de plăceri,
şi pe creştini lumea îi urăşte deşi nu e cu nimic nedreptăţită de ei, pentru că
se împotrivesc plăcerilor.
Sufletul iubeşte trupul care-1 urăşte şi mădularele
lui; iar creştinii iubesc şi ei pe cei ce îi urăsc pe ei.
Sufletul e închis în trup, dar el ţine la un loc
trupul; creştinii sunt deţinuţi în arestul lumii, dar ei ţin la un loc lumea.
Sufletul nemuritor locuieşte într-un cort muritor; iar
creştinii locuiesc şi ei în corturi stricăcioase aşteptând nestricăciunea în
ceruri.
Sufletul se face mai bun suferind cele rele în ce
priveşte hrana şi băutura, iar creştinii pedepsiţi în fiecare zi se înmulţesc
tot mai mult.
Într-o atât de mare poziţie i-a pus Dumnezeu, pe care
nu le este îngăduit a o părăsi.
Epistola către Diognet V - VI scrisă de către Panten
(primul profesor al şcolii creştine din Alexandria).
Patru lumânări
Luminează-te, luminează-te, Ierusalime, că lumina ta
vine şi slava Domnului peste tine a răsărit. Iată, întuneric va acoperi
pământul şi negură groasă va fi peste neamuri; dar peste tine Domnul Se va
arăta şi slava Lui peste tine se va vedea (Isaia 60:1,2)
Patru lumânări ardeau pâlpâind. Era linişte, atâta
linişte, încât puteai auzi şoaptele sfârâite ale lumânărelelor.
Prima lumânare oftă: „Numele meu e PACE. Lumina mea
luminează în întuneric, dar ce folos, oamenii nu mă vor…”. Şi luminiţa
ei deveni tot mai mică, până ce se stinse cu totul.
A doua lumânare tresări pâlpâind şi şopti sfârâind: „Eu
mă numesc CREDINŢĂ, dar se pare că sunt în plus. Oamenii nu vor să audă de
Dumnezeu. Nu mai are nici un sens să mă consum arzând…”. O adiere străbătu
încăperea şi lumânarea se stinse.
Cu o voce abia şoptită începu să vorbească şi cea de-a
treia lumânare: „DRAGOSTE mi-e numele şi simt cum mi se sfârşesc puterile.
Oamenii mă împing de-o parte şi n-au ochi pentru cei pe care ar trebui să-i
iubească…”. Cu o ultimă pâlpâire, se stinse şi lumina DRAGOSTEI.
Un băieţel intră atunci în încăpere. Se uită la
lumânările stinse
şi rosti printre lacrimi: „Bine, dar lumânările ar trebui să ardă!” Atunci se auzi şoapta celei de a patra lumânări: „Nu te teme, copilaş! Câtă vreme mă vezi pe mine pâlpâind, mai putem reaprinde celelalte lumânări. Numele meu este SPERANŢA!”.
şi rosti printre lacrimi: „Bine, dar lumânările ar trebui să ardă!” Atunci se auzi şoapta celei de a patra lumânări: „Nu te teme, copilaş! Câtă vreme mă vezi pe mine pâlpâind, mai putem reaprinde celelalte lumânări. Numele meu este SPERANŢA!”.
Băieţelul prinse curaj, luă în mâini SPERANŢA şi
reaprinse de la flacăra ei PACEA, CREDINŢA şi DRAGOSTEA. Cele patru lumânări
îşi răspândeau din nou lumina.
Chemare la Hristosul
Nu-mi spune nimic! Îţi cunosc mizeria, necazurile,
luptele şi ispitele sufletului tău, aşa cum eşti tu! Dă-Mi inima ta! Dacă o să
aştepţi să devii înger ca să Mi te dăruieşti, atunci n-ai să Mă iubeşti
niciodată! Chiar când eşti laş, fricos, trufaş şi neîncrezător în împlinirea
săvârşirii iubirii, a sfinţeniei, chiar când recazi în aceleaşi păcate pe care
nu ai vrut să le repeţi …ei bine, chiar şi atunci Eu nu-ţi dau voie să nu Mă
iubeşti!
Iubeşte-Mă, aşa cum eşti tu!
În orice loc, moment şi-n orice situaţie te-ai afla,
în credincioşie ori în trădare, în râvnă, întristare şi uscăciune, tu să Mă
iubeşti aşa cum eşti! Eu vreau să Mă poţi iubi - din puţina şi săraca ta inimă,
atât de chinuită! Dacă aştepţi şi-mi ceri să te aştept până vei fi desăvârşit,
atunci n-ai să Mă iubeşti niciodată.
N-aş putea Eu, oare, să fac din fiecare fir de nisip
un serafim sau un înger care să strălucească de curăţie şi dragoste? Nu sunt Eu
Domnul Dumnezeu şi am zidit toate şi pot totul? Inima ta de om, zidit de mine,
este locaşul Meu. Eu aştept să-Mi dai această inimă Mie şi să Mă laşi să te
iubesc aşa cum eşti! Desigur, Eu am să te schimb, dar până atunci, iubeşte-Mă
aşa cum eşti, căci Eu te iubesc, cu toate că eşti aşa! Eu vreau să simt
porumbelul iubirii tale zvâcnind către Mine, chiar din puţina, săraca,
neputincioasa ta inimă! Din adâncul învoielilor tale, al murdăriei tale! Eu te
iubesc şi când eşti slab şi necurat; tu ce vină-Mi găseşti?
Nu vreau o Iubire izvorâtă din mândria virtuţilor tale
- nici a spectacolului care poţi fi tu, ci dintr-o inimă smerită
înaintea Mea şi resemnată în a fi chiar ceea ce este: o biată inimă care
Mă iubeşte şi pe care o pot curăţi oricând! Nu-Mi trebuie virtuţile tale,
talentele tale, înţelepciunea ta. Eu vreau doar să Mă iubeşti şi să lucrezi
întru iubirea aceasta. Crezi că ai virtuţi, dar dacă ţi le-aş da chiar, tu eşti
aşa de slab şi de mândru, încât aş hrăni amorul tău propriu şi nu M-ai cinsti
pe Mine, ci pe tine! Apropie-te deci, cu iubire! Unui fier negru şi rău,
flăcările de foc nu numai că i-ar curăţa rugina, dar l-ar face incandescent!
Doar iubeşte-Mă, neînchipuindu-ţi că eşti curat şi demn;
aceasta ar fi iar o mândrie pentru tine; iubeşte-Mă pentru că sunt obosit şi
vreau să odihnesc în inima ta! Deci, nu te mai zbate şi te strădui să-Mi placi,
ci iubeşte-Mă pur şi simplu. Eu aş putea să fac, prin tine, lucruri mari pentru
mintea omenească, dar nu! - tu ai să-Mi fii slugă rea şi nefolositoare şi
neputincioasă şi am să-ţi iau puţinul pe care tu te încrezi că-l ai! De ce,
oare? Pentru cu Eu te-am zidit - din iubire, ca să-ţi dau iubirea, iară ca tu
să-Mi poţi da ceva! Nu încerca să-Mi plăteşti Iubirea prin nimic, Mă doare că
încerci!
Nu mai sta departe de Mine. Îţi lipseşte nu sfinţenia,
pe care numai Eu ţi-o pot da, ci o inimă gata să Mă iubească oricând şi până la
capăt! De aceea, Eu stau mereu la uşa inimii tale, ca un cerşetor, deşi sunt
Domnul şi Dumnezeul tău. Nu mă lăsa să aştept, ca să te împodobeşti şi să-Mi
pregăteşti daruri, căci tu nu poţi nimic fără Mine şi dacă te încrezi în tine,
fără Mine, voi fi nevoit să te las în cădere - la măsura cu care te apreciezi
singur! Dacă Mă primeşti, te voi ajuta să înţelegi, să Mă cunoşti şi să Mă iubeşti
mai mult decât îţi poţi închipui. Lasă sângele Meu să curgă în sângele tău şi
să bată inima Mea într-a ta! Eu ţi-am dat-o pe Sfânta Preacurata Mea Maică.
Lasă să treacă totul prin inima ei curată, încât să poată mijloci pentru tine!
Nu aştepta să devii sfânt, ca pe urmă să Mă iubeşti!
În acest fel nu M-ai iubi niciodată! Şi acum vino! Eu sunt cu tine, cu voi,
până la sfârşitul veacurilor! AMIN! (Ieromonah Rafail Noica)
Volumul III
Părintele Arsenie
o personalitate de înaltă statură monahală,
cum n-a mai avut Biserica Ortodoxă Română
Arhim. Vasile Prescure
Ţara Făgăraşului a fost binecuvântată de Dumnezeu şi
odată cu ea întreaga noastră ţară, trimiţându-ni-1 pe Părintele Arsenie Boca
spre a trezi, sfătui, mustra duhovniceşte şi îndruma pe oameni pentru a trăi
viaţa în duhul şi spiritualitatea autentic creştină, asemenea primilor
creştini.
A fost o mişcare care a cuprins zeci de mii de
creştini de toate vârstele şi treptele sociale. Din rândul acestora a făcut
parte şi un tânăr dintr-o comună din apropierea Mănăstirii Brâncoveanu, care a
auzit vorbindu-se despre Părintele Arsenie şi astfel s-a născut în sufletul său
dorinţa de a-l vedea, de a-l cunoaşte şi, mai ales, de a se lăsa îndrumat de
Sfinţia sa.
După ce au trecut câţiva ani, angajat sufleteşte şi perseverând
pe calea vieţii duhovniceşti; cu râvnă sporită, cu multe rugăciuni şi osteneli,
a ajuns să se spovedească la Părintele Arsenie. A fost cea mai mare bucurie a
vieţii sale până la acest moment binecuvântat. Stările de har, de trăire
duhovnicească nu le putea descrie, dar le simţea din plin şi mulţumea lui
Dumnezeu cu lacrimi pentru această binecuvântare.
A trecut un an de la spovedania făcută la
PărinteleArsenie când, pe neaşteptate, a simţit în suflet un gând vrăjmaş,
păgân, hulitor de Dumnezeu şi de tot ce este sfânt. Cu trecerea timpului aceste
stări au luat proporţii aşa încât, după încă un an, uraganul necredinţei, al
ateismului s-a dezlănţuit cu o furie pe care numai iadul, duhul negaţiei şi al
minciunii putea să-1 dezlănţuie. Luptându-se din răsputeri cu ispita satanei, a
ateismului, tânărul se îngrozea, gândindu-se că va ajunge să-şi piardă credinţa
şi odată cu aceasta şi mintea.
Singura lui scăpare era Dumnezeu şi Părintele său
duhovnicesc, Arsenie, pe care s-a hotărât să-1 caute la mănăstire. Durerile lui
sufleţeşti nu le-a destăinuit nimănui, nici chiar părinţilor lui, adică a
păstrat o tăcere desăvârşită în acest sens. Răvăşit sufleteşte, tulburat,
îngrozit, aproape de pragul sau doaga nebuniei, s-a înfăţişat la Parintele
Arsenie care, văzându-l, l-a întrebat, înainte ca tânărul să-i spună durerea
sa: „Ce fac cei din sat, care spuneau că nu este Dumnezeu şi tu spuneai că
este?”. Părintele s-a referit la gândurile de referinţă care îl luptau
furibund în timp ce el era în sat. Tânărul i-a spus cu ochii în lacrimi: „Părinte,
mă chinuieşte cumplit gândul necredinţei”. A confirmat personal ceea ce
Părintele i-a spus cu câteva momente înainte. „Dacă nu veneai se putea să
ajungi ateu”, i-a spus Părintele Arsenie şi apoi l-a îndemnat să cheme în
ajutor mila şi harul lui Dumnezeu, spunându-i: „Spovedania şi Împărtăşania”.
Aşa a luat sfârşit chinul tânărului greu încercat de ispita necredinţei.
După câţiva ani de zile s-a găsit la Mănăstirea
Brâncoveanu o copie a unui manuscris al Părintelui Arsenie în care se descriau
stările sufleteşti ale celor care, datorită păcatelor înaintaşilor lor sau
poate ale celor în cauză, trăiau momente asemănătoare cu cele pe care le-a
trăit tânărul respectiv.
*
O tânără dintr-o comună de lângă Făgăraş s-a hotărât
să intre într-o mănăstire cu dorinţa de a se călugări, după ce, câţiva ani de
zile, a cercetat Mănăstirea Brâncoveanu - Sâmbăta de Sus - unde 1-a cunoscut pe
Părintele Arsenie. Sfinţia sa, după un scurt timp, a primit-o la Sfânta Taină a
Spovedaniei, fapt care a fost o surpriză în viaţa celor care se osteneau
cercetând această mănăstire. Uneori au fost situaţii când credincioşii aşteptau
ani de zile până le venea rândul să se spovedească la Părintele Arsenie.
Formată duhovniceşte în atmosfera de evlavie a acestei
mănăstiri, tânăra Viorica - în călugărie Veronica - a intrat în Mănăstirea
Bistriţa - Vâlcea, apoi la Mănăstirea Ţigăneşti - Ilfov şi, la urmă, la
Mănăstirea Horezu, unde a urmat câţiva ani Seminarul teologic monahal. Prin
decretul de expulzare a monahilor din mănăstiri, monahia Veronica a plecat din
mănăstire cu inima îndurerată, împreună cu alte monahii, lucrând apoi în viaţa
civilă în domeniul sanitar ca, după câţiva ani, să înceapă un şir de suferinţe
fizice, care au durat 12 ani.
Înzestrată de Dumnezeu cu o sensibilitate sufletească
deosebită, interiorizată, la care s-au adăugat roadele nevoinţelor călugăreşti,
monahia Veronica a atins un grad de puritate morală, de viaţă duhovnicească
deosebită, fiind o pildă vie pentru toţi cei care au cunoscut-o. După trecerea
sa la cele veşnice în anul 1985, surorile sale duhovniceşţi din Mănăstirea
Prislop, cu care a făcut ucenicie la Mănăstirea Sâmbăta de Sus, au întrebat pe
Părintele Arsenie: „Prea Cuvioase părinte, care va fi acum starea sufletului
Maicii Veronica, având în vedere lunga ei suferinţă, pe care a purtat-o
mulţumind lui Dumnezeu pentru că a cercetat-o astfel, apoi curăţia îngerească a
vieţii sale, râvna pentru cele duhovniceşti şi viaţa sa de adevărată
călugăriţă?”. La această întrebare Părintele Arsenie a dat un răspuns pe
care numai un părinte duhovnicesc de talia Sfinţiei sale a putut să-l dea:
„Dacă aţi şti voi în ce lumină se află acum sufletul Maicii Veronica!…”.
Părintele ştia ceea ce se petrece cu un suflet după ce a trecut dincolo.
*
Părintele Arsenie a aflat, prin darul lui Dumnezeu, că
un episcop nu şi-a mântuit sufletul plecând din lumea aceasta şi a ajuns la
locul de osândă. În viaţa lui se îngrijise foarte mult de o mănăstire şi
călugării 1-au pomenit la Sfânta Liturghie şi la parastase. După 30 de ani, în
timpul unei Sfinte Liturghii, Părintele a spus că în acel moment episcopul
acela a ieşit din chinurile cele veşnice şi, şi-a mântuit sufletul.
Părintele Arsenie, referindu-se la realităţile
cereşti, a afimat că după plecarea sa din lume, el va merge acolo unde a mai
fost: „Eu ştiu unde mă duc, eu am mai fost acolo”. De asemenea, a spus
fiului său duhovnicesc - părintelui SimionTodoran - următoarele cuvinte, care
se referă tot la realităţile cereşti: „Mă duc, dar de acolo de unde mă voi
duce, eu vă ajut mult mai mult decât am făcut până aici”.
Preotul Constantin Prescure din parohia Berivoii Mici
din Ţara Făgăraşului mergea adeseori la biserica parohiei Drăgănescu, pe care o
picta Părintele Arsenie. Erau apropiaţi sufleteşte, aşa încât Părintele, la un
moment dat, i-a destăinuit un gând, care 1-a uimit pe preotul respectiv: „Mă,
să ştii că eu, dacă vreau, pot să trăiesc până în anul 2000″. Întâlnirea
dintre ei, când a rostit aceste cuvinte, a avut loc în jurul anului 1970.
Preotul respectiv este fratele semnatarului acestor rânduri şi, pentru că a
auzit un lucru care 1-a uimit, a simţit nevoia să-1 spună şi altora. În
situaţia aceasta mi s-a adresat, spunându-mi: „Auzi, mă, să dispună cineva
de viaţa sa încât să poată muri atunci când vrea el”.
Mai spunea Părintele: „ Mă, să creşteţi în
Hristos!”.
*
Conferinţa de la Timişoara, 24 noi.2004 (extrase):
Firea sa retrasă, reţinută, interiorizată şi puţin
comunicativă avea ca suport un caracter moral inflexibil, vulcanic, dinamic,
fapt dovedit în momentul în care a început lucrarea de trezire religioasă
realizată la Mănăstirea Brâncoveanu. La această mănăstire era, în acea vreme,
un pelerinaj de proporţii, „bulboană spitituală uriaşă”- cum a numit-o
Nichifor Crainic — „când toată ţara lui Avram Iancu se mişca în pelerinaj
cântând, cu zăpada până la piept”. Dar nu numai atât, ci credincioşi din
aproape toate regiunile ţării îşi îndreptau paşii spre Mănăstirea
Brâncoveanu pentru a-1 asculta pe Părintele Arsenie, fapt care 1-a determinat
pe Părintele Stăniloae să spună: „Părintele Arsenie a.fost un
fenomen unic în istoria monahismului românesc, adică o personalitate de o
înaltă statură monahală, cum n-a mai avut Biserica noastră Ortodoxă Română”.
În lucrarea duhovnicească săvârşită de Părintele
nostru este de presupus că avea, pe lângă însuşirile native de excepţie, şi o
pregătire intelectuală şi o latură harismatică, un dar deosebit dăruit de
Dumnezeu ca urmare a nevoinţelor şi a purităţii vieţii sale morale, fapt care
i-a determinat pe colegii săi de liceu şi de la teologie să-i spună „sfântul”.
Că a fost un harismatic, că s-a învrednicit de vederea unor persoane sfinte, a
Mântuitorului Hristos, a Maicii Domnului şi a Sfântului Serafim de Sarov a
mărturisit-o Sfinţia Sa însuşi câtorva din apropiaţii săi. Fiind la Sfântul
Munte Athos, în Grecia, s-a rugat Mântuitorului Hristos şi Maicii Domnului să-i
călăuzească paşii spre un duhovnic cunoscător al tainelor vieţii duhovniceşti,
care să-1 îndrume în viaţa călugărească. După rugăciuni stăruitoare la Fecioara
Maria s-a învrednicit de o vedenie în care Maica Doninului l-a luat de mână,
1-a urcat pe un munte înalt, cu o prăpastie atât de mare încât cu greu putea
cineva să meargă cu piciorul liber, şi 1-a încredinţat Sfântului Serafim de
Sarov (1759-1833), care 1-a îndrumat în viaţa monahală. În momentul acela Maica
Domnului s-a făcut nevăzută. Când avea nevoie de duhovnic mergea singur în acel
loc, iar Maica Domnului 1-a întărit încât a postit 40 de zile, timp în care a
fost îndrumat de sfântul care i s-a arătat.
Părintele Teofil de la Mănăstirea Brâncoveanu de la
Sâmbăta de Sus ne-a arătat în cartea sa: „Cine sunt eu?” că în anii
liceului a ascultat o predică a Părintelui Arsenie în care a spus că
Mântuitorul Hristos i s-a arătat în biserica Mănăstirii Brâncoveanu sub chipul
unui copil care plutea în aer, Mântuitorul fiind în acel timp în cadrul uşii
din peretele care desparte naosul de pronaos. În această vedenie Domnul i-a
arătat haina cu care Părintele era îmbrăcat, deşi albă şi curată, avea totuşi o
pată. Această pată reprezenta un păcat (Părintele nu a spus niciodată ce a fost
acel păcat).
Altădată Domnul Hristos i s-a arătat în sfântul altar
deasupra Sfintei Mese, tot sub chipul unui copil, căruia i s-a adresat cu
cuvintele: „sfinte îngere, roagă-te lui Dumnezeu pentru mine, păcătosul”. Neprimind
nici un răspuns şi-a dat seama că nu este un înger, ci Însuşi Domnul, Căruia i
s-a adresat apoi: „Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu,miluieşte-mă
pe mine, păcătosul” şi a primit răspunsul din care a înţeles că va trebui
să rămână acolo, la acea mănăstire, şi să săvârşească lucrarea duhovnicească
rânduită.
Într-o conferinţă pe care a ţinut-o în faţa unor
preoţi a spus următoarele cuvinte: „Aşa că, în deplină cunoştinţă a misiunii
noastre, putem păşi la lucru că noi nu suntem singuri. Mântuitorul este cu noi.
Personal am această cunoştinţă de care nu sunt vrednic. Mi-am văzut Stăpânul şi
mi-a arătat păcatele! Aşa se deosebeşte adevărul de părere căci mi-a arătat
păcatele mele, nu ale altora. Harul lui Dumnezeu, sălăşluit în sufletele celor
care au fost luminaţi cu Sfântul Botez, devine lucrător în măsura în care
credinciosul colaborează cu el, adică prin nevoimţe, rugăciuni, postiri,
privegheri, ajunări, prin lacrimi de pocăinţă. Urmarea acestei nevoinţe este că
cel în cauză ajunge până la o măsură dumnezeiască încât se face vrednic să
săvârşească lucruri mai presus de puterile omeneşti, de a săvârşi fapte
supranaturale, atunci când şi unde voieşte Dumnezeu”.
De asemenea daruri s-a învrednicit Părintele Arsenie.
Dovadă sunt faptele săvârşite înaintea multor credincioşi, despre care aceştia
dau mărturie.
Un fost cântăreţ de la Mănăstirea Sâmbăta îşi
aminteşte că atunci când Părintele Arsenie era stareţul mănăstirii,
într-o dimineaţă, ieşind Părintele din biserica cea veche pentru a merge spre
altarul din pădure pentru a săvârşi Sfânta Liturghie, uitându-se în urmă să
vadă dacă Părintele vine, s-a cutremurat şi a zis: „Vai, Părinte, sunteţi în
foc?”. „Am simţit şi eu că mă arde ceva” a zis Părintele. Şi atât.
S-a ferit să comenteze sau să comunice stările de har ale milei lui Dumnezeu
care nu l-au părăsit niciodată.
Ne spunea Părintele că ne ştie toate păcatele noastre
şi ale neamului nostru, că a vorbit cu sfinţii pe care-i pictează. Cei care
mergeau la el îi simţeau puterea şi ajutorul şi pe mulţi îi vindeca pe loc.
*
În lucrarea Părintelui Arsenie avem şi cazuri de
vindecări miraculoase. A vindecat un orb pe care mai întâi l-a spovedit şi l-a
împărtăşit şi apoi i-a zis să iasă din biserică. Cei prezenţi au vrut să-l ajute
fiind orb, dar Părintele i-a oprit zicându-le să-l lase să meargă singur.
Ajungând la uşă bolnavul a zis: „Măi, fraţilor, eu văd?”. În acel moment
i-a revenit vederea pentru toată viaţa.
Un om paralizat la pat a fost dus cu căruţa la
mănăstire şi Părintele i-a zis să coboare din căruţă. El a coborât şi de atunci
a mers normal.
La Mănăstire la Sâmbăta a venit o femeie care era
adventistă. Părintele o cunoştea şi i-a spus să-şi facă cruce. Ea a început o
rafală de cuvinte la adresa Sfintei Cruci. Părintele i-a spus din nou să-şi
facă cruce. Dar ea mai vehement vorbea cuvinte de hulă împotriva Sfintei Cruci.
Atunci Părintele a luat crucea şi a lovit-o peste gură, spunând:„Arză-te
Sfânta Cruce!”. În acel moment femeia a căzut jos ca leşinată.După câteva
momente s-a ridicat. În acest timp s-a văzut o dihanie care a trecut pe lângă
ea şi a dispărut. Toţi au rămas încremeniţi. Părintele a zis: „Vedeţi cine a
oprit-o pe femeie să-şi facă Sfânta Cruce?”. Primul lucru pe care 1-a făcut
femeia după ce s-a ridicat a fost Sfânta Cruce.
Ultima serbare a Sfintelor Paşti la care a participat
Părintele Arsenie la Mănăstirea Sâmbăta a fost în anul 1948. Am fost şi eu
acolo. Între cei care au participat a fost şi părintele Stăniloae şi o mulţime
de tineri, cei mai mulţi studenţi la diferite facultăţi din ţară. La sfârşitul
Slujbei Învierii, Părintele a citit o rugăciune de dezlegare. Finalul acestei
rugăciuni a fost mişcător până la lacrimi, mai ales când Părintele a rostit cu
ochii plini de lacrimi: „Iartă-i, Doamne!”. Toţi cei prezenţi plângeau,
gândindu-se, poate, că acesta e momentul solemn al despărţirii Părintelui de
Mănăstirea Sâmbăta. După câteva luni a fost mutat la Mănăstirea Prislop, ca să
urmeze calvarul închisorilor, canalul Dunăre - Marea Neagră, urmărirea permanentă
de către autorităţile de atunci.
*
L-am cunoscut de timpuriu pe Părintele Arsenie şi
mulţumesc lui Dumnezeu că m-a învrednicit să cunosc un om sfânt. Cu cât trece
mai mult vremea cu atât conştientizez mai mult faptul că omul acesta a fost,
într-adevăr, trimis de Dumnezeu. Părintele Arsenie mi-a fost de ajutor în multe
din împrejurările vieţii. Mi-a spus de o suferinţă pe care o aveam. Înainte de
a pleca în armată m-am dus la părintele, care era la Prislop, să-mi
dea un sfat înainte de a pleca şi aveam o durere sufletească pe care nu o
spusesem nimănui. Eram foarte tulburat sufleteşte. Când m-am dus acolo mi-a
spus el de ce m-am dus! Mi-a dat un remediu foarte simplu: Spovedania şi
Împărtăşania. Mai era acolo părintele Dometie Manolache, care este înmormântat
la Mănăstirea Râmeţ. L-am mai întâlnit şi la Bucureşti în câteva rânduri.
Niciodată nu voi putea să mulţumesc lui Dumnezeu că am
întâlnit un om sfânt cu care ne-a binecuvântat pe noi, românii. Aproape la toţi
oamenii se adresa: „Mă…”. Era foarte categoric şi foarte deschis. A fost
preţuit de foarte multă lume, l-au preţuit până la a-i acorda un cult; dar a
fost şi detractat de oameni care 1-au bârfit, lucru care 1-a mâhnit
foarte mult. Spunea că a suferit mai mult din partea creştinilor decât din partea
Securităţii.
Părintele Serafim Bădilă
Mănăstirea Căşiel
Am în mână fotografia Părintelui Arsenie, aşa cum 1-am
cunoscut şi pot să zic că din câţi oameni ai lui Dumnezeu am cunoscut, unul mai
plin de Duh Sfânt nu am întâlnit.
Când am fost la Drăgănescu, unde picta Părintele,
dânsul a stat de vorbă cu fiecare, deci, a stat de vorbă şi cu mine. L-am
întrebat: „Părinte, pe ce să pun accent? Pe Psaltire, pe acatiste, pe
«Doamne Iisuse…», pe cărţi sfinte…? Cam asta e rânduiala mea de rugăciune”. Părintele
a zis: „Mă, dar cine ţi-a spus să faci asta? Zi rugăciunea minţii şi
«Tatăl nostru» la care te poţi gândi toată ziua”. După această discuţie şi
altele am plecat de la biserică - unde era foarte multă lume care dorea să
vorbească cu sfinţia sa, în auzul tuturor - să ajungem în Bucureşti ca să venim
înapoi. Mama mea a zis că Părintele s-a urcat în trenul în care suntem noi. Am
mers din vagon în vagon şi am ajuns să-1 găsesc pe Părintele şi eram bucuros că
acum pot să stau de vorbă cu dânsul. Dar n-am putut! Părintele era urmărit de
Securitate; ei erau îmbrăcaţi civil şi eu nu puteam să ştiu cine sunt. O putere
mă ţinea şi nu puteam să vorbesc un cuvânt. Văzând că timpul trece şi eu nu pot
vorbi cu Părintele, m-am gândit să pun în practică ceea ce mi-a zis şi să zic
şi eu „Tatăl nostru”. Când am tenninat „Tatăl nostru”, Părintele
a întors privirea la mine şi a înclinat din cap, ca şi cum a aprobat această
rugăciune. Acest lucru m-a făcut pe mine să-mi dau seama că Părintele are darul
clarviziunii, e înaintevăzător.
M-am convins şi mai mult pentru că un oarecare
cetăţean şi-a pus haina lui, pardesiul la agăţătoarea de la geam, unde stătea
Părintele, dar nu a vorbit nimic. Dar, la un moment dat, înainte de a se
încetini mersul trenului, pentru că urma o gară unde acel cetăţean trebuia să
coboare, Părintele i-a pus mâna de sus până jos pe pardesiu şi omul radia de
bucurie. Imediat, apoi, trenul a încetinit, omul a coborât, fericit că i-a fost
binecuvântată haina de Părintele.
Deci, aşa a zis Părintele: „Rugăciunea minţii şi
«Tatăl nostru» care este rugăciunea cea mai puternică adusă de Domnul Hristos,
care cuprinde toate trebuinţele noastre”.
Părintele Arsenie stătea de vorbă cu oamenii şi zicea:
„Mă, mă duc să vorbesc cu sfinţii”. Iată cine a fost Părintele Arsenie: un
om care a vorbit nu numai pentru un om, ci pentru toată omenirea, că a vorbit
tot de la Dumnezeu, pe care-L avea în inimă şi care-i stăpânea mintea şi viaţa.
La una din primele întâlniri ale mele cu Părintele
Arsenie, dânsul mi-a zis păcatele în faţă, dar nu m-am supărat pentru că mi-am
dat seama că este un sfânt şi nu zice ca să te batjocorească. Faţa îi strălucea
de nu te puteai uita la dânsul, aşa radia faţa de lumină. Era îndumnezeit.
Pentru ce zic eu că avea darul clarviziunii? Am fost
învăţător la clasele I-IV 20 de ani: Mi-a spus: „Tu trebuie să pleci de
acolo! Să te duci să faci teologia!”. La aceasta, eu i-am răspuns
Părintelui cu gândul, pentru că nu îndrăzneam cu vorba. În gândul meu am zis: „Nu
mi-am strâns bani şi trebuie bani să faci o şcoală”.
Părintele mi-a spus: „Mă, iţi pui problema că n-ai
bani? Are mama ta!”. Fără să-i spun eu că tatăl meu a fost miner şi a
trecut la cele veşnice şi mama mea a avut pensie, deci mă putea întreţine,
pentru că fratele meu era căsătorit şi surorile mele erau la mănăstire. Deci,
mama, din pensie mă putea ţine. La acest cuvânt al Părintelui că mă poate ajuta
mama mea, m-am opus a doua oară, spunând că nu sunt în stare să învăţ limbi
străine. Părintele îmi răspunde şi la această împotrivire a mea: „Ce, acum
îţi pui problema că tu nu poţi învăţa limbi străine? Iaca înveţi!”. Eu m-am
împotrivit şi a treia oară spunând că nu sunt aşa deştept… Părintele strigă la
mine: „Mă, tu n-auzi că trebuie să pleci de acolo?”.
Realitatea a fost că surorile mele au plecat la Oradea,
iar eu am mai rămas o lună acolo şi am fost conştient că, dacă şi mama şi
surorile au plecat, întâmpinam nişte greutăţi şi nu puteam face faţă singur
acolo. Deci, s-a împlinit cuvântul că am plecat de acolo. Nu s-a terminat cu
asta şi la Afteia am rămas până a venit de hram Înaltul Andrei - Sfinţii
Împăraţi Constantin şi Elena - şi a zis: „Frate Nicolae, aş vrea să te
sfinţesc diacon la hram”. Cu îngăduinţa lui Dumnezeu am primit diaconia şi
la câteva luni preoţia şi am facut Teologia, cum a zis Părintele.
Nu prea l-am ascultat eu pe Părintele. Mergeam pe la
dânsul şi de fiecare dată îmi zicea: „Mă, de ce vii la mine dacă tu nu
asculţi? Să te duci la mănăstire”. „Mă, acum te duci la Părintele Cleopa şi
spui: «Părintele Arsenie Boca m-a trimis la Sfinţia ta să mă primiţi la
mănăstire»”. Astfel, am fost sprijinit de rugăciunile Părintelui Arsenie.
În primul rând de harul lui Dumnezeu, al Maicii Domnului, de ocrotirea
îngerilor şi a sfinţilor, dar povăţuit şi de Părintele Arsenie.
În 28 noiembrie 2007 a fost al 18-lea parastas al
Părintelui şi am văzut aşa mulţime de oameni la parastasul Părintelui încât
cred că Părintele este un sfânt canonizat de Dumnezeu şi de popor, pentru că pe
măsură ce trece timpul simt ajutorul lui Dumnezeu prin rugăciunile Părintelui
Arsenie. Eu îl consider unul din cei mai mari sfinţi pe care i-a dat România.
Mi-aduc aminte de un cuvânt al Părintelui care este o
îmbărbătare pentru omul aflat în ispite şi în păcate, în necazuri şi în scârbe:
„Dumnezeu iubeşte pe cel mai mare păcătos cu mult mai mult decât iubeşte cel
mai mare sfânt pe Dumnezeu”. Deci, multă nădejde a dat oamenilor Părintele
Arsenie şi în viaţă şi prin cărţile care au rămas şi prin îndrăzneala pe care o
are înaintea lui Dumnezeu să se roage lui Dumnezeu pentru noi. Printre alţi
mulţi sfinti ştiuţi şi neştiuţi, canonizaţi şi necanonizaţi de Sinod, dar
canonizaţi de Dumnezeu şi de popor, este printre cei de frunte şi Părintele
Arsenie.
Îţi mulţumim, Părinte Arsenie, şi avem nevoie şi în
continuare de rugăciunile Sfinţiei tale! Roagă-te pentru ţara aceasta, pentru
poporul acesta ortodox ca să păstrăm credinţa ortodoxă, să nu fim prinşi de
erezii, tineretul să priceapă că evoluţionismul care li se predă este o otravă
şi să ne izbăvim de mass-media care este - cum zicea Părintele Rafail Noica -„împotriva
Bisericii Ortodoxe” şi care transformă poporul acesta creştin - de la
Sfântul Andrei şi până acum, de 2.000 de ani - într-o Sodomă şi Gomoră. Sunt
mari ispitele în slujba lui Antihrist care sunt concentrate asupra mântuirii sufletului
creştinesc din vremurile în care am ajuns noi şi avem nevoie de ajutorul lui
Dumnezeu, al Maicii Domnului şi al tuturor sfinţilor.
Pr. David Stoica
Mănăstirea Sadinca (jud. Sibiu)
Când era copil, Dan Stoica se afla şi el la mănăstire
când Părintele Arsenie îi binecuvânta pe toţi oamenii îngenuncheaţi. Dar pe el
l-a ocolit. Atunci, copilul Dan a simţit nevoia sa tragă pe capul lui mâna
Părintelui Arsenie. A strâns mâna Părintelui cu mâinile sale, pe creştetul
capului său şi atunci Părintele a spus: „Călugăre, mă arzi!” şi apoi:
„Tu vei fi călugăr, te vei numi David şi vei sta sus, într-un vârf de munte.
Îţi vei căuta multă vreme calea prin alte locuri, dar până la urmă vei veni să
ridici o mănăstire tot aici, în Ardeal, aproape de casă…”. Acestea s-au
întâmplat întocmai. La 19 ani a devenit călugăr. După Căldăruşani, Drăgănescu,
Cozia, Pătrunsa şi Sibiu, a ajuns, în sfârşit, să ridice acea mănăstire, la
Sadinca, nu departe de Ocna Sibiului.
Părintele David merge adesea cu credincioşii pe acolo
pe unde a trecut Părintele Arsenie (Prislop, Măn. Brâncoveanu…). „La
Prislop, mi-am dat seama de puterea Părintelui Arsenie chiar şi după moarte. O
copilă de 4 ani, cu familia, venise la mormântul de la Prislop al Părintelui
Arsenie. Nu putea merge pe picioruşe. Era paralizată total. Stăteau toţi
îngenuncheaţi în jurul mormântului, cu.frunţile lipite de pământ. Se
rugau fierbinte, toţi cu ochii închişi. Şi, deodată, văd copilaşul cum se
ridică dintre ei, în picioare. Stătea aşa, cumva speriată, nevenindu-i să creadă
că este adevărat. Pe urmă a început să sară într-un picior, de parcă vroia să
se dezmorţească. Pe urmă a făcut câţiva paşi. Atunci şi-au ridicat şi părinţii
frunţile din pământ şi-au văzut-o… Ce bucurie poate fi mai mare? Ce fericire
mai mare, decât să fii vindecat prin puterea inimii şi a rugăciunii?”.
Pr. Nicolae Streza
-Sibiu-
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu