Postul şi rugăciunea
Spovedania şi împărtăşania
Postul şi rugăciunea
- Părintele Arsenie Boca ne-a spus: „Să vă uscaţi anafură că omul lui Dumnezeu trăieşte o zi cu o bucată de anafură şi o înghiţitură de agheasmă” şi: „Mă, să nu beţi mult vin; puneţi vin de două degete şi restul apă. Învăţaţi-vă cu frigul şi mâncaţi cu linguriţa”. Cu altă ocazie, Părintele a spus că „celor mândri, Dumnezeu le stă împotrivă, iar celor smeriţi le dă har” - 1 Pt. 5, 5. (o credincioasă -1; Sibiu)
- Două femei au venit la Părintele Arsenie, la Drăgănescu. Dar, cum au apărut le-a şi întrebat Părintele: „Ce aveţi în bagaje?” şi a şi băgat mâna în traista lor. A scos o rudă de salam şi le-a mustrat că în Săptămâna Mare ele mâncau salam. A aruncat salamul la cei doi câini ai părintelui Bunescu, dar nici câinii nu au mâncat. Mârâiau şi se uitau la Părintele Arsenie. (Paraschiva Ciucea, 73 ani, Ucea de Sus)
- Mi-a zis odată să nu mai mănânc slănină dacă vreau să fiu sănătoasă. (Chiş Aurelia, 93 ani, com. Boiu, jud. Mureş)
- Cu puţin timp înainte de cutremurul din 1977, Părintele Arsenie ne-a spus o istorioară: „Un sfânt avea un ucenic pe care-l ţinea aproape. Sfântul a plecat pentru un timp în altă parte, pentru nişte probleme. Ucenicul, rămânând singur, s-a gândit să meargă la o mănăstire, ca să vadă cum trăiesc călugării. Ajungând acolo, i-a plăcut nespus de mult, fiindcă se cântau cântece de slavă lui Dumnezeu. După ce se întoarce înapoi, îi spune sfântului părinte cum a fost la mănăstire şi ce a auzit, zicând:
- Părinte, să ştii că noi nu ne mai mântuim.
- De ce, mă? - îl întreabă părintele.
- Părinte, dumneata te rogi numai atât: «Doamne
miluieşte-ne!» ; ei acolo cântă frumos şi să ştii că eu mă duc acolo.
- Du-te! - i-a spus, iar după ce a plecat ucenicul,
sfântul s-a pus în genunchi şi a zis: «Doamne, arată-i adevărul».
Când ucenicul a ajuns la mănăstirea aceea, călugării
cântau, dar, iată că, dintr-o dată, începe un cutremur de pământ şi toţi
călugării lasă cântările, se pun în genunchi şi încep să se roage: «Doamne
miluieşte-ne». Atunci, ucenicul s-a întors înapoi la sfânt şi i-a zis :
- Dacă au lăsat cântecele şi se rugau «Doamne
miluieşte-ne», însemnă că «Doamne miluieşte-ne» e mai mare.”
„Şi voi tot aşa să vă rugaţi”- a zis Părintele. Nu după mult timp,
când a fost cutremurul acela de pământ (1977), Părintele Arsenie a auzit o voce
care zicea: “Nu ieşi, că mori”. După cutremur, fiind salvat, şi-a făcut o cruce
şi a spus: „Doamne, îţi mulţumesc că m-ai salvat!”. Aceasta ne-a spus-o
soţia părintelui Bunescu, care ştia de la Părintele Arsenie. (Morar Gheorghe,
Ucea de Sus)
- Părintele ne zicea: „Mă, voi să mă întrebaţi şi eu vă răspund, că trebuie să pictez”. Fiind vorba de „Tatăl nostru”, a zis: „Măi, noi când zicem «Tatăl Nostru», Dumnezeu este Tatăl nostru, iar noi suntem fiii Lui. Deci, când vrei să te duci undeva, zi : «Tată, îţi place unde vreau să mă duc?». «Ba». Atunci nu te du. Sau «Tată, îţi place ce vreau eu să fac?». «Ba». Atunci, nu face. Sau: «Tată, îţi place ceea ce vreau să vorbesc eu?». «Ba». Alunci, nu vorbesc. Şi de gânduri să-L întrebaţi pe Dumnezeu, şi făcând aşa, vă mântuiţi”. (Morar Gheorghe, Ucea de Sus)
- Când am început să zic rugăciunea, cum mă învăţase părintele Arsenie („Doamne, Iisuse Hristoase, miluieşte-mă pe mine, păcătosul”), am avut nişte furtuni de gând. Toate aceste gânduri se revărsau în timp (amintiri, urâciuni, vorbe, expresii murdare, vorbe pe care nu le-am zis niciodată cu cuvântul). Nişte furtuni de gând, nişte răutăţi pe care eu le purtam în mine şi nu ştiam de ele. Şi răutăţile acestea le-am purtat în mine în continuare până când lucrurile s-au limpezit, cu vremea - dar nu s-au limpezit foarte repede.
Şi la Teologie mai aveam împotriviri din acestea. Ştiu
că mă duceam în Capelă, mă duceam seara, mă duceam dimineaţa, mă duceam şi
peste zi şi ziceam: „Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu…” şi
parcă venea vrăjmaşul cu toată suita lui să răscolească ceva prin mine. Şi
îmi era frică. Mă gândeam: „Măi, mâine-poimâine înnebunesc, se întâmplă ceva
cu mine, nu se poate!”. Dar pe de altă parte ziceam: «Nu se poate să se întâmple
ceva rău cu mine, pentru că prin această rugăciune cer ajutorul lui Dumnezeu.
Nu se poate să mă lase ajutorul lui Dumnezeu. Doar eu nu-s singur în înaintarea
mea sufletească. Trebuie să mă ajute Domnul Hristos. Trebuie să mă ajute. Nu se
poate să nu mă ajute! Că doar de ce zic: „Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui
Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine, păcătosul” ». Şi-avem nişte furtuni,
nişte frământări, nişte răutăţi, nişte lucruri care… până la urmă, s-au
rezolvat ele, s-au rezolvat bine. Şi bineînţeles că acestea alternau cu stări
de linişte sufletească.
Mi-aduc aminte de vremea când eram elev în Timişoara
şi mergeam spre şcoală. Mergeam cu rugăciune şi aveam aşa de multe bucurii în
suflet, încât îmi era frică să nu-mi crape inima. Ziceam: «Doamne, nu pot
suporta mai mult, nu pot. Asta e ultima posibilitate de bucurie pe care o pot
suporta. Să nu-mi dea Dumnezeu mai mult». Asta ţinea cât ţinea, şi iarăşi
veneau furtunile. Şi apoi, iarăşi veneau bucuriile.
Odată - eram deja venit la mânăstirea Sâmbăta (în 1949
am venit) - am avut o bucurie ca cea de la Timişoara. Atunci m-am gândit: gata,
pe asta n-o s-o mai pierd niciodată. Bineînţeles că nu s-a putut, pentru că
omul nu poate să trăiască totuşi într-o permanentă tensiune. Nici la bine, nici
la rău. Trăieşte normal. „Trăieşte undeva cam pe la mijloc şi de acolo
înaintează sau de acolo scade. Nu eşti într-o euforie care nu se trece în veci.
Însă eu totuşi am avut totdeauna o înclinare spre bucurie. Am fost un om al
bucuriei. Sunt un răspânditor de bucurie, un lucrător de bucurie. Aşa e
formaţia mea. Aşa m-a lăsat pe mine Dumnezeu: cu o înclinare spre mulţumire,
spre bine. Şi… asta e moştenirea mea de la părintele Arsenie. (Arhim.
Teofil Părăian, Mănăstirea Brâncoveanu)
- O creştină îi zice Părintelui: „Părinte, eu citesc noaptea rugăciuni”. Părintele i-a zis: „Dacă îţi pierzi mintea, nici lui Dumnezeu nu-i mai trebuieşti”. Tu n-ai voie să citeşti noaptea! La Judecata de Apoi trebuie să ne prezentăm cu mintea întreagă. (Silvia Pătrucean, Sibiu)
- Eram la Mânăstirea Brâncoveanu, unde am stat 2 săptămâni, prin 1943. Într-o zi, bucătăreasa a atras atenţia Părintelui Arsenie că s-au terminat alimentele. Părintele a zis: „Să trecem cu toţii la rugăciune”. Astfel, a doua zi, dis-de-dimineaţă, a venit o căruţă cu doi cai, încărcată cu pâine proaspătă, un sac de fâină de grâu şi un sac de făină de porumb. (Septimia Maniş, 80 ani, Codlea)
- Odată ne-a spus că atunci când vrem să-i cerem ajutor, putem să scriem rugăciunea pe o hârtie, apoi să ardem hârtia. Acest lucru 1-am făcut o singură dată, când eram grav bolnavă, şi ajutorul Părintelui a venit imediat.
Spovedania şi împărtăşania
- Când eram tânăr şi nebun, am ajuns şi eu la Părintele Arsenie, la Mănăstirea Sâmbăta. Dânsul m-a luat la spovedit trei ore şi apoi mi-a zis: „Esti negru ca tăciunele şi vreau să te fac alb”. Când am ieşit de acolo, îmi venea să sar ca viţeii, când le dai drumul din grajd. De atunci am căpătat o putere mare, nu m-a mai interesat decât problema sufletului şi nu am mai avut altă dorinţă decât mântuirea sufletului. (Dumitru Pampu, Sibiu)
- O femeie venea pe la Sâmbăta, la Părintele Arsenie. Odată, îi zice Părintele: „Nu te mai împărtăşesc dacă nu-ţi aduci soţul aici”. „O, vai, nici vorbă de aşa ceva. Părinte, soţul meu fumează”. Şi Părintele spune: „N-am nimic cu tutunul lui”. Se duce femeia acasă şi îi zice soţului să meargă şi el la Părintele. Scandal mare! Soţul zice că nu merge, că i-au stricat popii mintea, şi altele, şi altele. Femeia zice: „Dacă nu vii, mă fac desfrânată”. Apoi au intervenit copiii şi în sfârşit, au plecat. Pe drum, de la Voila până la mănăstire, tot ea a dus bagajul ca să nu-i fie lui greu. Când au ajuns la mănăstire, au ascuns ţigările, lângă un stejar. Când 1-a văzut Părintele, i-a zis: „Hai, că de când te aştept”. Apoi, 1-a luat la spovedit trei ore. La urmă, Părintele îi zice: „Ai spus tot?”, el zice: ,,Da!“. Dar părintele: „ Trei nu le-ai spus!” şi i le zice Sfinţia Sa: ,,Ai desfrânat în tren, la cutare drum şi altădată, la alt drum, tot în tren. Şi când erai copil şi păşteai vitele pe lângă râul Gorjului, aţi făcut un foc şi aţi aruncat în foc o şopârlă. Şi ce mai râdeai şi chiuiai când o vedeai că se zbate în, foc”. Atunci, omul zice: „Vai, Părinte, sunt în faţa unui mare prooroc” şi Părintele zice: „Un ciot de om, mă!”. Apoi omul a devenit un mare creştin şi a suferit şi prigoană. (Sârbu Elisabeta, 73 ani, Sibiu)
- O femeie din Gurahonţ venise pentru o slujbă de pomenire, fiindcă îi murise băiatul în armată, cu numai două săptămâni în urmă. Părintele a dojenit-o parcă mai blând: „Aminteşte-ţi păcatele tinereţii tale şi să-i mulţumeşti lui Dumnezeu că ţi-au mai rămas încă patru copii în viaţă, alături de tine, cu care te vei ajuta la bătrâneţe. Nimic nu se petrece la întâmplare, cum crede omul. Răul se abate asupra noastră, după măsura faptelor săvârșite. Ce rămâne neplătit pe lumea asta, plătim pe lumea cealaltă”. Apoi s-a adresat tuturor celorlalţi, care aşteptau în biserică, ridicând vocea: „Rugaţi-vă la Dumnezeu să vă pedepsească în această viaţă pentru faptele nespovedite de voi sau nedezlegate de duhovnicii voştri, căci în viaţa de apoi, amarnice sunt pedepsele Celui de Sus”. Parcă ne-a trecut un fior pe şira spinării şi s-a auzit, aşa ca un murmur, printre oamenii ce se aflau în biserică… Ne înfricoşaserăm toţi. Atunci am înţeles, mai bine ca niciodată, de ce i se spunea Părintelui „Biciul lui Dumnezeu”, cum îmi povestise mama în copilărie. (Lucia Chima, Şinca Veche)
- Doi oameni din satul Săvăstreni, nenea Ioan şi nenea Victor se duceau la Mănăstirea Sâmbăta în toată duminica şi la toate sărbătorile; erau foarte credincioşi şi ţineau toate posturile. Într-o zi, după ce postiseră după rânduială, s-au hotărât să meargă la mănăstire să se mărturisească la Părintele Arsenie. De intenţia acestor doi credincioşi a aflat un alt om din Săvăstreni, nenea Iacob (nenea Iacob nu prea postea şi nu prea mergea la biserică; în schimb, fuma mult). A vorbit cu nenea Ioan şi nenea Victor, le-a spus că vrea să se spovedească şi el la Părintele şi, în sfârşit, cei trei au plecat împreună la mănăstire. Când au ajuns la casa de vacanţă de lângă mănăstire (cam la 1,5 km distanţă de mănăstire), nenea Iacob şi-a pus ţigările într-o salcie scorburoasă. Apoi au mers la biserică, au ascultat Sfânta Liturghie şi la sfârşit, s-au dus la Părintele Arsenie la spovedit. Părintele i-a mărturisit şi i-a cuminecat numai pe nenea Ioan şi pe nenea Victor, fiindcă au postit. Pe nenea Iacob nu 1-a mărturisit şi i-a strigat că îl va spovedi şi pe el, după ce va găta cu slănina din traistă şi cu ţigările din salcie! La urmă, i-a zis să aibă grijă la întoarcere să nu uite cumva ţigările în salcie, pentru că le vor găsi corbii şi le vor strica. (Biliboacă Matei, Săvăstreni)
- Pe vremea când era la Drăgănescu, am dus la Părintele pe o soră de-a mea de la ţară, care se plângea că bărbatul ei o tot chinuieşte cu gelozia. Ea zicea că nu-i de vină şi că „nu umblă în pustiu“. Părintele i-a zis: „Eşti de vină, că ai făcut avort şi n-ai mărturisit”. Eu zic: „Părinte, o duc acum la Cernica, să se spovedească”, dar Părintele spune: „Nu o duce tu, la călugări,că-i dau canon de nu mai iese din el; du-o la preoţii voștri de mir”. (Sârbu Elisabeta, Sibiu)
- „Mergeţi şi la preoţii voştri, că ei ştiu necazurile mirenilor şi greutăţile voastre. Voi aveţi preoţi buni la Sibiu. Nu mergeţi la mănăstiri să vă spovediţi, că vă dau canoane mari. Dar să mergeţi la mănăstiri pentru rugăciuni, liturghii şi dezlegări” - a zis odată Părintele Arsenie. (Maria Matronea, Sibiu)
Sfânta Liturghie şi sfârşitul lumii
Preoţii şi Biserica - salvarea noastră
Preoţii şi Biserica - salvarea noastră
Sfânta Liturghie şi sfârşitul lumii
- Spunea Părintele Arsenie să ne spovedim şi împărtăşim mai des, că va sosi timpul când se va lua Sfânta Liturghie la cer şi nu se va mai săvârşi pe pământ. (Septimia Maniş, 80 ani, Codlea)
- De când eram de vreo 10 ani, duminica tata obişnuia să ne ducă pe toţi la Mănăstirea din Sâmbăta de Sus, cu căruţa. Dar nu mergeam la mănăstire chiar în toată duminica. Mi-aduc aminte că într-o duminică dimineaţa, tata s-a apucat să cearnă nisip. L-am întrebat: „Tăticule, azi nu mergem la mănăstire?”. El mi-a zis că nu mergem la mănăstire, mergem la biserică (biserica din sat). Când au tras clopotele la biserică, tata nu se oprise încă din lucru. L-am întrebat dacă nu mergem la biserică şi mi-a zis că mergem după ce se trage clopotul a treia oară. Au tras clopotul şi a treia oară, s-a intrat la Sfânta Liturghie, dar tata tot mai lucra. S-a terminat Sfânta Liturghie, tata era tot cu lopata în mână. L-am întrebat de ce nu a lăsat lucrul ca să mergem la biserică. El mi-a zis că a vrut să termine de cernut grămada de nisip (lucra la casă), dar că duminica următoare mă va duce la Mănăstirea Sâmbăta şi-1 voi vedea pe Părintele Arsenie.
Duminica următoare tata nu m-a mai luat la mănăstire;
s-a dus cu altcineva. A ajuns acolo la Sfânta Liturghie. Când 1-a văzut,
Părintele Arsenie - care predica - a strigat la tata. I-a zis: „De ce nu ai
lăsat lucru duminica trecută când cerneai nisip şi când te-a întrebat băiatul
tău de ce nu te duci la biserica din sat, cu băiatul de mână, ca de obicei şi
i-ai zis că vii astăzi la mănăstire? Pentru că ai cernut nisip în timpul
liturghiei, îţi dau canon să ţii post nouă vineri, să nu mănânci nimic până la
apusul soarelui. Pe urmă, să vii să te spovedesc”. Apoi, ştiu că vinerele
acelea le-a postit! Pe urmă, tata, s-a dus iarăşi la Părintele Arsenie. (Biliboacă
Matei, Săvăstreni)
„Sfânta Liturghie şi sfârşitul lumii”
în scrierile Părintelui Arsenie:
în scrierile Părintelui Arsenie:
- Dumnezeu coboară între oameni şi suie oamenii la Sine, pe scara Sfintei Liturghii.
- Precum Taina pocăinţei sau mărturisirea este judecata milostivă a lui Dumnezeu, ascunsă sub chip smerit, şi iubitorii de smerenie dau de darul acesta, asemenea şi Sfânta Jertfă a Mântuitorului, din Sfânta Liturghie, ascunde, iarăşi sub chip smerit, o taină a ocârmuirii lumii.
- Cei vechi ştiau pricina pentru care nu se arată Antihrist în zilele lor, căci Sfântul Pavel vorbeşte despre taina aceasta în chip ascuns, dar n-o numeşte (2 Tesaloniceni 2, 6). E Sfânta Liturghie, sau Jertfa cea de-a pururi, despre care a grăit Domnul prin Daniil (Daniil 12, 10) şi apoi Însuşi ne-a învăţat. Ea este aceea care opreşte să nu se arate Antihrist, sau omul nelegiuirii (2 Tesaloniceni 2, 3) decât în vremea îngăduită lui de Dumnezeu. Căci, pentru mulţimea fărădelegilor, demult ar fi trebuit Dumnezeu-Tatăl să sfârşească lumea, însă Dumnezeu-Fiul, Cel ce este iubirea de oameni şi de toată firea, mereu se aduce pe Sine Jertfă Sfântă înaintea lui Dumnezeu-Tatăl, mijlocind milostivirea de la El.
- Sfânta Liturghie mai ţine lumea.
- Sângele Mielului din Sfânta Împărtăşanie mai ţine sufletul în oase şi lumea în picioare. Precum Taina Pocăinţei e un dar al Cerului, sub chip smerit, pentru mântuirea fiecărui suflet în parte, aşa Sfânta Liturghie, marea taină, ascunsă iarăşi sub chip smerit, mântuieşte lumea, sau o fereşte de urgiile Antihristului. Iată de ce, toată lumea ar trebui să vie la Sfânta Liturghie, că pentru dăinuirea lumii e darul acesta pe pământ.
- Deci, câtă vreme mai sunt oameni ce caută pocăinţa şi Sfănta Împărtăşanie, Satana n-are putere: îl opreşte Dumnezeu. Dar când oamenii se vor întuneca la minte aşa de tare, încât vor împiedica Sfânta Liturghie, cu toată voia lor, vrând necredinţă, în zilele acelea va înceta şi Jertfa cea de-a pururi, şi va începe urâciunea pustiirii, precum zice la Daniil: “Şi din vremea când va înceta Jertfa cea de-a pururi şi va începe urâciunea pustiirii, vor fi 1290 de zile” (Daniil 12, 11).
Când fărădelegile vor încleşta mintea şi inima
oamenilor şi-i vor sălbătici aşa de tare, încât vor zice că nu le mai trebuie
Dumnezeu şi Biserică şi Preoţi, încât va fi sălbăticirea şi nebunia urii (Luca
6, 11) peste tot pământul, atunci vine sfârşitul.
Preoţii şi Biserica - salvarea noastră
- Odată, l-am găsit pe Părintele la Biserica din Drăgănescu. Freca pe un perete cu o perie pentru pardoseală. Îi zic: „Ce greu lucraţi aici, Părinte!”. Şi dânsul îmi zice: „Asta nu mi-i greu, tu; mi-s grele ale voastre!”.
Îmi zice odată o femeie: „Ce sfânt e acela, de-i
spune la una că moare de cancer şi la alta c-o omoară copilul ei?”. „Păi
- zic - le-o zis la vremea potrivită, ca să se trezească şi să-şi vadă
de suflet, că zice Părintele: «Sunt pus să salvez ce se mai poate salva. Slavă
Domnului că avem biserici şi preoţi la care ne putem salva. Dar ce ne
vom face când se vor închide bisericile?»”. (Sârbu Elisabeta, 73
ani, Sibiu)
- Părintele Arsenie nu prea era de acord cu multe construcţii de ziduri, ci lupta sa era ca, prin munca sa, omul să se facă Biserică a Duhului Sfânt. Căci zicea: „Pe ziduri vor creşte bălării, dacă nu sunt biserici vii”. (Maica Pahomia)
- Eram la Biserica Drăgănescu. Părintele Arsenie picta sus, iar eu stăteam jos, lângă schelă. La un moment dat, Părintele zice: „Măi, aşa-i că-s lacomi preoţii?”. Eu nu spun nimic. Părintele mă întreabă şi a doua oară şi mă întreabă şi a treia oară: „Măi, aşa-i că-s lacomi preoţii?”. Eu nu scot o vorbă. Atunci, Părintele se apleacă să vadă dacă mai sunt lângă schelă şi îmi zice: „Măi, tu nu auzi ce vorbesc eu cu tine?”. Eu zic: „Dar, Părinte, acum nu am vorbit de preoţi“. Părintele zice: „Da, măi, nu am vorbit acum de preoţi, dar tu, când eşti cu mai multe persoane şi vorbiţi de preoţi, numai de rău ziceţi de ei. Ziceţi că-s lacomi. Iată ce povaţă îţi dau eu: să nu-i mai vorbiţi de rău pe preoţi, fiindcă sunt slujitorii lui Dumnezeu şi nu aveţi voie să-i judecaţi voi”.
După ce m-am întors de la Părintele, am deschis Biblia
exact la paragraful care zice: „Cine eşti tu, omule, ca să judeci sluga
altuia”. Exact ce-mi spusese Părintele Arsenie! De atunci, nu mai
vorbesc pe nimeni de rău, mai ales pe preoţi, că Dumnezeu este singurul care
poate să-i judece. (Biliboacă Matei, Săvăstreni)
- Odată, la o sărbătoare, la Drăgănescu, a venit şi un grup de oameni cu carte. Părintele a zis: „Cu ăştia trebuie să vorbesc limba păsărească, dar Dumnezeu a ales pe cei simpli şi nebăgaţi în seamă, ca să le facă de râs pe cele tari şi slăvite “. Şi eu mă gândeam: „Ce-o să vă faceţi, titraţilor, dacă nu vă smeriţi sub patrahirul unui preot, cât de neînsemnat?”. (Sârbu Elisabeta, Sibiu)
- Mă duceam la Părintele împreună cu alţi credincioşi, bărbaţi şi femei, pentru a-i vindeca sau pentru a le rezolva problemele. Odată însă, mi-a zis Părintele: „Să ştii că şi binele are o limită… Sunt lucruri în care nici noi, preoţii, nu ne băgăm”. (Bica Ioan, Voivodeni)
,,Preoţii şi Biserica”
în scrierile Părintelui Arsenie:
în scrierile Părintelui Arsenie:
- Preoţia Bisericii urmăreşte ca nici unul din fiii Tatălui să nu se învrăjbească în sine însuşi, sau să se rupă din obşte şi din duhul dragostei lui Hristos. Căci El e Cel ce uneşte obştea laolaltă, deci nimeni nu se mântuieşte răzleţindu-se de Biserică, oricât ar crede că într-însul sălăşluieşte Duhul lui Hristos.
- A osândi pe preoţi e lucrul cel mai uşor şi cel mai fără rost. Să fim drepţi: slujba preoţilor e sfântă, darul lor e de la Dumnezeu, e sfânt. Că, firea lor pământească mai dă uneori prilej de sminteală, iar să fim drepţi: neavând cum să vină altfel decât prin naştere din trupuri pământeşti în care mişună pornirile fărădelegilor ca şerpii şi rod înclinările patimilor ca viermii, sigur că ei vor fi covârşiţi de moştenirea aceasta şi nu-şi vor putea îndeplini fără umbră trimiterea lor de la Dumnezeu. Chemarea le este învăluită, vor şovăi în hotărâri (Isaia 28, 7), biruindu-se de lume, în loc ca ei să biruie lumea. Sigur că aceştia, prin viaţa lor, nu vor lăsa poporul să creadă şi aşa se vor sălbătici oile asupra păstorului şi vor face bucurie lupilor în jurul lor se va întări întunericul a toată neştiinţa şi va începe foametea, nu de pâine, ci de cuvântul lui Dumnezeu, pâinea cea din Cer. Sarea pământului o vor călca-o oamenii în picioare şi aşa vine că: „Şi preotului i se va întâmpla ca şi poporului”(Isaia 24, 2). Dar, de toată starea asta rea a lucrurilor are să dea seama şi poporul, căci toată decăderea e de la părinţi începătură.
- Multă pagubă face un preot în averea de păcate a oamenilor, ştergându-le cu darul datoriile agonisite diavolului, capitalizate în om.
Este un duh vrăjmaş care întunecă minţile oamenilor şi
îi răscoală pe unii împotriva neputinţelor omeneşti ale păstorilor, dându-le
impresia că nu sunt obligaţi să asculte de ei (de preoţi), fiindcă au păcate.
Iisus nu a avut nici un păcat şi, cu toate acestea, ce puţini
L-au ascultat!
Este un cerc vicios, în care se încurcă sufletul
multora, a prea multor oameni: cercul rătăcirilor. Aceştia, din anumite “motive”,
nu vor să asculte de preoţii Bisericii. Drept aceea, neascultând învăţătura
dreptei credinţe şi a vieţii în Dumnezeu, îşi strică mintea cu părerile lor.
Aşa se cufundă în păcate, din neascultare. Omul se întunecă dinspre adevăr şi
ia rătăcirea de bună. Unii se trezesc că au trăit în rătăcire. Vrăjmaşul, de
care prin amăgire au ascultat, nevrând să-i piardă din gheare, le pune înainte
neputinţele oamenilor, ale slujitorilor legali ai Bisericii, acoperindu-le
darurile şi harurile. Şi aşa îi duce de minte, să-şi facă singuri “credinţa”,
care trece peste taina pocăinţei, administrată valid exclusiv prin preoţi şi
arhierei, indiferent de neajunsul lor de oameni.
- Ceea ce odinioară era corabia lui Noe peste puhoaiele potopului, aceea e Biserica lui Hristos - Cel cu cruce - peste puhoaiele pierzării. Deosebirea e aceea că corabia lui Noe a fost închisă pe dinafară de Dumnezeu şi nimeni n-a mai putut intra (Facere 7, 16), pe când corabia Bisericii - corabia cu crucea pe catarg - are intrarea deschisă şi mai pot intra oameni învălmăşiţi de puhoaie. Acolo era Noe, aci Hristos, iar în valuri ucigaşul, înecând pe oameni.
Se întâmplă însă ceva de neînţeles: că cei ce se
chinuiesc în valuri, deşi toţi ţin să trăiască, totuşi nu toţi vor să scape în
corabie. Mai mult chiar, scuipă mâinile ce li se-ntind de la intrarea corăbiei.
Iar mâinile sunt braţele părinteşti: braţele celor şapte Sfinte Taine ale lui
Dumnezeu care izbăvesc pe oameni din potop, născându-i din trup în Duh
(Coloseni 2,12), din amărâta viaţă la viaţa cerească.
- Fraţilor, ascultaţi de Biserică, fiindcă cei ce ascultă de preoţii ei, aşa cum sunt, de Dumnezeu ascultă.
Moartea Părintelui
„Părinte, nu am ştiut cine eşti!”
- Într-o zi ne-a vorbit despre vămile văzduhului, că sunt greu de trecut. Ascultând, şi mişcat de înfricoşătoarele vămi, l-am întrebat: „Părinte, oare nu se poate ca sufletul omului să nu treacă pe acolo, ci să ocolească prin altă parte?”. Şi el a răspuns: „Nu se poate mă, nu se poate”. Preotul Petru Vamvulescu, care era cu mine, a zis: „Numai sfinţii trec prin vămi ca o pară de.foc şi vameşii fug şi se feresc când trec ei”. Eu, prevăzând pericolul ce mă aşteaptă, am zis: „Părinte, mie mi-i frică de vămile acelea”. „Ţi-i frică, mă, ţi-i frică ?”.
Apoi, ştiindu-şi plecarea din lumea aceasta, ne-a
spus: „Era un ciobănaş care, fluiera frumos şi oamenii îl auzeau, dar nu-l
luau în seamă prea mult. Într-o zi, ciobănaşul a plecat şi toţi oamenii s-au
alarmat, întrebând peste tot: «Unde a plecat ciobănaşul care cânta frumos?».
Dar nu 1-au mai găsit”. Sunt sigur că de dânsul a vorbit. (Morar
Gheorghe, Ucea de Sus)
- Odată mi-a spus Părintele: „Măi, când vezi arătări dumnezeieşti să nu spui la nimeni, că nu e voie”. Cu 3 luni înainte de a muri Părintele, de Adormirea Maicii Domnului, eram la Mânăstirea Brâncoveanu cu două femei din Şercaia. Seara pe la 9, înainte de prohod, am văzut pe munte o cruce de aur în stânga chiliei Părintelui Arsenie. Apoi a dispărut acea cruce aurie şi a apărut o cruce neagră, dar de-a curmezişul (pe orizontală), cu capul spre chilie. Ştiam unde-i chilia căci lucrasem acolo. Când am văzut acestea mi-am zis: „Gata, pleacă Părintele”. (Bica Ioan , Voivodeni)
- Mama se ruga lui Dumnezeu şi Părintelui; de acasă, ştia că o aude. S-a rugat lui Dumnezeu şi a plâns pentru Părintele când a auzit că este bolnav. A făcut tot ce a putut să ajungă la Prislop - a crezut şi nu s-a temut. A ajuns pentru întâia oară la Prislop, când a fost înmormântarea Părintelui. Tatăl meu i-a zis Părintelui, când 1-am văzut ultima oară: „Să mai staţi, Părinte, cu noi” şi Părintele i-a răspuns: „Eu ştiu, măi, că voi vreţi, dar am şi eu sărindarele mele”. (o credincioasă - 2; Sibiu)
- Am mers de mai multe ori la Părintele Arsenie. Odată 1-am auzit spunând: „Măi, mie mi se va trage moartea de la o femeie”. Unii spuneau că ar fi vorba de Elena Ceauşescu. (Maria Dumitragu)
- Părintele Arsenie a murit pe 28 noiembrie, la Sinaia, unde preotul Bunescu 1-a spălat, 1-a îmbrăcat şi 1-a aşezat în sicriu. După aceea, 1-a dus la Prislop, unde avea locul mormântului ales şi pregătit de dânsul, când era încă în viaţă şi despre care zicea că este pecetluit să-i fie mormânt până la a doua înviere din morţi.
Pe data de 4 decembrie 1989 a fost înmormântat.
Eu am auzit că a murit şi m-am deplasat cu trenul de la Sibiu la Prislop. Am
ajuns la ora 7:30 şi am mers direct la biserică, să văd dacă este adevărat. La
ora aceea, în biserică era sicriul cu Părintele, sicriu aşezat cu faţa spre
altar şi 6 persoane de veghe. Am trecut de la capălul lateral al sicriului,
pentru a-1 vedea. Era foarte slăbit şi era îmbrăcat cu haine de preot. Faţa era
descoperită, iar culianul era aşezat în partea stângă a capului. Spre mirarea
mea, am văzut că numai degetul arătător de la mâna dreaptă era scos prin
patrahir, pentru a fi sărutat de cine dorea; restul era tot acoperit. Am
observat că sub amândoi ochii, pe obraz, avea o „arsură” de circa 2 cm
diametru, iar pielea era transparentă, de culoarea galben-verzui.
Pe la ora 8:15, a venit preotul Bunescu în biserică,
s-a oprit între altar şi sicriu şi a spus: „Oameni buni, eu nu sunt vinovat
de moartea Părintelui”. Conştiinţa nu 1-a lăsat până nu a spus aceste
cuvinte (aşa cum a facut Pilat când s-a spălat pe mâini).
Începând cu ora 8:30, a sosit multă lume, din
mai multe oraşe pentru a-1 conduce pe Părintele pe ultimul drum. Au fost mai
mulţi preoţi, dintre care şase au luat pe umăr sicriul şi, după ce s-a terminat
slujba de înmormântare, l-au dus pe Părintele la groapă.
Este bine de reţinut că faptele pe care le-a făcut în
viaţă, au fost în slujba lui Dumnezeu şi a oamenilor. A venit pe lume copil curat
şi a căutat să ne înveţe tot ceea ce este necesar pentru mântuirea sufletelor
noastre.
În concluzie, se poate spune că a fost un mare sfânt,
căci:
a) A făcut minuni;
b) A fost proroc;
c) A fost cuvios;
d) A fost doctor fără arginţi (multe minuni au loc şi
în zilele noastre, la mormânt; multe exemple se pot da);
e) A fost mucenic şi a murit în suferinţă; a fost de
multe ori închis, chiar şi la Canalul Dunăre-Marea Neagră. (Moş Nicolae, Sibiu)
Locul mormântului a fost marcat de Părintele încă de
când era în viaţă, de faţă fiind preotul Nicodim, duhovnicul mănăstirii şi
părintele Daniil Partoşanul, astăzi Episcop în Banatul Sârbesc, cu reşedinţa la
Vârşeţ. La înmormântarea Părintelui, în timp ce sicriul era dus spre cimitir,
un preot a strigat: „Fraţilor, au apărut pe chipul Părintelui semne de
moaşte”. (Silea Gheorghe, Ucea de Sus)
La înmormântarea Părintelui nu am văzut lucruri
deosebite, cum au văzut alţii. Poate că nu am meritat. Totuşi, la unul din
parastasele Părintelui, când se slujea Sfânta Liturghie, colegul de lângă mine,
Silea Gheorghe, mi-a arătat un brad şi bradul era tot împodobit cu steluţe
argintii, strălucitoare. De câte ori am mai fost la sfintele parastase,
m-am uitat spre bradul acela dintre biserică şi parc, dar nu le-am
mai văzut (Morar Gheorghe, Ucea de Sus)
O femeie îşi pierduse un copil şi s-a dus la mormântul
Părintelui ca să se roage. Dar nu prea credea, căci spunea: „Ce poate să
facă un mormânt?! E un mormânt ca toate celelalte morminte”. Însă s-a
întâmplat ceva cu ca, căci deodată a căzut în genunchi şi a strigat: „Părinte,
nu am ştiut cine ești! Părinte, te rog, ajută-mă!” (Emilia Butum,
Făgăraş)
Măicuţa Zamfira
Singurul meu ucenic!
Fragment din „Cuvântul la priveghere” rostit de Prea
Sfinţitul
Părinte Dr. Daniil Stoenescu, Episcop-Locţiitor
de Vârşeţ
… Se va vorbi despre măicuţa Zamfira de acum înainte, ca
şi până acum, de fapt, atâta vreme cât se va vorbi de prea cuviosul părintele
nostru Arsenie. Pentru că, nu întâmplător, prin anii ‘77 - ‘78, aflându-mă
numai cu Părintele şi Măicuţa aici, în casa de vizavi, în chilia de dincolo de
uşa acestei sfinte biserici, mi-a spus Părintele, fiind de faţă şi sfinţia sa,
maica Zamfira, că este “singurul meu ucenic”. Ştiţi că Părintele nostru
nu se juca cu cuvintele şi a rostit această mărturisire, pe care iată, socotesc
de cuviinţă să v-o destăinui în această seară de priveghere, de taină, de
întâlnire şi de despărţire deopotrivă de măicuţa Zamfira.
“Singurul meu ucenic”…, cuvinte pe care ni le-a spus
părintele Arsenie despre măicuţa Zamfira. Iată ce recunoaştere! Iată ce
însemnătate! Şi ce greutate au aceste cuvinte. “Singurul ucenic” pe care
Părintele şi 1-a recunoscut cu puţin timp înainte de plecarea la Domnul a fost
şi este măicuţa Zamftra; poate de foarte mulţi neînţeleasă, poate şi de noi,
uneori. Iată aşadar, că această seară este potrivită pentru ca, prin rugăciune,
prin cântare, prin lacrimă şi prin priveghere, cu toţii să odihnim dincolo, cum
n-am reuşit în această viaţă, sufletul şi duhul măicuţei Zamfira, care a trecut
la Domnul, ca să se roage pentru noi, ca să se roage lui Dumnezeu şi Maicii
Domnului şi ca să ducă mesajele inimilor noastre părintelui nostru Arsenie,
împreună cu care se află acum în lumina lui Dumnezeu şi a Duhului Sfânt şi “să
ne fie nouă bine” în anii sau puţinii ani pe care îi vom avea fiecare, după
rânduiala lui Dumnezeu, pe acest pământ.
Şi o a doua taină pe care v-o descopăr în această
seară şi pe care e bine să o ţineţi minte toate maicile şi surorile acestei
mânăstiri, vieţuitorii, ostenitorii, închinătorii… Ori de câte ori veţi privi
icoana Maicii Domnului de aici de pe catapeteasmă, să ştiţi că mâinile Maicii
Domnului au fost pictate de părintele Arsenie după mâinile Măicuţei Zamfira!
Priviţi! Cei şi cele care aţi cunoscut şi aţi văzut şi v-aţi oprit privirea
asupra mâinilor măicuţei Zamfira, priviţi aici mâinile Maicii Domnului care-L
ţin pe Mântuitorul Hristos în braţe. Iată cum a înţeles părintele nostru
Arsenie destinul măicuţei Zamfira, iată ce rol şi ce importanţă i-a recunoscut
pentru viaţa noastră, pentru Ortodoxia românească, pentru monahismul românesc
şi, în mod cu totul deosebit, pentru Sfânta Mânăstire a Prislopului…
Cuvânt la înmormântarea
preacuvioasei maici proestareţe Zamfira stavrofora
de la Mănăstirea Prislop,
rostit de Prea Sfinţitul Părinte Dr. Daniil Stoenescu,
Episcop-Locţiitor de Vârşeţ
“Adevărat vă spun vouă că multe femei văduve erau în
Israel în vremea lui Ilie, când s-a încuiat cerul şi n-a plouat trei ani şi
şase luni şi a fost o foamete mare pe tot pământul, dar la nici una dintre ele
n-a fost trimis Ilie decât la o femeie văduvă din Sarepta Sidonului”. (Lc.4, 25-26)
Prea Sfinţite Părinte Episcop, prea cuvioase părinte
exarh, prea cucernice părinte vicar, prea cucernice părinte protopop, prea
cucernici părinţi profesori, prea cuvioase maici-stareţe, prea cuvioase maici
şi surori, iubiţi credincioşi şi credincioase, îndoliată adunare, Astăzi, 17
Martie, anul mântuirii 2005, în ziua de prăznuire şi pomenire a sfântului
cuvios părintelui nostru Alexie, “omul lui Dumnezeu”, ne-am adunat aici, de la
răsărit şi de la apus, de la miazăzi şi miazănoapte, pentru a înscrie o nouă
pagină în “Plângerea Sfintei Mânăstiri a Silvaşului de la Prislop”, începută
deodată cu ctitoria ei, în urmă cu şase sute de ani de către Sfântul Nicodim
cel Sfinţit. Multe au fost zilele plângerii acestei sfinte mânăstiri, în
istoria ei; poate cea dintâi zi a plângerii pentru obştea de demult va fi fost
ziua plecării de aici a Sfântului Nicodim şi a întoarcerii la Mânăstirea
Tismana. O altă zi de plângere va fi fost ziua adormirii în Domnul a domniţei
Zamfira, cea de-a doua ctitoră a acestei sfinte mânăstiri şi a prohodirii ei,
iar mai înainte, ziua mutării moaştelor Sfântului Ioan de la Prislop.
Poate cea mai cumplită zi a plângerii sau zile ale
plângerii vor fi fost zilele de la începutul celei de-a doua jumătăţi a
veacului al XVIII-lea, când biserica acestei sfinte mânăstiri a fost
incendiată, deoarece călugării ortodocşi de aici, români, n-au vrut să
părăsească legea cea adevărată - ortodoxă - şi să treacă la catolicism. De
atunci, călugărul Efrem a început să scrie “Plângerea Sfintei Mânăstiri a
Silvaşului de la Prislop”, descoperită în veacul al XIX-lea, la Căldăruşani, de
către Cezar Bolliac.
Au urmat mai multe plângeri, până când a venit aici,
în toamna anului 1948, prea cuviosul părintele nostru Arsenie, adus de către
Mitropolitul Nicolae Bălan de la Sibiu şi în 1950, prea cuvioasa maica noastră
stareţă Zamfira stavrofora a primit crucea stăreţiei acestei sfinte mânăstiri.
Au urmat alte zile de “plângeri”: ziua în care
părintele Arsenie a trebuit să fie dus la Canal, la închisoare, în 1951, şi mai
ales ziua în care sfinţia sa, deodată cu măicuţa Zamfira, în 1959, părăseau
civili această sfântă mânăstire, în miezul prigoanei staliniste şi a regimului
comunist de tristă amintire.
A urmat ziua de bucurie a redeschiderii acestei sfinte
mânăstiri, prin străduinţele măicuţei Zamfira, prin bunăvoința episcopului de vrednică pomenire
Visarion al Aradului de atunci, pentru ca apoi toate acestea să fie copleşite
cu marea zi de durere şi întristare şi plângere a trecerii la Domnul a
Părintelui nostru Arsenie, în 28 noiembrie 1989 şi apoi prohodirea sfinţiei
sale aici, în ziua de 4 decembrie a aceluiaşi an.
Au urmat zile de înflorire şi înviorare a vieţii
creştineşti şi monahale la această sfântă mânăstire, în toate praznicele şi
zilele de pomenire care au avut şi vor avea loc, pentru ca iată-ne astăzi să
înscriem, cum am spus, o nouă “zi de plângere” a Silvaşului de la Prislop, prin
prohodirea şi trecerea la cele veşnice, în ziua de 13 martie, duminică seara, a
prea cuvioasei maicii noastre Zamfira stavrofora, stareţă şi proestareţă a
acestei sfintei mânăstiri.
Sfântul părinte Antonie cel Mare, patriarhul
monahismului creştin, spune că “în tot ce vorbeşti să ai mărturia Sfintei
Scripturi”. De aceea am ales la începutul cuvântului nostru cuvintele
Mântuitorului Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, rostite la încheierea predicii
din sinagoga din Nazaret, din cetatea copilăriei Sale pământeşti, unde
Mântuitorul nostru Iisus Hristos, după ce a descoperit ascultătorilor şi
concetăţenilor Săi misiunea Sa dumnezeiască, după cuvântul proorocului Isaia
(cap. 61, 1-2): “Duhul Domnului este peste Mine…” şi celelalte,
avea să-i mustre pe iudei, spunându-le că multe văduve erau în Israel în vremea
propovăduirii şi a misiunii Sfântului Prooroc Ilie, dar nici una dintre ele n-a
fost aleasă ca să-1 primească şi să-1 găzduiască pe Sfântul Ilie decât o femeie
văduvă din Sarepta Sidonului, din ţara Feniciei sau Libanul de astăzi.
Iată iubiți credincioşi şi credincioase, întristată adunare,
iubiţi ascultători, cum după 700 de ani, Mântuitorul Hristos, prin singura
referire neotestamentară la femeia din Sarepta Sidonului, scoate din uitare,
din trecut, icoana frumoasă şi luminoasă a unei femei binecredincioase care a
avut un mare rol în viaţa, activitatea şi misiunea Sfântului Ilie, pentru că
citim în capitolul 17 din Cartea a treia a Regilor (versetele 1-24) cum Sfântul
Ilie, prin cuvântul său, a încuiat cerul şi a venit o secetă mare peste ţara
lui Israel şi peste tot pământul, datorită rătăcirii şi idolatriei lui Ahab şi
a Izabelei şi necredinţei poporului lui Israel.
La cuvântul lui Dumnezeu, Sfântul Ilie se retrage spre
răsărit, în isihie, pe malul râului Cherit, care se varsă în Iordan, unde a
stat în rugăciune şi unde corbii trimişi de Dumnezeu îi aduceau pâine şi carne,
dimineaţa şi seara, până când a secat apa din pârâu datorită lipsei de ploaie,
în vremea secetei. Atunci, Dumnezeu îi spune: “Scoală-te şi mergi în Sarepta
Sidonului, pentru că iată am poruncit unei femei văduve ca să te hrănească!”(III
Regi 17,9)
Iată iubiţi credincioşi şi credincioase, cum se începe
desluşirea unei taine numai de Dumnezeu rânduită şi ştiută! Iată cum Sfântul
Ilie pleacă din isihie în cetate, dar nu în ţara lui Israel, ci într-o ţară
vecină, într-o ţară străină, şi nu la o femeie evreică, israeliteană, ci la o
femeie de alt neam. Şi, ajungând la poarta cetăţii, ne spune Scriptura, Sfântul
Ilie întâlneşte o femeie care aduna vreascuri, lemne uscate ca să-şi pregătească
ultimul prânz sau ultima cină pentru ea şi pentru fiul ei; şi Sfântul Ilie îi
spune: „adu-mi puţină apă ca să beau”. Plecând ea să-i aducă apă omului
lui Dumnezeu, Sfântul Ilie îi spune: „adu-mi şi o bucată de pâine” şi
atunci ea zice că nu are nici o bucată de pâine decât o mână de făină şi puţin
untdelemn într-un ulcior şi adună vreascuri să pregătească o turtă ca să
mănânce ea şi fiul ei şi apoi să moară. Şi atunci, Sfântul Ilie îi spune: „mergi
şi pregăteşte mai întâi pentru mine şi apoi pentru tine şi pentru fiul tău,
căci, adevărat este cuvântul: .făina din vas nu se va împuţina şi
untdelemnul din ulcior nu va scădea”.
Femeia din Sarepta Sidonului a ascultat glasul omului
lui Dumnezeu, a făcut întocmai, l-a hrănit pe Sfântul Ilie şi Dumnezeu a
săvârşit minunea înmulţirii făinii şi a untdelemnului în casa ei, ca rod al
binecuvântării prezenţei sfântului lui Dumnezeu şi omului lui Dumnezeu sub
acoperişul ei. Cunoaştem cu toţii cum, mai departe, tot din rânduiala lui
Dumnezeu, pentru că, după mari binecuvântări vin mari încercări, necazuri,
dureri şi întristări, s-a îmbolnăvit fiul acelei femei binecredincioase, care
nu are asemănare în Sfânta Scriptură decât cu femeia canaaneiancă, a cărei
credinţă a fost mult lăudată de Mântuitorul nostru Iisus Hristos. S-a
îmbolnăvit şi a murit fiul ei Şi ea cu întristare s-a dus la Sfântul Ilie şi a
zis: „Ce ai cu mine, omule al lui Dumnezeu, că ai venit aici ca să aduci
aminte lui Dumnezeu de păcatele mele?”. Şi Sfântul Ilie, cutremurat de
durerea acelei femei la care găsise ospitalitate şi adăpost, în vremea furiei
şi a prigoanei lui Ahab, a regelui necredincios de atunci, a luat copilul mort
pe braţele sale şi s-a urcat în foişorul casei acelei femei, unde se ruga, se
odihnea şi cugeta la cele ce avea să săvârşească, poate la pogorârea focului
din cer pe Muntele Carmel şi la întâlnirea cu Dumnezeu pe Muntele Horeb. S-a
rugat lui Dumnezeu cu putere şi cu tărie, a aşezat copilul pe pat şi a suflat
asupra lui de trei ori şi copilul a înviat. L-a luat Sfântul Ilie pe braţe şi
s-a pogorât cu copilul, l-a dăruit mamei sale şi a zis: „Iată, fiul tău este
viu”; şi atunci ea a rostit: „Acum cunosc cu adevărat că eşti
omul lui Dumnezeu pentru că cuvântul lui Dumnezeu este în gura ta” (III Regi
17, 24).
Iată cum o femeie simplă din poporul Tirului şi al
Sidonului, din cetatea Sarepta Sidonului, rosteşte aceste cuvinte care fac
legătura între “omul lui Dumnezeu” (cum este numit şi Sfântul Alexie din ziua
de astăzi) şi părintele nostru Arsenie, şi alţi sfinţi, şi toţi sfinţii şi “cuvântul
lui Dumnezeu”.
Femeia din Sarepta Sidonului simţea că Sfântul Ilie
este omul lui Dumnezeu, căci cuvântul lui Dumnezeu era în gura lui şi nu mai
vorbea omul, ci Duhul lui Dumnezeu prin gura omului.
Parcă o vedem, iubiţi credincioşi şi credincioase pe măicuţa
Zamfira ca pe o femeie binecredincioasă, maică, călugăriţă, din Sarepta
Sidonului, din Bucureşti, din Prislop, din Sinaia, parcă o vedem pe măicuţa
Zamfira, mică de statură, ca şi Zaheu din Ierihon, dar o fecioară înţeleaptă a
acestui neam românesc, una dintre stareţele de frunte ale monahismului
românesc. O vedem adunând “vreascuri”, adunând “lemne uscate”, adică osteneli,
ca să facă foc, ca să întreţină “focul” în această vatră duhovnicească a
mânăstirii Prislop.
Parcă o vedem prin anii’ 47-’ 48, venind de la
Bucureşti, ca studentă în Teologie şi Filosofie la Mânăstirea Sâmbăta, acolo
unde i se va schimba şi unde i se va contura şi desăvârşi destinul vieţii ei pe
acest pământ.
Întâlnirea măicuţei Zamfira cu omul lui Dumnezeu,
părintele nostru Arsenie, îndrăznesc să o asemăn cu Întâlnirea dintre Sfântul
Ilie şi femeia binecredincioasă din Sarepta Sidonului.
În vremea unei secete duhovniceşti, spirituale, nu de
trei ani şi jumătate, ci de 40 de ani, măicuţa Zamfira a stat alături de
părintele Arsenie şi a purtat grijă, aşa cum însuşi părintele Arsenie mi-a spus
în urmă cu aproape 20 de ani, cum episcopul de vrednică pomenire Andrei Magieru
al Aradului i-a dat poruncă şi ascultare măicuţei Zamfira, prevăzând ce vremuri
vor veni, să aibe grijă toată viaţa de Părintele Arsenie; şi mi-a spus odată
părintele Arsenie că: „dacă n-ar fi fost aşa, astăzi n-aş mai fi fost în
viaţă”.
Iată rostul sau unul din rosturile măicuţei
Zamfira de a fi aproape de părintele Arsenie şi, aşa cum spunea minunat
părintele vicar aseară în cuvântul duhovnicesc, maica Zamfira a trebuit să
vorbească, atunci când părintele Arsenie a trebuit să tacă, când n-a putut
vorbi sau nu i s-a îngăduit să vorbească în anii ‘50, ‘60 şi ‘70. De aceea ne
aflăm aici, pentru a-i însoţi rămăşitele pământeşti în mormântul gol din
cimitirul acestei sfinte mânăstiri şi sufletul a i-l străjui cu rugăciunile
noastre, cu iubirea noastră, cu gândul nostru cel bun, până înaintea scaunului
judecăţii lui Hristos, pentru că mormântul măicuţei noastre Zamfira, de azi
înainte, va fi un popas ca o treaptă înspre mormântul părintelui Arsenie şi
toţi care vor merge la mormântul părintelui Arsenie vor privi cucernici şi
smeriţi înspre crucea măicuţei Zamfira.
Iubiţi credincioşi şi credincioase, făina şi
untdelemnul nu s-au împuţinat din viaţa, din casa, din aşezământul Prislopului
şi cel de la Sinaia, condus de măicuţa Zamfira, datorită prezenţei omului lui
Dumnezeu, care a fost părintele nostru Arsenie, după cum a fost Sfântul Ilie în
viaţa şi în casa femeii din Sarepta Sidonului. Aşa cum Sfântul Ilie a înviat pe
fiul femeii din Sarepta Sidonului, tot astfel părintele nostru Arsenie,
primindu-i sufletul înaintea lui Dumnezeu stă de strajă la intrarea sufletului
Măicuţei în Împărăţia lui Dumnezeu. Parcă îl vedem pe părintele Arsenie ţinând
pe braţe nu pe un fiu, ci pe o “fiică” a măicuţei Zamfira - Sfânta Mânăstire a
Prislopului, încredinţându-i-o încă o dată şi zicându-i: “Iată, fiica ta,
Mânăstirea Prislop este vie”, pentru că, aşa cum Sfântul Ilie a suflat de
trei ori asupra fiului femeii din Sarepta Sidonului, Duhul Sfânt prin părintele
Arsenie, de trei ori pe an, parcă suflă şi insuflă viaţa şi inimile
vieţuitorilor, închinătorilor şi pelerinilor şi la 8 Mai - ziua
Sfântului Evanghelist Ioan şi a Sfântului Arsenie cel Mare din Pateric, Şi la
13 şi 14 septembrie - ziua pomenirii Sfântului Ioan de la Prislop şi a
Înălţării Sfintei Cruci şi la 28 noiembrie - pomenirea şi prăznuirea
trecerii la cele veşnice a părintelui nostru Arsenie. Lângă toate aceste zile,
ca într-un mănunchi de acum înainte, se va adăuga, cu voia lui Dumnezeu, şi
ziua de 13 martie, zi de sfârşit de iarnă şi început de primăvară, când
an de an, cu ajutorul Domnului, cât vom fi, ne vom întâlni la crucea şi
mormântul măicuţei noastre Zamfira, căci cu adevărat şi măicuţa Zamfira a fost
un “om al lui Dumnezeu”.
A trăit în apropierea şi în preajma unui om al lui
Dumnezeu. Măicuţa Zamfira a salvat manuscrisul “Cărării Împărăţiei” în vremea
unei percheziţii făcute la Mânăstirea Sâmbăta în anii ‘47-’48.
Născută la Bucureşti, într-o nobilă familie de
militari, în octombrie 1925, în ziua Sfântului Dionisie Areopagitul, a urmat
Liceul “Regina Maria” din Bucureşti şi s-a înscris la Facultatea de Teologie şi
Filosofie, inspirată şi îndrumată de marele mentor care a fost Nichifor
Crainic. A avut mari profesori şi la Filosofie şi la Teologie, a luat licenţa
în teologie la părintele Stăniloae cu o teză despre “Teologia Sfântului Maxim
Mărturisitorul”. A intrat la cursurile de masterat pentru doctorat, pentru ca
apoi, sub povăţuirea părintelui Arsenie şi la îndemnul profesorului de Istorie
bisericească, Nicolae Popescu, să-şi închine viaţa şi să se jertfească pe
altarul Sfintei Mânăstiri a Prislopului, primind în călugărie numele celei de-a
doua ctitore a mânăstirii, domniţa Zamfira, nume care însemnează “safir”,
piatră strălucitoare, piatră preţioasă, nestemată.
A fost stareţa acestei sfinte mânăstiri, a realizat cu
părintele Arsenie o serie de lucrări, împreună cu obştea de monahii şi de
surori din vremea aceea - minunata obşte şi neegalata perioadă când părintele
Arsenie era duhovnic al acestei mânăstiri, în cei mai grei ani şi cea mai
însemnată perioadă a ateismului şi stalinismului. L-a cercetat pe părintele
Arsenie la canal, în timpul detenţiei şi 1-a ajutat în vremea exilului pentru
folosul sufletesc al poporului roman. În 1959, când au fost scoşi şi alungaţi
civil de aici, din ordinul autorităţilor civile şi comuniste, dar, din păcate,
nu şi fără sprijinul autorităţilor bisericeşti de atunci, măicuţa Zamfira 1-a
ocrotit pe părintele Arsenie în casa ei părintească din Bucureşti şi l-a
ajutat, pentru ca apoi, după anii de la “Schitul Maicilor”, din 1968, părintele
Arsenie să reuşească să poată picta, oarecum discret, celebra şi minunata
biserică ortodoxă din satul Drăgănescu, de lângă Bucureşti. S-a străduit
măicuţa Zamfira ca părintele să poată picta acolo deşi era vegheat şi
supravegheat de organele de atunci.
S-a străduit apoi ca, printr-o serie de intervenţii şi
de memorii, inclusiv la conducătorii necredincioşi de atunci, din anii ‘70 să
se poată redeschide Mânăstirea Prislop, lucrul care s-a şi
întâmplat în 1976, printr-o nouă obşte, dar nu străină de cea veche a
Mânăstirii Prislopului. Şi de atunci, după cum am spus alaltăseară, aproximativ
30 de ani de navetă între Sinaia şi Prislop, între Prislop şi Sinaia, şi
săptămânal, şi la două săptămâni, şi lunar, şi mai des, interesându-se şi
ajutând la bunul mers al vieţii complexe a acestei mânăstiri: material,
spiritual, estetic, duhovnicesc şi, mai ales, prin ctitorirea, împreună cu Prea
Sfinţitul Timotei, Episcopul Aradului şi Hunedoarei, a Seminarului Teologic
Monahal “Sfânta Ecaterina” de la Mânăstirea Prislop.
A urmat trecerea la cele veşnice a părintelui Arsenie
şi, după cum bine ştiţi şi ştiu mii şi zeci de mii de credincioşi, măicuţa
Zamfira a fost sufletul tuturor pomenirilor Părintelui, cu excepţia celei de
anul trecut, de 15 ani, şi al hramurilor care au avut loc.
A tipărit, cu concursul Episcopiei Aradului, “Cărarea
Împărăţiei”, una dintre lucrările părintelui Arsenie, a reînviat revista
“Gândirea”, serie nouă, iar în ultimul moment s-a străduit împreună cu noi şi
cu maicile de la Sinaia pentru reeditarea istoricului Mânăstirii Prislop,
ediţia a II -a şi pentru a scoate un album la care se lucrează tocmai acum, cu
pictura părintelui Arsenie de la Drăgănescu. A fost îndurerată deodată cu
trecerea la cele veşnice a părintelui Savian Bunescu, fostul paroh de la
biserica Drăgănescu şi cumnatul sfinţiei sale. A fost prezentă, în ciuda bolii,
şi la înmormântare şi la parastasul de 40 de zile, care a avut loc doar cu o zi
înainte de sfârşitul măicuţei Zamfira.
S-a dus de vineri la Drăgănescu, s-a odihnit acolo, în
satul acela, unde, ca într-o Betanie, părintele Arsenie venea şi picta şi în
acelaşi timp primea zeci şi zeci de mii de credincioşi, care veneau pe ascuns
sau pe faţă şi-l căutau, şi-l cercetau pentru nevoile sufleteşti şi
duhovniceşti.
După ce s-a sfârşit parastasul, a fost la mormântul
părintelui Savian şi la sora sfinţiei sale, vrednica de pomenire, preoteasa Ligia,
care l-a adăpostit şi dânsa pe părintele Arsenie în casa parohială, vreme de 15
ani, cât a pictat acea sfântă biserică, pentru ca, întorcându-se apoi la
Sinaia, după o zi, să se săvârşească în seara Duminicii izgonirii lui Adam din
Rai şi a lăsatului sec de brânză, la orele 20:10 şi sufletul ei, după o
suferinţă de peste o jumătate de ceas, să treacă la cele veşnice, luat de
îngerul păzitor şi, sunt sigur, primit de preacuviosul părintele nostru Arsenie
protosinghelul.
Iată că măicuţa Zamfira s-a întors aici, alaltăseară,
împreună cu noi şi cu maicile de la Sinaia, cu rămăşiţele sale pământeşti,
pentru ca să urmeze două seri şi nopţi de priveghere aici, la Prislop, de unde
plecase la sfârşitul lunii octombrie pentru ultima dată, neştiind că acela va fi
ultimul drum. Iată-ne pe noi adunaţi aici, acum, în jurul sicriului sfinţiei
sale. Şi aş dori să închei prin cuvintele prea frumoase care se pot citi pe una
dintre coroanele de flori care s-au adus şi care vor străjui mormântul sfinţiei
sale, respectiv o coroană adusă de fostele eleve ale Seminarului din Prislop,
studente la Teologie la Alba-Iulia: “Rămâneţi mereu Măicuţa noastră”. Cuvinte
simple, profunde, înţelepte, cuvinte luminoase şi sincere. Măicuţa Zamfira
rămâne Măicuţa noastră, cum spune Sfântul Apostol Pavel:. “De aţi avea mii de
învăţători în Hristos, părinţi nu aveţi mulţi”. A fost unică şi aşa va rămâne.
De aceea ne rugăm lui Dumnezeu să-i primească
sufletul, să-i odihnească sufletul întru împărăţia Sa cea veşnică cu toţii
sfinţii, cu Sfântul Nicodim cel Sfinţit, Sfântul Ioan de la Prislop, cu
părintele Arsenie, cu toate maicile şi surorile care odihnesc în Prislopul cel
de sus, din poieniţă.
Dacă am greşit cu ceva, o rugăm să ne ierte pe toţi şi
pe toate, pentru că: “Nu este om care să fie viu şi să nu greşească”, îi cerem
iertare şi, în acelaşi timp, cu toţii îi acordăm iertare. Luându-şi rămas bun
de la Sinaia şi Prislop, ne rugăm Bunului Dumnezeu să odihnească cu drepţii
sufletul măicuţei Zamfira, iar pe noi, pe toţi, să ne miluiască cu al Său har
şi cu a Sa iubire de oameni totdeauna acum şi pururea şi in vecii vecilor.
Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu