Cine a fost Maria-Magdalena!
Nu vă îngrijoraţi dar, zicând: Ce vom mânca sau ce vom bea; sau cu ce ne vom îmbrăca?”
Din ce context Biblic au scos toti ideea ca din Maria Magdalena a scos Iisus 7 draci ?
Din Biblie reiese clar cine a fost Maria Magdalena - sora lui Lazar, prietenul lui Iisus si Martei, locul in care ii placea lui Iisus sa poposeasca.
Nicu Wagner ,vei reveni Isuse
Marta se agita, Maria asculta!
Nu vă îngrijoraţi dar, zicând: Ce vom mânca sau ce vom bea; sau cu ce ne vom îmbrăca?”
Este bine oare ca in preajma sarbatorilor pascale, sa ne zorim cu gatitul , sau sa luam exemplul Mariei ? Din aceasta Evanghelie intelegem ca Iisus s-ar bucura mai mult daca l-am primi asa cum l-a primit Maria!
BETANIA
- (al-Azariyya)... Sărbătoarea Corturilor cădea în acest an - 781, anul
Romei, la 22 septembrie, anul Domnului 33: Isus sosi la Ierusalim
pentru acest moment. Dar nu voia să intre cu strălucirea cu care fusese
întovărăşit în drumul Lui şi, mai ales, cu mult mai puţină solemnitate
decât doreau însoţitorii Lui... Se strecură deci din mulţimea care îl
însoţea şi, aproape singur, pătrunse în târguşorul Betania. Acesta era
aşezat aproape de poarta de răsărit a oraşului, spre muntele Măslinilor.
E înconjurat de dealuri umbroase, care fac din el un adăpost de
linişte şi tăcere. De altfel, noi ştim că acolo locuia o familie
prietenă, inimi delicate şi devotate, care cunoşteau Inima Lui: Maria
Magdalena, Marta sora ei şi Lazăr, fratele lor, lângă care vom vedea pe
Isus venind mai în fiecare seară ca să se odihnească de tristeţile
vremii şi de dureroasele prevederi de ceea ce va fi.
O
notă, rămasă faimoasă, zugrăveşte minunat bucuria celor doua surori la
sosirea lui Isus şi deosebirea sufletelor lor în a-şi arăta aceasta
veselie: Marta, zorită si preocupată să-i facă lui Isus o primire care
să corespundă iubirii ei, iar Maria, uitând de toate în fericirea de a-l
revedea.
Dar
astfel de împrejurări nu se traduc, trebuie să le citim în povestirea
aspră, dar neştearsă a Sfântului Luca: "S-a întâmplat ca, fiind în drum,
Isus intra intr-un târguleţ oarecare şi o femeie, Marta, îl primi în
casa ei... Ea avea o soră, anume Maria, care stând la picioarele
Domnului, asculta cuvintele Lui. În acest timp Marta se frământa cu tot
felul de lucruri, ca să-l servească. Şi oprindu-se înaintea
Mântuitorului, îi zise: Doamne, nu Te gândeşti că sora mea mă lasă să
slujesc numai eu singură? Zi-i dar să mă ajute.... Dar Domnul,
răspunzând, îi zise: Marta, Marta de multe lucruri te îngrijeşti; cu
toate astea, numai unul trebuieşte şi Maria şi-a ales partea cea mai
bună, care nu se va lua de la ea" Luca 10,38.
Privim aici şi în lucrurile pământeşti ca şi în cele cereşti, două izbucniri divine ale inimii omului: Te
iubesc şi iubirea mea este atât de mare că mă gândesc numai la tine, la
osteneala ta, la picioarele tale pline de praf, la sudoarea care curge
pe faţa ta. Mă voi bucura de tine mai târziu, de fericirea ca să te
ascult, ca să stau cu tine, când tu vei fi odihnit (în cazul Martei). Sau: Te
iubesc şi aşa este iubirea aceasta, că din clipa în care te-ai arătat,
am uitat totul, chiar că eşti sfârşit de oboseală, chiar că ţi-e foame
şi sete. Inima mea este aşa de cuprinsă, încât rămâne neputincioasă
pentru orice altceva, decât să te văd. Te privesc şi uit toate
celelalte.... (în cazul Mariei)
Din
aceste doua forme divine de iubire, ISUS dă precădere uneia; dar nu
osândeşte nici pe cealaltă... După ce a stat o clipă în Betania, Isus se
duse la Ierusalim la sărbătoarea care începuse...
(Vezi si Ioan 11 unde afli cine este Maria Magdalena ):
Şi era bolnav un oarecare Lazăr din Betania, satul Mariei şi al Martei, sora ei
2. | Iar Maria era aceea care a uns cu mir pe Domnul şi I-a şters picioarele cu părul capului ei, al cărei frate Lazăr era bolnav. |
Liturghia ortodoxa
Dacă ar trebui să urmăm indicaţia Liturghiei, fără
îndoială astăzi ar trebui să vorbim despre virtutea ospitalităţii. De
fapt, aceasta este tema unitară a Liturghiei de azi. În prima lectură se
pare că însuşi Dumnezeu se prezintă ca oaspete al lui Avraam (tradiţia
creştină a interpretat totdeauna cei trei oameni, sau îngeri, primiţi de
Avraam, ca simbolul Preasfintei Treimi). În lectura evanghelică, Isus
este cel primit ca oaspete în casa Martei şi a Mariei. Tema aceasta, a
ospitalităţii, trebuie redescoperită complet în societatea noastră
individualistă şi anonimă.
Scriptura ne ajută să descoperim în profunzime ce
este ospitalitatea; ea nu este numai un semn de umanitate, ci un aspect
al poruncii celei noi a lui Isus Cristos. Primirea de oaspeţi, adică a
străinului, pentru noi înseamnă a-L primi pe însuşi Cristos, care s-a
identificat cu toţi cei străini şi nevoiaşi, şi care, în episodul
ucenicilor de la Emaus, a luat El însuşi înfăţişarea unui călător.
Înseamnă să deschidem uşa casei noastre, aşa cum au făcut Avraam, Marta
şi Maria, spre a-L primi în casa noastră pe Isus, care trece astăzi prin
lume. Tocmai această însemnătate o au cuvintele: “… Mie Mi-aţi făcut!”
În cele din urmă mai înseamnă că noi toţi suntem nişte oaspeţi şi
străini pe acest pământ, adică numai în trecere spre Domnul.
Aceasta este tema pe care ne-o propune Liturghia
din această duminică, şi este unica ocazie din cei trei ani liturgici
când acest fapt răsună în liturghia duminicală, iar noi avem stricta
obligaţie de a nu-l lăsa să sune în pustiu. Isus se află la Betania, în
casa Martei şi a Mariei, surorile lui Lazăr. Aceasta era o familie de
prieteni, în care Isus obişnuia să vină din când în când, atunci când se
afla prin părţile locului. Maria avea o bucurie nespusă că L-a văzut pe
Învăţător în casa lor, spre a putea asculta în tăcere şi cu toată
atenţia inimii cuvintele vieţii de veci. Cu această intenţie şi cu
aceste gânduri, ea îi sorbea cuvintele, ghemuită fiind la picioarele
Sale.
În schimb Marta era foarte preocupată de a-i face
lui Isus o primire cum se cuvine. Nu este greu de imaginat tonul, între
serios şi glumă, cu care ea se opreşte în faţa lui Isus şi a Mariei,
spunând: “Doamne, drept este ca sora mea să mă lase singură, tocmai acum
când am atâtea de făcut? Spune-i să mă ajute şi ea!” Tocmai acesta a
fost momentul în care Isus a rostit acele cuvinte care de sine
stătătoare formează o mică Evanghelie: “Marta, Marta, pentru multe
lucruri te îngrijorezi şi te frămânţi tu, însă un singur lucru
trebuieşte. Maria şi-a ales partea cea mai bună, care nu se va lua de la
dânsa”.
Acum trebuie să părăsim casa Martei şi a Mariei,
şi să revenim la momentul de faţă. Noi, în clipa aceasta, suntem familia
care L-a primit pe Isus ca oaspete; această biserică, şi această
adunare a noastră, este casa din Betania, în care vorbeşte Învăţătorul,
iar noi suntem Marta şi Maria. Aşadar El, în clipa aceasta, ne spune:
“Prietene, tu te preocupi şi te agiţi, vrând a face mai multe lucruri
deodată, şi nu-ţi dai seama că întotdeauna uiţi de lucrul cel mai de
căpetenie şi cel mai important…” Cât de adevărate sunt aceste cuvinte
ale Domnului! El are dreptate: viaţa noastră se scurge cu greu printre
multe lucruri: visuri, proiecte, afaceri, ocupaţii, griji… Noi suntem
tot atâtea Marte, extrem de ocupaţi, închipuindu-ne că executăm
lucrurile cele mai importante din lume, dar în schimb nu facem altceva
decât să pierdem vremea: facem lucruri inutile, ne agităm pentru anumite
lucruri numai pentru că sunt urgente, nu importante, ne gândim la unele
evenimente care poate nu se vor întâmpla niciodată.
Aceasta nu poate fi decât minciuna şi vanitatea
vieţii noastre: “Deşertăciunea deşertăciunilor, totul este
deşertăciune”, spune textul biblic. Isus a spus o dată: “Cine dintre
voi, chiar îngrijorându-se, poate adăuga măcar un cot la înălţimea lui?…
Nu vă îngrijoraţi dar, zicând: Ce vom mânca sau ce vom bea; sau cu ce
ne vom îmbrăca?”
Prin cuvintele Sale, Isus ne îndeamnă să ieşim din
această vanitate şi împrăştiere a minţii, şi ne arată calea ce duce spre
adevăratul lucru de trebuinţă… Este aceeaşi chemare pe care o aflăm şi
în altă Evanghelie, atunci când se vorbeşte despre omul care a
descoperit o comoară în ţarina lui, sau despre negustorul care a aflat o
perlă preţioasă, şi care îşi vinde toate pietrele sale scumpe, ca să o
cumpere.
Dar care ar fi oare unicul lucru cu adevărat
important, această “parte mai bună”, care nu se va lua de la cel ce şi-a
ales-o? Evanghelia ne răspunde răspicat: este tocmai ceea ce şi-a ales
Maria. Dar ce şi-a ales Maria? Ea s-a hotărât să-l asculte pe Isus, şi
cu Isus, ea a ales totul: împărăţia Sa, voinţa Sa…, a ales ceea ce este
veşnic, ceea ce rămâne pentru totdeauna, comoara ascunsă, pe care hoţii
nu o pot fura şi pe care nici moliile nu o pot distruge. Sfântul Paul,
în cea de-a doua lectură, se obligă a ne lămuri bine în ce constă acest
lucru necesar, această parte mai bună despre care ne vorbeşte
Evanghelia. Această parte, spune el, este Cristos în voi, taina ascunsă
din veşnicie şi din toate veacurile, descoperită însă acum sfinţilor
Săi, cărora Dumnezeu a voit să le facă cunoscut care este bogăţia slavei
tainei acesteia între neamuri: “Cristos în voi, nădejdea slavei”.
Cristos în noi, nădejdea slavei. Acesta este
într-adevăr lucrul cel mai mare şi mai trebuincios. Trebuie să-L
cunoaştem pe acest Cristos care se află în noi, în inima noastră, pe
care nimeni nu ni-L poate răpi, care se află de faţă şi care ne vorbeşte
în Biserică, aşa cum vorbea în casa Martei şi a Mariei, şi care este
speranţa şi garanţia slavei, adică a biruinţei noastre finale asupra
deşertăciunii şi a morţii.
Ce vom spune atunci despre toată truda şi despre
toate preocupările Martei? Despre zelul ei? Cuvintele lui Isus nu au
descalificat acest zel. Desigur, nu întâmplător, Luca a plasat unul după
altul episodul Samariteanului Milostiv şi episodul Martei şi al Mariei.
Ceea ce El dojeneşte tacit în comportarea Martei nu este voinţa ei de a
sluji, grija sau graba pentru ca oaspetele să se simtă bine în casa ei,
pentru că aceasta intră, aşa cum am văzut, în porunca dragostei faţă de
aproapele, şi ştim cu toţii cât de mult stătea la Inima lui Isus
aceasta. Ceea ce corijează Isus în comportarea Martei este că ea se lasă
prea mult antrenată de iureşul ocupaţiilor: excesiva importanţă pe care
o acordă lucrurilor exterioare şi materiale, pierzând oarecum chiar
sensul proporţiilor şi al valorilor.
Din moment ce îl cunoştea pe Isus, Marta ar fi
trebuit să ştie, de acum, că mai multă plăcere ar fi avut El ca ea să
stea lângă dânsul şi să-L asculte, decât să trudească pentru pregătirea
unui prânz copios, deoarece hrana Lui cea mai bună era de a face şi de a
vesti voinţa Tatălui.
Toate acestea ne fac să înţelegem, aşa cum se
întâmplă adesea în cazuri similare, că Marta, fără să-şi dea seama,
căuta mai mult a face să pară că este o bună gospodină, decât a face ca
oaspetele să fie mulţumit; cu alte cuvinte, se căuta mai mult pe sine
însăşi.
Din episodul Martei şi al Mariei vom scoate în
cele din urmă această învăţătură: cea mai bună metodă de a fi Marta este
a fi Maria! Ascultarea atentă a Cuvântului lui Dumnezeu, obişnuinţa de a
ne ruga şi de a reflecta, dacă nu chiar şi a contempla, purifică orice
acţiune, împiedică să ne căutăm pe noi înşine, chiar şi atunci când
venim în ajutorul fraţilor noştri; permite să observăm şi să respectăm
prioritatea, să facem totul cu calm, care este cea mai bună metodă de a
face bine toate lucrurile, şi de a produce chiar mai mult.
Maria şi-a ales partea cea mai bună. Dar noi?
Oare am ales noi totdeauna partea cea mai bună? Nu cumva suntem şi noi
tot atâtea Marte preocupate de lucruri inutile, care se vor sfârşi odată
cu noi? Alegerea se poate observa printr-un fapt precis: Maria, şezând
la picioarele lui Isus, asculta Cuvântul Său. Asculta nu numai cu
urechile, ci şi cu toată inima şi cu toată fiinţa ei; ea dădea ascultare
lui Isus. Şi noi trebuie să învăţăm această ascultare profundă, în aşa
fel încât tot Cuvântul lui Isus, pe care-l ascultăm în biserică, sau pe
care-l citim, să ne revină în minte la momentul oportun, atunci când ne
aflăm în faţa unei hotărâri de luat, sau când avem de depăşit o dilemă
sau chiar o ispită. Noi trebuie să fim pentru Cuvântul lui Dumnezeu acel
teren bun, despre care se vorbeşte în parabola Semănătorului.
Marta nu înţelesese că Isus venise în casa ei
pentru a o hrăni, şi nu ca să fie hrănit El de către dânsa, de aceea era
atât de preocupată cu bucătăria. Aceasta este veşnica ispită, de a da
prioritate faptelor, nu credinţei, de a nu ne lăsa întrecuţi de Dumnezeu
în generozitate şi dragoste.
Chiar şi aici, printre noi, Isus vine ca
oaspete, însă El este Acela care vrea să ne hrănească, ceea ce a şi
făcut până acum, cu al Său Cuvânt, şi o va face peste puţină vreme şi cu
Trupul Său. Să-L primim cu bucurie şi cu fervoare, fiindcă tocmai El
este “Partea cea mai Bună” pe care nimeni nu o va lua de la noi, în veci
de veci.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu