“Parintele Arsenie a spus ca putea sa fie oriunde in lumea asta, dar l-a randuit Dumnezeu la noi, la romani, pentru rugaciunile martirilor Brancoveni. Mantuitorul i-a spus sa fie pictor de suflete, sa picteze in inimile oamenilor credinta, sa faca din oameni icoane vii”. (Marturii din tara Fagarasului despre parintele Arsenie Boca)
La mormantul lui ARSENIE BOCA.
Parintele a lasat cu limba de moarte ca nimeni sa nu se atinga de osemintele lui „pana la a doua venire a lui Hristos”
25 de ani de la moartea Parintelui
Parintele nu folosea cuvantul luna pentru curgerea timpului ci "calendar" - mai sunt TREI CALENDARE spunea inainte de a muri.
Sfantul Ardealului, Soarele si Luna ortodoxiei romanesti, s-a stins la 28 noiembrie 1989 in chilia sa de la metocul manastirii Prislop (asezamant din orasul Sinaia). Oficial, decesul Parintelui a survenit in urma unor probleme de sanatate, dar cauzele mortii sale sunt inca invaluite in mister.
Inmormantarea a avut loc pe 4 decembrie 1989. Parintele era
imbracat in haine preotesti, vesminte pe care nu le mai purtase din
1959, cand i s-au inscenat niste nereguli financiare pentru a fi scos
din monahism si indepartat de la altar. Ucenicul sau, Presfintitul
Daniil Stoenescu, acum episcop in Varsetul Voivodinei (Serbia), isi
aminteste ca la ultima lor intalnire de la Prislop, din decembrie 1988,
Parintele a plans si a profetit: „Imi pare rau pentru
voi. Frica e de la diavol… Imi pare rau pentru voi. Vor cadea multi
dintre cei alesi. Va vor pune impozite, taxe si alte dari. Nu veti mai
putea fi sfinti… Acum nu mai e timpul sfintilor. Acum începe timpul
mucenicilor”. Dar Parintele continua sa ne vorbeasca prin profetiile si
predicile scrise pe zidurile bisericutei Sfantul Nicolae de la
Draganescu. Tot acolo se afla si profetirea mortii domniei sale, atat de
subtil (si totusi atat de limpede) formulata prin zugravirea mortii
martirice a Sfantului Stefan cel Nou, praznuit tot la 28 noiembrie si al
carui destin semana izbitor cu cel al lui Arsenie Boca.
Lacrimi si sfinti la Manastirea Prislop
SORIN PREDA, Formula AS (un reportaj superb scris in 2009, cand s-au implinit doua decenii de la moartea Parintelui)
Exista o zi aparte de sfarsit de noiembrie, cand Tara Hategului se
trezeste mai devreme ca de obicei, in tanguirea unor clopote ce cheama
parca toata suflarea Ardealului la parastasul parintelui Arsenie Boca.
Exista o zi anume in an, cand toate drumurile Hategului se astern grabite spre Prislop,
umplandu-se de o mare nesfarsita de oameni si flori. Pe 28 noiembrie,
la Prislop, florile sunt biletul de intrare in manastire si semnul de
recunoastere intre pelerini. Pe 28 noiembrie, irisii imperiali, daliile
galbene si craciunitele imprejmuiesc mormantul parintelui, ca un
acoperamant de lacrimi multicolore – acoperamant delicat si plin
de scanteieri tomnatice, asa cum era odata chipul transfigurat in
rugaciune al celui numit inca din timpul vietii „sfant” si „duhovnic al
Ardealului” – parintele Arsenie Boca.
O apasare pe umar
Inca inainte de a ajunge la Prislop si de a patrunde pe portile
deschise solemn, ca o Psaltire, am simtit deodata o apasare asternuta
bland pe umarul meu; am simtit ceea ce multi pelerini dau marturie ca
simt: prezenta si ocrotirea nevazuta, abia perceptibila, a parintelui – ajutorul si rugaciunea sa.
Nu stiu cum am razbit prin multimea adunata in jurul soborului de
preoti, pentru a asculta slujba de pomenire si cuvantul Prea Sfintitului
Daniil – vechi si incercat ucenic testamentar al parintelui. Nu stiu
cum am strabatut drumul pana la cimitirul din deal si cine mi-a condus
pasii.
Stiu doar ca la mormantul parintelui m-am cutremurat, ochii mi s-au
umezit de lacrimi si o sfiiciune lina si curata m-a stapanit un timp,
sub privirile deloc mirate ale pelerinilor care vegheasera crucea
ieromonahului Arsenie toata noaptea, de-a dreptul sub cerul liber.
La sfarsit de noiembrie, de ziua parintelui, la Prislop se petrec lucruri ciudate si minunate in acelasi timp.
Cateodata, pe scoarta unor copaci apare semnul crucii; cateodata, o
lumina alb aurie te insoteste pana la pestera Sfantului Ioan de la
Prislop, iar bradul din fata bisericii se umple, uneori, de parelnice
globuri stralucitor transparente, spre uimirea si cutremurul
credinciosilor adunati la slujba. De ziua parintelui, cu precizia unui
ceasornic stelar, se mai petrec doua lucruri, pe care cei mai vechi
pelerini le traiesc aievea, de fiecare data: pe 28 noiembrie, vremea se
indulceste negresit (fie ca e deja zapada sau ploaie indesita dusmanos
cu moina), iar drumul pana la manastire se arata atat de usor si fara
poticnire, incat toti credinciosii dau marturie ca, de fapt, nu au
calatorit pe osteneala picioarelor lor, ci intr-un zbor neobisnuit, in chiar causul palmelor sfintite si ocrotitoare ale parintelui.
Puhoaie de oameni pe dealuri
Multe lucruri uimitoare se implinesc la mormantul parintelui, dar
putine pot fi povestite asa cum s-au petrecut. Ca sa te convingi cu
adevarat de sfintenia si puterea cuviosului Arsenie, trebuie sa vezi cu
ochii tai procesiunea Prislopului si maretia zilei de 28 noiembrie,
sirul de masini si autocare inghesuite unele in altele, Iti trebuie fabulosul talent
cinematografic al lui Tarkovski ca sa surprinzi geografia simfonica a
locului, ingemanarea indepartata a muntilor Fagaras cu orizontul,
fosnetul padurii din apropiere si chemarea clopotului de Liturghie,
navala mareica a pelerinilor, povara florala din bratele lor, ravna unui
tanar sprijinit in carje, care incearca sa urce singur Golgota dealului
de la mormant sau sfasierea plina de speranta din privirea unei mame,
ce isi poarta in brate copilasul operat recent pe creier.
Nu stiu cum si in ce fel anume, dar ceva se intampla de ziua parintelui. Cerurile
se deschid, miresmele campului se intetesc si intreaga fire tresalta,
starnind un val tihnit de bunatate si de impacare telurica, in
timp ce pelerini veniti din toate colturile tarii opresc cuminti la
coada sirului de 12 kilometri, coboara din masini si autobuze, mai
privesc o data poza parintelui, asezata mandru pe parbriz, se grupeaza
ordonat pe regiuni si judete, se recunosc, isi surad si, in lungul drum
spre manastire, se saluta intre ei, de parca s-ar cunoaste de-o viata.
Toata Romania se aduna, in noiembrie, la Prislop. Cea mai curata parte a
Romaniei. La Prislop, de ziua parintelui, nu vezi nimic urat din toate
cate iti imaginezi ca se pot intampla intr-o procesiune religioasa, la
fel de mare si de impozanta ca sarbatoarea Maicii Domnului de la Nicula
sau a Cuvioasei Parascheva de la Iasi. La Prislop, pana si negustoreala
marunta, fireasca marilor adunari de oameni, poarta ceva din cumintenia,
discretia si gustul pictural al parintelui, oferind pelerinilor carti
frumoase si borcanele de miere, icoane pe sticla si traistute taranesti,
ceaiuri si plante de leac. Fara puzderia inesteta de cersetori si alti
dezmosteniti ai soartei, fara stridente si larma de iarmaroc,
procesiunea de la Prislop iti da impresia unei imense tinde batranesti,
la care se aduna aniversar si plin de dragoste toti cei ai casei – rude,
prieteni, vecini si cunoscuti veniti de departe. Ceva ii uneste, ii
face de nedespartit pe pelerini – felul cuviincios si curat in care sunt
imbracati; felul in care pasesc, discuta si se poarta pana ajung la
crucea mormantului. Totul le confera un aer apropiat si nestrident. Un
aer comun, de familie. Sunt fiii si fiicele duhovnicesti ale parintelui
Arsenie.
In genunchi, pe coasta abrupta
E greu de spus ce anume cauta si asteapta pelerinii de la cuviosul
Arsenie Boca. Oricum, nu curiozitatea ii indeamna sa faca atata amar de
drum si sa urce, aproape in genunchi, coasta abrupta din spatele
bisericii. La Prislop, oamenii vin sa multumeasca pentru toate
cate li s-au implinit, dau slava si marturie sau se roaga, se tanguie
si, intr-un tarziu, pleaca, lasandu-si solemn toate grijile lor in poala
parintelui.
Mereu acoperit cu flori ce nu se ofilesc niciodata, nici
macar iarna, mormantul e stropit in permanenta de lacrimile
credinciosilor, care se trezesc plangand fara motiv, de indata ce se
ating de crucea simpla din lemn a Cuviosului. „E darul
parintelui. Darul pocaintei”, spun cei care l-au cunoscut indeaproape
sau l-au intalnit in duh, asa cum i s-a intamplat, de curand,
pelerinului Ioan Iosif, un om intre doua varste, firav si bland ca un
copil, caruia Cuviosul Arsenie i-a schimbat cursul vietii, turnandu-i in
suflet „dulceata florilor de salcam” si, in minte, indemnul poruncitor
de a cinsti iradierea spirituala a Prislopului.
Da, parintele e viu si lucrator. La Prislop, oamenii nu vin sa se
inchine la o amintire, la un abur, la o urma de oase. Ordonati intr-un „sir al tacerii”, de-o
parte si de alta a cimitirului monahal, unii se roaga sau citesc un
acatist, iar altii stau mai retrasi si retraiesc ziua inmormantarii
parintelui, cand a aparut o cruce de stele pe cer, desi era miezul
zilei; cand, in aceeasi zi, o fata credincioasa si grav bolnava, de
scleroza in placi, s-a ridicat din scaunul ei cu rotile si a plecat pe
picioare acasa sau cand un copil atins de leucemie, care acum revine
mereu la Prislop, cerand sa fie dus sa-l mai vada o data pe „tata Boca”, s-a vindecat numai atingandu-se de racla.
In 20 de ani, nu s-au schimbat prea multe. Mai traiesc cei care l-au cunoscut si i-au simtit palma asternuta a binecuvantare pe cap. Mai traiesc si cei care au vazut pe fata parintelui o lacrima ce nu s-a sters niciodata, nici macar pe ultima fotografie facuta inainte de a se inchide cosciugul. Traieste batranul parinte Nicodim, pe care cuviosul l-a pus sa bata patru pocimpi (tarusi) in dealul manastirii, spunand clar si poruncitor: „Pe mine aici ma veti ingropa”. Traieste si azi domnul Valcea, care a migalit crucea de tei a parintelui, dupa ce acesta i-a poruncit sa scrie pe ea anul mortii: „1989… Nici un ceas mai mult”. Mai traieste chiar si Nelu Bica, lucratorul care a zidit cu caramida mormantul si care in ziua ingropaciunii a vazut cum a venit o cruce alba, in dreptul clopotnitei. „Si cand a venit crucea, a venit alaturi si un nor mare si negru. Am vazut eu asta. Si s-a dus norul sa pravaleasca crucea alba, dar nu a pravalit-o, caci a venit un alt nor cu alta viteza si s-a nimicit norul negru si crucea alba s-a dus catre miazazi. In ast timp, din chilia parintelui a aparut semnul unei cruci in forma de X, cum e crucea Sfantului Andrei, de un argint auriu, ce stralucea ca soarele, dar daca el mi-a soptit in cuget sa nu o arat, nu am aratat-o la nimeni. Eu insa am vazut-o si asta nu pot s-o uit niciodata”.
In 20 de ani, nu s-au schimbat prea multe. Mai traiesc cei care l-au cunoscut si i-au simtit palma asternuta a binecuvantare pe cap. Mai traiesc si cei care au vazut pe fata parintelui o lacrima ce nu s-a sters niciodata, nici macar pe ultima fotografie facuta inainte de a se inchide cosciugul. Traieste batranul parinte Nicodim, pe care cuviosul l-a pus sa bata patru pocimpi (tarusi) in dealul manastirii, spunand clar si poruncitor: „Pe mine aici ma veti ingropa”. Traieste si azi domnul Valcea, care a migalit crucea de tei a parintelui, dupa ce acesta i-a poruncit sa scrie pe ea anul mortii: „1989… Nici un ceas mai mult”. Mai traieste chiar si Nelu Bica, lucratorul care a zidit cu caramida mormantul si care in ziua ingropaciunii a vazut cum a venit o cruce alba, in dreptul clopotnitei. „Si cand a venit crucea, a venit alaturi si un nor mare si negru. Am vazut eu asta. Si s-a dus norul sa pravaleasca crucea alba, dar nu a pravalit-o, caci a venit un alt nor cu alta viteza si s-a nimicit norul negru si crucea alba s-a dus catre miazazi. In ast timp, din chilia parintelui a aparut semnul unei cruci in forma de X, cum e crucea Sfantului Andrei, de un argint auriu, ce stralucea ca soarele, dar daca el mi-a soptit in cuget sa nu o arat, nu am aratat-o la nimeni. Eu insa am vazut-o si asta nu pot s-o uit niciodata”.
„Daca cineva n-ar avea picioare si ar implini intocmai ce spune parintele, omului aceluia i-ar creste picioarele la loc!”
Lumea vorbeste cumva soptit si cu sfiala, de parca parintele ar fi
undeva, langa ei – nevazut si totusi aievea. Discuta in gand cu el. Ii
cer sfatul si ajutorul. Incotro sa o ia? Ce trebuie sa faca? Pun
intrebarea in gand si asteapta cuminte raspunsul. Oamenii cred in
puterile lui uriase. Nu sunt povesti sau naluciri. Multi fagaraseni
batrani stiu si au vazut cu ochii lor multe. Cand, in 1959, a venit
militianul sa-l aresteze, parintele a spus: „Lasa-ma sa-mi termin
rugaciunea si apoi sunt al vostru”. Dupa o ora de asteptare in fata
chiliei, militianul a deschis usa, a intrat si gasit incaperea goala.
Alergand speriat la sediul Militiei ca sa raporteze situatia, il va gasi
pe parintele asezat linistit pe trepte si pregatit pentru tot calvarul
anchetei, de parca ar fi spus: „Indrazneste. Acum sunt al vostru”.
Arestat si dus la Canal, parintele va afla in vis ca i-a murit mama. O
zi intreaga a lipsit din lagar, incat gardienii au vrut sa-l dea pe
lista evadatilor. Apoi, spre seara, a reaparut. Nimeni nu va afla unde a
stat el atatea ore. Doar batranii din Vata de Sus stiau. Ei
l-au vazut cu ochii lor, la capataiul mamei sale, la cimitir, in carne
si oase, cu rugaciuni pe buze si praf de lacrimi pe pleoape.
Fagarasenii si toti care l-au cunoscut nu cred ca parintele a murit vreodata.
Continua sa-i spuna durerea din suflet, sa-l mangaie in gand si sa-l
alinte in fel si chip: „Sfantuletul nost”, „Pruncutul lui Dumnezeu”,
„Parintelul neamului romanesc”. Cu totii simt ca despre
parintele Arsenie nu se poate vorbi decat la timpul prezent. El este in
orice piatra, in orice usa sau icoana din biserica, in orice pom sau
floare din Prislop. Totul e sculptat, pictat, gandit de el. De
ce a indragit atat de mult Prislopul, chiar locul surghiunirii sale? In
multe, parintele ramane o enigma. Inaintevazator, stia totul despre
oameni, despre lume. Odata, prin 1968, s-a inchis in altar si nu a mai
iesit sapte zile de acolo. Nu a spus nimic, dar, in urma, a lasat
lespedea podelei uda de lacrimile lui. „Sunt lacrimi pentru tara”, a zis
el, repetand apoi rugaciunea insotita de lacrimi in 1989, cu putin timp
inainte de a muri, de parca ar fi vazut caderea comunismului si jertfa
tinerilor din decembrie.
Pentru parintele, nimic din ale lumii nu putea ramane tainuit.
Stia tot, asa cum isi stia si sfarsitul. Maica Pavelida, stareta
Prislopului, e convinsa de acest lucru si da marturie, amintindu-si cum
cu trei ani inainte de a se muta la Domnul, parintele i-a zis: „Mai sunt trei calendare. Intreaba-ma ce ai de intrebat acum”.
Maica nu a inteles si, in emotia momentului, i s-a adresat cu o
naivitate ce astazi o face sa zambeasca: „Unde vreti sa plecati,
parinte? Acum ne mai ajuta lumea pentru prezenta dumneavoastra. Dar daca
plecati, cine ne va mai ajuta sa terminam chiliile si anexele
gospodaresti?”. Parintele Arsenie nici nu a certat-o pe maicuta, nici nu
i-a explicat talcul rostirii. I-a spus doar atat: „Eu ma avant spre
multe acu… Ai sa vezi ca de acolo de unde sunt, va voi ajuta mai mult.
Nimic nu o sa lipseasca maicilor. Curand se vor umple dealurile de
lume”. N-ai cum sa-l cuprinzi pe parintele doar din vorbe si amintiri. „Parintele era unic si fara egal„,
continua maica Pavelida. „Nici un alt mare duhovnic al nostru nu a
intregit atatea daruri, cate avea cuviosul nostru, Arsenie. Era foarte
talentat si haruit in toate – in teologie si in arta, in fizica cuantica
si in medicina. Imi amintesc ca la Ramnicu Valcea era un medic
endocrinolog de exceptie, dr. Romulus Popescu. Era credincios (pe biroul
lui se afla mereu Pravila de la Govora si viata sfantului din ziua
respectiva), iar ca medic, parea de neintrecut. Cunostea bolnavul dupa
mers, dupa cautatura ochilor. Se uita la el si spunea ceea ce se si
intampla negresit: „In doi ani, omul acesta vine la mine”. Indragindu-l
si respectandu-l in mod deosebit, ne-am gandit sa punem la cale o
intalnire a medicului cu parintele – lucru care s-a si petrecut. L-am
adus pe Romulus Popescu la Prislop, am batut la usa chiliei si,
parintele, stand cu spatele la usa, a zis fara sa priveasca spre noi:
„Hai doctore. De cand te astept!”. Nimeni nu stie ce au discutat unul cu
altul. O zi si o noapte au stat zavorati in chilie. Cand a
iesit de la parintele, doctorul era ca de pe alta lume, transfigurat si
plin de lumina. Intrebandu-l ce s-a intamplat, Romulus Popescu a
spus doar atat: „Nu stiu cand a trecut noaptea”. Insistand, el a mai
adaugat, ca un rezumat si o concluzie: „Ce sa va spun, maicilor?
Daca cineva n-ar avea picioare si ar implini intocmai ce spune
parintele, omului aceluia i-ar creste picioarele la loc!””.
***
Inconjurat de brazi argintii si invadat de toate florile pamantului,
cimitirul se transforma de 28 noiembrie intr-o a doua biserica a
Prislopului. Puse intr-o ordine perfecta, ca niste candele aliniate la
picioarele Mantuitorului, crucile si numele maicutelor de pe ele rasuna
ca o litanie, ca un poem tacut: Miriami, Paisia, Heruvima. Alaturi,
ingropat in cale precum sfintii, strajuieste lemnul crucii pe care sta
scris simplu si cuprinzator: „Arsenie ieromonah”. Poate ca pe moment
nu-ti dai seama. Mai dureaza ceva pana sa intelegi ca linistea locului e chiar linistea parintelui, bucuria si tihna lui. Alungat
din manastire, despuiat de straiele preotesti, hulit si spionat la
fiecare pas, vreme de patru decenii, parintele si-a implinit dorul cel
mai adanc. S-a intors pentru ultima oara acasa, in raiul de la Prislop, lasand
testamentar si profetic, in desavarsita lui smerenie, ca nimeni sa nu
se atinga de osemintele lui, „pana la a doua venire a lui Hristos”.
Batranul monah Nicodim de la Prislop considera cuvintele parintelui
drept porunca de a nu fi canonizat, dar poate ca se inseala. E suficient
sa vezi procesiunea pelerinilor la parastasul celor 20 de ani de la
Prislop, ca sa-ti dai seama ca aceasta canonizare oficiala a parintelui
nu mai are nici o importanta, cata vreme asa cum spunea Prea Sfintitul
Daniil: „La Prislop si in tot locul, simti ca mainile lui stau
mereu asupra noastra, cuvintele lui asupra cuvintelor noastre, lucrarea
lui asupra lucrarii noastre”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu