29 septembrie 1910 - 28 noiembrie 1989
In memoria Parintelui Arsenie Boca
„Ctitor de frunte al Filocaliei
româneşti”.
"Fara
tine suflet drag, nu as fi
ajuns unde sunt acum. Tu m-ai crescut la flacara ta puternica si m-ai
binecuvantat cu o speranta divina. Tu aveai inteligenta ce vede Frumosul si
Adevarul Etern deasupra realitatilor efemere. Tu aveai credinta ce transporta
muntii, Tu aveai dragostea ce trezeste si creeaza sufletele. Ai fost ochiul
misterios care a stiut sa citeasca in marea si sublima carte a naturii. Ne-ai
oferit adevarata stiinta, geniul, estetica, analiza, sinteza, notiunile
esentiale si adevarate ale tuturor stiintelor, credinta si forta, aptitudinile
profetice. Iata te-ai stins si ai disparut in neant. Cu aripa sa sumbra
moartea te-a purtat in Marele Necunoscut. Desi privirile noastre nu te mai pot
atinge, esti mai viu ca oricand ! Eliberat de lanturile pamantesti, din
sanul Luminii Ceresti in care te adapostesti, tu n-ai incetat sa-mi urmaresti
drumul vietii si eu ti-am simtit raza fidela veghind, indrumand,
mustrand uneori, conducandu-ma pana la capat spre desavarsire. Daca ceva
din mine va fi sa supravietuiasca in aceasta lume in care totul nu face decat
sa treaca, as dori ca acest lucru sa fie invataturile tale, marturie a
unei credinte cucerite si impartasite, ca o faclie din Eleusis,
impodobita cu chiparos intunecat si narcise instelate, pe care eu o harazesc sufletului
inaripat al acelui ce m-a condus pana in adancul misterelor, pentru a
raspandi focul sacru si a vestii
zorii Aurorei Marii Lumini. "
Timisoara - februarie - noiembrie - 1993
(prima treapta a initierii)
Multumesc...Multumesc...Multumesc...
Multumesc...Multumesc...Multumesc...
"Stiu unde ma duc, am mai fost acolo! De acolo, unde ma
duc, va pot ajuta mai mult decat acum! "
“Să nu pronunţaţi prea des numele meu că pe unii îi arde”.
“Să nu pronunţaţi prea des numele meu că pe unii îi arde”.
Sunt cuvintele parintelui Arsenie care isi prevestea
plecarea dincolo, pe taramul fericitilor, de unde ne poate ajuta mai mult, daca
ii cerem ajutorul.
Indemnul Parintelui Arsenie Boca si invatatura lui principala era ca omul sa-si planga pacatul, sa se intoarca de la pacat.
Indemnul Parintelui Arsenie Boca si invatatura lui principala era ca omul sa-si planga pacatul, sa se intoarca de la pacat.
Autobiografie
|
Subsemnatul
m-am născut în 1910,
septembrie 29, în Vaţa de Sus, jud. Hunedoara.
Şcoala primară şi liceul l-am facut în orăşelul Brad, acelaşi
judeţ. De pe atunci mi se remarca o anumită înclinaţie spre
singurătate şi spre probleme de religie, chiar peste puterile mele de atunci.
Aşa spre pildă am o carte a lui Immanuel Kant: „Religia în limitele raţiunii”
iscălită: „Boca Zian cl. IV. lic.”
La intrarea în cursul superior de liceu am rămas
orfan de tată, care era cizmar de meserie şi foarte bun pedagog cu fiul
său. Ştiu până astăzi că m-a bătut odată pentru că sa nu mai pierd timpul -
ceea ce i-am făgăduit cu lacrimi şi n-am uitat până acum, şi de multe ori mi-a
folosit în viaţă. În cursul liceului mi-au plăcut foarte mult: matematicile,
fizica, religia, desenul şi muzica. Terminând liceul şi luând bacalaureatul la
prima prezentare, înclinam spre ştiinţele pozitive, dar dacă aveam avere sau
garantau tutorii pentru mine intram la aviaţie la Cotroceni -
ceea ce n-a fost, împiedicându-mă sărăcia. Drept aceea a biruit înclinaţia
contemplativă sau speculativă şi în 1929 m-am
înscris la Academia Teologică din Sibiu.
În cursul teologiei mi-am vândut casa părintească spre
a-mi putea continua studiile. Eram şi bursier. Mamei nu i-am
cerut niciun ajutor şi nici nu mă înduram, întrucât
era divorţată de tata iar eu eram dat tatii prin sentinţa de divorţ, ca
fiind, pe baza meseriei, mai sigur că mă va da la şcoală. În timpul teologiei
mi se lămurea frumuseţea chipului vieţuirii călugăreşti şi doream să mă
instruiesc, pe cât puteam, mai temeinic, cu deosebire în latura mistică a
vieţii. Cu prilejul acela aveam următoarele note caracteristice: deprindeam pe
mama cât mai fără mine şi cât mai fără corespondenţă, ca oarecum să mă uite şi
să nu-i vie greu când va afla că m-am călugărit. Apoi, de la plecarea din Brad,
mi-am pus o anumită disciplină austeră, care avea mai multe amănunte greu de
crezut. Aşa de pildă mi-am propus ca toata vremea teologiei să nu fac nici o
cunoştiinţă cu fete. Ceea ce n-am reuşit, întrucât tocmai în anul acela 1929
Ministerul îngăduie şi fetelor să studieze teologia, şi m-am pomenit cu câteva
colege. Dar cunoştinţe în oraş am izbutit să n-am.
Asta am reuşit toată vremea teologiei, deşi făceam
parte şi din „Reuniunea de muzică Gh. Dima” din Sibiu, de sub dirijorul N.
Oancea, şi care era mixtă. Aveam problema voinţei în
stăpânirea simţurilor. Mai mult chiar,
mă preocupa, studiind mistica comparata a diferitelor religii superioare, ca să
vad prin proprie experienţă, cât se
întinde sfera voinţei în domeniul vieţii sufleteşti şi biologice. Mă
interesa să vad dacă e adevărat ce afirmă cărţile asupra
actelor reflexe, şi asupra instinctelor, că anume sunt independente de voinţa
şi controlul conştiinţei. Experienţa
mea personală însă mi-a dovedit că acţiunea voinţei şi a conştiinţei se poate
întinde şi peste instincte şi actele reflexe după o oarecare variabilă. Mă
ajutau la aceste adânciri şi studiile ce le făcea pe vremea aceea Mircea Eliade
la Ecutta, trimis de Universitatea din Bucureşti, pentru studii orientalistice.
Iar parte de studii le tipărea în Revista de filosofie din Bucureşti, şi-mi
parveneau pe această cale.
Toate acestea mă interesau să le aflu şi să le probez
în vederea călugăriei. Mă abţineam de la „voia în oraş”, ci stam în curtea
şcolii cu poarta deschisă. Cu colegii nu ieşeam în oraş decât dacă trebuia în
interesul şcolii, a vreunui profesor, sau însoţiţi de profesori, cum era cazul
cu reuniunea de muzică. N-am dansat şi n-am învăţat lucrul acesta. Ȋmi dase
tata grija asta - şi mai cu deosebire când eram teolog nu-mi puteam închipui să
fac aşa ceva. De viaţa altora în afara zidurilor
teologiei am fost în cea mai perfecta indiferenţă şi necunoştinţă. Toate
preocupările mele erau şi sunt până astăzi interioare, nu exterioare. Vorbirea
mi-a fost urâtă de când mă ştiu. Chiar numele călugăresc l-am ales pentru
că Avva Arsenie îşi alesese nevoinţa tăcerii, prin care s-a desăvârşit
interior. Teza de licenţă în Academia Teologică
rezumă strădaniile mele spre acea desăvârşire interioară a omului, şi purta
titlul: „Ȋncercări asupra vieţii duhovniceşti”. Terminam teologia prin 1933.
Ȋn vacanţă mă ocupam cu pictura
Pictura mi-a lungit şcoala. Căci aflând Mitropolitul Nicolae
Bălan că am talentul acesta, m-a trimis anul următor 1933/34 la
Academia de Arte frumoase din Bucureşti, care am terminat-o în cinci ani.
Profesori principali aveam pe dl. Francisc Sirato, Costin
Petrescu şi Fr. Reiner, ultimul de la Facultatea de medicină. La
medicină de multe ori nu puteam merge din cauza frământărilor şi grevelor
studenţeşti, care mă supărau pentru motivul că pierdeam vremea şi cunoştinţele
de anatomie şi antropologie cu profesorul meu, care de multe ori era pus în
imposibilitatea să-şi ţină cursul. Abia aci m-am lovit de mişcările politice
studenţeşti, care mi-au produs o impresie neplăcută. Ȋn mişcări studenţeşti
n-am intrat nici de fapt, nici de drept, întrucât Academia de Arte frumoase nu
era considerată în cadrul Universităţii, ci ca o şcoală aparte. Deci pe noi de
la Bellearte ne tratau ca fiind înafara de studenţii ce să se poată înscrie în
centrul studenţesc Bucureşti. Am fost complet în afară de orice mişcare studenţească sau
înscriere în vreo mişcare politică.
Vremea în Bucureşti am petrecut-o nelipsind de la
şcoala niciodată. Bolnav încă n-am fost, ca să lipsesc pe pricina asta. Lucram
la atelier foarte mult. Primăvara mergeam de la 5 dimineaţa şi mă întorceam la
internatul Radu Voda unde locuiam, seara la cină. Trei
ani am stat la internat, ca să fie o garanţie pentru mine ca nu mă ocup cu nici
o pierdere de vreme. Pe-acolo mai veneau şi studenţi legionari
care ne chemau cu ei. Nu m-am dus niciodată. Şcoala mă absorbea total şi
n-aveam vreme de pierdut. (Bătaia din copilărie pentru a nu pierde vremea mă
urmărea ca un înger păzitor.) Studiam foarte mult. Timpul ce-mi
mai rămânea liber acasă îl foloseam citind şi discutând teologie cu încă un
coleg de-al meu care studia Conservatorul. Aşa s-a întâmplat ca odată,
plăcându-mi foarte mult scrierea mistică a sfântului Ioan Scărarul, am tradus-o
în româneşte, în vreme de 5 luni. M-a ajutat foarte mult la încheierea
convingerii mele de-a intra în călugărie. În vremea aceea, mişcarea legionară
era în toi şi se discuta de ea în toate părţile. Eu ca un independent de
politic, nu mi-am găsit înclinaţie către mişcare. Apoi s-a întâmplat că nici nu
m-a mai chemat nimeni. Singura mea participare a fost asta: când se întorceau
din Spania, morţi, Moţa şi Marin, am ieşit cu colegi întâmplători prin curte
până la trotuarul străzii „Calea Griviţei”, pe care trecea convoiul de la Gara
de Nord spre Calea Victoriei. Căci Academia noastră era pe Calea Griviţei.
Deci am privit o parte din convoi şi pe cei doi morţi.
Atâta tot. Colegi la şcoală am avut de toate soiurile şi neamurile. Aveam, la
alţi profesori, pe unul Vulpescu; ăsta era comunist, purta cravată roşie, însă
discuţii n-am avut împreună niciodată. Aveam coleg de clasă pe un evreu Ithoc
Steinberg - eram prieteni. Îi spuneam câteodată: Mai Steinberg, tu eşti evreu
şi eu creştin, deci ar fi să fim unul împotriva altuia. Eu însă am să fiu mai
bun ca tine şi tu n-ai să te poţi supăra pe mine, daca în felul acesta te voi
concura în viaţă. Mai pe urmă, când am citit Biblia, am văzut că
ultima misiune mondială e a evreilor, eventual a unei idei a evreilor. Am
terminat Belleartele cu bine, am făcut anul de practică, ce însă a fost mai
scurt; am plecat, trimis de Mitropolitul Nicolae Bălan, în Sfântul Munte,
ca să deprind călugăria de acolo. La plecare erau cele mai aspre cercetări ca
nimeni din cei ce-au fost legionari vreodată să nu poată ieşi din ţară. Eu,
neavând absolut nimic la activ, am obţinut paşaport de călătorie: în Europa
"sans Russie”, de la Prefectura poliţiei din Sibiu. Iar
întrucât eram diacon, am obţinut şi încuviinţările speciale de la cele trei
Patriarhii: a României, a Constantinopolului şi a Atenei, precum şi a celor
două guverne: român şi grec, precum că n-am nimic suspect la activ, ci simpla
chemare către desăvârşirea interioară prin meşteşugul
călugăriei.
M-am întors în
ţară la 8 iunie 1938. Ţin minte data
pe aceea, că intrând în ţară prin Moraviţa am văzut drapelele româneşti, de
acel 8 Iunie de odată. De la data aceasta, până la Paştile anului viitor când
am intrat în călugărie, mi-am adunat unelte de pictură, materiale, am mai
învăţat la Chişinău cu nişte meşteri ruşi poleitura cu aur „cicanca”, şi alte
lucruri trebuitoare unui atelier de pictură. În Vinerea
Izvorului după Paştile anului 1939, am fost tuns în călugărie primind numele
Arsenie. Un an m-am ocupat cu gospodăria, eram
primul şi singurul călugăr la Mănăstirea Brâncoveanu - Sâmbăta de Sus, jud. Făgăraş. De
pictură nu-mi mai rămânea vreme. Al doilea an la fel. Până când m-am luat de
grija că am învăţat pictura degeaba. Se întâmpla în vremea asta că ne veneau
oameni cu durerile lor şi evlavie la Mănăstire şi călugări. Mai intrase în
călugărie Părintele Serafim Popescu. L-am rugat pe el să
primească preoţia - eu simţindu-mă nevrednic. A primit-o. Aşa au început
slujbele la Mănăstire după puteri. Într-o iarnă, probabil prin 1941, ne trezim cu o avalanşă de
oameni de toate vârstele şi treptele, năpădindu-mă să stau de vorbă cu ei
despre necazurile lor. Aci m-am trezit să fac duhovnicie cu
oamenii, deşi nu eram preot. Ştiam că tot ce păţesc oamenii,
li se trage de pe urma greşelilor sau păcatelor.
Aşa m-am văzut silit să primesc preoţia şi misiunea
majoră a propovăduirii lui Hristos-Dumnezeu adevărat şi Om adevărat, precum şi
a sfinţirii omului, ca să aibă pacea lui Dumnezeu în sine, absolut în orice
împrejurări s-ar afla în viaţă. I-am învăţat să fie
curaţi faţă de oameni şi faţă de Dumnezeu; să dea Cezarului ce e al Cezarului
(ascultare cetăţenească, dajdie etc.) şi lui Dumnezeu ce e al lui Dumnezeu
(cuget curat, suflet purificat şi trup curăţit de patimi). Despre această
învăţătură, martori îmi sunt toţi cei ce-au ascultat poveţele cele după
Dumnezeu pe care li le-am dat: iubirea de Dumnezeu, iubirea de toţi oamenii,
fără deosebire, şi viaţa curată, care fac cu putinţă reîntoarcerea noastră, a
împlinitorilor, iarăşi în Împărăţia de obârşie, de unde ne-a trimis Dumnezeu
spre scurta cercare a cuminţeniei şi a iubirii noastre, pe pământ, în stadia şi
arena vieţii. Asta îmi este toata misiunea şi rostul pe pământ, pentru care m-a
înzestrat cu daruri - deşi eu sunt nevrednic. Pentru asta sunt solicitat în
toate părţile, ca să propovăduiesc iubirea lui Dumnezeu şi sfinţirea oamenilor
prin iubire. De alte gânduri şi rosturi sunt străin .
Chilia parintelui Arsenie Boca
Chilia Parintelui Arsenie Boca a ramas ca o
marturie nestinsa a vietuirii sale isihaste in Muntii Sambetei, spre mangaierea
tuturor celor care ii calca pragul. Chilia parintelui se afla in muntii Fagaras,
pe Valea Sambetei, aproape de Cabana Sambata. Chilia parintelui a ramas pana astazi un loc
de pelerinaj unde credinciosii se roaga, pun o floare sau aprind o lumanare.
Parintele Arsenie Boca a fost numit si ctitor al Filocaliei
Romanesti.
"Reproducem aici două
fragmente din prefeţele volumelor 1 şi 2 ale Filocaliei, pentru a
sublinia mai bine eforturile Părintelui Arsenie la această lucrare extrem de
importantă pentru spiritualitatea ortodoxă:
„La unele scrieri am
folosit şi copii de pe manuscrise româneşti mai vechi, de la Athos, aduse de
P.C. Sa (Părintele Serafim Popescu) şi de Părintele Arsenie. (…)
Un cald cuvânt
de mulţumire trebuie să aduc P.C. Părinte Ieromonah Arsenie, de la Mănăstirea
Brâncoveanu, bunul meu student de odinioară, care mi-a rămas mereu aproape.
P.C. Sa a binevoit să scrie după dictatul meu cea mai mare parte din traducere,
la prima ei redactare. În afară de aceasta, prin prezenţa aproape necontenită
şi prin stăruinţa ce-a pus-o pe lângă mine de-a face această traducere, mi-a
alimentat curajul în mod considerabil ca să pot duce până la capăt o muncă atât
de ostenitoare, pe care altfel nu cred că aş fi săvârşit-o. Tot P.C. Sa a executat şi coperta.”
„Ajutorul
hotărâtor la tipărirea acestui volum l-a dat însă iarăşi bunul meu fost
student, Părintele Ieromonah Arsenie de la Mănăstirea Brâncoveanu. Datorită
abonamentelor masive ce le-a procurat P.C. Sa, am putut face faţă unor greutăţi
ce se ridicau ca munţii în calea tipăririi acestui volum. P.C. Sa poate fi
numit pe drept cuvânt ctitor de frunte al Filocaliei româneşti. După imboldul
ce mi l-a dat necontenit la traducerea acestei opere, acum susţine cu putere
neslăbită lucrarea de tipărire. Dacă Dumnezeu va ajuta să apară întreaga operă
în româneşte, acest act va rămânea legat într-o mare măsură de numele P.C. Sale
şi de mişcarea religioasă pe care a trezit-o în jurul Mănăstirii de la Sâmbăta
de Sus, pe cele mai autentice baze ale tradiţiei ortodoxe şi cu mijloacele
celei mai curate duhovnicii, ale învăţăturii stăruitoare şi ale dragostei de
suflete.”
sursa site-ul Manastirii Brancoveanu
Ieromonahul Arsenie
R. Vâlcii, 17 iulie 1945
R. Vâlcii, 17 iulie 1945
Sursa: www.arsenieboca.ro
Biserica Draganescu de langa Bucuresti este prima biserica pictata in
intregime de parintele Arsenie Boca.
|
Pictura Bisericii
Draganescu
"Observati
cum capacul mormantului se da la o parte si dinauntru iese un trup diafan,
spiritualizat. Ce culori diferite si stralucitoare sunt in jurul trupului
inviat! Cata lumina in jur! Chipul Mantuitorului emana pace, liniste si
siguranta... Cata bucurie! E bucuria de Pasti. Uitati-va putin la conturul
crucii... Nu se poate inviere fara cruce, dar nici cruce fara inviere. Deci,
daca vrei sa inviezi, trebuie sa ai o cruce. In viata asta, crucile noastre
sunt sub forma de necazuri, boli, neplaceri, nemultumiri. Cu ajutorul crucii
inviem sufleteste aici si inviem atunci, la a doua venire..."
Privirea veşniciei
Prima senzaţie pe care o încerci când intri la Drăgănescu este una de imponderabilitate. Gravitaţia e suspendată, sau dimpotrivă „răsturnată”: eşti absorbit în sus, spre înalt!! Cum s-ar putea tâlcui ineditul acestui stil de pictură „în tempera”, la care Părintele a trudit „cu multă originalitate şi documentaţie” (pisania bisericii) vreme de peste 15 ani? Fondul este fără doar şi poate ortodox („o smerită mărturisire ortodoxă de credinţă” – aceeaşi pisanie). Maniera de execuţie însă, lasă loc la interpretări din cele mai interesante. M-aş încumeta să ofer doar una, nu neapărat cea mai legitimă sau mai avizată. În „textul de la Sinaia”, există unele aluzii la istoria picturii occidentale (Renaştere, Romantism), la esteticieni ai artei (Hegel) sau la artişti consacraţi (Da Vinci, Michelangelo). Îndrăznesc să cred că aceste aluzii nu sunt întâmplătoare. Conştient sau nu, Părintele a realizat în pictura lui o sinteză „în duh ortodox” a tradiţiei bizantine cu elemente ale tradiţiei apusene. Este „limita” până la care Răsăritul ortodox poate ieşi în întâmpinarea Apusului catolic şi protestant. Dacă din pictura Părintelui lipseşte o anumită austeritate ascetică specific bizantină, din ea lipseşte în egală măsură acea „materialitate” (încărcătură cromatică) specific apuseană. Tocmai aceste „lipsuri” fac posibilă o surprinzătoare sinteză…
Marturii despre parintele Arsenie Boca:
Prima senzaţie pe care o încerci când intri la Drăgănescu este una de imponderabilitate. Gravitaţia e suspendată, sau dimpotrivă „răsturnată”: eşti absorbit în sus, spre înalt!! Cum s-ar putea tâlcui ineditul acestui stil de pictură „în tempera”, la care Părintele a trudit „cu multă originalitate şi documentaţie” (pisania bisericii) vreme de peste 15 ani? Fondul este fără doar şi poate ortodox („o smerită mărturisire ortodoxă de credinţă” – aceeaşi pisanie). Maniera de execuţie însă, lasă loc la interpretări din cele mai interesante. M-aş încumeta să ofer doar una, nu neapărat cea mai legitimă sau mai avizată. În „textul de la Sinaia”, există unele aluzii la istoria picturii occidentale (Renaştere, Romantism), la esteticieni ai artei (Hegel) sau la artişti consacraţi (Da Vinci, Michelangelo). Îndrăznesc să cred că aceste aluzii nu sunt întâmplătoare. Conştient sau nu, Părintele a realizat în pictura lui o sinteză „în duh ortodox” a tradiţiei bizantine cu elemente ale tradiţiei apusene. Este „limita” până la care Răsăritul ortodox poate ieşi în întâmpinarea Apusului catolic şi protestant. Dacă din pictura Părintelui lipseşte o anumită austeritate ascetică specific bizantină, din ea lipseşte în egală măsură acea „materialitate” (încărcătură cromatică) specific apuseană. Tocmai aceste „lipsuri” fac posibilă o surprinzătoare sinteză…
Marturii despre parintele Arsenie Boca:
"La
casa Lui Dumnezeu de la Sâmbata, Sfântul nostru Părinte Arsenie Boca,
ne-a spus încă din autocar, să fim curajoşi, că dacă vream să scurtăm
crucea noastră, mai mult adăugăm. Apoi când am ajuns la Mănăstire,
Părintele ne-a dat apă de la izvor, pentru că era foarte cald, ne-a
ţinut slujbă la altarul din pădure, dimineaţa în trei ore la rugăciune a
chemat păsările să cânte, iar când să plecăm ne-a arătat cum pictează.
Îi mulţumesc lui Dumnezeu pentru tot!" - Carolina Bigu.
29 septembrie 1910 - 28
noiembrie 1989
In memoria pictorului de suflete
Arsenie Boca( ieromonah, teolog și pictor de biserici)
Părintele
Profesor Dumitru Stăniloae l-a numit
„Ctitor de frunte al Filocaliei româneşti”.
"Stiu unde ma duc, am mai fost acolo! De acolo, unde ma duc, va pot ajuta mai mult decat acum! " “Să nu pronunţaţi prea des numele meu că pe unii îi arde”. Sunt cuvintele parintelui Arsenie care isi prevestea plecarea dincolo, pe taramul fericitilor, de unde ne poate ajuta mai mult, daca ii cerem ajutorul. Indemnul Parintelui Arsenie Boca si invatatura lui principala era ca omul sa-si planga pacatul, sa se intoarca de la pacat.
La intrarea în cursul superior de liceu am rămas orfan de tată, care era cizmar de meserie şi foarte bun pedagog cu fiul său. Ştiu până astăzi că m-a bătut odată pentru că sa nu mai pierd timpul - ceea ce i-am făgăduit cu lacrimi şi n-am uitat până acum, şi de multe ori mi-a folosit în viaţă. În cursul liceului mi-au plăcut foarte mult: matematicile, fizica, religia, desenul şi muzica. Terminând liceul şi luând bacalaureatul la prima prezentare, înclinam spre ştiinţele pozitive, dar dacă aveam avere sau garantau tutorii pentru mine intram la aviaţie la Cotroceni - ceea ce n-a fost, împiedicându-mă sărăcia. Drept aceea a biruit înclinaţia contemplativă sau speculativă şi în 1929 m-am înscris la Academia Teologică din Sibiu. În cursul teologiei mi-am vândut casa părintească spre a-mi putea continua studiile. Eram şi bursier. Mamei nu i-am cerut niciun ajutor şi nici nu mă înduram, întrucât era divorţată de tata iar eu eram dat tatii prin sentinţa de divorţ, ca fiind, pe baza meseriei, mai sigur că mă va da la şcoală. În timpul teologiei mi se lămurea frumuseţea chipului vieţuirii călugăreşti şi doream să mă instruiesc, pe cât puteam, mai temeinic, cu deosebire în latura mistică a vieţii. Cu prilejul acela aveam următoarele note caracteristice: deprindeam pe mama cât mai fără mine şi cât mai fără corespondenţă, ca oarecum să mă uite şi să nu-i vie greu când va afla că m-am călugărit. Apoi, de la plecarea din Brad, mi-am pus o anumită disciplină austeră, care avea mai multe amănunte greu de crezut. Aşa de pildă mi-am propus ca toata vremea teologiei să nu fac nici o cunoştiinţă cu fete. Ceea ce n-am reuşit, întrucât tocmai în anul acela 1929 Ministerul îngăduie şi fetelor să studieze teologia, şi m-am pomenit cu câteva colege. Dar cunoştinţe în oraş am izbutit să n-am. Asta am reuşit toată vremea teologiei, deşi făceam parte şi din „Reuniunea de muzică Gh. Dima” din Sibiu, de sub dirijorul N. Oancea, şi care era mixtă. Aveam problema voinţei în stăpânirea simţurilor. Mai mult chiar, mă preocupa, studiind mistica comparata a diferitelor religii superioare, ca să vad prin proprie experienţă, cât se întinde sfera voinţei în domeniul vieţii sufleteşti şi biologice. Mă interesa să vad dacă e adevărat ce afirmă cărţile asupra actelor reflexe, şi asupra instinctelor, că anume sunt independente de voinţa şi controlul conştiinţei. Experienţa mea personală însă mi-a dovedit că acţiunea voinţei şi a conştiinţei se poate întinde şi peste instincte şi actele reflexe după o oarecare variabilă. Mă ajutau la aceste adânciri şi studiile ce le făcea pe vremea aceea Mircea Eliade la Ecutta, trimis de Universitatea din Bucureşti, pentru studii orientalistice. Iar parte de studii le tipărea în Revista de filosofie din Bucureşti, şi-mi parveneau pe această cale. Toate acestea mă interesau să le aflu şi să le probez în vederea călugăriei. Mă abţineam de la „voia în oraş”, ci stam în curtea şcolii cu poarta deschisă. Cu colegii nu ieşeam în oraş decât dacă trebuia în interesul şcolii, a vreunui profesor, sau însoţiţi de profesori, cum era cazul cu reuniunea de muzică. N-am dansat şi n-am învăţat lucrul acesta. Ȋmi dase tata grija asta - şi mai cu deosebire când eram teolog nu-mi puteam închipui să fac aşa ceva. De viaţa altora în afara zidurilor teologiei am fost în cea mai perfecta indiferenţă şi necunoştinţă. Toate preocupările mele erau şi sunt până astăzi interioare, nu exterioare. Vorbirea mi-a fost urâtă de când mă ştiu. Chiar numele călugăresc l-am ales pentru că Avva Arsenie îşi alesese nevoinţa tăcerii, prin care s-a desăvârşit interior. Teza de licenţă în Academia Teologică rezumă strădaniile mele spre acea desăvârşire interioară a omului, şi purta titlul: „Ȋncercări asupra vieţii duhovniceşti”. Terminam teologia prin 1933. Ȋn vacanţă mă ocupam cu pictura Pictura mi-a lungit şcoala. Căci aflând Mitropolitul Nicolae Bălan că am talentul acesta, m-a trimis anul următor 1933/34 la Academia de Arte frumoase din Bucureşti, care am terminat-o în cinci ani. Profesori principali aveam pe dl. Francisc Sirato, Costin Petrescu şi Fr. Reiner, ultimul de la Facultatea de medicină. La medicină de multe ori nu puteam merge din cauza frământărilor şi grevelor studenţeşti, care mă supărau pentru motivul că pierdeam vremea şi cunoştinţele de anatomie şi antropologie cu profesorul meu, care de multe ori era pus în imposibilitatea să-şi ţină cursul. Abia aci m-am lovit de mişcările politice studenţeşti, care mi-au produs o impresie neplăcută. Ȋn mişcări studenţeşti n-am intrat nici de fapt, nici de drept, întrucât Academia de Arte frumoase nu era considerată în cadrul Universităţii, ci ca o şcoală aparte. Deci pe noi de la Bellearte ne tratau ca fiind înafara de studenţii ce să se poată înscrie în centrul studenţesc Bucureşti. Am fost complet în afară de orice mişcare studenţească sau înscriere în vreo mişcare politică. Vremea în Bucureşti am petrecut-o nelipsind de la şcoala niciodată. Bolnav încă n-am fost, ca să lipsesc pe pricina asta. Lucram la atelier foarte mult. Primăvara mergeam de la 5 dimineaţa şi mă întorceam la internatul Radu Voda unde locuiam, seara la cină. Trei ani am stat la internat, ca să fie o garanţie pentru mine ca nu mă ocup cu nici o pierdere de vreme. Pe-acolo mai veneau şi studenţi legionari care ne chemau cu ei. Nu m-am dus niciodată. Şcoala mă absorbea total şi n-aveam vreme de pierdut. (Bătaia din copilărie pentru a nu pierde vremea mă urmărea ca un înger păzitor.) Studiam foarte mult. Timpul ce-mi mai rămânea liber acasă îl foloseam citind şi discutând teologie cu încă un coleg de-al meu care studia Conservatorul. Aşa s-a întâmplat ca odată, plăcându-mi foarte mult scrierea mistică a sfântului Ioan Scărarul, am tradus-o în româneşte, în vreme de 5 luni. M-a ajutat foarte mult la încheierea convingerii mele de-a intra în călugărie. În vremea aceea, mişcarea legionară era în toi şi se discuta de ea în toate părţile. Eu ca un independent de politic, nu mi-am găsit înclinaţie către mişcare. Apoi s-a întâmplat că nici nu m-a mai chemat nimeni. Singura mea participare a fost asta: când se întorceau din Spania, morţi, Moţa şi Marin, am ieşit cu colegi întâmplători prin curte până la trotuarul străzii „Calea Griviţei”, pe care trecea convoiul de la Gara de Nord spre Calea Victoriei. Căci Academia noastră era pe Calea Griviţei. Deci am privit o parte din convoi şi pe cei doi morţi. Atâta tot. Colegi la şcoală am avut de toate soiurile şi neamurile. Aveam, la alţi profesori, pe unul Vulpescu; ăsta era comunist, purta cravată roşie, însă discuţii n-am avut împreună niciodată. Aveam coleg de clasă pe un evreu Ithoc Steinberg - eram prieteni. Îi spuneam câteodată: Mai Steinberg, tu eşti evreu şi eu creştin, deci ar fi să fim unul împotriva altuia. Eu însă am să fiu mai bun ca tine şi tu n-ai să te poţi supăra pe mine, daca în felul acesta te voi concura în viaţă. Mai pe urmă, când am citit Biblia, am văzut că ultima misiune mondială e a evreilor, eventual a unei idei a evreilor. Am terminat Belleartele cu bine, am făcut anul de practică, ce însă a fost mai scurt; am plecat, trimis de Mitropolitul Nicolae Bălan, în Sfântul Munte, ca să deprind călugăria de acolo. La plecare erau cele mai aspre cercetări ca nimeni din cei ce-au fost legionari vreodată să nu poată ieşi din ţară. Eu, neavând absolut nimic la activ, am obţinut paşaport de călătorie: în Europa "sans Russie”, de la Prefectura poliţiei din Sibiu. Iar întrucât eram diacon, am obţinut şi încuviinţările speciale de la cele trei Patriarhii: a României, a Constantinopolului şi a Atenei, precum şi a celor două guverne: român şi grec, precum că n-am nimic suspect la activ, ci simpla chemare către desăvârşirea interioară prin meşteşugul călugăriei. M-am întors în ţară la 8 iunie 1938. Ţin minte data pe aceea, că intrând în ţară prin Moraviţa am văzut drapelele româneşti, de acel 8 Iunie de odată. De la data aceasta, până la Paştile anului viitor când am intrat în călugărie, mi-am adunat unelte de pictură, materiale, am mai învăţat la Chişinău cu nişte meşteri ruşi poleitura cu aur „cicanca”, şi alte lucruri trebuitoare unui atelier de pictură. În Vinerea Izvorului după Paştile anului 1939, am fost tuns în călugărie primind numele Arsenie. Un an m-am ocupat cu gospodăria, eram primul şi singurul călugăr la Mănăstirea Brâncoveanu - Sâmbăta de Sus, jud. Făgăraş. De pictură nu-mi mai rămânea vreme. Al doilea an la fel. Până când m-am luat de grija că am învăţat pictura degeaba. Se întâmpla în vremea asta că ne veneau oameni cu durerile lor şi evlavie la Mănăstire şi călugări. Mai intrase în călugărie Părintele Serafim Popescu. L-am rugat pe el să primească preoţia - eu simţindu-mă nevrednic. A primit-o. Aşa au început slujbele la Mănăstire după puteri. Într-o iarnă, probabil prin 1941, ne trezim cu o avalanşă de oameni de toate vârstele şi treptele, năpădindu-mă să stau de vorbă cu ei despre necazurile lor. Aci m-am trezit să fac duhovnicie cu oamenii, deşi nu eram preot. Ştiam că tot ce păţesc oamenii, li se trage de pe urma greşelilor sau păcatelor. Aşa m-am văzut silit să primesc preoţia şi misiunea majoră a propovăduirii lui Hristos-Dumnezeu adevărat şi Om adevărat, precum şi a sfinţirii omului, ca să aibă pacea lui Dumnezeu în sine, absolut în orice împrejurări s-ar afla în viaţă. I-am învăţat să fie curaţi faţă de oameni şi faţă de Dumnezeu; să dea Cezarului ce e al Cezarului (ascultare cetăţenească, dajdie etc.) şi lui Dumnezeu ce e al lui Dumnezeu (cuget curat, suflet purificat şi trup curăţit de patimi). Despre această învăţătură, martori îmi sunt toţi cei ce-au ascultat poveţele cele după Dumnezeu pe care li le-am dat: iubirea de Dumnezeu, iubirea de toţi oamenii, fără deosebire, şi viaţa curată, care fac cu putinţă reîntoarcerea noastră, a împlinitorilor, iarăşi în Împărăţia de obârşie, de unde ne-a trimis Dumnezeu spre scurta cercare a cuminţeniei şi a iubirii noastre, pe pământ, în stadia şi arena vieţii. Asta îmi este toata misiunea şi rostul pe pământ, pentru care m-a înzestrat cu daruri - deşi eu sunt nevrednic. Pentru asta sunt solicitat în toate părţile, ca să propovăduiesc iubirea lui Dumnezeu şi sfinţirea oamenilor prin iubire. De alte gânduri şi rosturi sunt străin . Chilia parintelui Arsenie Boca Chilia Parintelui Arsenie Boca a ramas ca o marturie nestinsa a vietuirii sale isihaste in Muntii Sambetei, spre mangaierea tuturor celor care ii calca pragul. Chilia parintelui se afla in muntii Fagaras, pe Valea Sambetei, aproape de Cabana Sambata. Chilia parintelui a ramas pana astazi un loc de pelerinaj unde credinciosii se roaga, pun o floare sau aprind o lumanare.
Parintele
Arsenie Boca a fost numit si ctitor al Filocaliei Romanesti.
"Reproducem aici două fragmente din prefeţele
volumelor 1 şi 2 ale Filocaliei, pentru a sublinia mai bine eforturile
Părintelui Arsenie la această lucrare extrem de importantă pentru
spiritualitatea ortodoxă:
„La unele scrieri am folosit şi copii de pe
manuscrise româneşti mai vechi, de la Athos, aduse de P.C. Sa (Părintele
Serafim Popescu) şi de Părintele Arsenie. (…)
Un cald cuvânt de mulţumire trebuie să aduc P.C.
Părinte Ieromonah Arsenie, de la Mănăstirea Brâncoveanu, bunul meu student de
odinioară, care mi-a rămas mereu aproape. P.C. Sa a binevoit să scrie după
dictatul meu cea mai mare parte din traducere, la prima ei redactare. În
afară de aceasta, prin prezenţa aproape necontenită şi prin stăruinţa ce-a
pus-o pe lângă mine de-a face această traducere, mi-a alimentat curajul în
mod considerabil ca să pot duce până la capăt o muncă atât de ostenitoare, pe
care altfel nu cred că aş fi săvârşit-o. Tot P.C. Sa a executat şi coperta.”
„Ajutorul
hotărâtor la tipărirea acestui volum l-a dat însă iarăşi bunul meu fost
student, Părintele Ieromonah Arsenie de la Mănăstirea Brâncoveanu. Datorită
abonamentelor masive ce le-a procurat P.C. Sa, am putut face faţă unor
greutăţi ce se ridicau ca munţii în calea tipăririi acestui volum. P.C. Sa
poate fi numit pe drept cuvânt ctitor de frunte al Filocaliei româneşti. După
imboldul ce mi l-a dat necontenit la traducerea acestei opere, acum susţine
cu putere neslăbită lucrarea de tipărire. Dacă Dumnezeu va ajuta să apară
întreaga operă în româneşte, acest act va rămânea legat într-o mare măsură de
numele P.C. Sale şi de mişcarea religioasă pe care a trezit-o în jurul
Mănăstirii de la Sâmbăta de Sus, pe cele mai autentice baze ale tradiţiei
ortodoxe şi cu mijloacele celei mai curate duhovnicii, ale învăţăturii
stăruitoare şi ale dragostei de suflete.”
sursa
site-ul Manastirii Brancoveanu
Ieromonahul Arsenie R. Vâlcii, 17 iulie 1945 Sursa: www.arsenieboca.ro
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu