Pagini

luni, 26 ianuarie 2015

Cele cinci tibetane



                                             
 Boala este, in esenta, rezultatul conflictelor dintre suflet si minte. Atata timp cat sufletele si personalitatile sunt in armonie, totul este bucurie si pace, fericire si sanatate. Conflictele apar, atunci cand mintea (personalitatea) se abate de la drumul ales de suflet, indiferent daca alegerea a fost facuta din proprie initiativa, sau ca am fost fortati din exterior spre respectiva alegere.”

Dr. Edward Bach (1) - (1886-1936)
   
Respiratia este un aspect fundamental al vietii umane. A respira este o actiune simpla si involuntara: incepem sa respiram la nastere si ne oprim in momentul mortii. Nimic mai simplu. Noi umanii suntem fiinte vii foarte schimbatoare si adaptabile: putem supravietui lungi perioade fara hrana (de ajuns sa amintim lungile si eroicele posturi negre ale lui Gandhi) si putem rezista citeva zile fara apa. Putem “supravietui” fara pizza, fara cinema, fara plimbari cu masina, si chiar fara sa facem sex pentru mult timp. Calugarii japonezi de pe Muntele Hiei (cunoscuti sub numele de calugari alergatori”, fiind capabili sa alerge pina la 80 de km pe zi), infrunta un ritual de purificare care consta in noua zile fara hrana, apa si somn; il numesc “postul definitiv”.(Va sfatuiesc sa nu incercati sa-i imitati!) Ideea este ca putem renunta la multe lucruri pentru o anumita perioada, chiar la elemente esentiale vietii, dar nu la respiratie; o scurta bucata de timp fara respiratie inseamna sufocare, adica moarte.
Intre formele de nutritie, respiratia este cea principala. Cand respiram ,introducem in corp un amestec de gaze, in special oxigen, fundamental pentru alimentarea celulelor noastre, inhaland , de asemeni, o energie special numita prana. Asa cum oxigenul hraneste celulele corpului, in acelasi fel prana hraneste sistemul energetic, substratul vital al corpului. Chiar daca respiratia este o functie elementara, ea poate fi modificata pentru a obtine anumite rezultate: prana poate fi dirijat pentru reconstituirea tesuturilor, pentru purificarea lor si pentru intarirea intregului sistem energetic. Toate metodele de dezvoltare a complexului corp/minte, de la yoga la artele martiale, prevad tehnici deosebite de controlarea respiratiei. E scris in multe texte ale traditiei yoga ca acela care e capabil sa-si controleze propria respiratie e capabil sa fie stapanul destinului sau. Poate parea exagerat, dar nu exista dubii ca invatand controlarea respiratiei se obtin mari rezultate in controlul asupra corpului si a mintii.
In continuare descriu o forma de respiratie potrivita pentru inceperea, in conditii optime, a practicarii celor Cinci Tibetane. Urmariti cu atentie indrumarile .

Multe persoane sunt convinse ca trebuie sa inceapa o activitate aplicandu-se mai mult decit este cerut sau recomandat: nu este o atitudine prea inteleapta, mai ales in ce priveste exercitiile de respiratie. Daca simtiti nevoia unei descarcari, atunci faceti o suta de flexiuni, alergati douzeci de kilometri si obositi, dar nu exagerati cu respiratia. Tehnicile de respiratie, chiar si cele mai simple, pot fi foarte puternice si este gresit sa crezi ca, fiind vorba de o functiune naturala, o respiratie intensa nu face decit bine. Ati putea avea urmari neplacute daca exagerati cu exercitiile. Modul cel mai bun pentru infruntare respiratiei ghidate, a tehnicilor yoga ori, mai mult sau mai putin al oricarui alt lucru, e acela de a invata cu atentie si de a inainta pe grade, urmarind cu scrupulozitate instructiunile.
Cind veti incepe practicarea pranayam-ei , tehnica de respiratie controlata, veti observa anumite schimbari: corpul vostru va incepe sa se desintoxice, expulzind toxine si deseuri din ficat, rinichi, intestin si piele. In timpul exercitiilor, la inceput, veti putea avea senzatia de a avea “capul usor”, datorita fluxului marit de oxigen la creier. Aceasta senzatie nu este datorata doar oxigenului. Practicind respiratia controlata, de fapt, veti elimina deseurile care astupa sistemul energetic, eliberindu-va de blocajele care inchid canalele energetice si chakra. Veti prinde mai multa putere si va veti simti mai “usori”, ca si cum fiecare celula din corpul vostru ar dansa in lumina.
Nu va mirati! Ginditi-va ca intregul Univers cunoscut este constituit din energie si lumina, materia nu e “solida”, e o forma compacta si concentrata de energie. Fiecare atom din corpul vostru este suspendat in spatiu si “danseaza” frenetic in jurul altor atomi si deci, a deveni “mai usori” nu inseama simplu “mai putin grei”, ci a asimila mai mari cantitati de lumina. Prin practica respiratiei si meditatiei veti dirija in sistemul vostru energetic o lumina clara si limpede care, efectiv, va va ilumina chakra.
Respiratia yoga este un complex de sine statator si exista sute de variante a metodelor bazilare de pranayam, dar, cu toate acestea, deoarece aceasta carte trateaza cele Cinci Tibetane,ne vom concentra numai asupra a trei tehnici de respiratie: respiratia normala, respiratia lunga si profunda si respiratia care trebuie facuta dupa fiecare exercitiu.
Efectuati exercitiile de respiratie pe stomacul gol pentru a evita greata sau crampele si pentru a permite energiei sa circule cit mai liber inauntrul vostru.

RESPIRATIA NORMALA
Asezati-va comod, pe dusumea cu picioarele incrucisate sau pe un scaun cu spatarul drept. Stati cit mai drepti posibil. Relaxati spatele si pieptul. Asezati palma unei unei miini pe abdomen pentru a putea urmari fazele exercitiului (cind veti deveni experti, veti putea evita sa o mai faceti). Inspirati usor pe nas si lasati abdomenul sa se extinda in afara. Expirati, indiferent daca pe nas sau pe gura, relaxind muschii abdominali. In timpul exercitiului pieptul nu ar trebui sa se miste. Acest gen de respiratie trebuie sa vi se para ca si cum s-ar umfla o minge: cind inspirati pe nas, abdomenul se umfla, cind expirati, se dezumfla. Simplu, nu? Este important sa exersati mult aceasta tehnica simpla. Continuati sa respirati pentru cel putin doua minute, extinzind abdomenul cind inspirati pe nas si “dezumflindu-l” cind expirati, pe nas sau pe gura.
De altfel, acesta e modul in care ar trebui sa respirati mereu si, facind exercitii, veti descoperi, probabil, ca respirati intr-un mod diferit, contractind abdomenul in timpul inspiratiei. Este un defect comun, si s-ar putea sa va fie greu sa va schimbati obiceiurile. Insistati! Este nevoie de straduinta sa invatati sa respirati corect, dar beneficiile vor fi imensa.
Tineti minte ca este foarte important sa inspirati pe nas cit mai mult posibil. Inspiratia pe gura altereaza mecanismele de reglare a respiratiei si poate cauza ameteli, nevozitate si alte alte probleme fizice si psihologice. Concentrati-va si faceti efort sa inspirati mereu pe nas; expirati indiferent daca pe nas sau pe gura.

RESPIRATIA LUNGA SI PROFUNDA
Este asemanatoare respiratiei normale, dar este mai profunda.Pentru efectuarea acestui exercitiu, asezati-va comod si puneti o palma pe abdomen si cealalta in centrul pieptului; acest lucru va va ajuta , la inceput, la invatarea tehnicii. Inspirati pe nas si umpleti abdomenul, ca in respiratia normala, si continuati sa inspirati pina cind sa vor umple si plaminii si va fi umflat si pieptul. Expirati usor pe nas sau pe gura.
Repetati pina cind veti fi in stare sa executati aceasta tehnica fara greutate. Respiratia lunga si profunda este ca si cum ai umple un pahar de apa: turnind apa pe fund si putin cite putin, paharul se umple de tot. La fel si respiratia:aerul intra de sus, dar incepe umplerea de jos, intii abdomenul si apoi pieptul. Repetati citeva minute pina cind  va fi usor si automatic.
Ori de cite ori veti avea nevoie sa reduceti din stress (de exemplu dupa o masa copioasa), asezati-va comozi si respirati profund si rar, inpingind suflul inauntrul vostru si expirind apoi usor. Astfel, veti “curata” tensiunile si veti fi calmi, relaxati si vigurosi.

RESPIRATIA DE TRANZITIE
Acest tip de respiratie va fi folosit doar de doua ori, dupa fiecare din cele cinci exercitii tibetane si este o parte fundamentala din aceasta practica yoga.
Drepti, cu picioarele unite si cu miinile pe solduri, inspirati profund pe nas. Expirati pe gura formind cu buzele litera “O”.


Acum sinteti pregatiti sa infruntati cele Cinci Tibetane.

CELE CINCI EXERCITII TIBETANE
Si iata-ne la cele Cinci Tibetane, aceste simple si puternice exercitii care stimuleaza fluxul energetic traversind chakra-ele revitalizind plexurile nervoase, organele si glandele corelate. Cele Cinci Tibetane tonifica si intaresc grupurile musculare principale, maresc forta fizica si capacitatea de rezistenta. Cind veti fi experti, executarea corecta a celor Cinci Tibetane va vor ocupa cinci sau sase minute pe zi.
Numarul repetarilor ideale pentru fiecare exercitiu este de douzeci si unu, si nu e nevoie sa il depasiti: efectele dorite in termeni de energie vor fi obtinute cu aceasta fregventa. Nu ca as cunoaste probleme derivate de la un numar mai mare de repetitii, dar foarte simplu, nu sunt necesare. Multe persoane intimpina greutati, la inceput, sa obtina douzeci si una de repetitii, deci nu va preocupati, fiecare incepator are nevoie de circa o luna pina sa poata executa corect programul complet. La inceput, executati zece sau douasprezece repetitii pentru fiecare exercitiu, avansati in baza ritmului vostru optim; veti obtine beneficii chiar cu un numar inferior de repetitii si va va da deosebita satisfactie dobindirea nivelului ideal in mod gradat. Destinati timpul necesar in fiecare zi si dedicati-va exercitiilor concentrindu-va asupra a ceea ce faceti: de la inceput va veti simti mai puternici si mai energici.
Asigurati-va de executarea corecta a exercitiilor citind cu atentie instructiunile si observind fotografiile: cele Cinci Tibetane sint descrise cu precizie si va veti putea corecta in mod adecvat postura generala si pozitiile specifice studiind urmatoarele pagini.

PRIMUL TIBETAN
In picioare, cu bratele deschise si intinse lateral. Degetele sunt unite, palmele intinse si indreptate in jos. Tinind bratele in aceasta pozitie,invirtiti-va in jurul vostru in sens orar (daca va vine spontan, intoarceti capul spre dreapta, acesta e sensul in care trebuie sa va rotiti). Repetati miscarea de 21 de ori fara intrerupare.
Cind ati terminat, uniti picioarele si puneti miinile pe sold ( Respirati profund inspirind pe nas. Expirati pe gura formind litera “O” cu buzele. Repetati respiratia inca o data inainte de a trece la al Doilea Tibetan. Prima data s-ar putea sa aveti ameteli. Fiti prudenti si nu exagerati. Acest exercitiu intareste vestibulul, mecanismul delicat al echilibrului situat in urechea interna. Cu timpul, ametelile vor dispare iar miscarea va deveni mai usoara si fluida, chiar marind viteza. Este vorba de aceeasi miscare practicata de catre Dervisci, adeptii unei secte mistice islamice care se rotesc rapid si pentru lungi perioade te timp; sunt cunoscuti in occident ca “Dervisci dansatori”.

AL DOILEA TIBETAN
Culcati-va pe spate pe o rogojina sau pe un covoras. Picioarele sunt complet intinse, gleznele sunt indoite si se ating. Intindeti bratele pe linga corp cu palmele intinse pe pamant. Inspirati pe nas, ridicati picioarele, formind cu trunchiul un unghi de aproape 90°, si ridicati capul impingind barbia spre piept .Miscarea trebuie sa fie lenta, virful picioarelor este indreptat spre cer iar spatele trebuie sa fie bine intins pe pamant.
Expirati pe nas sau pe gura, readucind picioarele in pozitia de plecare. Repetati miscarea de 21 de ori, inspirind cind ridicati picioarele, expirind cind le readuceti pe pamant.
Cind ati terminat, va ridicati cu picioarele unite si miinile pe sold .Faceti doua respiratii complete si profunde, inspirind pe nas si expirind pe gura formind litera “O”.

AL TREILEA TIBETAN
Ingenunchiati, cu picioarele usor departate si cu virful picioarelor sprijinit de pamant. Miinile sunt in spatele coapselor, sub fese, coloana vertebrala e dreapta si barbia este impinsa catre piept.Inspirati pe nas si arcuiti in spate spinarea. Impingeti capul in spate cit puteti .Miinile va vor sustine in timp ce va veti intinde catre spate. Expirati pe nas sau pe gura in timp ce va intoarceti la pozitia de plecare. Repetati miscarea de 21 de ori in ritm vioi si regulat.
Dupa ce terminati, ridicati-va, cu picioarele apropiate si miinile pe sold .Faceti doua respiratii complete si profunde, inspirind pe nas si expirind pe gura in forma de “O”.

AL PATRULEA TIBETAN
Asezati-va cu spatele drept si cu picioarele intinse in fata. Asezati palmele pe teren in dreptul soldurilor. Pozitia miinilor este foarte importanta: trebuie sa fie exact alaturi de sold. Impingeti barbia inspre piept .
Inspirind pe nas, ridicati soldurile indoind genunchii, asezand labele picioarelor pe pamant si rasturnind capul pe spate .Veti fi intr-o pozitie in care trunchiul este paralel cu pamintul, iar bratele si picioarele sunt perpendiculare. Expirati pe nas sau pe gura in timp ce reveniti la pozitia de plecare. Repetati exercitiul de 21 de ori, in ritm vioi si regulat. Faceti in asa fel sa nu va alunece picioarele, ele trebuie sa ramina in aceeasi pozitie in tot timpul exercitiului. Deasemeni, bratele nu trebuie sa se indoaie; miscarea trebuie sa se bazeze pe umeri.
Dupa ce ati terminat, intoarceti-va in picioare, cu miinile pe sold .Faceti doua respiratii profunde, inspirind pe nas si expirind pe gura in forma de “O”.

AL CINCILEA TIBETAN
Incepeti acest exercitiu de jos, ridicindu-va in palme si in virful picioarelor. Atit bratele cit si picioarele sint usor departate. Impingeti capul in sus si inapoi .Tinind bratele si picioarele bine intinse, inspirati pe nas in timp ce ridicati fundul si impingeti barbia catre piept, corpul formind un triunghi perfect .Expirati pe nas sau pe gura intorcindu-va la pozitia de plecare. Corpul vostru ramine dezlipit de pamant pe toata durata exercitiului, cu exceptia miinilor si a virfurilor picioarelor. Bratele si picioarele nu trebuie indoite. Repetati miscarea de 21 de ori in ritm vioi si regulat.
Cind ati terminat, ridicati-va, picioare unite si miini pe sold .Faceti doua respratii profunde, inspirind pe nas si expirind pe gura in forma de “O”.

Odata terminata executarea celor Cinci Tibetane, culcati-va pe spate si relaxati-va citeva minute. Controlati respiratia astfel incit sa devina linistita si usoara. Concentrati-va asupra noilor senzatii le corpului vostru.

COMPLETARE LA CELE CINCI TIBETANE
Dupa povestirile lui Peter Kelder, cele Cinci Tibetane au origine intr-o comunitate manastireasca unde domina regula castitatii. 

  Prin sex in anumite traditii religioase exista opinia ca pierderea fluizilor sexuali comporta o scadere a energiei vitale. In genere este vorba de pierderea lichidului seminal de catre barbat in timpul actului sexual, dar ar putea fi referit si la pierderea fluizilor de catre femeie.
Urmatorul exercitiu este o completare la cele Cinci Tibetane, conceputa pentru a preveni pierderea energiei vitale prin actul sexual. Calugarii tibetani sugereaza acest exercitiu pentru contrastarea impulsurilor generate de abstinenta, pentru reprimarea eliberarii lichidului seminal si pentru a indrepta energia sexuala de-a lungul sirei spinarii si a o transforma in energie spirituala.
In concluzie, acest exercitiu poate fi de mare folos tuturor practicantilor, abstinenti sau nu.

AL SASELEA TIBETAN
In picioare, cu miinile pe sold si picioarele usor departate . Faceti o respiratie lunga si profunda, inspirind pe nas. Expirati pe nas sau pe gura formind cu buzele litera “O”. Aplecati-va in fata in timp ce expirati, punind miinile pe genunchi .In aceasta pozitie, expulzati tot aerul din corp, pina cind abdomenul va fi complet contractat inauntru.Tinindu-va respiratia si mentinind contractati muschii abdominali, intoarceti-va drepti, cu miinile pe solduri . Mai tineti respiratia pentru citeva secunde. Apoi faceti o respiratie lunga, lenta si relaxati-va.
Repetati exercitiul de cel mult tre ori. In sfirsit, cu picioarele apropiate si cu miinile pe solduri , faceti doua respiratii lungi si profunde, inspirind pe nas si expirind pe gura cu buzele in forma de “O”. 

CIND SI UNDE SE EXECUTA EXERCITIILE
Succint, s-ar putea spune:”Faceti cele Cinci Tibetane oriunde, veti obtine numai beneficii”. Foarte adevarat. Cu toate acestea, sint situatii in care efectuarea exercitiilor poate fi mai usoara, mai comoda si mai profitabila din punct de vedere energetic.
MOMENTUL ZILEI
Puteti efectua cele Cinci Tibetane in orice moment, dar pentru obtinerea unor rezultate mai bune va sugerez dimineata devreme, inainte de micul dejun, sau seara, inainte de culcare.  A efectua cele Cinci Tibetane seara de obicei duce la un somn linistit si mai scurt decit cel obisnuit. Unii, insa, simt atit de energizante exercitiile, incit dupa aceea nu reusesc sa mai adoarma. Faceti citeva probe pentru a descoperi momentul cel mai potrivit voua, si amintiti-va ca puteti efectua cele Cinci Tibetane dimineata si seara.

ZEITATILE SUNT CURATE?
Daca curatenia este un atribut al divinitatilor este o intrebare care ar da loc la o lunga dezbatere, cu toate acestea, a se spala inainte de executarea exercitiilor este, desigur, o idee buna. De preferat sa ma spal inainte de efectuarea exercitiilor, chiar daca cunosc persoane care transpira atit de mult incit prefera sa se spele dupa. In orice caz, inainte de a incepe, spalati-va macar fata si miinile. Va veti altfel daca va veti pregati pentru sedinta voastra de yoga dedicindu-va igienei personale: nu este altceva decit un mod de a va concentra ulterior asupra a ceea ce urmeaza sa faceti, asa cum ne-am imbraca bine sa mergem la biserica. Imbracind o tinuta sobra si curata este un mod de a sublinia propriul sentiment de respect. Orice lucru care  sa contribuie la pregatirea sedintei yoga ca un eveniment deosebit se traduce in beneficiu, fiecare detaliu facind parte, de fapt, la atitudinea voastra mintala in complex.

EFECTUATI EXERCITIILE PE STOMACUL GOL
Ideala este efectuarea lor la cel putin trei ore dupa ultima masa; puteti avertiza greata daca le faceti cu stomacul plin. In timpul digestiei, mare parte din energia voastre este concentrata in aparatul digestiv, si acest lucru va poate activa circulatiei in asa fel incit singele sa circule liber si abundent prin tot corpul.

CONDITII CLIMATICE
Pe cit posibil, efectuati cele Cinci Tibetane intr-un loc nici prea rece, nici prea cald si bine aerisit.

IMBRACAMINTEA
Imbracati haine comode, fara curele sau elastic si preferabil de bumbac. Cu cit mai putine haine veti avea, cu atit mai bine: veti dispune de maxima libertate de miscare.

LOCUL
Daca puteti, va sfatuiesc sa destinati un spatiu exclusiv pentru sedinte.  Daca nu, cautati un spatiu ordonat si curat. Efectuati exercitiile pe un covoras sau o salteluta, oricum nu pe suprafata tare.

ATITUDINEA MINTALA
Faceti in asa fel ca sedinta  sa fie un moment special al zilei, o perioada de timp in care sa fiti extrem de concentrati asupra a ceea ce faceti. In virtutea numeroaselor beneficii fizice si psihologice pe care vi le vor darui, cele Cinci Tibetane trebuie tratate cu atentie si respect. O atitudine pozitiva si de multumire va fi de folos substantial practicii voastre cotidiene.
Spre deosebire de alte practici fizice si spirituale, cele Cinci Tibetane nu cer un echipament special, o situatie ambientala sau climatica deosebita sau prezenta altor persoane. Va fi suficienta respectarea simplelor instructiuni pe care vi le-am expus pentru a obtine beneficii extraordinare de la aceste pretioase exercitii.

Lasa trecutul sa moara, nu ipoteca viitorul, si daca nu te agati de prezent, vei trai linistit.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu